Hammaslääkärikammo

AHK

Näppärä viestien naputtelija
Toukokuunmammat 2015
Ekassa neuvolassa ystävällisesti muistutettiin et kannattas käydä hammaslääkärillä (tai suuhygienistilla) tarkastuttamassa suun kunto. Pelkkä ajatus ajan varaamisesta saa oksennuksen nousemaan kurkkuun ja alkaa itkettää :sad001 siihen vielä jotain raskaushormoneja päälle ni mähän hajoaisin siellä paikan päällä ja mut pitäs tainnuttaa siihen tuoliin.

Muita hammaslääkäreitä kammoavia ihmisiä? En oo käyny vuosiin hammaslääkärissä ja kun mitään akuuttia kipuakaan tms ei oo ollu niin ei vaan saa aikaseks varata aikaa...tiiän et PITÄISI ja se ois HYVÄ mut sit taas. Hrrrrrrrrrrrrrrr :sad010
 
Täällä!!

Mua kans kauhistuttaa ajatus, et on mentävä. Ei mulla varsinaisia pelkoja ole mut viimeks ku olin ni sain kauheat haukut hygienistiltä miten mulla on hammaskiveä. Kävin kaks kertaa ja kolmannen kerran peruutin kun en halunnut hänen saarnaansa kuunnella.

Toki tarttis muistaa, et ei ne kaikki ko. Ammattiryhmään kuuluvat ole samanlaisia tässäkään asiassa.
 
Mulla on kans melko paha hammaslääkäri kammo. En ollu käyny noin 5 vuoteen hammaslääkärissä ja tietenki neuvolasta muistuteltiin asiasta ja itku kurkusa mietin että kun pitäs muttaku pelottaa niin paljon :sad001 ja hampaat itellä tosi huonossa kunnossa kun en oo nuorempana niitä kunnolla hoitanu. Noin kuukausi sitten alko hammaskipu ja vihlonta ja oli pakko soittaa päivystykseen. Mainitsin soittaessa että pelkään tosi paljon olla hammaslääkärissä ja sain onneksi kivan lääkärin joka ymmärsi pelkoni eikä saarnannut. Sain sitten tarkastusajankin ja uskalsin mennä taas kun oli sama lääkäri ja hampaat on mulla niin reikiintyneet että ruetaan niitä seuraavana vuonna hoitaan. Tavallaan oon helpottunu että hoidatan nyt hampaat kuntoon mutta samalla pelottaa paljon. Mulla autto lääkäriin menoon kun yritin aatella sitä kuin hyväksi se on mulle ja mies sopivasti painosti mua meneen sinne. Ja autto kans tosi paljon se kun muisti mainita aikaa varatesa että pelottaa paljon. Nykyään on monia hammaslääkäreitä jokka ymmärtää pelkoja ja haluaa tilanteesta potilaallekki miellyttävän.

Jos pelkää paljon niin voi ehkä auttaa jos yrittäs miettiä mistä se oma pelko johtuu. Itellä on varmaan jääny kammo siitä kun lapsena mulla oli paljon oikomishoitoja ja piti paljon poistaa hampaita. Oon nyt ajatustasolla yrittäny työstää ajatuksia hammaslääkärissä olosta ja niistä asioista jokka pelottaa.
 
Mies on kyllä vähän väliä neuvolan jälkeen kysynyt et joko oon varannu sen ajan...sais vaan aikaseks varata sen ni sit ois ehkä aikaa panikoida, terkkari veikkas et odottavat äiditkin saa oottaa aikaa n.3kk, normaalisti on varmaan 6kk jonot.

