GALLUP: Ristiäiset vai nimiäiset?

Meillä vietettiin / aiotaan viettää...

  • ristiäisiä.

    Äänet: 57 53.3%
  • nimiäisiä.

    Äänet: 38 35.5%
  • jotain muuta, mitä?

    Äänet: 4 3.7%
  • ei mitään näistä.

    Äänet: 8 7.5%

  • Kaikki äänestäjät
    107

Miramaria

Tietävä tietäjä
Pistetäänpä galluppi pystyyn! Meillä vietettiin nimiäisiä, kun ei kirkkoon kuuluta. Isä sai kunnian paljastaa nimen, eikä mitään arvuutteluleikkejä leikitty (koska näistä kuulin vasta myöhemmin, olisin pitänyt loistavana ideana!). Kuinka teillä? :)
 
Nimiäiset, kumpikaan ei kuulu kirkkoon mutta halutaan järjestää läheisille erityinen tilaisuus kun julkistetaan nimi ja ollaankin jo suunniteltu meidän näköistä tilaisuutta jo hieman:) Myös haltiakummit (2 mun ja 2 miehen puolelta) on valittu (tosin ei vielä kysytty!) sekä pienimuotoista ohjelmaa mietitty. Uskoisin että tilaisuudesta tulee kaikille sekä viihdyttävä että herkkä ja ainakin ikimuistoinen meille:Heartred
 
Nimiäiset pidetään, niinkuin esikoisella aikoinaan. Mä oon ihan perus ev.lut ja mut on kastettu pienenä ja nuorena kävin rippikoulun. Lasten isä on adventisti ja hän on menny aikuiskasteelle 17-vuotiaana, lapsena hänet siunattiin nimiäisten yhteydessä.
Meidän vihkipastori (miehen tädin mies) siunas esikoisen aikoinaan ja siunaa myös neidin nimiäisissään :)
Saa lapset sit isompana päättää kuinka haluaa uskontoasioissaan toimia käydä rippikoulun, mennä aikuiskasteelle vai olla menemättä.
Meillä esikoisella 3 haltiakummia ja neidille tulee 2 :)
 
Risitäiset pidettiin :) Mies kuuluu kirkkoon mut mä en. Olis kelvannu nimiäisetkin mut ei myöskään ollu mitään ristiäisiä vastaan :)
 
Mitähän tekis. Ekalla oli ristiäiset ja erosin kirkosta.... mies toki on kirkossa mutta asertuuko muksut eri arvoon jos toisellw ei pidä mitään. Ei oikein kummejakaan tiedossa kun asia vähän jääny taka-alalle.. nimi lapsella jo on ♡
 
Ei kuuluta kumpikaan kirkkoon mutta kai me ristiäiset pidetään. Perinnettä kai ylläpidetään..? Minä varmaan liityn kirkkoon uudestaan ja olen sitten kirkon jäsenenä niin pitkään kunnes on kaikki kerhot yms kokeiltu että onko siitä hyötyä vai ei.
 
Ristiäiset oli. Mietittiin kyllä nimiäisiäkin, mutta jotenkin sitä oli semmoinen olo että pitää kastaa. Kuulutaan molemmat kirkkoon, mutta ei olla kovin uskovaisia. Tuntui vain jotenkin perinteikkäältä kastaa lapsi ja pukea kastemekkoon yms. Saa sitten myöhemmin itse päätää uskonasioistaan :)
 
Siunausjuhla, vai miksi sitä kutsuis, oli kotona..eli samalla tyylillä ku ristiäiset, ilman kastetta. Rukouskummit lapsi saa valita sitten kun on sen ikäinen, että ymmärtää sen päälle jotain.
Kuulutaan vapaisiin suuntiin eli siksi ei ristiäisiä ja nimiäisiä ei sen vuoksi ku en "malttanut" olla kertomatta nimeä heti ku vauva syntyi. :happy:
 
Meillä on tästä hirveä tappelu ja suurimmalla kauhalla tätä soppaa hämmentää anoppi :sad001

Te, jotka ette kasta, niin miten ajattelette lapsen sitten koulussa osallistuvan esim. uskonnontunneille tai koulujumalanpalveluksiin? Kun mä olen sitä mieltä, että toisaalta uskontojen tunteminen kuuluu ihan yleissivistykseen, joten senkin takia voi uskonnontunneille osallistua (koska peruskoulussahan järjestetään tunnustuksetonta uskonnonopetusta...).
Rippileirille porukka menee nyt vaan sen takia, että saa juhlat ja lahjoja sukulaisilta.
Lisäksi, veikkaan että tässä 7 vuoden kuluessa ehtii tulemaan uusi opetussuunnitelmakin, jossa kaikki voi taas olla sitten ihan eri tavalla, mitä ne nyt on.

Meistä kumpikaan ei siis kuulu kirkkoon, appivanhemmat nyt on sitä sukupolvea, että pyhäkoulussakin on varmaan käyty, mutta muuten uskonto ei näy arjessa (eivät käy kirkossa eivätkä lue rukouksia tms.). Mutta suurin syy taitaa olla vaan "koska näin on aina tehty". Eli perinteet.

Mies taas tietenkin miettii asiaa siten, että miten välit pysyy oman äidin kanssa ja hänellä on myöskin joku koulukiusaamisjuttu tässä taustalla (lasta kiusataan, koska ei kuulu kirkkoon).

Mä olen kyllä suunnitellut jo mielessäni kivat nimiäiset.
 
Mua ei oo kastettu mutta kävin koulussa uskonnon tunneilla ja osallistuin esim. joulukirkkoon :) Olisin saanut valita elämänkatsomustiedon ja kävinkin muutamilla tunneilla mutta oli niin tylsää etten jatkanut :D En tosiaan kuulu kirkkoon enkä oo millään lailla uskovainen mut ei ne uskonnon tunnit haitannu kuitenkaan. En tiedä miten nykyään on mutta ennen sai kirkkoon kuulumattomat valita joko uskonnon tai elämänkatsomustiedon.
 
Nykyään taitaa meno olla niin monikulttuurista, että kyllä joukkoon pari pakanaa aina mahtuu. Ja kiinnostaako lapsia edes se, mihin uskontokuntaan joku kuuluu? Eniten taitaa himouskovaiset olla pilkan kohteena.
 
Meillä poika on kyllä kastettu, koska mies halusi. Mulle olisi riittäny nimiäiset mut ei kuitenkaan ollu mitään kastamista vastaan :)
 
Takaisin
Top