Foolihappo??

niukku

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Helmimammat 2018
Eilen kävin ensimäistä kertaa neuvolassa ja sain sieltä vauvanodotus kirjan jossa luki foolihapon tärkeydestä alkuraskauden aikana. Hermostoputken sulkeutuminen? Nyt oon ihan hädissään tutkinu keskustelupalstoja ja useat odottajat ovat ottaneet ravinnon lisänäkin. Itse olin juuri ninä kriittisinä aikoina ulkomailla, enkä raskauden vuoksi uskaltanut syödä siellä juuri mitään, niin tuskin sitä foolihappoakaan on alkio mistään saanu? Nyt rv 9+6. Apua, muilla kokemuksia?
 
Kuules no panic, on aika tyypillistä etteivät äidit tiedä aloittaa foolihapon käyttöä kuin vasta sitten kun se tulee ensimmäisellä neuvolakäynnillä esille. Jos sinulla on ns. normaali ruokavalio ja syöt mm. kasvikunnan tuotteita (erityisesti vihreitä kasviksia/vihanneksia),  täysjyväviljatuotteita, lihaa ja maitotaloustuotteita niin olet saanut tarpeeksi foolihappoa. Hermostoputken sulkeutumishäiriöt ovat erittäin harvinaisia joten syytä huoleen ei varmastikaan ole! Nyt vaan kipin kapin apteekkiin ostamaan raskaus- ja imetysajan monivitamiinivalmiste niin saat muutkin tarvittavat hivenaineet :)
Äläkä epäile sanojani, olen itse terkkari joten tiedän mistä puhun :D

 
Eipä puhuttu foolihapon tärkeydestä mitään kun aloin odottamaan esikoistani vuonna 2008. Ja tuossa se juoksee alakertaa ympäri siskon kanssa vaikken foolihappoa ravintolisänä syönyt. Vasta toisen lapsen kohdalla siitä kuulin kun varasin aikaa neuvolaan.. Ei hätiä. En usko että sitä syö muutenkaan kaikki odottajat :/ ns vihreästä ruuasta sitä saa :))
 
Itse kun raskauduin vasta melkoisten hoitojen avulla, niin Naistenklinikalta sain hyvissä ajoin lääkäriltä reseptin foolihappovalmisteeseen, jota piti alkaa syömään pari-kolme kuukautta itse raskauden yritystä. Sen syömistä varmistelivat pariin otteeseen kysymällä. Tilanteenahan tuo on ihan eri kuin normaalisti ja en tiedä, että liittyykö tuohon raskautumistapaakin sitten jotain lisääntynyttä riskiä tuon hermostoputken osalta. Tosin olisin suositellun määrän foolihappoa saanut joka tapauksessa, sillä käytin päivittäin Beroccaa (joka siis sitä myöskin sisältää).
 
Foolihappolisä pitäisi aloittaa kolme kuukautta ennen raskautta jotta sen vaikutus vereen on sellainen että se tukee sitä hermostoputken sulkeutumista. Useimmat eivät varmaankaan niin tee, koska raskautta ei välttämättä suunnitella niin pitkään etukäteen ja yllätysraskautumisiakin tulee. Kuitenkin hermostoputken sulkeutumishäiriö on harvinainen ongelma. Joten ole huoleti, asialle ei juuri nyt mitään voi, pääasia että syöt täysipainoisesti loppuraskauden ajan ja lisänä sitä mitä neuvolassa juuri sinulle ruokavaliosi pohjalta neuvotaan.
 
Minä aloitin foolihapon syönnin heti saatuani + testiin. Ostin Möllerin raskaus & imetys tabuja.
 
Takaisin
Top