Fibromyalgia ja raskaus?

Suhveli

Oman äänensä löytänyt
Mielenkiinnosta kyselen, että onko joukossa muita jotka kärsii fibromyalgiasta ja ovat raskaana tai jo lapsen saaneet? Onko ollut minkälainen raskausaika ja onko fibro pysynyt kurissa sen aikana ja jälkeen miten?
 
Kiva, että täällä on muitakin joilla on samoja ongelmia kuin itsellä. Miulla on ollu yllättävän hyvässä kunnossa paikat vielä, mutta pelkäänpä pahoin, että kun painoa tulee lisää ja maha kasvaa niin oireetkin pahenee.[>:] Onneksi oon selvinny kohtuu pienillä vaivoilla. Onko sulla millasia oireita ylipäätään? Kiinnostaa suuresti miten muut kokee sairauden, kun ei oo tullu aikasemmin kenenkään kanssa asiasta juteltua...

Saako udella, että onko sulla normaalisti millaset lääkkeet ja sanoko ne mitään asiasta neuvolassa? Itelle ei oo löytynyt vieläkään yhtään lääkettä, joka auttas kipuihin, joten eipä oo oikeen raskaudenkaan aikana sit oireiden lievittäjää. Ainut josta on ollu jotain hyötyä on ollu hieronta, mutta sielläkin käynti loppu. Hieroja totesi, että se istuviltaan hierominen ei oo kummallekaan osapuolelle, niin hierojalle kuin miullekaan, mitenkään nautinnollinen kokemus, joten vältetään sitä, ellei kivut ylly liian suuriksi... Tietenkään, jos et halua näin julkisesti ja yleisesti asiasta puhua niin ymmärrän kyllä
 
Minulla taas on fibromyslgiakivut hävinneet melkein kokonaan. Alkuraskaudessa kärsin erittäin suuresta väsymyksestä, epäilen, että fibrolla oli aika suuri osuus asiaan. Noin muuten fibro on vaivannut vähemmän kuin vuosiin.

Minulla ei ole kipuihin koskaan auttanut tavalliset särkylääkkeet, vaan käytän reumatautien hoitoon käytettyjä lääkkeitä. Ennen raskautta söin Lodinea tarvittaessa. Toukokuussa hain lääkäriltä Pronaxen reseptin, kun kivut palasivat hetkellisesti. Laukaisevana tekijänä taisi olla tuolloin vallinnut kylmä ja kostea sää. Onneksi ei tarvinnut ottaa kuin muutama tabletti. Nyt on taas kädet vaivannu pari viikkoa, mutta onneksi selviän ilman lääkkeitä nyt, koska en voi enää syödä pronaxenia (rv 30).

Neuvola lääkärin kanssa oli puhetta, että minun pitäisi mennä asiasta enemmän tietävän lääkärin puheille ja kenties anoa KELAlta kuntoutusta. Mitään neuvoja/opastusta en ole saanut tähän sairauteen vaikka diagnoosista alkaa olla liki kymmenenvuotta.

Selkä vaivoista olen kärsinyt koko raskauden ajan, mutta niillä ei ole ollut mitään tekemistä fibron kanssa. Minulla fibrokivut ovat luonteeltaan tietyntyyppisiä ja erotan ne muista kivuista helposti. Tukivyöstä olen saanut apua selkään. Edelleenkin pitäisi käyttää sitä, mutta olen kokenut vyön epämiellyttävä mahan kasvettua.

Noin muuten olen pärjännyt ilman säännöllistä lääkitystä. Vältän tiettyjä ruoka-aineita, kosteutta ja vetoa. Nämä seikat laikaisevat minulla kivut helposti. Kiinnitän myöskin pukeutumiseen huomiota, jotta helpoimmin kipuilevat paikat ovat suojattuina.
 
Minulla on kans ollut vaivana vain ranteet ja selkä, joka on kokoaikaista muutenkin. Mutta väsymystä on ollut miullakin niin alkuraskaudessa kuin vielä nytkin (rv 19+3), jonka epäilen suurilta osin kans johtuvan fibrosta.

