Hankinnat vauvalle

Voikukka

Oman äänensä löytänyt
Nyt kun tuo niskapoimu ultrauskin takana niin josko uskaltaisi ruveta tästä raskaudesta nauttimaan ja vauvalle hankintojakin jo tekemään. Mitä te muut olette vauvalle hankkineet/aiotte hankkia. Itsellä ensimmäinen lapsi, niin askarruttaa mitä kaikkea sitä pitäisikään ostaa ja kuinka paljon esim. vaatteita... Vaunu-asiat myös aiheuttavat päänvaivaa, niitä kun on niin monenlaisia ja monen merkkisiä. Joten vinkkejä kaivataan.. :)
 
Mä varasin jo kirpparilta yhdistelmävaunut, tai siis ovat varattuna ens viikkoon asti mulle varattuna. Kun ens viikolla on vasta ulra ja toinen neuvola. Eli sitten tiedetään että onko sielä joku, ja kannattaako siis vaunuja ostaa. Oli ihan kuin uudet, 150e, beige (ei aijota ottaa sukupuolta selville) Esikoista siis tääläkin odotetaan. Muuta en aijo lähiaikoina hankkia, eikä noita vaunujakaan ollut tarkoitus vielä, mutta sattui kodalle niin hyvässä kunnossa oleva ja halvalla :)
 
Itse oli pakko tilata netistä apri ihanaa potkupukua heti, kun uutinen varmistui

Käytettynä sukulaisilta ja ystäviltä on tiedossa ainakin pinnasänky (jopa kahta tyrkytettäisiin), triptrap-söttötuoli, kantoliina, satsi kestovaippoja ja hiiiirveä kasa vaatteita :) Isäni luultavasti rakentaa vielä hoitopöydänkin, joten pakollisiin hankintoihin seuraavaksi kuuluisi sitten ne vaunut. Jonnin verran olen netistä katsellut uusia ja käytettyjä, mutta tuskin ihan vielä niitäkään ofstetaan. Sukulaisille olen antanut luvan ostella vain harsoja ;)
 
Kaverini ilmoitti Facebookissa että hän myy pinnasängyn ja hoitopöydän pois. Sanoin sille sopivan hinnan ja kaupathan meille tuli. Nyt ne on vielä tossa eteisessä ku en ole aikaiseksi saanut siirtää niitä tänne tulevaan lastenhuoneeseen. Täällä pitää ensin tehdä pieniä muutoksia.
Ja vaunut ja vaate hankinnat tietää paremmin sitten kun tietää kumpi tulossa. Esim jos tulee tyttö niin sillä tulee olemaan kaikki niin vaaleanpunaista ja pojalla vaaleansinistä. :)
Nyt vain rakenneultraa ootelessa että saadan ehkä tietoon kumpi tulossa.
 
Itsellä jo yksi poika ja hänen vaateistaan monet tulee olemaan tällä toisellakin käytössä. Ostin pojalle mahdollisimman unisex vaatteita. Mutta jos nyt sattus niin että tuleekin tyttö niin muutaman mekon aattelin rinsessalle ostaa, mutta muuten mennään sitten ison veikan vaatteilla.

Meillä on tällä hetkellä perus pinnis, mutta koska olen ajatellut panostaa toisen kanssa vielä enemmän yöimetyksiin niin olen ajatellut hankkia pinniksen jonka laita laskee alas. On sitten helpompaa, kun voi vauvan vain vetää sängystään imetykselle.

Rattaisiin olen hankkinut seisomalaudun ja siihen kahdet kiinnikkeet toiset vaunuihin ja toiset matkarattaisiin. Matkarattaita on tällä hetkellä oikeestaan kahdet, koska ostettiin reissusta uudet Pegperegot uudelle tulokkaalle, isoveli toki on niitäkin täällä jo lainannut. Seisomalaudankin hankin nyt jo sen takia kun oli täällä alennuksessa.

Itte jos nyt ostasin vaunuja niin varmaankin ostasin Emmaljungat metallisella alakorilla ja ehkä heittoaisalla (ei pakollinen), niissä se hyvä puoli, että Emmaljungiin on saatavana sisaristuin.  Noitten vaunujen sisaristuin käy kyl joihinkin muihinkin malleihin.

