Flunssa & raskaus

Vickan08

Jostain jotain jo tietävä
Lokakuunmammat 2015
Huh hei, aivan kuin ei raskausoireissa olisi jo tarpeeksi, niin sainkin vielä kunnon kuumeflunssan. Ilmeisesti alkuraskaudessa sairastuminen on yleistä?

Onko kukaan muu nyt flunssassa? Tai aiemmin sairastanut raskaana? Miten paljon olette uskaltaneet lääkitä itseänne? Onko jotain vippaskonsteja?

Itse olen flunssassa hyvin harvoin, mutta silloin kun tämä viheliäinen pöpö iskee, se yleensä salamana löytää tiensä poskionteloihin ja tervehtyminen onkin usein pitkällinen prosessi.

Tarvii varmaan hilpaista apteekkiin hakemaan raskaana olevalle sopivia troppeja. Luonnolliset parannusvinkit ovat erittäin tervetulleita! Inkivääri & hunaja on normaali kombinaationi, mutta inkiväärikin on pannassa.
 
En nyt tähän ryhmään kuulu, mutta pakko kommentoida. Mulla oli melkein läpi raskauden flunssaa flunssan perään ja jokainen ensimmäistä pahempi. Viimeinen flunssa tuli kuumeen kanssa ja olo oli aivan hirveä. Heräsin aamuyöstä yskimään ja oli pakko nousta sohvalle istuksimaan. En uskaltanut kauheasti lääkkeitä ottaa. Ainut mitä söin oli panadol. Hengitys oli todella tukossa ja kaikki konstit kokeilin ja ainut auttava asia oli sarvikannu jolla sai usein illalla nenän auki niin sai unen päästä kiinni. Joten tiivistettynä sarvikannu oli oikea pelastus joka flunssassa. Aikansa meni, että opin käyttämään sitä vempelettä, mutta kyllä kannatti hankkia. Mustaherukkamehua keittelin raskausaikana josta ei kai hirveästi apua ollut ja höyryhengitystäkin kokeilin kun hengittäminen oli todella vaikeaa.
 
Niin ja tuon sarvikannun pitäisi auttaa juuri siihen että ei sitä poskiontelotulehdusta tulisi. Mulla tuppas kanssa menemään poskionteloihin ja pää tuntui ihan ilmapallolta, mutta eipäs tullutkaan tulehdusta :)
 
Ihan raskauden alussa oli sitkeä flunssa, jonka selätin. Mutta nyt eilen se iski uudestaan. Yöllä kutittaa kurkkua ja keuhkoja ja pitää herätä yskimään. Muutenkin on ärsyttävän flunssainen olo. Toivottavasti menee ohi äkkiä. En tiedä sitten mitä troppia ottaisi. Valkosipulillako mennnään vai punahattuteellä ja hunajalla. Punahattuteekin on kyllä yrttiteetä, en tiedä sopiiko raskaana oleville?
 
Kiitos vinkeistä Lara & Tullukka! Tarvii käydä hakemassa tuollainen sarvikannu ja opetella sen käyttöä,

Googlailin hieman tuon punahatun vaikutuksesta raskauteen ja sain käsityksen, että se olisi turvallista käyttää. Tosin yhdellä sivustolla, jolla se oli mainittu, oli myös inkivääri turvallisten yrttien joukossa, vaikka suomalaisissa ohjeistuksissa on kielletty.. Tiedä näistä sitten.
 
Tänään soitin teratologiseen tietopalveluun lääkkeisiin liittyvistä kysymyksistä ja farmaseutti sanoi, että raskauden aikana on suositus että kuumetta ei saisi päästää nousemaan yli 38 ainakaan pitkäksi aikaa, että panadolilla pitää alentaa kuumetta jos menee yli 38! Ajattelin vaan tännekin kertoa, kun tieto ainakin minulle tuli ihan uutena asiana ja flunssassa tuo lämpö tuppaa nousemaan :)
 
Minulla ainakin nousi kuume yli 38 ja oli ihan kuollut olo. Panadolilla vähän laski, mutta nous aina vaan korkeemmalle. Mutta se kova kuume ei tainnu kestää kuin päivän verran, jonka jälkeen jatkui muutaman päivän lievempänä. Vauvan liikkeet hävis oikeestaan kokonaan yheks päiväks kun olin niin uupunut, mutta onneks oli hankittuana tuo kotidoppleri niin sain mielenrauhan.
 
Vissiin aika yksilöllistä tää flunssankin saanti raskausaikana. Mä olin terveenä koko 9kk ekassa raskaudessa lukuunottamatta lasketun ajan jälkeen tullutta flunssaa..joka pelästyi pois sit synnytyksessä. :wink Yleensä saan vähintään sen normiflunssan syksyllä ja toisen talvella. Siskon kanssa ollaankin sitä mieltä, että raskaus estää saamasta tauteja..mutta saa nähdä miten tässä raskaudessa käy. Ainakin olis kesä tulossa ja keräsin kunnon vasta-aineet syysflunssiin 1v kanssa, kun vedeltiin kaikki taudit, mitä löydettiin viime syksynä.
 
