Hankinnat - turhat ja tarpeelliset

Sama, jos (netti)kirpparilla tulee vastaan edullisesti niin varmaan hankin mutta tuskin muuten :)

Me ollaan pinnis jo päätetty ja mun toiveesta hommataan Tripp Trapp -tuoli ja siihen se baby-osa. Jostain syystä puhutaan hankinnoista aina saunan lauteilla :joyful:

Mullaki ollu aina haaveissa tuo tuoli ja se baby-osa! :) Yhestä pinnasängystä haaveilen kans, mutta on niin kallis...
 
Mä aattelin, että tälle uudelle vois hankkia sellaisen unipesän. Esikko nukkui ekat 6 kk perhepedissä, joka oli tosi kiva muuten, mutta aina stressasin sitä että jotenkin kääntyisin vauvan päälle tms (vaikka se on hyvin epätodennäköistä) ja laitoin meidän väliin kaikkia epämääräisiä pyyherullia. Unipesä vois olla kätevämpi, ja menis myös sohvalla päivätorkuilla. Tietysti se käy ihan turhaksi kun vauva lähtee liikkeelle, mutta pikkuvauvajuttujahan se onkin.

Imetystyyny oli mulle täysin korvaamaton, olin lähes kyvytön imettämään ilman tyynyjen tukea. Se oli ihan saatu, sellainen huono lötkö, ja aattelin, että vois hankkia sellaisen muhkeamman ja laadukkaamman. Kun vauva oli vielä kovin pieni, tein tuon nykyisen alle kaikkia tukirakennelmia muista tyynyistä. Kun vauva käytännössä asui alkuun tissillä, niin oli ihanaa, kun imetystyynyn ansiosta vapautuivat molemmat kädet vaikka läppärillä kirjoittamiseen.
 
Mun haaveissa on Artekin syöttötuoli, jota ei enää valmisteta, mut pyörii nettikirpoilla käytettynä :P
 
Mie en ollu ajatellut hankkivani doppleria, mutta kaveri sanoi lahjoittavansa mulle omansa niin.. Kiinnostais kyllä, mutta aiheuttaisko se tosiaan vaan huolta ja stressiä jos ei saa kuulumaan mitään, varsinki nyt kun viikkoja on vasta 7+3. Että koskakohan sitä uskaltais kokeilla.

Mä sain ekassa vasta joskus rv14 kuulumaan. Toki sillon ei osannu samalla tavalla kuunnella :)
 
Mä aloin kuuntelee jo viikolla 6 vai 7 ja eilen 9+2 meinas tulla jo epätoivo aamulla ku ei kuulunu vieläkää mut illalla sain sit hetkeks kuulumaan :Heartred
 
En tiedä tarvitaanko paljon muuta kuin oma amme uudelle vauvalle ja tuplavaunut. Oon jo tutkinut kovasti, mitkä vaunut olisi kätevimmät meille. Kantoreppu meillä on, mutta ehkä haluaisin uuden ja paremman.
 
Unipesän aattelin kanssa tälle tokalle hommata, laatikossa nukuttaminen ei jotenkin houkuttele enää yhtää. Kauhee into ois jo vaatteitakin käydä läpi/tilailla uusia.
 
Mie oon hävittäny melkeen kaiken edellisten jäljiltä.
Tarvitaan siis pinnis, kaukalo, vaatteita... hoitopöytää vähän pohdin kun meillä kyllä on kodinhoitohuoneessa taso mutta mites sitten yöllä kun en viittis ravata alakertaan.
Rattaat/vaunut meillä on Phil&teds sportit joissa on ilmakumirenkaat. Hyvin menee paikassa kun paikassa. Asutaan taajaman ulkopuolella ja kävelyteitä ei ole. Esikoisella oli Emmaljungan ceroxit ja niistä tykkäsin kans.

Liinoja mulla on kaksi trikoista ja yksi neulottu. Tota kolmatta tuli kannettua varmaan vähiten ja esikoista eniten. Nyt varmaan tarvii aika paljon käsiä kun on huomattavasti enemmän tekemistä niin varmaan liinasta tulee korvaamaton. Lisäksi kun vauva nukkuu sitten yläkerrassa niin en viiti mitään toista sänkyä hommata alas. Saa sitten roikkua liinassa mukana jatkuvasti.