 
Mitään hankintoja en ole vielä tehnyt. Hiplailin eilen vauvajuttuja Prismassa, mutta jos jotain ostan, annan sen veljen vauvalle, jonka pitäisi syntyä noin kuukauden kuluttua. Täällä omassa kodissa on tällä hetkellä tavaraähky, kun me ollaan vasta muutettu ja kaikki paikat pursuilee ylimääräistä roinaa. Saan siis toteuttaa hyvin vauvaostoksia harjoitusmielessä ostelemalla jotain kivaa tuolle veljen vauvalle ja myös serkun vauvalle, jonka laskettu aika muuten oli viime viikonloppuna.

Vaunuja katselin jo netistä. Haluan semmoiset yhdistelmät, joihin saa myös turvaistuimen kiinnitettyä. Lisäksi haluan, että se turvaistuin on kiinnitettävissä autoon isofix-kiinnikkeellä, kun autossani kerran semmoiset on. Kovin monia vaihtoehtoja ei näillä kriteereillä löytynyt. Eniten tykkäsin Oraksen vaunuista värissä musta-lime. Täytyy vielä tutkia erinäiset turvaistuintestit, miten Oraksen turvaistuin on niissä pärjännyt. Vaunuja tosin en aio ostaa ennen kuin talvella vasta, vievät vaan tilaa täällä kotona.
 
Me ei olla vielä mitään hankittu. Olen kyllä ihastellut jo vaikka mitä vauva juttuja. Esikoinen on jo 4,5v. niin ei ole häneltä mitään vauva juttuja jäljellä. Vaunut ollaan jo päätetty ja meille tulee noi Britax B-smart 3. Tosi kätsyt ja menee pieneen tilaan.

Omasta kokemuksesta voi sanoa, ettei niitä pikkuruisia vauvan vaatteita kannata hamstrata liikaa, ne jää käyttämättä.
 
Mekään ei olla vielä hankittu mitään. Tarkoitus oli ostaa heti ensimmäisen ultran jälkeen joku nätti vaate vauvalle, mutta se sitten jäi, kun en ole päässyt käymään kaupungilla. Eilen katselin prismassa vauvan vaatteita, mutta kovin olivat sukupuolisidonnaisia tai sitten ihan tylsiä valkoisia perus potkareita. Jäi sitten vieläkin ostamatta... ehtiihän tässä toki ennen talvea jos jonkinlaista potkaria ja bodya hommata.

Äiti oli jostain saanut muutaman vaatteen ja ne ovat siellä mummolassa vielä odottamassa käyttäjäänsä. Lisäksi tuleva mummo pisti heti puikot viuhumaan ja jotain villaista sieltä on talvivauvalle tulossa. emoticon

Minäkin silmäilin neuleohjeita hieman sillä silmällä. Jos sitä sais niin paljon aikaiseksi, että kutoisin vauvelille jonkinlaisen neulepuseron tai takin ja ehkä myssyn. Syksyn ja talven aikana tulee varmasti myös ommeltua vauvalle vaatteita itse. Ainakin bodeja on helppo tehdä itsekin...

Vaunuja olen koittanut netistä katsella ja ne aiotaan hankkia luultavasti uutena ellei sitten satu löytymään hyviä käytettyjä jostain. Meillä on mummolassa vanha pinnasänky, joka on aikoinaan isälleni ostettu. Mies aikoo sen kunnostaa varasängyksi ja se viedään lapsen tulevaan mummolaan. Nukkuu se siellä kumminkin, niin onpahan sitten oma sänky sielläkin. Kotiin varmaan hankitaan sänky ikeasta, sieltä saa halvalla...

Kaverit ovat jo lupailleet vaatteita lainaan ja ilomielin otan kyllä kaikki avustukset vastaan.


 
Meillä on jo kaikki valmiina kun ensimmäiselle ei tarvinnutkaan. Pinnasänky ja hoitopöytä ihan Ikeasta kun kalustetaan sitte uudestaan kuitenkin kun lapsi kasvaa. Vaunut on ostettu helmikuussa 2010 ja Tako Fast Rider merkkiset, musta/vaaleanvihreät. Vaatteita täytyy ostaa varsinkin lämpimiä. Nykyiset on niin kevyitä kun esikoinen olis käyttäny niitä hirveessä kuumuudessa.
 
