Gallup: Milloin kerroitte raskaudesta?

  • Ketjun aloittaja mammahko
  • Aloituspäivämäärä

Milloin kerroitte raskaudesta julkisesti?


  • Kaikki äänestäjät
    125
Kerrottiin laajemmin vasta 12 viikon jälkeen. Vain yhdelle ihmiselle kerroimme ennen varhaisultraa.
 
Läheisille, kuten parhaille kavereille ja tuleville isovanhemmille tuli kerrottua heti plussan jälkeen.. Mutta rakenneultran jälkeen raskautumisesta kerrottiin fb:ssa. :)
 
Kerroin vanhemmille ja veljille heti kun plussa tuli. Myös kolmelle parhalle ystävälle kerroin heti.
Mutta muille sitten ensimäisen ultran jälkeen kun tuli täysi varmuus raskaudesta.
 
Tuleville isovanhemmille sekä mun sisaruksille ja parille parhaalle ystävälle pian plussauksen jälkeen. Työkaverit ja muut ystävät saivat tietää hiljalleen rv 15 jälkeen aina tänne rv 36 saakka. Riippuen vähän koska on ketäkin nähnyt.:)
 
Jokaiselle kaverille ja sisaruksille heti plussattua, paitsi omalle äitille jännitti viikon verran uskaltaa kertoa ja omalle isälle vasta nt-ultran jälkeen. Ja kun isä oli kuullut asian niin vielä puolitutkin kuuli facebookin kautta.
Seuraavaa lasta ajatellen vois olla kannattavampi pitää suu supussa julkisesti vähän pidempään.
 
Ensimmäisestä lapsesta kerrottiin muistaakseni ensimmäisen neuvolan jälkeen omille vanhemmille, muille siitä sitten pikkuhiljaa fiiliksen mukaan. Toisesta lapsesta kerrottiin vanhemmille ja sisaruksille ennen nt. ultraa, mutta muille sukulaisille vasta nt.ultran jälkeen joskus rv 13, koska esikoisella vakava sydänvika, niin haluttiin pelata varman päälle toisen kanssa.

Jos kolmas joskus tulee, niin aikalailla samoilla varmaan mennään. Että ihan lähisukulaisille ja muutamalle ystävälle ennen ultraa ja muille vasta sit joskus rv 13. :)
 
Läheisille,lapsille,vanhemmille,isovanhemmille heti sillä miksi sitä pitää pantata ja on mielestäni kohteliasta kertoa. Ei voi ajatella keskenmenoo ja muuta ikävää koska kaikkea voi myöhemminki sattua! Julkisesti sitä mukaa kuin tuttuja tuli vastaan tyyliin sillä eihän se muille kuulu!
Itse en mis nimessä mihkää faceen laittas laajaan levitykseen.
 
Vasta rakenneultran jälkeen (paitsi kahdelle ihmiselle kerroimme np-ultran jälkeen). Pelko että jotai menee pieleen oli niin valtava, koska mulla taustalla 5 perättäistä keskenmenoa. Viimein päästiin maaliin asti ja tänään vauva 1kk.
 
Lähimmille kerrottiin jo se, että nyt yritetään lasta, ja heti positiivisen testin jälkeen kerrottiin, että nyt tärppäsi. Muille kerrottiin vasta rakenneultran jälkeen silloin kun oltiin yhteyksissä, eli oliko se nyt viikon 21 jälkeen, koska silloin tiesi, ettei raskautta enää ainakaan jouduta keskeyttämään. Facebookissa sitten lopuille kerrottiin kun lapsi oli syntynyt.
 
Ekasta raskaudesta oli tarkoitus kertoa np-ultran jälkeen, jos kaikki olis ollut hyvin. Harva sai kuitenkaan tietää, vaan lopulta kerrottiin vasta kun pieni menehtyi ja syntyi rv 22.
Toisesta raskaudesta kerrottiin rv 16 lähimmille ja rakenneultran jälkeen niille jotka tiedolla jotain tekivät. Muille vasta kun kysyivät ja facebookissa sen jälkeen kun vauva syntyi.
Jos seuraava tulee, niin kerrotaan varmaan samallalailla kuin aikaisemmasta. Mulle raskaus on henkilökohtainen asia, eikä kuulu kaikille.
 
Esikoisesta kerrottiin rv10 kun oksensin niin paljon että oli pakko. Hyvä niin koska muutaman viikon päästä tuosta alkoikin jo maha tulla näkyviin.
Toisesta kerrottiin vasta rv17 koska asuimme kauempana sukulaisista ja tutuista ja kerrottiin vasta kun oli pakko, olimme menossa juhliin ja mahasta jo arvasi.
Kolmas samoin rv 17 paitsi että paljastuin mahan takia yllätysvieraan (serkun) takia :grin Ja sitten piti tietysti kertoa muillekin.
Neljäs raskaus paljastui rv12 siskon vauvan ristiäisissä. En itse ajatellut että mun mahasta huomais vaikka se alkoikin jo tulla vähän näkyviin mutta niin vaan mun äiti ja mummu heti sen pienen kummun huomasivat :grin
Viides raskaus paljastui rv19 taas serkun yllätysvisiitin takia, miten lie arvasikin :grin Maha oli jo niin iso ettei jättänyt epäilyksen varaa vaikka oli löysä paita päällä. Sitten oli kerrottava muillekin. Olisin mielelläni vielä pitänyt salaisuuden vielä hetken mutta ei voi mitään, maha tulee niin nopeasti näkyviin ja on äkkiä iso. Selvisin sentään kuitenkin kaikista pisimmälle :)
 
Omalle äidille kerroin rv16 ja sen jälkeen pikkuhiljaa kerrottu myös muille..rv31 nyt menossa ja kyllä kaikki joiden kuuluu tietää, niin tietää..:p
 
Mä kerroin aika myöhään ihmisille. Vieläkin yllätytään kun sanon et kohta jään mammalle niin ei olla huomattu mitäään. Noin 2 viikkoa sitte vast omalle iskällekkin ja sekin yllätty eikä tajun mitään. Osalle taas melkein heti kuten miehelle. Sen äitille ja isälle ja pakolla sen äitin työtiimille (12henkeä). Kun ne yritti tarjota mulle jekkua. Enkä tietenkään voinut ottaa. Ja jouduin kertoa syyn. Miksi.
 
Esikoisesta tuli kerrottua aikas aikasin, mut toisesta vasta sit myöhemmin.. olisin ehkä halunnut salata kauemminkin, mut maha tuli niin nopeeta näkyviin toisesta, et ei sitä sen puolesta paljoa salailtu..julkisesti taisin mainita somessa kuitenkin vasta kun oli jo 4-5kk raskautta takana..
 
Esikoisesta kerrottiin ekan ultran jälkeen siinä rv 13 ja tokasta jouduin kertomaan 7+ viikoilla omalle polttariporukalle, muille paljastettiin siinä rv 13 ja ultra takana. Jos kolmas tulee niin varmasti samoin tehdään, ellei maha paljasta aikasemmin ☺
 
Eikoisesta kerrottiin äidilleni heti, muille vasta viikolla 16(?) . Tokasta kerrottiin ehkä viikolla 8 omille vanhemmillemme, ja viikolla 12-ultran jälkeen kaikille.
Hirveän vaikeaksi koen salailun, kun jos on väsymystä ja ei pysty esim.kaikkea syömään tai muuten vain meno ailahtelevaa:)
 
Takaisin
Top