Hampaat

velvetia

Vauhtiin päässyt keskustelija
Marraskuunmammat 2014
Onko jo hampaita tullut tai tulossa marraskuisilla? Meidän 3,5 kk tytölle on puhkeamassa alas ensimmäinen. Eilen huomasin vereslihalla olevan ikenen ja valkoista näkyy ikenen läpi. Tänään ollut kipeä ja kiukkuinen eikä ole saanut nukutuksi päiväunia. Illalla annettiin panadolia niin nyt rauhottui yöunille. Kuumetta ei tuntunut nostavan, mutta toinen poski kuumottaa ja punoittaa. Voi pientä parkaa :-( Ei vielä osaa puruleluunkaan tarttua että sais helpotusta viileästä lelusta.
 
Mä en ole huomannut hampaiden tuloa, ikenissä ei näy mitään, ei kärttyisyyttä. MUTTA tytsy imeskelee/pureskelee hanakasti nyrkkiään. Kuolaa tulee litra tolkulla. Että ei välttämättä kaukana ole (?) Olen antanut viileää purulelua vauvalle ja tykkääkin sitä kalvaa. Ei osaa myöskään itse pitää, mutta mä pidin sitä neidin suussa, kovin yritti kyllä itsekin käsillä tarttua, mutta piruvie kun ei kädet vielä ole oikeen hallinnassa :D nyt siis 3kk. Olen kuullut vanhan kansan sanovan, että mitä myöhemmin hampaat tulee, sitä parempi kuntoiset hampaat on. Liekö pitää paikkaansa :D
 
Meilläkin ehti olla tuota nyrkin imeskelyä ja litratolkulla kuolaamista ensin. Luulin silti että menis pitkäänkin eka hampaiden tulossa... Minäkin olen yrittänyt pitää purulelua suussa mutta ei ole hoksannut sen käyttötarkoitusta vielä. Pitää vaan vähän väliä tarjota niin eiköhän se siitä :-)
 
Meidän poju kohta 4kk ja on tässä n. kuukauden ajan kuolannut kovasti ja pureskelee sormiaan. Viileä purulelu kelpaa myös. Pari kertaa oon kokeillut sormella ikeniä mutta ei ole tuntunut vielä mitään "nastoja". Neuvolatäti sanoi että kuolaus ja nyrkkien syöminen ei välttämättä liity vielä hampaisiin vaan kuuluu osana kehitysvaihetta. Luin jostain hampaiden puhkeamisen ajankohta "periytyy" enemmän äidiltä, mulla puhkesi eka hammas neuvolakortin mukaan 4 kk iässä joten jännä nähdä milloin pojalle tulee. Mulla on myös aina ollut hyväkuntoiset hampaat vaikka noin aikaisin alkoi tulemaan, että mun kohdalla tuo vanhan kansan sanonta ei pitänyt paikkaansa. :)
 
Meilläkin syödään nyrkkiä innokkaasti. En tiedä liittyykö hampaisiin, mutta jotain 'alkuja' etuhampaista mummun mukaan näkyy. Muutenkin noi kädet on niin vaikee putsata, ja nyt ne on ihan kuolassakin :D
 
Meillä tyttö jäytää ja kiskoo noita harsoja ahkerasti. Änkeää siis kangasta suuhun ja puree ikenillä ja samalla käsin vetää sen kankaan pois. Liekö sitten kutinaa :eek:
 
Meilläkin tykätään mussuttaa harsoa :-D Esikoisella eka hampaat tuli 6 kuisena niin jotenkin oletin et tytölläkin. Pitääpä äiteeltä kysyä millon minä sain omani :-)
 
Meillä on kans kuolannu hirveesti pariviikkoa, käsiä jäytää ja nyt ruennu nänniä puremaan ikenillä. Mut meillekin sano että kuolan lisääntyminen näillä main kun kädet on enemmän suussa ja vaavit käyttää suuta enemmän. Et ei välttämättä tarkota hampaita. En oo meilläkää tuntenu tai nähny ikenissä mitää. Miehelle tuli 4kk ikäisenä eka hammas, pitäs omasta neuvolakortista kahtoo millo itse sain ekan.
 
