Hampaisiin liittyvät jutut

Hemppuliina

Vauhtiin päässyt keskustelija
Päätin nyt alottaa jo tän ketjun ku varmasti tulee sitten aikanaan tästä asiaa..

Ja siis nyt sen verran että meillä on suussa ylä ikenessä joku valkonen täplä. Oon sitä sormella yrittäny tunnustella ja vaikuttaa suht kovalle.
Hampaat kuulemma aina puhkeaa alas, näin sanoi miehen hammaslääkäri äiti. Tosta pisteestä ei osannut mitään tarkkaa sanoa kun ei ole sitä vielä nähnyt. Luulin itse sitä hampaan aluksi..

No mutta siis onko muilla mitään tällaista?
 
Kyllä ne kohta läpi tulevat hampaat mielestäni sellaisilta vaaleilta pilkuilta näyttää. Voi kai se 1. hammas yläleukaankin tulla? No en ala kuitenkaan hammaslääkärin kanssa aiheesta kiistelemään. :D

Muistan (kirjoitinkin tästä jo johonkin ketjuun), että esikoisella oli kuolaamista ja käsien/purulelujen jäytämistä jo 3 kk ennen kuin 1. hammas puhkesi. Hällä 1. Hammas puhkesi ~6 kuisena. Hampaan läpi tuleminen oli kivuliasta ja jouduinpa antamaan hälle kipulääkettä sen vuoksi. Sitten myöhemmin niitä hampaita tuli useampi hammas kerrallaan läpi. Se oli kyllä helpompaa, ettei joka hammasta tarvinnut yksitellen kipuilla..
 
Tajuaako sen sitten, että kyse on puhkeavasta hampaasta kun sen aika on? Ehkä tyhmä kysymys, mutta olen miettinyt, että näkyykö se puhkeava hammas selvästi tai onko muita varmoja merkkejä, että kyse hampaista eikä muusta häikästä?
 
Huoh..molemmat pojat unilla ja mitä mä teen?? No tulen tänne, nukkumaan joutais!!

No joo, hieman asiaa hampaista. Aika helposti monet selittämättömät kitinät ym laitetaan hampaiden syyksi.. sitä teen itsekin. Meillä myös kuolataan ja kalutaan nyrkkiä. Ikenissä ei vain näy mitään, ei sitten yhtään mitään. Olen kyllä kuullut, että hampaiden puhkeaminen oireilee jo pitkään ennen kuin varsinaisesti näkyy mitään.

Esikoisella tuli ekat hampaat 4 kk:n iässä..eli ihan hyvin tällä toisellakin voi aikaisin puhjeta. Esikolta huomattiin kun oli ollut pari päivää vähän kärtyisempi ja kurkkasimme suuhun, ikenet ihan punaiset ja turvoksissa, pienet reiät näkyivät jo ikenissä. Eli ikeniin kohdistuva paine oli alkanut jo hieman helpottaa. Mitään valkoista ei varsinaisesti ollut näkyvissä. Hänellä puhkesi ensin eteen ja alas ja se taitaa olla yleisin paikka mutta kyllä järjestys voi vaihdella.

Ystäväni lapsella hampaat oireili noin 3 kk:n iästä lähtien.. tai näin ainakin luultiin. Kuolaa tuli ihan mahdottomasti ja kaikkea järsittiin. Noh, ekat hampaat tulivat kun tytsy oli 9 kk. Vuoden ikään mennessä kaiken kaikkiaan 3 hammasta suussa. Oli kuulemma todella turhauttavaa kun oireita oli jatkuvasti ilmassa mutta mitään ei tapahtunut.. Sinänsä itse pääsi helpolla kun hampaat ihan oikeasti puhkesivat jo noin nuorena. Varsinkin kun kaveri oli herrasmies ja jätti äidin nännit rauhaan.

Mutta nyt..unille jos vaan pojat antaa. Yleensä jompikumpi heräilee siinä vaiheessa kun äiti on saamassa unen päästä kiinni.. jännä juttu :)
 
Mä en tiiä oisko meillä nyt tulossa hampaita. On semmonen vaalea "kohonnut" kohta ikenessä ja poika koko ajan hinkkaa sitä sormella/tutilla/tuttipullolla. Lisäks tosiaan ollu nyt aikamoista huutoa ja kitinää ja mietinkin, että voiko hampaan puhkeaminen aiheuttaa semmosta? Esikoinen tosiaan kyseessä, niin on aika hakusessa kaikki jutut. :/
 
Joo kyl joillain lapsilla hampaiden tulo oireilee tuollee :) Kuulostaa vähän silt et vois ol siit kyse :)
 
Meillä on jotain hikinäppujen tapaista ihottumaa ja mies oli netistä lukenut, että joillekin on tullut sellaista hampaiden tulon yhteydessä.. Ja kuulemma katoaa aina sitten, kun hammas on puhjennut. En ole löytänyt ikenistä mitään selkeitä viitteitä hampaista, mutta on ollut normaalia itkuisempi parina päivänä. Nyrkit/sormet menee suuhun, tuttikin kelpaa välillä pitkästä aikaa, ei ole lämpöä ja vatsa toimii ihan normaalisti. En oo keksinyt noille itkuille mitään selitystä oikein..yöt nukkuu kuitenkin ihan entiseen malliin.
 
