GDM asiaa

Minun ei tarvinnut käydä sokerirasituksessa, kun mulla on kakkostyyppi. Ilman insuliinejä paasto 6-7 välissä ja tunnin arvot 9-11 välissä. Nyt insuliinillä on saatu pääsääntöisesti kuriin, mutta tulee vielä "notkahduksia" ylöspäin, kun ruokailuissa on vähän opettelemista ja siinä että keho toimii nyt ihan eri tavalla kuin mihin oon tottunut. Toivottavasti sulla alkaa menemään sokereiden ja insuliinien kanssa hyvin :happy:
 
Ei mulla menny edellisissäkää okei... Arvot hyppi vaikka orjallisesti noudatti ruokavalioo ja ruoka rytmiä. Sit tokan aikana en ollu orjallinen niin arvot pysy tasasempana vaikka heittoo oli tosi paljon. Elämästä on voitava nauttia
 
Mä varmaan joudun myös seurantaan. Esikoista odottaessa kävin kaksi kertaa rasituskokeessa ja kun vaihtui siinä terkkari niin sen uuden mielestä oli koholla ja vanhan mielestä ok.

Jouduin pitää ruokapäiväkirjaa ja mittailla sokereita, mutta hyvää tässä oli se kun sain sitten Tayssissa ylimääräisiä ultria ja tutkimuksia, luultavasti muuten olis jäänyt huomaamatta että ne viattomat harjoitussupistukset olivat alkaneet aukaista kohdun suuta jne eli tuli liikuntakielto!
 
Huomenna sokerirasitus, viikkoja silloin 13+4.

Oon nyt saanut vähän ristiriitaiset ohjeet tosta veden juomisesta paaston aikana. Huslabin oma ohje sanoo, että vettä saa juoda, mutta ravinnotta pitää olla 10-12h ennen tutkimusta. Karmeeta, kun muutenkin tulee raskausaikana latkittua vettä enemmän, niin jo ajatus, että pitäisi olla noin pitkä aika juomatta saa janon aikaiseksi :nailbiting: Yritin netistä googletella, minkälaisia ohjeita muut ovat saaneet. En tullut hullua hurskaammaksi. Ohjeita oli hyvin erilaisia...

Edellisessä raskaudessa 2015 muistan saaneeni ohjeen, että ei syömistä. Juomista vain sen verran, että pakolliset lääkkeet saa alas.
 
Minä sain ohjeeksi, että sekä illalla että aamulla voi juoda pienen määrän vettä, mutta itse kokeen aikana ei saa juoda muuta kuin sen sokerilitkun.
 
Joo, mäkin kysyin vielä tolta labran tädiltä ja se sanoi, että pari lasia voi paaston aikanakin juoda. Kokeen aikana tosiaan kuivin suin [emoji4]
 
Mulle aina sanottu että yhteensä paaston aikana max 2dl ja sekin mieluummin alkupuolella. Suuta saa kostuttaa mutta muuten ei mielellään juoda. Kokeen aikana ei saa syödä eikä juoda eikä poistua labrasta . Ite pyysin päästä pitkälle ku oli niin järkky olo, ei olis onnistunut muuten oksennuksen pidätys
 
Toikin on janna ero Suomeen, sen lisaksi etta taalla ei sita 1h arvoa oteta ollenkaan, niin sen kahden tunnin aikana saa kylla juoda vetta ihan vapaasti, paaston aikana yritin olla juomatta.
 
Edellisessä raskaudessa kävin ensimmäistä kertaa sokerirasitustestissä ja paastoarvo oli hiukan koholla. Ruokavaliolla pysyi kurissa.

Nyt siis viides raskaus, la tammikuun loppupuolella. Sama rumba luultavasti edessä tässäkin, testiin viimeistään rv 16.
 
Mietin vaan että oikeestikko tuota metformin lääkettä kun sen omassa ohjelapussa lukee ettei missään nimessä raskaus aikaan sitä saa syödä. Mut ilmeisesti voi kun kaksi lääkäriä kuitenkin tänään näin ja kummatkin selosti sen käytön
 
Mulla on ollut kummassakin aiemmassa raskaudessa radi, joten todennäköisesti tässäkin tulee olemaan. Sokerirasitukseen varasin ajan ja se olis parin viikon päässä. Ekassa raskaudessa oli ruokavaliohoitoinen, mutta lapsi oli silti yli 4kg. Jälkimmäisessä oli metformiini käytössä.
 
Minä ja metformin emme ole ystäviä. Kolmas päivä sitä ja maha kuralla ja niin paha olo että viittäminuuttia pidempään ei voi olla pystyssä
 
Minä ja metformin emme ole ystäviä. Kolmas päivä sitä ja maha kuralla ja niin paha olo että viittäminuuttia pidempään ei voi olla pystyssä

Mä olin kans metformiinin aloitettuani ihan toimintakyvytön pari viikkoa. Suosittelivat maitohappobakteereja ottamaan lääkkeen ottamisen yhteydessä, ne auttoikin kyllä. Tsemppiä Kaylies! Toivottavasti saat mahan kuntoon nopiasti.
 
Tästä se lähtee, paasto sokerirasitusta varten. Onneksi kaikkinensa voinnit on parantuneet, niin ei kammota niin kovin etukäteen tämä syömättömyys.
 
Mä kävin eilen sokerirasituksessa ja aamulla neuvolassa. Radi napsahti ja nyt sit täytyy aloittaa taas mittailu. Toi oli odotettavissa.
 
Takaisin
Top