FOOLIHAPPO!!

sapiira

Oman äänensä löytänyt
Meillä vuosi yritystä takana, aloitin foolihapon syönnin ja ei mennyt kuukauttakaan kun olin jo raskaana ilman erikoisasentoja tai säännöllistä seksiä.
 
Ei se foolihappolisä pahastakaan ole, mutta myöskään meillä se ei mikään ihmekonsti ollut: Yritettiin reilut puoli vuotta ilman, ja puolitoista vuotta foolihappoja napsien - en ihan laske foolihapon ansioksi sitä että vihdoin plussa saatiin...
 
Meillä toivotaan raskautta ja ilman ehkäsyä ollaan oltu nyt vasta reilu kuukausi. Ostin kaupan luontaistuotehyllystä B-vitamiini poretabletteja, joissa on siis mukana foolihappo (eikös se B-vitamiiniksi luetakin?). Oletteko muut käyttäneet muita B-vitamiineja tai tällaisia yhdistettyjä vitamiinilisiä? Onkohan ne suositeltavia? B-vitamiini ei kai varastoidu, joten voi huoletta ottaa ohjeen mukaan.
 
Mä olen syönyt sellaista raskaana oleville ja myös yrittäville suunnattua monivitamiinitablettia (multivitan), jossa on foolihapon lisäksi myös muitakin vitamiineja ja mm.rautaakin. Foolihappoa on siinä 400 ug. En ole ihan varma, että tuleeko siinä sitten jo liikaakin foolihappoa ja vitamiineja, koska niitähän saa kasviksistakin. Oon kuitenkin syönyt sitä, koska ruokavalioni on melko yksipuolinen. Ehkä jotkut normaalit tabut, joissa määrät on pienempiä, olisivat kuitenkin parempi vaihtoehto tukemaan ruokavaliota.

Ei oo tärpännyt edelleenkään, vaikka on tullut syötyä jo useempi kuukausi noita tabuja. Syönkin niitä myös sen takia, että jos tärppää, niin sitten olisi jo alkuvaiheessa raskautta tarpeeksi kaikkia vitamiineja ja foolihappoa.
 
Itsekkin olen syönyt jo jonkin aikaa juuri niitä multivitan raskaana oleville -ja yrittäville tarkoitettuja, tuloksettomana. Tiedä häntä, voihan se joillekkin auttaa, ja hyvä jos auttaa, ja jospa itselläkin joskus tärppi napsahtaa. nimim. toivoton! 
 
Meillä yritystä on 7kk takana ja nyt aloitin foolihapon syönnin..saas nähdä auttaako vai ei. Toivotaan tietenkin että auttaa ;)
 
monessa paikassa tosiaan tuosta foolihapon edusta kirjoitetaan... Itsellä kanssa käytössä nuo Multivitan raskausvitamiinivalmiste.-tabletit, joissa on enemmänkin kuin tarpeeksi foolihappoa. Vuoden olen niitä syönyt ja yk 9 menossa eikä oo vielä auttanut tarpeeksi raskautumiseen : / Taikka sanotaan, että jossain muussa on siis vika...
 
Heippa! :) itselläni on kanssa tuota foolihappo tabletteja mutta en ole vielä
uskaltanut käyttää niitä kun en tiedä sit että auttaisko ne...=) kuinka paljon
teillä on kokemusta niistä? :) 
 
Minäkin aloitin hiljattain niiden Multivita-monivitamiinitablettien popsimisen. Toivottavasti niistä ei ainakaan haittaa ole. Syön myös D-kalkkia ja omega-3 kapseleita. Mietin, että saankohan jo liikaakin D-vitamiinia...
 
foolihappo ei välttämättä auta raskautumiseen mutta sitä pitäis alkaa syödä 3kk ennen ku alkaa yrittää koska se vähentää rakennevian riskiä (hermostoputken vaurioita nimenomaan). jos kierto epäsäännöllinen tai todella pitkä kannattaa mennä lääkäriin ja pyytää vaikka keltarauhashormonikuuri (progesteroni, esim. terolut). greippimehu kuulemma auttaa limakalvoon joten sitä lasi tai kaks päivässä on yks vaihtoehto... tietenki ovistikut esim. cb digitaalinen ovulaatiotesti on hyvä apu kans (aika hintava mutta toimi mulla ainakin tosin päätty km). tuossa mun neuvot koska ite painin saman asian kanssa eli lasta ei kuulunu ja kierto oli mitä oli... nyt uuteen yritykseen viimeisimmän km jälkeen inshallah...toivottavast tärppää ja pysyy hengissä ja terveenä sekä matkassa loppuun asti (ei huvittas saada 4. keskenmenoa alle vuodessa)
 
Mulla jäi ekasta raskaudesta noita multivita,raskautuneille ,yrittäjille..vois popsii ne loppuu ja kattoo mitä tapahtuu :)
 
Minä olen syönyt varmaan kohta yli vuoden Lady Vita Mama-nimistä monivitmiinivalmistetta 3 tabua pvässä.......tuloksetta:sad001
Toisaalta en uskalla olla ottamatta,jos vaikka kuitenkin tärppäis.Haaveena olisi 6.s lapsi.Olen JO 42v.Pahalta tuntuu kun jokapaikassa näkee odottavia äitejä,puhumattakaan siitä kun paras kaveri sai hetki sitten vauvan ja siskon perheeseen odotetaan näinäpäivinä perheenlisäystä.
 
Takaisin
Top