Meillä on hoitopöydät, sitterit ynnämuut härpäkkeet esikoiselta mutta toinen pinnasänky ja tuplavaunut me kai joudutaan ostamaan. Harmi sikäli kun rakastan meidän nykysiä rattaita (Quinny Speedi) ja jos ja kun ne tuplat tulee niin ne kaiketi ovat sitten Britaxin b-dualit.
Mä en ala edes vielä hamstraa mitään, kyllä sitä rojua kerääntyy kun vatsa kasvaa ihan nokko muutenkin :D
 
Me ollaan yritetty jättää vielä ostokset vähän myöhemmälle, mutta muutama vaate on kuitenkin tarttunut jo mukaan... :) Mm. ihana kirppislöytö aivan uuden veroinen lämmin karvapuku 56cm 3,5e. Oli ihan pakko ostaa :D

Mutta suunnitelmissa olisi jostain edullisesti hankkia pinnasänky, yhdistelmävaunut, hoitoalusta, tripptrapp-syöttis, sitteri... Nämä nyt ainakin. Jos jollain on ylimääräisiä/tietää jonkun jolla on ja haluaa päästä eroon niin mielellään keskustelen hinnasta. :) Pitää alkaa kytätä tota kirppispalstaa tuolla...
 
Hei kertokaahan, meinaatteko hankkia pikkuiselle jo ensi talveksi jonkun toppahaalarin? Vai riittäiskö joku semmoinen välikausihaalari, joka menis jonnekin toukokuulle asti?  Se äitiyspakkauksen puku lienee ihan liian suuri vastasyntyneelle?

Mietiskelen täällä itse kovasti, miten semmoinen pikkuinen pitää talvella pukea. Eihän sitä varmastikaan kovin paljoa tule liikuttua ja sekin vähä, mitä liikutaan mennään autolla. Mutta kai se silti jonkin toppapuvun tarttee? Ja maalis-huhtikuussa varmaan pääsee jo vaunuilemaankin ja silloin ainakin täällä Oulun korkeuksilla voi hyvinkin olla vielä ihan kunnon pakkasia.

Siksi jo nyt tätä kyselen, kun näyttää tuolla huutonetissä olevan kivoja haalareita huomattavasti halvemmalla, kun kaupoissa. Enkä viittis alkaa sellaisia huutelemaan, jos niille ei sitten olekaan tarvetta.
 
Itsekin olen miettynyt tuota haalariasiaa, koska äitiyspakkauksen haalari on todennäköisesti aika lailla suuri vielä siinä kohtaa, kun vauva syntyy. Mulla laskettu aika on helmikuun lopulla ja siitä pari viikkoa eteenpäin jos uskaltaisi vaunuilut aloittaa niin ollaan jo maaliskuussa... Täällä Turun seudulla kun asutaan niin ei EHKÄ enää kovia pakkasia ole, joten sen perusteella voisin ajatella että ei tarvita toppahaalaria. Riippuu paljon talvesta! Maikkie jos asutte niinkin pohjoisessa niin siinä kohtaa voi olla ihan hyödyllistä vielä hommata lämmin haalari pikkuista varten!

Itsellä ei sen enempää kokemusta, osaako joku kokeneempi vastata? :)
 
Kyllä mä ainakin aion vauvalle hankkia ihan kunnon toppahaalarin. Vaikka ulkoilut ovatkin varmasti lyhyitä, mutta esimerkiksi autolla lähdettäessä niin ulkokautta yleensä mennään jäiseen autoon. Kyllä siinä on hyvä sellanen kunnon haalari olla. Tosin nykyisin on sellaisia tosi käteviä toppa pusseja missä on noiden istuinten vöille tarkotettu reikä jalkojen keskellä. Hihat niissä yleensä on mutta ei siis jalka osia muuten kuin pussi. Jos sellasen itse löydän sellasen aion hankkia. Pääsee paljon helpommalla pukemisella kun ei tartte niitä pikkujalkoja yrittää niihin lahkeisiin.

