GALLUP: Kuinka pitkään imetit?

Kauanko imetys kesti?

  • Muutaman kuukauden (1–3kk)

    Äänet: 24 20.5%
  • Puolisen vuotta (noin. 6kk)

    Äänet: 18 15.4%
  • Vuoden

    Äänet: 54 46.2%
  • Kaksi vuotta

    Äänet: 15 12.8%
  • Kolme vuotta

    Äänet: 4 3.4%
  • Pidempään kuin kolme vuotta (kerro, kauanko!)

    Äänet: 2 1.7%

  • Kaikki äänestäjät
    117
Poika on nyt 1 v 4 kk ja käy edelleen rinnalla useasti päivässä ja öisinkin. Kiirettä ei ole lopettaa, joten vastasin tuonne sen 2 vuotta, vaikka vähän yläkanttiin menikin. :) meidänkin imetystaipaleessa on ollut jos jonkinlaista haastetta; pienipainoisuus, sammasta, lakkoilut raivareineen... Mutta olen tyytyväinen, että niistä selvittiin. :) Välillä on väsynyt olo yöheräämisten vuoksi, toisaalta tiedostan, että lapsi voisi olla levoton nukkuja vaikka en imettäisi. Jatkamme, koska se on lapselle tärkeää ja koska siitä todella on ravitsemuksellista ja terveydellistä hyötyä, erityisesti muuten niin pieniruokaiselle lapselle. Olen enemmän kuin kiitollinen facebookin imetyksen tuki ryhmälle, ilman heitä emme olisi tässä.
 
Ekaa 6,5kk ja toista 8,5kk molemmilla kerroilla alkoivat hyljeksiä rintaa joten imetys jäi.
 
Imetän 1 v 10 kk ikäistä, vielä ei oikein merkkejä vieroittautumisesta ole. Mulla on ollut aika helppo imetystaival. Olen saanut paljon hyvää tietoa ennakkoon ja sitten synnärillä ja neuvolan kautta. Perhe ja läheisin ystävä ovat olleet hyvin kannustavia. Eikä vieraatkaan ihmiset ole tulleet mitään pahasti kommentoimaan, vaikka olosuhteiden pakosta ja vauvan tarpeiden ja oman sekä lähiympäristönkin mukavuuden takia tarvitsi vauva-aikana monesti imettää varsin julkisesti. Nyt on tulleet vähän aikaa sitten ensimmäiset sen tyyliset kommentit, että "et kai enää imetä" ja WHO:n suosituksesta kertoessa "onkohan näin" vastaus. On kyllä tympeää joutua puolustelemaan imetystä tai muutakaan äidin ja lapsen välistä asiaa, josta ei kenellekään ole haittaa järjellä ajateltuna. Hyötyä taasen on paljonkin edelleen.
 
ImageUploadedByVau Foorumi1458942934.367301.jpg
:Heartred
 
Itsellä on kaksi lasta ennestään ja kumpaakin imetin 4kk. Lopettivat siinä vaiheessa itse imemisen, ottivat mieluummin pullosta.
 
Esikoista ja keskimmäistä en imettänyt kuin varmaan parisen kuukautta. Nuorimmainen täyttää huomenna 6kk ja aion imettää toivottavasti vielä toiset 6kk :)
 
Ensimmäistä (-00) imetin n. 6kk. Seuraavaa (-02) 1v ja 4kk, kolmatta (-12) vuoden verran ja neljäs (-15) on ollut nyt täysimetyksellä 6kk, juuri alettiin vko sitten maistelemaan muutakin. Ei ole mitään erityistä tavoitetta tai "fanaattisuutta" imetyksen suhteen, iloitsen kuitenkin jokaisesta imetyspäivästä ja toivon tämän vielä jatkuvan.
 
Esikoista 7kk, toista 1,5v, kolmatta 3v ja toivottavasti onnistuu tämä neljäs imetys hyvin :)
 
Esikoista 8kk. Olisin imettänyt pidempään, mutta mun maito ei vaan sopinut pojalle, joten pakko oli lopettaa. Nuorimmaista imetän edelleen, on nyt reilu 8kk. Ekat 6kk täysimetyksellä. Elokuussa palaan töihin, joten saa nähdä miten imetyksen käy..tarkoitus olis imettää niin kauan kun tuntuu itsestä ja lapsesta hyvältä. :)
 
Meillä kesti imetys 1v2,5kk. :) Mahtavaa, että sain kaksosia näinkin pitkään imettää! Ei ole mikään itsestäänselvyys.. Minä olisin vielä voinut jatkaa, mutta tytöille tissittely ei enää ollut merkittävä asia ja oli lähinnä sellaista pientä maistelua ja rinnan pussailua, oli helpompi mennä ilman. :) Kerran päivässä enää muutenkaan maitoa saivat.
 
