Fit mamat :)

Kiva et löysin tän ketjun! Oon tässä miettiny et miten kannattais syödä ja treenata nyt alkaa viikkoja kertymään.

Alkuraskaudesta nimittäin treenaaminen oli suorastaan hirveetä. Tanko paino tonneja, sydän hakkas hulluna, tuli niin huono olo ja ei vaan reeni kulkenu. Nyt ei oo enää ihan noin paha, mut silti ei ihan vanhaan malliin homma kulje. Pumpissa esim alkaa pyörryttää ja ei meinaa jaksaa tehä sarjoja loppuun. Mietin tässä että onkohan kyse syömisestä (tai oikeestaan siis sen puutteesta..) ja kysyisinkin et miten te ootte nyt syöny jos lähette vetää reippaan salitreenin?

Jotenki oon tullu myös varovaisemmaks ehkä.. En tiedä johtuuko se siitä et oon lukenu liikaa kaikkii hömppä varotuksii yms skeidaa, vai onko se ihan viisastakin. Esim jalkakyykkyyn ei jotenki "uskalla / viitti" laittaa rautaa ihan vahaan malliin..

Eli siis ootteko saanu hommaa paremmin ruotuun ruokavaliolla, vai onko nyt ihan vaan kyse siitä että pitää osata ottaa iisimmin?
 
onnekas10  Kiitti hyvästä linkistä! :)

Mulla on nyt muutaman viimeisen viikon aikana treenit alkaneet taas sujua mukavammin, kun pahoinvointi on loppunut. Ainoa ongelma tällä hetkellä on se, että kohtu painaa juostessa rakkoon. Toivonkin, että nousisi ylöspäin, ettei tarvitsisi vielä juoksemista jättää, kun hyvältä tuntuu muuten. Käyn jumpissa 2-3krt viikossa, juoksen ja pyöräilen. Yhteensä ehkä n.6h/vko.

Pumpissa huomaa, että kyykyissä on vaikeampi pitää hyvää asentoa. Mulla oli huimaamista joskus rv10-12, etenkin kun kävin viikonloppuna aamupäivällä pumpissa. Jätin aamupäivätunnit sitten kokonaan ja oon nyt käynyt vaan iltaisin paremmalla ruokailulla. Eilen tosin menin stepiin liian pian ruokailun jälkeen ja oli ahdistava olo, kun oli vatsa niin täynnä.

Oon muutenkin huomannut, että en pysty syömään ihan samoja annoksia kuin ennen ja ruoka sulaa hitaammin, joten olisi parempi pienentää annoksia ja syödä enemmän välipaloja. Salillekin olisi ehkä parempi mennä leivän voimalla ja syödä vasta treenin jälkeen. Oon vaan niin tottunut syömään kunnon ruuan heti töiden jälkeen, mutta sitten voisi mennä treenaamaan vasta myöhemmin illalla... Täytynee ruveta aikatauluttamaan paremmin.
 
Hei niin,onko kukaan saanu neuvolassa mitään ohjeita kielletyistä liikkeistä esim. tuolla kuntosalilla? Ku minä kysyin jalkaprässist ni se neuvolalääkäri sano ettei tiiä et onko se kielletty, et ei kai se liike aiheuta kohtuun painetta, vaik minun käsittääkseni se on just se liike mitä pitää jossain vaiheessa alkaa välttää. suorista vatsoista se sano ettei niit sais tehä ja sit puhu siitä sykerajasta et ei sais sen 140 ylittää.. ku kuuli et käyn spinningissä ni sano et siinähän lajissa sykkeet on koko ajan korkeella.. Ei se niinku osannu sanoo oikein mitään neuvoja, ja oli muutenki tosi epäpätevän näkönen nuori lääkäri, joka ei oo kyllä elämässää harrastanu liikuntaa vissii koskaan. Se pyys kuntosaliohjaajilta kysymään ohjelmaa mikä on turvallinen raskausaikana.
 
ddrops, minäkin kysyin neuvolalääkäriltä ohjeita ja minulle taas sanottiin, että kaikkea saa tehä o.O Siis myös kyykkyjä ja jalkaprässiä, mutta sanoi että kannattaa vielä kysyä salilla. Minä sit kävin pt:n juttusilla, joka on myös fysioterapeutti ja se teki mulle ohjelman. Siihen kuuluu jalkaprässikin. Ite en hirveesti oo treenannu salin puolella vaan käyny jumpissa ja panostanu enempi tuonne ratsastuspuolelle. Ratsastus jää kuitenkin piakkoin tauolle niin siksi kävin ihan teetättää tuonnohjelman, että osaa tehä liikkeet oikein. Kaikilta keneltä oon kysyny, myös sairaalan kätilöltä, noista liikuntajutuista, niin ovat vaan sanoneet että oma kroppa kyllä sit kertoo millon mikäkin on liikaa ja kaikkea saa sinne asti tehä... Kuitenkin kun lukee netistä noita juttuja niin pakostakin käy miettimäön että mikä on oikein...
 
