GALLUP: Kuinka pitkään imetit?

Kauanko imetys kesti?

  • Muutaman kuukauden (1–3kk)

    Äänet: 24 20.5%
  • Puolisen vuotta (noin. 6kk)

    Äänet: 18 15.4%
  • Vuoden

    Äänet: 54 46.2%
  • Kaksi vuotta

    Äänet: 15 12.8%
  • Kolme vuotta

    Äänet: 4 3.4%
  • Pidempään kuin kolme vuotta (kerro, kauanko!)

    Äänet: 2 1.7%

  • Kaikki äänestäjät
    117
Esikoista imetin reilu 11kk ja olisin jatkanut vuoden ikään, mutta esikoinen vieroitti itse itsensä, mikä oli loppupeleissä helppo lopetus molemmille :) täysimetyksellä hänen kanssaan mentiin 4kk ikään asti. Nyt toisen kanssa mennään myös täysimetyksellä ja tavoite on taas imettää vuoden ikään.
 
Esikoista imetin n.3kk, toisiks vanhimmainen syntyi rv34 sektiolla raskausmyrkytyksen vuoksi ja maito ei noussut lainkaan, kolmatta osittaisimetin 6kk ja nyt tämä neljäs on 6kk, ja imetän edelleen. Tarkotus olisi jatkaa sinne vuoden ikään.
 
Ensimmäistä yritin 3kk, mutta kun ei herunut ni ei herunut! Eli siis pääasiassa korviketta.
Kuopusta reilut 1,5vuotta. Piti lopettaa jotta äitikin sai välillä nukkua, kun olin jo työelämässä takaisin. Imetys teki pojan öistä levottomia, kun tissit oli mielessä koko ajan
 
Ensimmäistä imetin 9kk, neuvolassa sanoivat ettei lapsi hyödy siitä enää ja kehotti lopettaa.

Toista imetin 5kk ja silloin maidontulo loppui.

Kolmatta imetin 10kk, en olisi vielä lopettanut mut nännit tulehtunu niin pahoiks ja tissit turpos että oli pakko lopettaa! Lääkäri pelotteli rintasyövällä joten loppu imetys ku seinään.
 
Tyttö 2v ja imetystaival jatkuu edelleen. Yöimetykset loppui 1v 11kk iässä.

:)
 
Täysimetin 5kk (neuvolan painostuksen vuoksi kiinteät aloitettiin tuolloin),
osittaisimetyksellä kiinteiden ohessa mentiin kunnes neiti oli 1v 2,5kk.

Pitempäänkin olisin muuten jatkanut (tähtäimessä oli WHO:n 2v. suositus) mutta neiti haukkasikin juuri puhjenneilla hampaillaan nänneistä niin että ne tulehtuivat pahasti, enkä viitsinyt itseäni kauaa kipeiden ja veristen nännien imemisellä kiduttaa. Neiti suhtautui vieroittamiseen suht hyvin ja vaivattomasti.

Meidän imetystaival sisälsi ongelmia ja hankaluuksia ihan riittämiin (huoli maidon riittävyydestä pienipainoisen neidin kanssa joka kasvoi -2 käyrällä, rintakumit alkuun ja niistä vieroitus, kapea imuote ensimmäiset 4kk ja siitä johtuva viiltävä kipu ja Raynaudin syndrooma, rintaraivarit ja -lakkoilut, suihkutissit, piimäpaakut, sammas, hampaiden tulon myötä haavaumat rinnoissa... you name it).

Ongelmiin ja huoliin suurena apuna ja tukena oli mieheni, siskoni, Imetyksen Tuki ry sekä Imetys - Kolmen kauppa -sivusto. Synnytyssairaalasta ja neuvolasta sai pintapuolisin jotakin pieniä apuja. Sitkeästi päätin päästä aina yli kaikkien ongelmien. Imetys ei aina tosiaan ole helppoa, ja monet äidit väsyneinä ja epätietoisina eivät välttämättä tiedä mistä apua saisi, vaikka moniin ongelmiin jokin keino olisikin.

Olen iloinen että imetystaipaleemme pikkuneidin kanssa jatkui ongelmista huolimatta noinkin pitkään, ja muistelen niitä aikoja lämmöllä :Heartred
 
Muokattu viimeksi:
Melko tasan vuoden. En tiedä vaikuttiko alkanut raskaus, mutta neiti lopetti yhtäkkiä tissin pyytämisen.
 