Mäkin kävin lapsena oikomishoidoissa. Ne ei mitään miellyttäviä käyntejä ollut, pelkkä se hammasmuotin tekeminen oli kamalaa..neuvolassa terkkari mainitsi mulle muutoman henkilön nimen jotka on tälläsiä varmasti mukavia lääkäreitä mut enhän mä enää niitä muista...sehän se oiskin aikaa varatessa, "laita mut jollekkin kiltille tädille, ei mitään pelottavaa setää" terveisin nainen 27.v :grin
 
Tuntuhan se kyllä itestäki vähän hassulta että oon 24 ja pelkään hammaslääkäriä niin paljon mutta eipä niitä pelkojaan voi kukaan valita eikä pelkäämisesä ole mitään hävettävää :)
 
Meillä muuten ei tarvinnut ollenkaan varata odotus aikana hammaslääkärille ite aikaa. Kaikki odottavat äidit ilmoitettiin suoraan neuvolasta hammaslääkärin ja sieltä tuli aika kaikille joskus 15 ja 20 viikon välillä. Niin ja kannattaa tosiaan ilmoittaa jo aikaa varatessa jos on jotain pelkoa, niin osaavat laittaa semmoiselle lääkärille joka ymmärtää ja osaa hoitaa asiat sen mukaan. Mulla nyt aika ihana hammaslääkäri! Koskaan ei oo valittanut mulle mistään, moitteetkin sanoo jotenkin kivasti, ettei jää tielle paha mieli. :-) ja kysyy usein hoidettaessa, et onhan hyvä olla jne. Ja kun sain kerran paniikkikohtauksen, niin lopetti heti kaiken ja otti suusta pois kaiken ylimääräisen ja vielä kylmällä rätillä pyyhki otsaa. Ja kun taas aloitti, niin kyseli koko loppu ajan, et onhan kaikki hyvin. :-)
 
En käynyt, vaikka neuvola suositteli. Itselläni on todella voimakas yökkäysreaktio jos mitään ylimääräistä työnnetään lähellekään kurkkua. Tätä ei yksikään hammaslääkäri ole koskaan tajunnut, olen lähinnä saanut haukkuja tyyliin, että aikuinen ihminen noin lapsellinen... ( edellisestä hammaslääkärikäynnistä on suunnilleen 8-9 vuotta )

Tiedän että pitäisi, mutta kun ei...

Yökkäyskammoa on vielä lisännyt se, että on tehty pari vatsalaukun tähystystä...
 
Itekin yökkään herkästi ja vihaan sitä, en ehkä niinkään kammoa...mut asiaa ei auttanu kun teininä oli raudat ja otettiin hampaista sellaset kipsimuotit. Se muottivekotin oli ihan kamala mikä työnnettiin suuhun ja meni niin taakse ylähampaista otettaessa et tuntu et oksennan ja tukehun :sad001 enpä oo saanu aikaa varattua, ehkä isoin kynnys sen kanssa...ois joku nettivaraussysteemi niin se ois paljon kivuttomampaa kun soittaminen :rolleyes:
 
Itsellä jo kaksi käyntiä takana, oon niin ylpeä itsestäni! :D Edellisestä kerrasta onkin sitten sen 8vuotta.... oon kaikin keinoin vältellyt hammaslääkäriä, kun oon aina pelännyt. Ja äitini on suuhygienisti.... Nyt ei auttanut kuin mennä, tahdonvoimalla vaan ja masussa kasvavan lapsen parasta ajatellen. Lääkäri ei juuri minulle puhunut, mutta hoitaja oli onneksi mukava. Ei auttanut kuin hengitellä rauhassa ja välillä nieleskellä, ettei oksennus lennä.. Kyllä ne hampaat kannattaa hoitaa kuntoon, olisi kamala jos hammasmätäbakteeri pääsisikin siirtymään lapselle :sad001
 
Kyllähän se kariesbakteeri tarttuu, vaikka hampaat olisikin kunnossa? Se vaan ei aiheuta äidin elimistössä tulehdusta, joka olisi sikiölle haitallinen, jos hampaat on hoidettu. Itse olen menossa tarkastukseen alkuviikosta.. Hampaita on joskus oiottu, mutta ei niistä hyvät tulleet.
 