Eivät taida hirveästi neuvolassa ottaa kantaa. Ainakin mulle on sanottu vaan, että pitää kuunnella omia tuntemuksiaan, että kroppa kertoo kyllä sitten, kun pitää hidastaa tai jotain liikettä välttää.

Tuossa edellisen sivun linkissä oli mainittu toisella kolmanneksella: "Kuntosalilla jätä jalkaprässi ja vatsarutistuslaite, sillä kohtu voi joutua niissä puristuksiin". Mä oon kyllä vielä huoletta tehnyt suoria vatsoja ja ajatellut jättää ne vasta sitten viimeisellä kolmanneksella tai siinä tapauksessa tietysti aiemmin, jos alkaa tuntua tukalalta.

En ole seurannut mitään sykerajaa. En edes jumpissa käytä sykemittaria, mutta lenkillä olen kyllä käyttänyt ja keskisykkeellä 145-150 olen juossut. En periaatteessa noudata tuota 150 sykerajaa, mutta olen ajatellut, että tässä vaiheessa on turha tehdä mitään vauhtikestävyystreenejä vaan tuollainen peruskuntotreeni riittää. Jumpassa oon varmaan hengästynyt reilumminkin, mutta siellä syke tulee sitten välillä alas. Ja eihän tuo sykeraja ole mikään ehdoton yläraja eli ettei sitä lainkaan saisi ylittää vaan tarkoitus kai olisi, että sen yläpuolella käytäisiin vain jonkin aikaa kerrallaan. Mut ainakin tuo hikoilu ja hengästyminen pitää järjissään :)
 
Tietysti spinningissä ehkä on kyllä aika lailla koko tunnin sykkeet korkealla. En tosin oo ite pitkään aikaan käynyt, kun tuota pyöräilyä tulee ihan riittämiin harrastettua ulkosalla, joten vähän muistin varassa tässä heittelen. Tiedätkö ddrops  mitä sulla on sykkeet spinningin aikana?
 
Ok, eli kuuntelen määki sit vaa sitä omaa kehoani.. Jalkaprässi on vielä ollut mulla mukana, mut en oo kyllä 2 viikkoon jalkoi treenannu ku on iskiais vaivannu, ni tuntuu et jalkapäivän jälkeen se on pahempi. Suorii vatsoi en ookkaa nyt tehny..

Mullei oo nytten spinning tunnilla ollu sykemittari käytössä, mut oon kyl selkeesti kuitenki hidastanu tahtii, esim. ns. maantieosuuksilla en enää vedä itteeni piippuun, aiemmin siellä sykkeet on siinä 170-180 tietämillä, mutta kuitenki keskisyke on aina ollut 140 pinnassa. Eihän spinnissäkään nuo korkeimmat sykkeet oo ku max. 4 minuuttia, sit ylämäessä n. 160. Yleensä rytmitys on 4 työosuutta eli kappaletta, 1 palauttelu, 4 työosuutta jne.. Et tulee siinäki väliin se "tauko" jolloin sykkeiden annetaan muutamaksi minuutiksi laskea n.130. Pitäs ihan huvikseen ottaakki ens kerralla mukaan sykemittari et mitä ne sykkeet siel on :)
 
eilen olin jossain liikunta infossa, jalkaprässit ym kielletty. kuntosaliharjoittelu mieluiten käsipainoilla ja matolla tehden.. kaikki hölskyvät ym jutut kielletty, samoten lämpimässä treenaaminen.. sallittuja se luetteli et sauvakävely, kävely, uinti, vesijumppa, pyöröily aerobiset laitteet salilla.. ja kaikki mun lajit, kuntonyrkkeily, bodycompact ja valjakkourheilu oli tietty kiellettyjen listalla myös :D niin ja sykeraja 140-150 tai vauvva saa liian vähän happea.. sit siel tunnin tehtiin esim. astu viereen ja nosta polvea liikkeitä hitaasti sen 5x aina per jalka :D hyvät jumppa ohjeet, kyllä  nyt perse pienenee ;)
 