Mullakaan ei aiemmin ole ihan näin talvivauvaa ollutkaan. Mutta aiemmasta kokemuksesta varsinkin ne pari ekaa viikkoa lapsi päästää lämpöä itsestään ja minä ainakin jouduin vaikka viimeksi heinäkuussa vauvan sain niin pitämään vauvalla ensimmäiset kaksi viikkoa pipoa sisälläkin. Kun toinen tuntui aina heti ilman pipoa niin kylmältä. Lämmön säätely ei toimi vielä kunnolla vastasyntyneellä. Eli suosittelen suojaamaan pakkaselta. Vaikka siis eihän sitä juurikaan pakkasilla alkuun ulkoilla mutta pitäähän sieltä sairaalastakin kotiin tulla.

Mä ajattelin ostaa jokun kokoa 62cm. Ihan vaan siksi, että vauvan syntymäpainoa ei tiedä etukäteen. Ja minun lapseni ovat tähänkin asti olleet ihan hyvän kokoisia. 3810g ja 3490g. Vaikkakin se pieni tulee siihen parin ekan viikon aikana hukkumaan, puku täyttyy aika nopeasti ja se puku varmasti riittää pakkasajan loppuun. Toisaalta tytölle meni 56 kokoset vaatteet aika pitkään. Et pitää ehkä vielä harkita onko se 56 vai 62 mutta varmempi olis tuo 62. Jos sielt tuliski yli nelikilonen nii mahtuu varmasti.
 
Kyllä kunnon toppapuvun hankkiminen on mielestäni välttämätön! Esikoinen on syntynyt tammikuun lopulla ja sinä vuonna tammi helmikuun vaihteessa oli niin kovat pakkaset ettei saatu ekaan kahteen viikkoon lähteä edes ulos. Eli kyllä helmikuussa vielä pakkasta on, eikös hiihtolomakin ole helmikuun puolessa välissä ja silloin ainakin pakkanen viel' paukkuu.
Itse ostan toppa puvun kokoa 62cm, koska ei tosiaan voi tietää mikä kokoinen vauva on ja vauva ei kuitenkaan liikku vielä niin ei haittaa yhtään vaikka puku on reilun kokoinen. Ja puvun alle mahtuu sitten vielä villa- tai joku muu lämmin välihaalari.
Elloksella näinkin aivan ihanan vauvojen toppahaalarin. Tummansininen pikkuhaalari karvareunus hupulla :)
 
Meinataan hankkia kyllä pienempi haalari kuin pakkauksessa oleva. Ja yhden uuden hienouden mitä jo ostinkin ja uskon että oli todella hyväkin ostos: kaukalolämpöpussi, Wallaboo merkkinen. Ei tarvi vaatettaa ihan niin hirvesti, ja tämä tulee meillä olemaan kaukalossa koko ajan koska kaukalon valjaat tulevat selkäpuolen rei'istä läpi =)
 
En ole itse hankkinut vielä mitään, mutta kovasti olen jo katsellut mm. sänkyä, vaunuja jne. Ehkä pian uskaltaudun ostamaan jonkun pienen vaatekappaleen :)

Marina87: Olen ajatellut myös ostaa tuollaisen lämpöpussin, se kuulostaa kovin kätevältä. Ostitko sen jostain nettikaupasta?
 
Sen siitä saa kun eksyy nettikirpparille; Nyt meillä nököttää jos sitteri ja vaunutkin kotona odottamassa tulijaa :) Pakollisista vempeleistä puuttuisi enää turvakaukalo ja sitäkin lupasi äly etsiskellä. Niin ja kestovaippojakin on luvattu tähyillä, kirppiskiertelijä-konkari kun on ;)
 
Marina87: Kiitos linkkivinkistä.
Tuohon sivustoon en ollutkaan vielä törmännyt. Siellähän on vaikka mitä! Lämpöpussejakin niin monenlaisia, etten osaa millään päättää minkälainen kannattaisi ostaa.. Ehkä odotan, että mies palaa työreissulta ja katsomme sitten yhdessä :) Muuten kyllä ostoskori alkaa täyttyä.. Tilaukseen taitaa mennä yhdet äitiyshousut ja ruskovillan myssy ja tumput+sukat :) Myös äitiyspakkauksen laatikkoon olisi aivan ihana pupu-setti myynnissä..

 
Takaisin
Top