Miekään en ole pahemmin saanut minkäänlaista ohjausta tai neuvoja sairastumisen jälkeen. Ensin ramppasin vuosikausia lääkäreillä ja kun sain diagnoosin, ei siitä paljon hyötyä ollut. Kaikki kivut jatkui ihan samanlaisena kuin siihenkin asti.

Kelan kuntoutuksesta oon joskus netistä lueskellut, mutta en ainakaan henkilökohtaisesti haluais lähteä raskausaikana sinne, vaikka se auttaa saattaisikin. On nimittäin sen verran huonovointisuutta ollut, että saattais mennä oksentamisen puolelle koko kuntoutus [:D] Eipä sitä kuntoutusta ole oikeen missään suuremmin mainostettu, joten saattaa olla vaikea päästäkin sellaseen... ken tietää...

Minulle ei oikeastaan neuvolassa otettu minkäänlaista kantaa fibroon, kysyivät vaan mitä lääkitystä käytän ja sanoivat että nehän eivät ole sitten sallittuja raskausaikana. Aika tyhjänpäälle sitä jäätiin siinäkin asiassa. Joten nyt mennään eteenpäin ilman lääkitystä ja välillä on kyllä ollut tuskaa kipujen kanssa, kun ei oo vähäistäkään apua siihen saanut.
Itse en oo koskaan kuullut puhuttavan fibron hoidossa lääkkeistä joita syöt, osaatko sanoa miten ne vaikuttaa?

Mutta toivotaan ettei kivut pahene yltiöpäisiksi missään vaiheessa! [:)]
 
TuuliEnkeli, onpas hienoa, että siulla auttaa ihan parasetamoli vaivoihin! Itsellä ei perus apteekin käsitavarasta ole ollut minkäänmoista hyötyä! [>:]

Kyllä se miun hieroja olisi suostunut hieromaan, mutta kun miulta loppui lähete edelliskerralla, niin puhuttiin, että katsotaan tulenko tarvitsemaan hierontaa loppuraskauden aikana. Täytyy sinne sit hakeutua jos menee kovinkin pahaksi. Miulla on selkä-, niska- ja hartiakivut niin kovat, että on pakko käydä hierojalla, jos meinaa kyetä liikkumaan pahimpina kausina. Vielä kun löytäisi jostain noihin nivelkipuihin helpotusta [:)]

Hierovaa suihkua en ole kyllä kokeillut, mikäs siinä on helpottavana tekijänä? Itsellä kanssa vaikuttaa sään ja lämpötilan vaihtelut jonkun verran oireisiin. Joskus tosin tuntuu, että kipuja ilmaantuu ihan tyhjästä yhtäkkiä. Ja häviää yhtä nopeaan kuin ovat ilmaantuneetkin.
 
hei!sairastan myös fibromyalgiaa ja itsellä auttanut akupunktio ja vitamiinilisät.olin vielä vuosi sitten kipupolin jäsen,mutta nyt on parempi jakso ja en tarvitse lääkitystä tällä hetkellä!nyt syön 50mg d vitamiinia ,monivitamiinia ja antioksidantteja.
 
Täällä myös yksi fibroäiti. Fibromyalgia todettiin vasta nelisen vuotta sitten joten kokemusta fibrosta ja raskaudesta ei ole ennen tätä raskautta. Lääkityksenä on mennyt Triptyl 20mg ja tarv. Sirdalud 2-4mg/vrk. Purin lääkityksen omatoimisesti ennen kierukan poistoa.
Ainakin toistaiseksi on mennyt ihan hyvin, suunnatonta väsymystä vaan on ollut, tosin ajattelin sen johtuvan siitä kun aloitin opiskelut työn ohessa tammikuussa, mutta jos se oliskin fibrosta johtuvaa...

Saa nähdä miten kun paino alkaa nousemaan (jos alkaa, nyt oon laihtunu yli 5kg) tuleeko kivut, varsinkin kun asunnossamme on kaksi kerrosta ja toi rappusten ravaaminen voi olla polville aika tiukkaa..
 
Takaisin
Top