butter, mitä ne tarkoitti tuolla lämpimässä treenaamisella? Oliko joku syy miksei lämpimässä (ja miten lämpimässä...) saa treenata? Ite oon käyny hotjoogassa ja ei se minusta tunnu pahalle alkuraskauden jälkeen. Alussa oli muutenkin huonoa oloa niin lämpö silloin vain pahensi sitä, mutta nyt on ollu ihan hyvä joogailla. Tuo hölskyvät lajit on kans jännä, kun osa sanoo ratsastuksesta että ois kiellettyä ja osa taas sanoo, että voi jatkaa niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Se on kans omalla kohalla ollu vielä ihan kivaa, ainut että harjoitusravia ei enää tee mieli mennä, joten kevennettyä tulee aina. Mutta ihan turvallisuussyistä taitaa jäädä ratsastus kesäloman jälkeen tauolle. Noista hevosista kun ei aina tiedä mitä ne saa päähänsä vaikka kuinka luottopolle kyseessä olisikin.
 
Mikä hysteerinen liikuntainfo siellä on oikein ollut? Jotkut rajoitukset on ihan perusteltuja, mutta miksi esim. combat on kieltolistalla? Ite oon käynyt vielä combatissa hyvillä tuntemuksilla, oon vaan tehnyt pahimmat hyppypotkut ym vähän miedommin. Olin myös just juoksemassa Nice Runin, keskisyke oli 160, mutta kun hyvin pystyi vielä työkavereiden kanssa juttelemaan niin eiköhän tuokin ollut vielä ok. Lenkeillä en ole kyllä ihan noin korkeilla sykkeillä juossut.
 
juurikin tuo hotjooga oli esimerkkinä et ei missään nimessä sais mennä :O ei kyllä perustellu niitä juttujansa.. joku kätilö se oli ku veti sitä valmennusta :O

simpukka78 kirjoitti:
butter, mitä ne tarkoitti tuolla lämpimässä treenaamisella? Oliko joku syy miksei lämpimässä (ja miten lämpimässä...) saa treenata? Ite oon käyny hotjoogassa ja ei se minusta tunnu pahalle alkuraskauden jälkeen. Alussa oli muutenkin huonoa oloa niin lämpö silloin vain pahensi sitä, mutta nyt on ollu ihan hyvä joogailla. Tuo hölskyvät lajit on kans jännä, kun osa sanoo ratsastuksesta että ois kiellettyä ja osa taas sanoo, että voi jatkaa niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Se on kans omalla kohalla ollu vielä ihan kivaa, ainut että harjoitusravia ei enää tee mieli mennä, joten kevennettyä tulee aina. Mutta ihan turvallisuussyistä taitaa jäädä ratsastus kesäloman jälkeen tauolle. Noista hevosista kun ei aina tiedä mitä ne saa päähänsä vaikka kuinka luottopolle kyseessä olisikin.


 
emmä tiiä..  :D siis se oli perhevalmmenus mis oli fysioteria osuutta ja sit noi raskauden aikaset liikunnat.. joku kätilö sielä niitä selitteli, ja jumppa ohjeita tuli kotiin mukaan, missä on tyyliin 5x askelviereen ja piirrä varpailla kahdeksikko 3 kertaa yms :D
 
Noilla ohjeilla pysyykin sit varmasti kunnossa ;D Ois ollu ihan kiva tietää perustelut miksei saa mitäkin tehdä jos kerta noin tiukkaa on. Hotjoogassa on ollu paljon pidemmälläkin raskaana olevia, enkä todellakaan ymmärrä tuota kieltoa :O Heh, taitaa sit kesäkuumalla jäädä myös ne kahdeksikot varpaalla piirtämättä ettei tuu liian kuuma ;D
 
juu mun pitää kyl nyt sit varoo niitä kahdeksikoiden piirtämisiä ;DD eihän joogas kuiteskaan kauheesti rehkitä? mäki otin tänään 5h aurinkoa, eiks siinki tuu kuuma ? :D .. vaik en saanut siltikään aikaseks yhtäkään rusketus raitaa kyllä :D
 
Olin eilen juoksemassa ja nyt ensimmäisen kerran tuntui vähän inhottavalta. En oikein osaa selittää, mutta jotenkin kinnas mahaa. En tiedä sitten oliko se merkki, että nyt pitäisi hidastaa vai johtuiko enemmänkin siitä, miten olin syönyt. Ehkä tämä jäi nyt sitten viimeiseksi juoksulenkiksi tai sitten käyn vielä jonkun kerran kokeilemassa, kun on hyvä olo. Nyt oli lenkille lähtiessä valmiiksi jotenkin kumma olo. Ravasin vessassa moneen kertaan ennen lähtöä.
 
Aika hyvin Lejon, jos olet käynyt vielä juoksemassa :)

Mä en itse alitajuntaisesti pysty käymään niin siksi mä ihailen!
Olen jättänyt kaikki tärräävät liikkeet pois. Se on jotenkin tuolla selkärangassa. En vain uskalla.