Imetystyynyä en koskaan voinut käyttää. Oon lyhyt ja mulla on isot rinnat. Jos käytin imetystyynyä nousi lapsi ja käsi liian korkealle ja jännitin niskoja.

Äitiyspakkausta pitää pohtia. Esikoiselle otin muille en. Voishan se olla ihan kiva...
 
Ai niin onkos täällä muita jotka meinaa käyttää kestovaippoja?

Ja liinoihin kannattaa tutustua kantoliinakanavan nettisivuilla. Siellä on kerrottu liinoista ja kuvallisia sidontaohjeita.
 
Kantoliinakanavan nettisivuja eii oo vaan aikoihin pöivitetty, joten siellä in sidontoja joita ei enää suositella. Mm. Buddha ja kehtosidonnat
 
Mä oon esikoisella käyttänyt osittain kestovaippoja, mutta enemmän käytetty kertakäyttövaippoja. On ollut kausia, että oon jaksanut enemmän käyttää kestovaippoja, mut jotenkin en vaan osaa laittaa niitä imuja oikein tai tarpeeksi, aina vuotaa yli. Parhaiten meillä sitten on toiminut nuo Jutta Pilvi-vaipat, joka oli myös äitiyspakkauksessa. Varmaan käytetään samalla tavalla osittain sit toisellakin kestovaippoja, ellen saa sitten jotain ahaa-elämystä ja opi käyttämään niitä paremmin.
 
Kantoliinakanavan nettisivuja eii oo vaan aikoihin pöivitetty, joten siellä in sidontoja joita ei enää suositella. Mm. Buddha ja kehtosidonnat

Aa okei. Meillä nuorimmainen jo kolme joten oon käyny siellä sivuilla piiiiitkän aikaa sitten viimeksi :wink
 
Itse periaatteeni tietäen lähden kyllä kestovaippoja testaamaan. Miehen mukaan "asiasta vielä keskustellaan", mutta tiedän kyllä miten se keskustelu tulee menemään... :rolleyes: Koen vain niin paljon luontevammaksi itselleni edes testata sitä. Ystävä kun vielä sanoi että hänellä on jemmassa läjä kestovaippakamaa kun oli ajatellut esikoisellaan testata, muttei sitten jotenkin vain koskaan saanut aikaan... Niin ei tarvitse lähteä edes hankkimaan niitä erikseen.

Muuten sitten ajattelin sinnikkäästi odotella kaikenmaailman hankintojen kanssa ihan sinne loppumetreille... Jos suinkin kykenen. :p Sen verran annoin itselleni periksi että jotkut pikku töppöset saan virkata tässä ihan kohtapuoliin, ja ehkä jotain peittoa voin aloitella väkertämään sitten ultran jälkeen... :Heartpink

Luulen että esikoisen kanssa helposti lähtee mopo käsistä hankintojen suhteen, ja sitä haluan välttää loppuun asti. Tulee omille vanhemmilleni olemaan ensimmäinen lastenlapsi niin pahoin pelkään että kyllä sitä roinaa joku muu hamstraa munkin puolesta! Miehen esikoiselta kumminkin on jossain jemmoissa jotain isompaa, kuten sänky ja ratttaat. Ja tuo samainen ystäväni sai juuri kesäkuussa kolmannen lapsensa niin sanoi että tavaraa sieltä löytyy, ei tarvitse kuin kysyä. Äitiyspakkauksen ajattelin että ilman muuta ummikkona haluan. Niin katselee sitten rauhassa mitä sitä oikeasti tarvitsee itse hankkia. Autoon joku turvakaukalo kun asutaan sen verran syrjässä ettei täältä julkisilla pääse minnekään.

Kantoliina varmaan noiden kestovaippojen lisäksi ainoa asia mistä olen jo aikaa sitten päättänyt että tulen testaamaan, niin varmaan liinan voisi jossain vaiheessa hankkia ja ruveta niitä sidontoja ihmettelemään.