HUS:in sivuilla lukee "Alkuraskaudessa korkea kuume (38,5 astetta tai enemmän) voi lisätä sikiövaurion riskiä. Kuumeen noustessa yli 38 asteen suositellaan kuumeen alentamista parasetamolilla." Eli kyse siis alkuraskaudesta vaan :)
 
Joo, no mulla on nyt ollu kolmatta pävää pientä lämpöä ja aivan kuollut olo. Nyt flunssa ehkä menossa ohi, mutta se yskiminenkin on ollu tosi järkyttävää, kun tuntuu, että jos kohdussa on joku niin nyt se on ihan varmaan litistynyt kuoliaaksi. Eilempä sitten alkoikin tulemaan pientä vuotoa, semmoista verensekaista limaa vessapaperiin ja vähän suojaankin. Tänäänkin on vielä tullut. Saas nähdä, onko pahin tapahtunut. Tiistaina on onneksi ultra, ettei tarvi pitkään arpoa. En tykkää yhtään!
 
Täällä podetaan hirveetä flunssaa, huh, aamulla kävin lääkärissä ja labrakokeet ok, lepoa vaan, ei oikein edes itse tiedä johtuuko esim. palelu flunssasta vai raskaudesta..
 
Tullukka, Toivottavasti ultrassa kaikki hyvin! Muista että et todellakaan voi omalla yskimisellä aiheuttaa keskenmenoa, vaikka varmasti tuntuukin hurjalta! Itselläkin jos aivastaa niin tulee vatsaan semmoinen repäisevä kipu. :sad001
 
Mulla oli tossa viikon verran ihan hirvee flunssa, plus ekana päivänä oksensin pää pöntössä. Tiedä sitten oliko esikoiselta saatu vatsapöpö. En muista koska oisin näin kipeenä ollu. Tiistaina ihan itkin kun niveliin ja jalkoihin sattu niin. Olo ollu kun jyrän alle jääny ja viikon tehny syöminen tosi vaikeeta. Ja tota syömistä ei varmaan oo armoton raskauspahoinvointi helpottanu.
Tänään sitten urheana painelin töihin. Siellä pääsin työpisteelle ja romahdin niin täysin, että työterveyshoitaja soitti ambulanssin. Vintissä alko pimetä ja kropasta loppu tyystin kaikki voima. Kädetkin oli kun tiiliskivet joita ei pediltä pystyny nostaan. Sairaalan ensiapuun sit lepään ja tutkimuksiin. Muuta eivät löytäneet kun alhaset sokerit, joten kotiutettiin. Pari päivää lisää lepoa...
 
Mulla jo toinen flunssa menossa näihin 12 viikkoon... Ja samalla tuntui kuin oireetkin olisivat kadonneet. Tosin tuntuvat pikkuhiljaa palaavan taas. Inhottavaa kun on muutenkin superuupunut olo niin siihen vielä flunssaväsymys ja jatkuva nenän vuotaminen ja palelu lisäksi :sad001
 
Tässä erittäin hyvä luonnollinen yskänlääke vinkki. Kuori porkkana ja leikkaa paloiksi kulhoon. Lisää lusikallinen hunajaa porkkanoihin ja odota. Hunaja imaisee nesteen porkkanasta ja muuttuu nestemäiseksi. Kulhon pohjaan kertyy neste joka voi käyttää yskänlääkkeenä, eikä maistu pahalle.
 
Täällä kans podetaan flunssaa! Olo kun jyrän alle jääneellä. Kuumetta oli eilen max. 37.7. Tänään jäin onneks aikaisemmista kerroista viisastuneena kotia lepää! Panadolia oon kyl huoleti ottanut kolmesti päivään. Tuo sarvikuono pitää varmaan käydä ostaa! Ärsyttää kun tavallisesti on nenäsuihkeet ja duactit käytössä mut nyt niitäkään ei saa käyttää!
 
Huoh, näinköhän vilustutin itseni kesän ensimmäisistä lämpimistä nauttiessani. Kurkku on niin kipeä että puhuminen sattuu, kylmii, ja koiran lenkitykseltä en meinannut kotiin päästä kun tuntui että nukahtaa sinne metsään. Tuli aikamoinen paniikki, kun en oo aiemmin tuntenut vastaavaa... Toivottavasti ei kuumetta nosta, oon ihan kuollut aina silloin. Ja pitää neuvolassa pyytää ottaa hempparin.
 
Takaisin
Top