Meillä kesti imetystä 4kk, sitten oli pakko lopettaa, koska paino putosi niin paljon sen myötä eikä auttanut edes se, että söi todella paljon. Olen siis rakenteeltani muutenkin aika pieni ja hoikka ja imetys vei ilmeisesti siitäkin vielä paljon. Olisin muuten halunnut jatkaa imetystä ainakin 6kk:een saakka.
 
Meillä kesti imetystä 4kk, sitten oli pakko lopettaa, koska paino putosi niin paljon sen myötä eikä auttanut edes se, että söi todella paljon. Olen siis rakenteeltani muutenkin aika pieni ja hoikka ja imetys vei ilmeisesti siitäkin vielä paljon. Olisin muuten halunnut jatkaa imetystä ainakin 6kk:een saakka.
Oho, kuulostaapa hurjalta! :nailbiting: Ja kurjaa, että jouduit lopettamaan imetyksen, mutta pääasia, että äiti pysyy hengissä :) :Heartred
 
Imetän edelleen 2,5-vuotiasta esikoistani, ja olen tandemimettänyt viimeisen puoli vuotta. Molemmat lapset täysimetyksellä puolivuotiaiksi asti. Välillä on todella rankkaa ja epämiellyttävää, välillä taas ihanaa ja helppoa. Teen tätä siksi, että koen sen olevan lapsilleni tärkeää. Toinen puoli minusta kaipaa aikaa, jolloin voin pukeutua ihan tavallisiin paitoihin ja käyttää muitakin kuin imetysrintaliivejä... :) Mutta olen ylpeä itsestäni ja siitä, että olen onnistunut tässä! 100 vuotta sitten en ehkä olisi selvinnyt hengissä synnytyksistä, mutta imettäjänä olisin ollut ihan yliverto! :D :D
 
Vaatiiko pitkä imetys yleensä sen uuden vauvan myös rinnalle vai miten helppoa/vaikeaa imetystä on jatkaa vuosia yhden kanssa? Itse imetin kaksosia yli vuoden, mutta imetys vain hiipui lasten aloitteesta ja loppui lopulta kokonaan. Olisin itse voinut imetystä vielä jatkaa, mutta kun ei kiinnostanut lapsia, niin minkäs teet.. onko tämä vain yksilöllistä vai voiko äiti tehdä jotain, että imetys vain jatkuu ja jatkuu?

Minusta jokainen saa imettää sen aika kuin kokee sen hyväksi, mutta olen näitä astioita miettinyt nyt imetyksen loputtua enemmän. Maitoa minulta tuli reilusti, kun kahdelle hyvin riitti. Toki kiinteät meillä jouduttiin aloittamaan neuvolan suosituksesta 3kk iässä, joka on keskosten kanssa melko normaalia.. maidontuotannon olleessa korkeimmillaan, imetin kahta ja pumppasin vielä maitoa ohi pakkaseen, joten riittämisestä ei kuitenkaan ollut kiinni.
 
Esikoisen kanssa imetys ei lähtenyt sujumaan, kun vauvan elämä alkoi teholla nenämahaletkun varassa. Ja sen jälkeen minun selkäni takana hoitajat olivat antaneet tuttipulloa vaikka olisin halunnut todellakin imettää. Ja sen jälkeenhän ei enää vauvalle rinta kelvannut, kun pullosta sai helpommalla. Ekat 4kk jaksoin lypsää kaiken maidon ravinnoksi pienelle.. sitten hiipui voimat itseltä..

Kakkosen kanssa imetys lähti heti hyvin sujumaan ja imetin sinne 9-10kk asti. Tyttö oppi 9kk iässä kävelemään ja siinä se sitten lapsen tahtisesti unohtui hiljalleen . :)
 
Mulla ei onnistunut esikoisen kanssa imetys ollenkaan. Nyt on kuopuksen kanssa imetystä jo takana 10kk ja 6kk täysimetystä. Olen ajatellut jatkaa mahdollisimman pitkään mutta nyt jo poika vähentänyt että hyvä jos päästään 1v asti. Ei oo kyllä silti ollut tarvetta antaa lisä maitoa. Tarkoituksena olisi päästä sinne 2 vuoteen ainakin. Katsotaan kuinka pitkälle tässä päästään.
 
Mä osittaisimetin noin 1,5 kk ja sitten siirryttiin kokonaan pulloon. Maitoa tuli todella vähän heti alusta alkaen eikä maidontuotanto kiihtynyt vaikka kaikkea mahdollista kokeiltiin.
 
4kk osittain. Tän jälkeen oli siirryttävä kokonaan korvikkeeseen verenpainelääkitykseni vuoksi. Maitoa olis riittänyt, mutta sain kuitenkin ongelmitta lopetettua niin lapsen kun itsenikin kannalta, tyttö on nyt 5kk ja alkanut syömään kiinteetä ruokaa. N. 2kk iässä alkoi nukkua 10 tunnin yöunia, jolloin ei enää vaatinut tissiä yöllä.
 
Takaisin
Top