Hampaiden hoito

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Miten teillä huolehditaan lasten hampaista, entä omistanne? Harjaatteko hampaat kahdesti joka päivä? Sähköhammasharjalla vai perinteisellä? Käytättekö ksylitolia?

Meillä on käytössä sähköhammasharja muilla, paitsi kuopuksella vielä perinteinen, koska hänellä ei ikä riitä sähköiseen. :) Pestään hampaat aamuin ja illoin vähintään kahden minuutin ajan per pesukerta. Sähköhammasharjassa on kätevä hälytin, joka ilmoittaa aina kun 30 sekuntia on kulunut (ja vielä lopuksi kahden minuutin jälkeen hälyttää pidemmin), joten on helppo seurata, että pesee kutakin hampaistoneljännestä riittävän kauan. Itse lankaan lisäksi hammasvälit aina iltaisin, ja lapsetkin saavat aloittaa saman tavan sitten, kun ovat isompia.

Ksylitolpastillit ovat käytössä ja isommilla myös purkka. Koitetaan pitää kiinni myös säännöllisestä ruokailurytmistä, jottei tulisi napostelun myötä jatkuvia happohyökkäyksiä. Sokeria meillä syödään harvakseltaan.
 
Muokattu viimeksi:
Aamuin, illoin pestään. Itse pesen aamulla sähköhammasharjalla ja illalla tavallisella. Töissä pesen usein hampaat myös lounaan jälkeen. Hampaiden välit lankaan aina kun jaksan, valitettavasti en joka päivä. Mitään suuvesiä en ole koskaan oppinut käyttämään. Xylitolpurkkaa syön, mutta pastilleja välttelen, koska niitä tekee mieli syödä enemmän ja sitten pörisee. :hilarious:

Pojalle haluan opettaa, että hampaiden hoito on itsestäänselvyys. Mehuja meillä ei juoda ja myöskin vältetään turhaa napostelua. Pastilleja poika imeskeli aina ruokailun jälkeen, kunnes ei enää suostunut. Ehkä myöhemmin taas.
 
Meillä pestiin hampaita niin kauan aamuin illoin, kunnes muksut lähti hoitoon ja aalmulta jäi hampaitten pesu pois. Ksylitoli pastilleja/purkkaa annetaan ruuan jälkeen ja illalla pestään hampaat. Ihan tavallisilla hammasharjoilla.
 
Meillä on hampaiden harjaus kahdesti päivässä. Aina ei tule pestyä sitä kahta minuuttia, etenkään nuorimmalta, jonka suuhun ei hänen mielestään tarvitsisi kenenkään mennä. Isommilla on lasten sähköhammasharjat ja nuorimmalla tavallinen, koska on niin pieni vielä. Ksylitolia yritetään käyttää säännöllisesti. Meillä ei napostella (paitsi äiti joskus iltaisin..), eikä juoda mehuja tai limsoja. Herkut ovat ruuan yhteydessä, jos niitä on.

Omista hampaista pitäisi pitää parempaa huolta. En ole käynyt vuosikausiin hammaslääkärillä, mutta tänä vuonna sain aikaiseksi varata ajan ensi viikolle! Jännittää ja vähän hävettää, että mitähän suusta mahtaa löytyä. Mitään ongelmia ei ole ollut, mutta kyllähän nuo nyt vähintään hammaskiven puhdistusta tarvitsevat. Minulla on ahtaat hammasvälit ja pitäisi langata joka päivä. En vain millään muista tai ehdi niin usein.. :sad001
 
Kaikilla harjataan kahdesti päivässä aamuin illoin. Minä ja mies käytetään sähköhammasharjaa, itse tosin vain illoin. Joskus jopa lankaan tai käytän niitä pulloharjan näköisiä väliharjoja, vähän laiskasti tosin. Xylitol-pastillit on käytössä säännöllisen epäsäännöllisesti.
 
Me pestään joka ilta ja aamuisin kun ehditään (lähinnä aikaiset hoitoaamut jää)
Pastillin saa joka ruuan jälkeen, itsekin tykkään syödä pastilleja.
Hammaspesu on 2 vuotiaalle hankala juttu, suu ei aukea ja kun antaa harjan omaan käteen hän lähinnä imeskelee harjastaan tahnan... :wacky:

2 vuotiaalle on tullut kamala tapa narskuttaa hampaitaan tai siis purra voimakkaasti niin että kuuluu järkyttävä ääni! narskuttelua tekee päivittäin :bored: takahampaat siel on puhkeamassa eli se on varmaan syy sille hirveälle narskutukselle!
 
Me pestään joka ilta ja aamuisin kun ehditään (lähinnä aikaiset hoitoaamut jää)
Pastillin saa joka ruuan jälkeen, itsekin tykkään syödä pastilleja.
Hammaspesu on 2 vuotiaalle hankala juttu, suu ei aukea ja kun antaa harjan omaan käteen hän lähinnä imeskelee harjastaan tahnan... :wacky:

2 vuotiaalle on tullut kamala tapa narskuttaa hampaitaan tai siis purra voimakkaasti niin että kuuluu järkyttävä ääni! narskuttelua tekee päivittäin :bored: takahampaat siel on puhkeamassa eli se on varmaan syy sille hirveälle narskutukselle!

Se kirskunta kyllä riipii sielua. :nailbiting:
 
Harjataan hampaat tavallisella hammasharjalla aamuin illoin. Itse yritän kovasti ottaa itseäni niskasta kiinni ja käyttää hammaslankaa. Yritykseski on toistaiseksi jäänyt. Isi ja äiti voi napostella ja herkutella illalla. Lapsi saa herkkua harvakseltaan ja juomana vesi tai maito. Vain poikkeustapauksissa saa mehua. Hammaspastillit on käytössä aina kotona.

Tuo narskutus on ihan kamalaa. Me saatiin poika se onneksi lopettamaan. Ei haluttu antaa jäädä tavaksi. Varsinkaan kun itse olen saanut leukalihaksen todella (siis oikeasti todella) kipeäksi yhdistelmällä pakonomainen narskutus, hampaiden yhteen purenta (nukkuessa) ja virhepurenta.
 
Aamuin illoin hammastahnalla ja tavisharjalla. Itse käytän myös hammaslankaa ja lapsen kanssa syön xylitol-pastilleja. Mies on laiskempi.
 
Takaisin
Top