Hankinnat - turhat ja tarpeelliset

Mä kuvittelen et pärjättäis ilman tuplia kun esikoinen on sitten jo 2v 9kk... katsotaan miten todellisuus iskee, tarviiko syöksyä kaupoille. Toivon et aina toinen kulkis liinassa/repussa, pidetään kuitenkin esikoisen hyvät rattaat.

Mutta vaunuiksi haluisin jotkin kevyet ja ihan pelkät vaunut riittäis, ei tarvis olla yhdistelmät. Mahtaako tällaisia enää mistään saada vai onko ainoa vaihtoehto jotkut retrot, joihin sit taas ei varmaan saisi seisomalautaa?
 
Marisssa, millaisia imuja käytät niitten Pilvi-vaippojen kanssa ja mikä teillä on kestojen kanssa vaihtoväli? Musta tuo imujen käyttö edelleen jotenkin niin vaikeaa. Haluaisin enemmän kestovaippoja käyttää, mutta mä oon myös niin laiskistunut, että en jaksa opetella sen enempää niitten käyttöä.:/

Mulla on ne molemmat pilvi-vaipan omat imut sisällä ja ne on toiminut hyvin. Onkohan ne jotain mikrokuitua? Käytän niitä pilvivaippojen imuja toisissakin vaipoissa, kun ne on mun mielestä ollut parhaita. Meillä vaihdetaan kestot aina ruokailun jälkeen samalla kun käy potalla, eli n. 3h. Jos on ehtinyt olla jo pari tuntia ennen päikkäreitä vaippa, niin silloin vaihdan ennen unia, ettei falskaa ja unilla aina villavaippahousut ettei mahdolliset ohivuodot mene vaunuihin.
 
1. Ja 2. Välissä on 2v1kk, ei hommattu tuplia, koska toi isompi käveli ja ajeli potkupyörällä.

Nyt ikäeroa tulee taas 2v1kk ja en hommaa vaunuja ollenkaan. Ainakin näin olen suunnitellut. Kantoliinoja vain
 
Meillä kestoiltiin esikoisen kanssa päivisin (öisin käytettiin kertsiä). Tarkoituksena oisi kestoilla tän tokakin kanssa. Toivottavasti on innostusta jatkaa. En kokenut kestoja mitenkään hankalana. Aluksi mun äiti oli kestoja vastaan mutta vähän aikaa touhua seuranneena se oli ihan myyty. Yksi syy oli, että kertsit haisee todella pahalle ja hajusteyliherkkänä hän haluaa minimoida kaikki ylimääräiset hajut.
 
Vaavinsänky olis tarkotus vuokrata taas alkuun. Oli viimeksi ihan huippujuttu, ku ei tarvinnu heti alkuun laittaa sitteriin lattialle vaan vauvan saa korkeammalle suojaan isompien kiitoratojen tieltä.

Noihin kantoliinoihin pitäis tutustua uudestaan, mulla on ollu trikoinen kantoliina kolmosen aikana mutta ne sitomiset koin hankalaksi. Jos kokeilis nyt jotain valmista kantosysteemiä. :)Kokemuksia otetaan vastaan. :wink

Vaatteita oon ajatellu alkaa ostella sitte np-ultran jälkeen kun/jos kaikki on hyvin.
 
Vaavinsänky olis tarkotus vuokrata taas alkuun. Oli viimeksi ihan huippujuttu, ku ei tarvinnu heti alkuun laittaa sitteriin lattialle vaan vauvan saa korkeammalle suojaan isompien kiitoratojen tieltä.

Noihin kantoliinoihin pitäis tutustua uudestaan, mulla on ollu trikoinen kantoliina kolmosen aikana mutta ne sitomiset koin hankalaksi. Jos kokeilis nyt jotain valmista kantosysteemiä. :)Kokemuksia otetaan vastaan. :wink

Vaatteita oon ajatellu alkaa ostella sitte np-ultran jälkeen kun/jos kaikki on hyvin.

Mä tykkäsin mandukasta, tulaa kans on kaverit kehuneet :)
 
Meillä oli esikoisen vauva-aikana manduca ja tykättiin kyllä molemmat tosi paljon kantaa siinä.
 
Meillä oli esikoisella vajaa 2-vuotiaaks asti Manduca ja nyt LennyLambin taaperokoon reppu (ikä nyt 2v2kk). Mies lähinnä kantoi Manducalla kun me ollaan niin eripituisia että ei jaksanut muuttaa säätöjä jatkuvasti. Tulasta monet tykkää just siksi että se on helpommin säädettävä, ne on tosin käytettynäkin yleensä kalliimpia. Muita ergonomisia kantoreppuja on sit esim Ergo, kotimainen Wompat ja Boba. Suosittelen esim paikallisen kantovälinelainaamon kautta kokeilemaan itselle sopivan. Helsingissä myös Ipanaiselta voi lainata esimerkkisiä reppuja testiin.

Trikooliinan jälkeen mä ite kannoin rengasliinalla, joka on kans nopea pukea. Myös neliöliinat on kantoliinoja nopeampi pukea, en oo tosin ite kokeillut. Sit kudotuilla kantoliinoilla saa monenlaista sidontaa, myös valmiiksi puettavia, mut ehkä ne ei oo helpompia kuin se trikooliinan sidonta.
 
