Haasteita osa-imetyksen ja korvike määrien kanssa!

dreamer_0185

Oman äänensä löytänyt
Heippa, kaipaisin kovasti neuvoa... ! On ollut haasteita osa-imetyksen ja korvikkeiden määrän kanssa....

Meidän poikamme on nyt vähän reilu 2kuinen. Painoi syntyessään 2625 ja matalan verensokerin takia sairaalassa jouduttiin antamaan hänelle lisämaitoa, ja se on jatkunut tähän asti. Hänellä tuntuu olevan vatsalaukku venynyt. Haluaisin siirtyy pois kokonaan pulloista ja täysimettää. Onnistuukohan se vielä tässä vaiheessa??

Välillä olen yrittänyt pikkuhiljaa vähentää, mutta silloin painoo tuli vain 80g/viikko, mutta sitten välillä on tullut jopa 340g/viikko lisämaidolla, eli se vaihtelee! Imetysohjaaja sanoi, että lisämaito on turhaa ja että voi rohkeasti yrittää pikkuhiljaa vähentää lisämaidon, koska noin hyvin tullut painoo (Vauva on nyt melkein 5 kilonen)

Poika imee tosi hyvin ja on imemisen jälkeen tyytyväinen noin 45-tunti, sitten alkaa taas itkemään, ja tässä vaiheessa yleensä (ellei heti imemisen jälkeen) ollaan annettu lisämaitoa. Silloin hän pysyy tyytyväisenä / nukkuu noin 2-3 tuntia. Vaaka on kotona, josta tiedän että minulta tulee noin 400 ml /päivä, ja poika tällä hetkellä syö ehkä noin 700 ml, eli 200-300 ml tulee lisämaitona. Minulle kerrottiin, että tämän ikäinen kuulemma ei tarvitsesi enempää kuin se mitä minulta tulee, mutta koska hänet on "totutettu" niin isoihin määriin niin siksi "vaatii" MUTTA muualta taas on neuvottu että PAINON kasvaessa, se pitäisi jakaa 5:llä tai 6:lla, jotta saa sen maitomäärän mitä vauva tarvitsee. Eli sen mukaan vauvan pitäisi saada noin 800 ml päivässä. Eli miten siis voin vähentää tai poistaa kokonaan lisämaidon, jos minulta tulee se noin 400 vaan, kun painon laskelman mukaan pitäisi antaa puolet enemmän? Miten muilla tämä menee?? Sama imetysohjaaja sanoi että nyt ei enää tarvitse laskee maitomääriä, eli jaakaa painoa... Olen melko hämmentynyt enkä tiedä mitä pitäisi tehdä. =(

Toinen juttu mitä olen miettinyt on, että pitäiskö vauvan antaa aina itse päättää kuinka paljon se syö? Olen näiden laskelmien takia aina laskenut suunnilleen että poika saa sekä multa + korvikkeista noin 120-130 ml / syöttö. Tuntuu että hän vois helposti syödä enemmänkin! Kun maito loppuu, otan pullon pois, niin alkaa itku, mutta se kyllä rauhoittuu hetken päästä (ikään kuin ei heti huomaa että masu on täynnä). Eli kysymykseni on, pitäiskö vauvalle yrittää antaa vaan niin paljon kun hän haluaa sen sijaan että laittaa pulloon sen määrän mitä pitäisiä "painon mukaan" syödä? Tosin, jos yritän vähentää lisämaitoa niin tämä ei ehkä ole paras ratkaisu.... Pitäisi varmaan antaa olla rinnalla tiheämmin, mutta jos olen vaikka tuntia aiemmin imettänyt sieltä ei paljon tuu.. paremmin tulee rinnoista kun on ollut muutaman tunnin väli.

Toivottavasti löytyy muitakin jotka on käynyt samanlaista tilannetta läpi.. On niin hämmentynyt olo =( Haluaa antaa omalle pojalla niin paljon kun hän haluaa syödä, mutta samaan aikaan en haluaisi enää pullojen kanssa säätää...
 
Itse painin ihan samojen asioiden kanssa tällä hetkellä. Tyttö on kohta 3kk ja hyvällä kasvulla ollessaan on oman maidon lisäksi mennyt reilu kolme desiä korviketta per päivä. Korvikkeen määrä kuitenkin vaihtelee meillä aika paljon, eli joku päivä voi mennä reilu pari desiä, joku päivä viis. Tosin kun oli hetken pulloruokinnalla pelkästään (myös lypsymaidot pullosta) niin se silti vaihteli 6,5-9,5dl välillä.

Oppikirjavastaus ois, että kun tuo korvikkeen menekki on tiedossa, niin pyrit jakamaan sen tasaisesti imetyskerroille. Ja jos mahdollista niin iltaisin ja öisin ei kannata lisämaitoja antaa, eli esimerkkinä voisit antaa 50ml korviketta kuudella syötöllä päivisin ennen rintaa. Tai jos tiedät että vaikka aamulla on kovempi nälkä niin aamulla enemmän, seuraavalla syötöllä vähemmän jne. sen oman vauvan ruokailutottumusten mukaan.