Niin on täälläkin kuolamäärä lisääntynyt radikaalisti nyt kahden viikon ajan, pitää monesti vaihtaa kesken päivän body. Syö myös nyrkkejä antaumuksella, mutta sitä se on tehnyt ihan syntymästä asti. Minä olen näkevinäni että KULMAHAMPAAT pullottaa ikenien alta?! Ja punoittaa. Mutta eihän niiden pitäisi vielä olla tulossa... Sama homma ylä- ja alaleuassa. Alaetuhampaiden kohdalla pikku kolot, johon ne hampit joskus tulee. Kovin on pikkumies välillä itkuinen erityisesti tissillä, ihme venkslaamista tissi suuhun ja pois, suuhun ja pois.... Ja puree minua ikenillä! Sekin sattuu ihan kiitettävästi...
 
Justiina89 meillä on ihan sama homma!! Kauheeta venkslaamista imetys nykyään.

Meille neuvolantäti sano, että yläikenet pullottaa siihen malliin että voi hampaita kohta puhjeta... Kääk!!! Jo pelkillä ikenilläkin pureminen sattuu. Saatikka sitten hampailla :/
 
Täälläki pojalla ollu ny selevää kiukkua ja illalla varsinki alkaa se raivoomine. Kuolan määrä lisääntynt hirveenä ja tuskissaan syö nyrkkiä. Kattoin sitte suuhun nii ala ja ylä ikenissä etuhampaat näkkyy valakosena ikenen läpi, muttei mitää nastoja vielä tunnu. Eikai se auta ku panadoolia antaa ja sitte vielä hieroa ikeniin panadoolia jos se auttas. Purulelua ei tajua poika nii jääkaapissa/pakastimessa oon tuttia pitäny että viiliä ois.
 
Ilmeisesti meidän kipuilut johtuikin rotarokotteesta josta tuona päivänä oli kulunut 9 päivää. En vaan osannut yhdistää asioita toisiinsa. Suussa ei sormelle tunnu mitään, itse en osaa sanoa olisiko turvotustakaan. Edelleen alaikenessä on pieni kohta vereslihalla. Kipuiluja ei ole enää tuon päivän jälkeen tullut. Nyrkin syönti kyllä jatkuu ja kuolan määräkin näyttää lisääntyneen. En tiedä mitä se posken punoitus ja kuumotus sitten tarkoitti, senkin yhdistin hampaan tulemiseen.

Tuo tutin laitto viileeseen on hyvä idea ja myös se, et harson kulmaa kastelee viileällä vedellä ja antaa sitä mussuttaa. Meilläkin on nyt alkanut se nännien "pureskelu". Ai että minä ootan niitä hampaita...
 
Uuh täällä on oltu aika itkuinen tänään ja nukuttu paljon. Mietin jo että onkohan tulossa kipeäksi mutta kurkkasin suuhun ja oikealla alhaalla on ien vereslihalla ja vähän vaaleaa kuultaa sieltä läpi! Eli eli ehkäpä on eka hammas pian tupsahtamassa!
 
Meilläkin on edelleen ien vereslihalla ja nyt näkyy jo valkoista läpi. Mitään ei tunnu sormelle vielä. Saa nähdä kauan menee että eka hammas ilmaantuu.
 
Voi mä niin toivon että tyttö olis tullu äitiinsä ja siten hampaat alkais puhkeamaan vasta myöhemmin. Oli ihan pakko tsekata tytön ikenet, eikä onneksi vielä näkynyt mitään merkkejä hampaista.
 
Täällä kuolan ja nyrkin syömisen määrä on kasvanu potenssiin 10. Kysäsin viimeks neuvolassa että voisko olla tekemässä hampaita kun nuin käyttäytyy, sano vaan täti että eeei vielä. Eilen jäysti niin ahneesti helistimen kahvaa joten tutkailin vähän suuta ja huomasin että kyllähän siellä valkosta läpi kuultaa alhaalla. Tänään sit jo näkyy ja tuntuu hampaan kulmaa. Terävää on! Ihan innolla ootan tulevia imetyshetkiä. :angry1
 
Neidin ikenet tuntuu kutiavan tosissaan. Jäystää sekä omia että aikuisten sormia ja jos saa suuhunsa viileän purulelun tai kurkkuviipaleen, tuntuu tosissaan nauttivan.
 
Täällä ollu yhtä kuolaa ja jäystämistä viikkoja. Tississä on mustelmaa ja pikkusen on ikenet itkettäneetkin niin, että on jouduttu lopulta antamaan särkylääkettä. Alhaalla on kolmessa kohdassa valkoista näkyvissä. Tästä se lähtee.
 
Joo, sama täällä. Varsinkin äipän sormi on paras ja sitä ihan raivolla jyystetään ! Ja kuolaa tulee. Sitä todella tulee ! :D
 
Takaisin
Top