Esikoinen oli alusta lähtien osittaisimetyksellä, korvike jäi hetkeksi pois, kun aloitettiin kiinteät ja otettiin takas kuvioihin, kun aloin vierottamaan. Lasken kyllä imettäneeni 10kk. Kuopus pärjäsi täysimetyksellä n. 3kk, sitten aloitettiin kiinteät ja oltiin osittaisimetyksellä. Korvike tuli käyttöön n. 9kk iässä ja lopulta hänenkin imetys jäi 10kk iässä.
 
N. 11kk. Meillä vieroittuminen oli ihanan kivutonta. Täysimetyksellä oltiin 4kk ikään, jolloin alkoi syömään kiinteitä. Ekan kerran sai korviketta 5kk iässä, aina silloin kun itse kävin jossakin ja jäi isän/mummon/tätin hoitoon. Siihen asti olin saanut pumpattua ylimääräistä maitoa pakkaseen näitä tilanteita varten, mutta tuossa kohti loppui pumpulle heruminen.

Lopetin tissin antamisen yöllä pojan ollessa 8kk. Sai pulloa sitten tissin sijaan, kun ajattelin yöheräilyjen olevan vain tissinkaipuuta. Tässä vaiheessa vielä imetin päivisin joka ruokailun yhteydessä. Poika on kuitenkin aina juonut hyvin myös pullosta ja nokkamukista, joten oli luonnollista ruveta pikkuhiljaa vähentelemään päiväsyöttöjä, kun poikanaan ei kinunnut tissille.

10kk ikään mennessä imetin enää aamulla ja illalla, ja 11kk mennessä lopetettiin sitten kokonaan. Seuraavallakin kerralla haluan tehdä lopetuksen näin pidempänä prosessina. Ja itselleni tuo aika oli juuri sopiva, pidempi imetys olisikin sitten käynyt jo mielenterveyden päälle. :D
 
Imetän edelleen 6,5 kuukautista vauvaa. Alku ei ollut helppo sektion ja minun tulehdusarvojeni nousun takia. Maito nousi vasta viidentenä päivänä, mutta sen jälkeen sitä onneksi tullut paljon :) täysimetystä kuuteen kuukauteen asti. Muistetaan, että jokainen imetys on tärkeä, oli se sitten viikon mittainen, osittaisimetys tai 3 vuoden maraton :)
 
Noin 7 kk. Olisin halunnut imettää vuoden ja vieläkin tulee hieman surullinen olo kun asiaa miettii. Imetys käynnistyi hyvin, eikä lisämaitoa tarvittu missään vaiheessa. Yllättäen vauva alkoi raivota rinnalla 2 kk ikäisenä ja jatkoi sitä hieman yli 4 kk ikään asti. Hyvällä tuurilla onnistui pari imetystä päivässä niin, että vauva ei laittanut vastaan. Silti jatkoin imetystä sitkeästi kaikkia konsteja kokeillen ja kotiin jämähtäen, koska ei houkutellut lähteä kirkuvan vauvan kanssa kylille tissit paljaana heilumaan. Olin tuohon aikaan todella uupunut. Tissi alkoi kelvata ilman taisteluja ja imettämisestä tuli oikeasti mukavaa. Aloin muutenkin nauttia vauva-arjesta ja iloitsemaan vauvasta enemmän. Vauva oli pari viikkoa päälle 6kk, kun eräänä iltana tissi ei kelvannutkaan ja alkoi hillitön raivohuutaminen, joka loppui kun nöyrryin kaivamaan tuttipullon esiin. Pari viikkoa yritin vielä tarjota ensin rintaa ja sitten vasta pulloa. Muutama imetys onnistui vuorokaudessa, yleensä yöllä. N.7 kk iässä imetys sitten loppui kokonaan, koska rinta ei kelvannut enää yölläkään, eikä mulla ollut voimia taistella asiasta vauvan kanssa. Harmittaa, koska maitoakin olisi riittänyt. Meni kuukausi siten että jouduin välillä tyhjentämään kipeitä rintoja. Vieroittaa ei siis tarvinnut, koska vauva lopetti itse melkein kerrasta. Omat rinnat olisi kaivanneet hellempää lopetusta.
 