Toisille sopii hyvin tiukkakin aikataulu noiden lisämaitojen suhteen. Toiset antaa enemmän fiilispohjalta. Joka tapauksessa olis hyvä antaa lisämaito ennen rintaa, tai sitten rinnan välissä - eli ensin rintaa niin että imee minkä nälkäänsä jaksaa, sit pulloa sen verran että suostuu rinnalle vielä lopuksi. Eli jos pullon jälkeen tulee nälkähuuto niin antaa ens syötöllä vähän enemmän, jos taas pullon jälkeen ei huoli enää rintaa niin antaa ens kerralla vähän vähemmän. Ja siis "vähän" vois olla vaikka 10-15 ml, eli jos viimeks antoi 50ml ja tuli huuto niin antaa seuraavalla kerralla 60ml. Myös pullossa kannattaa olla hitaasti virtaava tutti ettei siitä tuu maito niin nopeasti että "ei ehdi rekisteröidä" sitä mahan täyttymistä.

Periaatteessa jos haluaa tarkkaan mennä niin kannattaa antaa vaikka se 300ml tasaisesti pitkin päivää muutaman päivän ajan, punnita ja tarkistaa painonnousu. Jos on noussu hyvin voi vähentää 30 ml per päivä, eli seuraavaks jakaa 270ml tasaisesti pitkin päivää. Taas parin päivän päästä punnitsee. Jos on noussu hyvin voi vähentää, jos on vähän siinä rajamailla ni pitää samana.

Korvikkeella ja tuttipullolla sitä vauva tosiaan helposti syö enemmänkin kuin tarvitsee kun sitä maitoa tulee niin helposti. Lisäksi korvike sulaa hitaammin niin jos rintaruokintaa haluaa jatkaa ei kannata tintata pullosta ehkä täyteen. Tosin monellahan imetys sujuu ihan hyvin vaivatta silti.

Imettää kannattaa usein, vaikkei rinnasta tulisikaan mitään. Ja kannattaa pumpata lisäksi pari kertaa päivässä jos vain jaksaa, myös, vaikkei tulisikaan mitään. Mitä enemmän rinnalle on kysyntää ja mitä tyhjempi rinta on sen enemmän se maitoa tuottaa :) Tässä vaikka imetyksen tuki ry:n artikkelia aiheesta lisämaidon vähentäminen: http://www.imetys.fi/index.php/tuke...etys-ja-lisamaito/448-lisamaidon-vahentaminen

Itse yritin nyt ihan tavoitteellisesti noita maitomääriä laskea, mut miulla ei kyl riitä sydän siihen et jos oon päättäny et menee 300ml ni annan tasan sen ja muuten tarjoan rintaa. Annan kyl syödä sen minkä syö mut tarjoan rintaa usein, pumppaan tyhjäksi usein ja pyrin jakamaan ne korvikkeet pieniin osiin pitkin päivää. Että ei sais jotain kahden desin annosta ja ois tyytyväinen neljä tuntia vaan mieluummin 50-100ml kerralla ja syö useammin (mitä vähemmän kerralla sen parempi mut noi on näillä meidän 3-4dl, joskus 5dl määrillä aika realistisia kertamääriä). Miulla ei vaan sydän riitä siihen et se "pieni nälkä ja rinnalla asuminen" on hyvästä kun täällä tosiaan tyty on pienelläkin määrällä ihan tyytyväisen ja hyvinvoivan oloinen mut paino ei nouse eli nälkähän sille jää, raasu vaan tottuu siihen sit... Melkoista tasapainoilua.

Kyl tässäkin vaiheessa voi päästä täysimetykselle vielä :) On vaan aika hidasta hommaa. Ite oikeestaan yritän enemmän vaan saada nyt ainakin tän osittaisen imetyksen onnistumaan niin ettei maitomäärä ainakaan vähenis. Just oli tiehyttukos viikonloppuna ni tuntuu et ku vihdoin se aukes ni maitoa on taas puolet vähemmän kuin ennen kun on ollu tissi pakkautunu eikä tyhjentyny kunnolla koko viikonlopun...
 
Niin ja mä kans inhoan tota pullojen kans pelaamista ja varsinkin tota et se korvike pitäis jakaa niin usealle syötölle. Mut sillä se laps syö sen mitä haluaa, ei vaan tinttaa itteänsä täyteen... Ite yritän ajatella aina näin: Onko se parempi syödä muutama hyvä ateria pitkin päivää vai tunkea mahansa täyteen jossain pizza buffetissa? Nälkä voi pysyä ja kasvu olla hyvä pienemmilläkin annoksilla. Ja meilläkin huutaa kun otan pullon pois mut se helpottaa aina kun saa röyhtäistyä. Taitaa pitää kaikkea epämukavuutta mahassa nälkänä. Tuntuu et sitä korviketta menee eniten päivinä ku myös mahaa vääntää ja pierettääkin paljon...
 
Takaisin
Top