Sain nyt viimein varattua suuhygienistille ajan...vasta helmikuun loppuun sai :S
 
Mä sain ajan myös jonnekin 4-5 kk päähän soitosta. Mies sai kuukauden päähän, se kun oli jo käynyt aiemmin. Eipä tässä muuten mitään, mutta jos jotain pitää tehdä, niin ennen laskettua aikaa ei todellakaan kerkeä enää.
Mulla vissiin tää hammashygienistijuttu ei oikein mennyt putkeen, puhelimessa sanottiin, että joudun odottamaan ihan yhtä kauan kuin kaikki muutkin, ja nyt sitten kuulin, että kaikille halukkaille ensisynnyttäjille (jollaiseksi olen Ilmoittautunut neuvolassa), tarjotaan aikaa - ja se olisi jo ollut ajat sitten, jos tiedot olisivat menneet normaalisti eteenpäin.
Mutta parempi myöhään kuin ei silloinkaan... Toisaalta voi huokaista helpotuksesta, huomenna ei ainakaan porata. Toivotaan, ettei olisi reikiä enkä joutuisi käymäänkään hammaslääkärillä.
 
Mulla on kammo, ollut ala-asteen alkuluokista lähtien, nyt olen 33v..
Helsinkiin muuton jälkeen v 2000 olen käynyt vain ja ainoastaan yhdellä hammaslääkärillä, joka on ihan super ihana. Yksityinen, eli maksaa, mutta kunnalliseen en takuulla mene. Käyn tarkistuttamassa hampaat parin vuoden välein.
Nyt kun neuvolassa sanottiin että kannattas käydä tsekkauksessa, ni onneksi (onneksi?) yhdestä paikasta oli pala lohjennut, niin meni ihan senkin piikkiin se käynti. Homma saatiin hoidettua + tsekkaukset, niin menihän sinne n 300€ kelan jälkeen, mutta seuraavan kerran toivottavasti menen häntä moikkaamaan vasta 2 v päästä jos vaikka vatsa olisi taas pyöreenä sillon
 
Kävin sittenkin hammaslääkärillä, 15 min. tsekkaus, keväällä voin kuulemma varailla aikaa hygienistille hammaskiven poistoon, kun ei tiedä pystynkö viimeisen kuukauden aikana olemaan selälläni, eikä aikaa ehkä edes ehtis saamaan.

No, seuraava sitten parin vuoden päästä. Harmi vaan, ettei tullut tuota rapsuttelua tehtyä samalla kertaa, ei tarvis enää huolehtia asiaa eteenpäin.
 
Täällä!! Hirveä hammaslääkärikammo ollut pienestä pitäen.. Hampaat ei parhaassa kunnossa kun kiillettä lähtenyt kymmenen vuoden syömishäiriön takia (anoreksiaa ja bulimiaa)

Neljä vuotta sitten menin yksityiselle paikkauttamaan pahimmat ongelmat ja sain ilokaasua helppaamaan operaatiota. Ei helpannut. Tän takia jäi sitten osa hampaista hoitamatta.
Sain lopulta monen hammaslääkärikäynnin jälkeen lähetteen sairaalalle operoitavaksi, jossa sai sitten kunnon rauhoittavat lääkkeet jonka jälkeen mitään ei tuntunut tai ressannut..

Reilu vuosi sitten hoidettiinkin kaikki hampaat kuntoon, 6 poistettiin (4 viisaudenhammasta ja 2 viisureiden vieressä jotka oli siinä reikiintyneet ja menneet pilalle täysin, mahdoton enää paikkailla)
lisäks tsekattiin että yks paikattava pieni reikä olis, mut ei tehty sillon vielä mitään..

Eli varmalla tiedolla 1 reikä olisi ja se pitäisi hoidattaa kyllä.. En tosiaan tiedä miten taas pystyy, ja mitään vahvoja rauhoittavia ei varmasti raskauden aikana suositella edes???
Kipua/vihlontaa tuossa ei tunnu, mutta ei reiän alue ole vuodessa kasvanut etuhampaassa kun on ja näenkin sen - vaikka hyvin tiedän että kuolioon edennyt hammas ei itsessään enää hirveästi kipuile, seuraava vaihe on turvonnut poski/kaulan alue.. Tosin tuo nyt ei ole ehkä ihan siinä tilassa sentään..
 