Mä oon kans miettinyt tota vaavisänkyä, vaikuttaa tosi näppärältä! Kans tulaa oon miettiny mut en tiiä onko musta kantajaks ku en siitä oikeen innostunu esikoisenkaan aikana.
 
Mä kans miettiny tota vaavisänkyä ja oonki vähän miehelle jo puhunu et voitas se hommata :)
 
Toi vaavisänky kuulostais kyllä hyvältä alkuun! Oon miettiny samaa et mihin laskea vastasyntynyt, meillä on koira ja vauhdikas taapero. Mistä niitä saakaan vuokrattua?
 
Saiko tosta päätyä nostettua? Meillä esikolla oli jonkin asteinen refluksi niin mielellään sais olla semmonen et saa päätyä ylös
 
Vaavisänky näin käsitteenä vieras tälle ihan tyystin ummikolle, mutta pitänee tutkia asiaa vähän tarkemmin jos sitä kerran hehkutellaan kokeneempien toimesta. Lattialle mihinkään sitteriin ei tässä taloudessa nimittäin voi pikkuista laittaa! Tosin meillä on häseltävän koiran lisäksi kuusi kissaa niin sinänsä varmaan ainoa "turva" noilta karvanaamoilta on oikeasti kantoliina. :rolleyes: Itse kyllä olenkin jo etukäteen päättänyt että kantoliina kuulostaa hyvältä ja sitä pitää testata, mutten tiedä tiedä miten tuo mies moista jaksaa, ja toisaalta eihän siitä muksustakaan sitten tiedä että mitä tuumaa asiasta.
 
Itsellekin ihan uusi tuttavuus tuo vaavisänky. Esikoista kun odotetaan, niin en ole osannut oikein edes ajatella tuollaista. Ajattelin, että vauva nukkuisi pinnasängyssä - alkuun meidän makuuhuoneessamme ja jossain vaiheessa pinnasänky siirrettäisiin viereiseen lastenhuoneeseen. Onko pinnasänky huono vaihtoehto ihan pienelle vauvalle vai miksi pitäisi olla tuollainen pienempi sänky alussa? Toki tuon vaavisängyn siirreltävyys on varmasti kätevä juttu!
 
Meillä kyllä nukuttiin ihan pinnasängyssä ja nukutetaan tää toinenkin :) Mut jotenki toi ois helppo olkkarissa että esikoinen ei pääsis vauvaan nin helposti käsiks kuin esim sitterissä :D mut sekin kyllä mietityttää että meneekö esikoinen kippaamaan ton..
 
Syli on varmasti paras paikka, mutta nyt toisen kanssa on useampi jakaja sylille :) esikoinen asui aina jonkun sylissä/ mahan päällä vauvana. Kantoliinassa mäkin ajattelen pitäväni vauvaa mahdollisimman paljon, mutta kun ei tiiä miten synnytyksestä toipuu, et kuinka pian on voimia kantaa. Meillä on makuuhuoneet yläkerrassa joten oon miettinyt jotain pienempää ratkaisua alakertaan, ja tää vois olla hyvä. Esikoisen akuutti vessahätä, leikit jne voi vaatia nopeasti kädet vapaaksi. Pinnasängyssä meillä esikoinen nukkui periaatteessa, mutta aika nopeasti siirtyi perhepetiin. Päiväunet nukkui sylissä, sängyssä mun vierellä, vaunuissa, Doomoon sitterissä, kantoliinassa. Joillakin useampilapsisilla kavereilla oli just tällaisia "päiväsänkyjä" enkä esikoisen kanssa kokenut tarpeelliseksi, mutta nyt tuntuis hyödylliseltä :) etenkin jos saa vuokrattua, ettei tarttis tehdä lyhytikäisiä hankintoja.
 
JMT, ei saa päätyä nostettua mut mä laitoin käärityn viltin/peiton toiseen päätyyn patjan alle ja ajoi sillä saman asian. :)

Jaffa, mun mielestä toi sänky on tukeva ettei niin vain kaadu. :grin
 
Pinnasänkyhän voi tuntua vastasyntyneestä tosi "isolta" niin siksi vauvasängyt/kehdot voivat alkuun toimia paremmin. Sisko ratkaisi esikoisen kohdalla tilanteen niin että rääpäle nukkui äp-laatikossa joka oli pinniksessä :D me tuskin pinniksen lisäksi mitään sänkyä hankita mutta ompelija-kaverilta voisi unipesän tilata :happy:
 
Voi nukkua pinnasängyssä ihan hyvin, mutta se saattaa monesti tuntua vauvan mielestä isolta ja turvattomalta, kun tottunut kohdun ahtauteen. Mä jos nukuttaisin alusta asti pinnasängyssä, niin tekisin siihen alkuun unipesää, esim laittamalla lakanan alle jonkin peiton rullattuna tms.:) Meillä oli 7 kk ikään asti esikoisella kehto, joka tulee käyttöön toisellekin. Keinuttamisesta meidän esikoinen ei kyllä välittänyt yhtään, mut sen keinutuksen pystyi lukitsemaan niin, ettei keinunut. Mutta olihan se kiva ja näppärän kokoinen alkuun. Ei vienyt tilaakaan niin paljon paljon makkarissa kuin pinnasänky.
Tuo vaavisänky on varmasti näppärä jos tarvii siirrellä tai on kaksikerroksinen koti yms. mut musta tuntuu että meillä tuommoinen ei olis taas yhtään tarpeellinen.:)
 
Takaisin
Top