Hampaista

Meille oli tänä aamuna ilmestynyt toinen hammas, alhaalle eteen ensimmäisen viereen. Hiukan tyttö on ollu kiukkunen ja levoton öisin, muuta vaivaa ei ole ollu. :)
 
Meillä kahdeksas hammas kuultanut läpi ikenestä jo yli viikon. Läpi ei vaan meinaa tulla. Onneksi ei ole mitenkään kauhean kärttyinen neiti ollut. Yöllä kyllä on itkeskellyt unissaan. Raasu.
 
Kahdeksas??? Meillä edelleen vaan ne kaksi alhaalla... Pullottaa kyllä ikenet sieltä sun täältä, mutta mitään ei tapahdu. Just puhuin yhden työkaverin kanssa, että on se hassua miten erilailla lapset kehittyy. Sillä on helmikuussa syntynyt, jolla yksi hammas.
 
Meillä on pojalla kans vasta ne 2 hammasta alhaalla mitkä tuli sillä viikolla kun täytti 7 kk. Mun mielestä ei edes pullota ikenet missään. Oonkin jo "positiivisena" miettinyt että milloinkahan ne loput tulee ja millainen riemu niistä sitten repee. Monet vauvathan syö hammaskivuissaan tissiä mutta jos tuolle kovin myöhään niitä tulee niin mahdetaankohan meillä enää imettää silloin. Menee sitten sekin apu siinä. :grumpy:
 
Meillä ekat kaks tuli joskus elokuussa. Sitten seuraavat kolme yhdessä viikossa marraskuun lopussa ja nyt joulun jälkeen reissussa teki kaksi. Ei kai näitä voi mitenkään ennustaa. Kitty, meillä ainakin kieltäydyttiin tissistä, kun ikenet olivat turvoksissa, eli ei se imetys välttämättä auta. Laiha lohtu, mut kuitenkin..
 
Aamulla huomasin että alas tupsahtanu näkyviin 3mas etuhammas. Nyt niitä onki yhteensä jo 7.
 
No nyt on meilläkin tullut 2 ylähammasta läpi! Mies huomas tänään. Ei ne ole vielä yhtään enempää näkyvissä mutta ikenet on väistyneet tieltä. Minkähän näköinen pojasta tulee hampaiden kanssa :D Nuo alahampulit on ainakin niin söpöset :Heartred
 
Jospa teilläkin alkaisivat yöt helpottamaan pian nyt kun hampaat tuli, Kitty. Musta tuntuu, ettei hampaiden teko pääty ikinä. Meillä kuolataan ja hinkataan ikeniä... kulmahampaat kai seuraavana, sitten joskus.
 
No sitä juuri mietin kun jostain joulukuun puolivälistä alkaen on ollut ihan sekopäistä ja nyt viikon verran rauhallisempaa että ei kai ne 2 pientä hammasta nyt ihan näin kauheesti vaivannut :nailbiting: Eipä tuo nyt vieläkään ole hyvin nukkunut mutta ei nyt sentään sellasta jatkuvaa itkua.
 
Kyllä mä uskon, että on voinut vaivata. Ne etuhampaat on meillä ainakin aika isot, ainakin verrattuna alahampaisiin. Yöt oli levottomia pitkään ennen niiden tuloa. Toivotaan, että helpottaa. Lääkitsetkö, Kitty, helpolla? Onko ollut lämpöä, kun hampaat ovat tulleet tai onko selvästi ollut ärtyisämpi päivällä / illalla? Musta tuntuu, että oon joskus liian helpolla laittanut supon peppuun... ootko huomannut öissä eroa, jos olet laittanut supon?
 
En oo koskaan antanu tollaseen "normaaliin" itkuheräilyyn mitään lääkettä. Enpäs ole edes tajunnut. Ei ainakaan näistä ollut lämpöö. Eikä mielestäni ollut kiukkuisempi. Yleensä väsymystä ja tylsistymistä on kiukutellut. Oli tossa jokin aika sitten sellasta omituista päivävänkeröintiä mutta luulin sen johtuvan siitä että olin syönyt kaalia. Ja mielestäni se helpottikin heti kun söin jotain muuta.

Ihan hiton vaikee tietää mikä johtuu mistäkin kun toinen ei osaa kertoo :oops:
 
Hammaslääkärissä käyty. Enhän mä sitä siirtänytkään kuin kaksi kertaa. Neiti oli oikein reipas, vaikka suuhun kurkistaminen ei kivaa ollutkaan.

Käskivät syöttää ksylitol-pastilleja. Itse olen kyllä vetänyt Herra Hakkaraisia, mutta en ollut antanut Lilliputille niitä. Parina päivänä nyt leikannut minipalan imeskeltäväksi. Ehkä pitäisi antaa isompi, mutta en vaan ole uskaltanut. Muutenkin on masuvaivanen tyttö niin annapa sitten yhtäkkiä pastilleja.

Meillä tyttö olisi koko ajan pussaamassa (tai haukkaamassa?) mun suuta. Parhaani mukaan yritän aina väistää. Lisäksi änkee sormia suuhun melkein väkisin. Hammaslääkäri ei osannut sanoa, miten herkästi bakteerit tarttuvat. Toivotaan, että saadaan vältettyä tartunta. Toisaalta olen nähnyt, miten isovanhemmat pärisyttävät tms. melkein vauvan suuta päin kielloista huolimatta. Vähän epätoivoista.
 
Ksylitol pastilleja tän ikäisille?

Meillä puhjennu yhtäaikaa kaks ylähammasta. Juominen oli sillon tosi huonoa mutta muuten ei ollu mitää kitinää eikä kätinää niiden osalta.
 
Ilmeisesti ksylitol on vaan hyväksi, kun ehkäisee plakin muodostumista ja vähentää kariesta aiheuttavien bakteerien määrää (jos niitä siis on)... näin mulle ainakin hammaslääkäri selosti. Iso rivi oli erilaisia pastilleja pöydällä. Ilmeisesti jotkut antavat jo ennen vuoden ikää niitä. Ruoan jälkeen siis pastillin pala poskeen. No, me otetaan sen suhteen nyt vähän rennommin. En halua pakottamalla pakottaa harjaustakaan, jos tytöllä huono hetki. Muuttuu koko touhu liian vastenmieliseksi. Huonona äitinä en ole vielä käyttänyt tahnaa, mutta nyt pitäisi siis aloittaa tahnalla harjaaminen. Eihän tuo enää ole yhtä pieni kuin elokuussa ensimmäisten hampaiden puhjetessa. Silloin en kyllä suostunut tahnaa tunkemaan suuhun.

Ovatko muut jo käyneet tarkastuksessa? Meillä seuraava kuulemma kolmen vuoden paikkeilla.
 
Monesko tarkastus teillä oli vai eka?
Ei meillä neuvottu niitä antamaan kun käytiin info tarkastuksessa.
Ja meille sanottiin että meidän kaupungin vedessä on fluoria sen verran ettei tarvitse hammastahnaa käyttää ennenkö osaa sylkästä.
 
Eka käynti meillä. Onpa outoa, jos on noin suuria eroja neuvoissa. Mielelläni minäkin jättäisin tahnat laittamatta ja pastillit purkkiin. Meillä neuvolassakin neuvottiin suositusten mukaisesti aloittamaan tahnan käyttö (kerran päivässä) jo puolen vuoden iässä.
 
Me ei olla käyty kertaakaan... pitää vissiin kysyä 1v neuvolassa tuosta käynnistä.
 
Takaisin
Top