Jos yhtään helpottaa, niin alatiesynnytyksen jälkeen hammaslääkärikammoni on jokseenkin nollaantunut. Mielestäni julkisella puolella on nykyään paljon asiallisempia hammaslääkäreitä kuin omana ala-asteaikanani, jolta omakin hammaslääkäripelkoni on peräisin.
 
Täällä yksi alan ihminen. Hyvin paljon vastaanotolle tulee pelkääviä asiakkaita. Kannattaa aina mainita, jos hammaslääkäripelkoa on, yleensä se kyllä otetaan huomioon; jutellaan asiasta ja pidetään sitten toimenpiteissä asiakas koko ajan kärryillä, että mitä ollaan seuraavaksi tekemässä. Toki meitäkin on moneen junaan! Nykyään hammaslääkärikoulutuksessa kuitenkin painotetaan pelkojen huomioon ottamista, koska se on niin yleistä. Teillähän on oikeus myös vaihtaa hammaslääkäriä jos tuntuu että yhteistyö ei oikein suju. Lisäksi yksityisiltä asemilta löytyy hammaslääkäreitä, jotka ovat näihin pelkotiloihin ja niiden hallintaan erityisesti perehtyneitä. Muistutan vielä, että kaikista tärkein hammashoito tapahtuu kotona niiden vastaanottokäyntien välillä :) Tätä yritän aina omille asiakkaillekin painottaa.
 
Täällä kans yksi hammaslääkärikammoinen, olen vetkutellut hammaslääkärin varaamisen kanssa pitkän aikaa vaikka tiedän että hampaat ovat todella huonossa kunnossa. Nyt oli kuitenkin pakko varata aika kun yhtä hammasta särkee pirusti. Ahdistaa ja pelottaa niin lujaa mennä sinne maanantaina. Kaiken lisäksi en voi sietää sitä hoitajaa kun oon joka kerta saanut haukut siellä siitä kuinka huonossa kunnossa hampaani ovat ihan kuin se olisi hänen ongelmansa. En aikaa saanut muuallekkaan kunnalliselle.

Nyt rv 31+3, onneksi ainakin vielä uskoisin pystyväni makaamaan siinä tuolissa. :)
 
Mulle sanottiin etten saa mennä hammaslääkäriin ennen ku vauva on syntynyt,koska mä ainakin pelkään sitä ihan tajuttomasti nii se voi käynnistää synnytyksen ja mulla siis viikkoja 35+2
 
Muokattu viimeksi:
Selvisin hengissä suuhygienistin käynnistä (keskiviikkona) :grin sano että hampaissa ei oo hoidontarvetta. Eli siis ei reikiä? Unohtu kysyä siltä rautalangasta vääntäen :D anoppi vaan puhu et sillä joskus ei suuhygi puuttunu reikiin, oli putsannu hampaat et hammaslääkäri sit näkee paremmin onko reikiä o_O tästä toki vähän aikaa....kaveri taas varaili tässä joskus vuoden sisällä aikaa kun siitä tuntu siltä et ois reikä, niin ajanvarauksessa sano et varataan suuhygille aika, sinne lyhyempi jono ja se kattoo sit tilanteen et tarviiko ees hammaslääkäriä.

Hammaskiveä ja värjäytymiä putsailtiin, hyvin pystyin makaamaan tuolissa vielä selälleen (28+0 täynnä tänään). Vähän on ikenissä raskauden aiheuttamaa tulehdusta mut nyt jo parempi, sanoinkin et joulun aikaan oli aika kipeet ikenet. Uus aika varattiin 6kk päähän et katotaan miltä näyttää sit ja putsaillaan vähän lisääkin.
 
Takaisin
Top