Täältä kyllä hyvä lukea että mitä varsinkin konkarit tulee hankkineeksi etukäteen jemmaan! Kun itse tosiaan sen verran sokkona menen tämän asian suhteen, niin paljon on jo tässä ketjussa tullut sellaisia asioita mitä ei mulle olisi pieneen mieleenkään tullut (ne siteet itselle!). :happy:
 
Mä hommailin viimeksi pikkuhiljaa jo tokalta kolmannekselta lähtien tavaraa käytettynä niin ei menny ihan mahottomia noihin hankintoihin. Muuten löytyykin kaikki, mutta pitää toi kaukalo ja kaukalopussi ostaa nyt tälle kuhan jossain tulee hyvä suht edullisesti vastaan :)
 
Mä säästin esikoiselta parhaat kestovaipat ja aion nyt hankkia tarpeen mukaan lisää. Ne äp pakkauksen jutta pilvi vaipat oli meillä toimivimpia.
Me alettiin aika pian kokeileen kestoja, alkuun kaikki oli isoja kun vauvalla oli vähän rimpulat jalat, mutta kun oli villavaippahousu pällä niin ei falskannut. Ehkä 1kk ikäisestä alettiin käyttämään pääsääntöisesti kestoja, kertisvaippoja vain yöllä ja jos oltiin pidempään pois kotoa. 2kk ikäisenä oltiin kuukaus reissussa ja sielläkin käytin 1-2 kestoa päivässä. 4kk jälkeen kun kakka meni kiinteäksi niin sitten kestoiltiin myös kyläilyt ja reissut. Meillä ei ole ikinä vaihdettu öisin vaippaa (ihan vauvana pari kertaa, mutta vaipan vaihto vaikeutti öitä/uudelleen nukahtamista niin lakattiin vaihtamasta ja neuvolasta myös ohjeisti että vaippaa ei kuuluis vaihtaa yöllä, että lapsi oppii sitten nopeammin siihen että yöt nukutaan ja yöllä ei vaihdeta edes vaippaa) niin sen takia meillä on sitten aina käytetty yöllä kertistä ku ei ollut luottoa että mikään kesto pitäis 12h.
1v2kk ikäisenä lähdettiin taas kuukaudeksi reissuun ja sitten käytettiin vaan kertiksiä, kun ei ollut pyykkikonetta, niin myös kotiin paluun jälkeen kestoilu jäi alkuun kokonaan. Silloin tällöin laitan kotona keston ja välillä lapsi pyytää itse "nappi vaippa" tai haluaa tietyn kuosisen vaipan niin aina silloin laitan myös keston. Harmittaa vähän että vuoden jaksoin aktiivisesti kestoilla ja nyt sitten tullut niin laiskaksi että ei jaksa kun 2-5 vaippaa ehkä viikossa käyttää, vaikka kestoilu ei ollut mitenkään hankalaa tai muuta. Tietty vaati vähän totuttelua ja oikeanlaisten vaippojen löytämistä mutta pienellä vaivalla kuitenkin.
 
Marisssa, millaisia imuja käytät niitten Pilvi-vaippojen kanssa ja mikä teillä on kestojen kanssa vaihtoväli? Musta tuo imujen käyttö edelleen jotenkin niin vaikeaa. Haluaisin enemmän kestovaippoja käyttää, mutta mä oon myös niin laiskistunut, että en jaksa opetella sen enempää niitten käyttöä.:/
 
Kestovaipat kiinnostas, tuntuu vaan hankalalta lähtee luovimaan kaikkien termien ja materiaalien viidakossa. Kavereista kukaan ei oo ees harkinnut. Mikä olisi helpoin/selkein tapa aloittaa?
 
Jos omalta paikkakunnalta löytyy kestovaippalainaamo niin suosittelen lainaamaan sieltä aloituspaketin ja sitten sen perusteella hommaamaan sellaisia vaippoja kun itse tykkää käyttää ja mitkä teillä toimii. Lainaamon henkilö opastaa vaippojen käytössä alkuun. Lainaamojen yhteyshenkilöt löytyy kestovaippa ry:n kautta (tai ainakin ennen oli).
 
Takaisin
Top