Pumpissa olen käynyt parhaillaan neljästi viikossa ja se onkin imaissut minut mukaan :)
Käykö moni vielä pumpissa?
RPM:ssä käyn pari kertaa viikossa ja olen pyrkinyt tekemään vielä kivoja raittiita lenkkejä pari kertaa viikossa. Nyt vielä jaksaa tehdä ja käydä niin on hyvä käydä! Oma mieli on pysynyt pirteänä :)
 
Mulla oli aika iso kynnys aloittaa juokseminen sen jälkeen, kun alkuun sen jätin pois, kun pahoinvoinnin aikaan se ei todellakaan tuntunut hyvältä. Mutta sitten parin kerran jälkeen alkoikin kulkea tosi hyvin. Pissahätään meinasi loppua jo muutama viikko sitten, mutta se ratkesi kyykkypissalla ja juomisen ajoittamisella :D

Oon käynyt myös pumpissa, combatissa ja stepissä. Pahimmat hypyt, kun jättää tekemättä niin hyvin menee. Aika isoja pallovatsoja on ainakin meidän salilla pumpissa näkynyt, joten olen ajatellut, että jonkin aikaa voisi ainakin hyvin vielä jatkaa. Olen katsonut jo malliksi, että nostavat pääpuolen laudan ylemmäs selinmakuulla tehtävissä liikkeissä.

Sulla onnekas10 tulee sitten aika hurja määrä liikuntaa viikkoon?
 
Tulee aika paljon liikuntaa, mutta olen hyvällä mielin sen suhteen kun ei tunnu missään eli ylimääräisiä kipuja ei ole ja olen voinut paremmin kuin koskaan. Väsymys iskee kun jumpan jälkeen käy suihkun ja syö kunnolla, mutta muuten ei mitään. Olen ajatellut, että niin kauan kuin hyvältä tuntuu niin voin mennä. Toki mulla on luonnostaan tahti vähän hidastanut, että en pyty tekemään ns. kunnon treeniä. Ja kun olen viimeiset pari vuotta treenannut kovaa niin tekee välillä hyvää löysätä, mutta silti tehdä kunnolla ja tehokkaasti. Tietty ilman kipuja.
Elämäntapa-liikuntanarkomaani kun ei hevillä tavoistaan eroon pääse niin antaa mennä kun hyvin menee. Ja kun on tottunut liikkumaan niin en pysty olemaan liikkumattakaan ja miksi pitäisikään. Se on varma, että kohta tulee kunnon paussi niin sitten voin ola hyvillä mielin. Liikun siihen asti kun on hyvä, vaikka synnärille asti :D
Luulen, että kun elokuussa aloitan työt niin siinä on jo ihan tarpeeksi "liikuntaa". Saapa nähdä!
 
Juu en mä onnekas10 mitenkään kritisoinut vaan enempi ihailin tuota viikkotahtia :) Se on hyvä, jos pystyy liikkumaan paljon ja on energiaa. Mulla on ollut työ- ja muita kiireitä nyt pari viikkoa ja kyllä on levottomat jalat, kun ei ole päässyt liikkumaan niin paljon kuin normaalisti. Eilen suhasin pyörällä velvoitteiden välillä, jotta tuli edes vähän liikuttua, mutta ei se vaan samalta tunnu, kuin kunnon jumppa tai lenkki. Ei treenimielessä eikä pään nollauksenkaan kannalta.
 
Mullaki on nyt ollu joku viikon-kahen tauko kuntosalilla, ku selkä on kräkänny jostai.. iskiasistyyppistä kipuu ollu.. Tosin tänään menin salille ja aattelin mielessäni et teen kevennetyn treenin normaalista.. No höpölöpö, kummasti sitä sit kuitenki piti samat painot ku viimeksikki, ja iha ookoo luisti treeni.. Nyt tietty sit taasen alaselkää särkee, ja niinku nikamat ois irti.. :S tosi ärsyttävää.. mut huomenna uusiks.
Koiran kaa lenkkeilen joka päivä monta kertaa, et sitä kävelyy tulee kyllä päivittäin, mut eihän se oo sama ku tuolla salilla treenais.. Ihme kyllä selkää ei säre lenkkeillessä, mut auta armias jos lähtee kaupungille kierteleen missä tulee sitä seisoskeluu ja hidasta kävelyy, ni ei tarvi nousta enää illalla sohvalta. Jalat ei toimi ku pistää sit nii kipettä selkään. Mikähän lie tuoki, joku raskauteen liittyvä juttu ilmeisesti, ku ei ennen tämmöstä oo ollu.
 
Takaisin
Top