Lasta ei voinut hänen sairautensa vuoksi imettää ollenkaan. Pumppasin 1v 1vk. Ilman korviketta pärjättiin noin 3,5 kk-10 kk väli. Sairaalan pumppu, joka oli ensimmäiset 8 kk lainassa, oli isossa roolissa. Tosin pumppausohjaus oli aika olematonta ja olikin iso syy, miksi aluksi maito ei riittänyt.
 
Reilut 11 kk. Korvike oli myös osittain ollut kuvioissa kolmisen kuukautta, ja sen juominen lisääntyi loppua kohti. Loppuvaiheessa tissiä käytiin lähinnä pussaamassa, joten hän vieroitti itse itsensä. Tissit ei tulleet lopettamisesta kipeiksi, koska lopetteli pikku hiljaa. Lopettamisen jälkeen joi pari kolme viikkoa vielä korviketta nokkamukista ja siirtyi sitten lehmänmaitoon, kun täytti vuoden.
 
Esikoista imetin n.6kk,kakkosta n.4kk(loppui rintatulehdukseen),kolmonen n.3kk(isokoinen lapsi ja omat maidot ei riittänyt),nelosta yritin imettää mutta kireän kielijänteen takia jäi 2 viikkoon. Sinnittelin kyllä pumppaamalla rintamaitoa aina siihen asti kun lapsi oli 3kk,sitten siirryttiin korvikemaitoon. Kielijänne leikattiin syksyllä lapsen ollessa 10kk,eipä enää paljoa imetystä auttanut tämä toimenpide :bored: No, en ole koskaan pitänyt sen kummemmin imettämisestä ja olen venynyt nuo kuukaudet lasteni parhaaksi ja kaikenkaikkiaan olen lopulta kuitenkin tyytyväinen,olen synnyttänyt,ruokkinut ja kasvattanut 4 kaunista ja tervettä lasta :happy:
 
Esikoista imetin yli 2,5 vuotiaaksi, täysimetyksellä 4,5kk, silloin aloitettiin kiinteän antaminen. Korviketta ei suostunut juomaan ikinä.
Viimeinen puoli vuotta oli sellaista näennäisimetystä eli kun tuli pahamieli tai väsy niin pikkuhömpsyt otti.
Kakkonen oli täysimetyksellä 6 kuukauteen, korviketta ei myöskään suostunut juomaan- ei edes noroviruksen aikaan, kun tissit oli ihan tyhjät! Kakkonen lopetti tissittelyt 2v1kk.
Nyt on kuopus 2kk, täysimetyksellä mennään- tavoitteena toi 6kk. Kyllä se tämäkin taitaa mennä taaperoimetyksen puolelle, mutta haluaisin että vähintään siihen vuoden ikään päästäisiin.
Minusta imettäminen on ihanaa, mulla on aina ollut helppoa eli ei tulehduksia, maitoa riittänyt eikä vauvatkaan ole purreet ollenkaan :D
 
Esikoinen 1v10kk ja imetän edelleen muutamia kertoja päivässä. 6kk täysimetin.

Nyt odotan toista 9+2. Saa nähdä mihin suuntaan esikoisen imetys menee tässä raskauden aikana.
 
Imetin vähän vajaa 4kk. Koko aika osittaisimetystä. Maito ei ehkä noussut kunnolla ollenkaan ja kuukauden iässä määrättiin säännölliset lisämaidot vauvalle ja lopulta vajaa 4kk valitsi pullon rinnan sijasta eli en saanut enää ollenkaan rinnalle millään tempuilla. Pumpulle en herunut. En joutunut tämän jälkeen kertaakaan tyhjentämään rintoja vaikka vauva lopettikin lopulta kuin seinään imemisen eli ei sitä maitoa hirveästi sielä ollut..
Syy huonoon maidonnousuun varmaankin sektiossa, infektiossa, toksemiaoireissa jne. Eli oma vointi oli pitkään huono synnytyksen jälkeen.


Mulla kanssa ei oo maito kunnolla noussut (toksemia, sektio, vauva 4 vk osastolla ennen kotiinpääsyä, jne). Osittaisimetän. N. 2dl maitoa saan päivässä lypsettyä (lähinnä käsin). Vauva kakoo ja hermostuu nykyään rinnalla, joten annan melkein suosiolla vaan pullosta Vauva nyt vajaa 4kk ikäinen.
 
Takaisin
Top