Joku nuissa ikenissä meillä on.. Annoin äm+velli sekotuksen ja tyttö oli aivan tööööt! Noh nukku 20min ja alko jyystään rystysiä.. Näillä näkymin se yöhuutoki sitten taas alkaa :/ tätä on kestäny nyt uudesta vuodesta asti.
 
Tääällä myös!! Ihmehuutoa tänään ja eilenkin ja sit annoin sitä purulelua ja kyllä pureskeli ja hiljeni! Lopetin ja huuto alkaa??? Kuultaa selvästi ylhäältä jotain... :-o
 
Meillä alko armoton kuolaaminen ja nyrkkien syöminen vähän ennen 3kk ikää. Poju kohta sen 4kk ja suussa näkyy kans joku valkonen piste alaleuassa. Josko kohta alkais puhjeta niitä hampaita? Tänään ollu sellanen kitinä päivä ja vaikutta et johtuis kutiavista ikenistä kun oon antanu pojalle suuhun jotaki purulelua on hetken tyytyväinen
 
Meillä kans kalutaan nyrkkiä edelleen entistä kovemmin ja kuola valuu. Ei varsinaisesti itke mutta semmonen ähinä käy kun nyrkkiä jyystää. Leikkimatollakin toisella kädellä heiluttelee leluja ja toinen on suussa.. Mutta kun ei siellä näy mitään, ihan normi vaaleenpunaset ikenet on, ei turvoksissa tai mitään semmoista oiretta, mitä esikoisen ajoilta muistelen. Se valkoinen piste on muuten helppo testata lusikalla, jos kilahtaa niin se on hammas :)

Tää taitaa mennä samanlaseksi jännitystarinaksi, kuin kuka lähtee jakautumaan ensin. Eli kenen muksulla ekat hampaat puhkee? :grin
 
Meilläkin tyttö ihan jyrsisi nyrkkejään, jos olisi ne hampaat. Välillä oikein hamuaa niitä nyrkkejä suuhun! Ja juuri ähisee ja maiskuttaa niitä yläikeniään vasten. Jos siihen tuttia tai muuta puruleluja yrittää väliin, huikaisee kädellä ne pois. :) Mutta ei näy kyllä hampaita.
 
Libra&Triina, Meilläkin sama juttu. Ja kun koittaa tuttia työtää väliin että maiskuttais sitä mielummin (sormia pitää työntää niin syvälle et tulee oksu-refleksi) ni työntää vaan sormet sieltä sivusta suuhun ja tutti pois..
 
Hampaan puhkeaminenhan voi olla vauvalle tosi kivuliastakin ja nostaa lämpöäkin. Kipulääkettä saattaa pieni tarvita hampaiden puhkeamisen vuoksi.

Meillä on myös alaleuassa valkoiset hampaan alut nähtävillä. En tiiä tulisiko ne kohta läpi - saa nähdä. Kuolaaminen ja helistimen jyrsiminen on kyllä melkosta. :wink

Suosittelen tässä muuten sitä äippäpakkauksen lelua. Niissä sen lelun sakaroissa on sitä nestettä sisällä. Lelu hetkeksi jääkaappiin ja sitten vauvalle, niin ne viileät sakarat helpottavat mahd. kutinaan mitä ikenissä on ennen hampaan tuloa. :wink
 
Jep, meillä muuten esikoisella nosti lähes aina pikkulämmön kun hampaat oli juuri puhkeamaisillaan, ja veti myös mahan löysäksi, varmaan osittain siksi kun nieleskeli niin paljon sitä kuolaa.

Ja sitten myöhemmin kun tehtiin kulmahampaita..sitä kuolan määrää!! Se oli jotain ihan älytöntä tähän verrattuna. Pikku leguaaniksi taisin kaveria tuolloin kutsuakin :)
 
Meillä tehdään tuota samaa, eli koko ajan nyrkki suussa ja kuolaa tulee ihan tuhottomasti. Mitään ei kuitenkaan ikenissä näy. Toivotaan ettei meidän tyttö tee hampaita puolta vuotta, vaan puhkeis pikasesti jos jo vaivaa.

Täällä myös oltu pari päivää selvästi itkuisempia, mutta se voi johtua mistä vaan. Eipä noista vauvoista aina ota selvää.
 
Meillä sama homma, tyttö on selvästi itkuisempi kuin normaalisti. Olen tosin kyllä tulkinnut, että se johtuu yläkerran remonttiäänistä - varsinkin tuosta sementtiporasta, jonka olen jo mielessäni räjäyttänyt taivaan tuuliin about miljoona kertaa näiden kahden viikon aikana.
 
Takaisin
Top