Esikoisten odottajat

Luin viikonlopun aikaan loputkin lainaamani kirjat, otin kirjastosta kaikki mitä synnytykseen liittyvää silloin löysin. En tiedä helpottaako se kaikki tieto vai lisää tuskaa mutta onpahan taas enemmän tietoa mitä kaikkea vastassa voi olla.

Karsee nuha päällä, nenä menee ihan väkisin tukkoon koko ajan. Tk:lle ei pääse puhelimella läpi. Onpahan taas... :/ Harmittaa kun muuten olisi kunto hyvä tehdä monenlaista mutta lentsu vie voimat ja hermot.
 
En ole ensiodottaja, mutta monella tapaa taman kakkosen odottaminen ei ole muuttanut juurikaan tuntoja edellisesta raskaudesta - kaikki on mennyt niin erilailla, etta ihan kuin olisi ensiodottaja uudelleen. :) Muistan, kuinka synnytyskammoisena ensiodottajana purin sydantani, etta kun kaikilla oli niin paljon synnytykseen liittyvia neuvoja, mielipiteita ja kokemuksia, joista minulle ei ollut mitaan apua; sitahan harvemmin voi valita, miten synnytys menee. :) Mutta minulla oli kaksi mentoria yli muiden, aitini ja sitten yksi kirja, jotka valoivat minut tayteen uskoa siita, etta kroppani osaa synnyttaa, vaikka itse en osaisikaan, ja etta minun tulee kuunnella sen viesteja parhaani mukaan. Joten laitanpa nyt tannekin, jos niista olisi vaikka yhdellekin ensiodottajalle hyotya. :)

Aitini kaikkein tarkeimmat neuvot olivat, etta muista hengittaa, mita ikina teetkin, hengita; kuuntele kroppaasi, kipu ei ole pelkkaa kipua, vaan antaa viesteja siita, miten toimia ja mita tehda; ja pida mielessa, etta te teette vauvan kanssa yhteistyota synnytyksessa. Ja etta synnytys on kuin matka, sita varten voi valmistella, mutta sita ei voi etukateen kulkea. Muista, ettet ole yksin, kropassasi on ikiaikainen tieto siita, miten synnytetaan, ja lisaksi sinulla on ihmisia ymparillasi, tukihenkilo, katilo ja sairaalan henkilokunta, jotka auttavat, kun sina ja vauva tarvitsette sita.

Ja sitten se kirja: https://www.amazon.com/New-Active-Birth-Concise-Childbirth/dp/0722525664
Vaikkei oma suunnitelmani ollut missaan vaiheessa synnyttaa ilman kivunlievitysta, tama kirja selittaa, mita synnytyksessa tapahtuu ja miksi, seka antaa vaihtoehtoja, mika saattaisi auttaa.
 
Libra, tuota olen minäkin ajatellut, että kai kroppa tietää mitä tehdä jos minä en tiedä. :)
 
Sitten kun osaisi vaan kuunnella kroppaa oikein siinä stressaavassa tilanteessa... ja pitää itsensä rauhallisena.

Tieto saattaa antaa mielenrauhaa? Ja loppujen lopuksihan sitä ei yhtään tiedä, miten reagoi uuteen tilanteeseen. En itsekään tiedä, miten reagoin tällä kertaa. :) Sitä vain mennään tilanteen ehdoilla ja toivotaan parasta. :wink
 
Moikka mitä tänne kuuluu? Meillä LA 20.3 ja jännittää ihan sikana. Pelon sekaisin tuntein odotan vauvan saapumista. Epiduraalia en aijo ottaa. Mites te muut mitä kivunlievitystä aijotte pyytää?
 
Moikka mitä tänne kuuluu? Meillä LA 20.3 ja jännittää ihan sikana. Pelon sekaisin tuntein odotan vauvan saapumista. Epiduraalia en aijo ottaa. Mites te muut mitä kivunlievitystä aijotte pyytää?
Täällä poika syntyi ammeeseen eli ilman kivunlievitystä. Synnytykset mulla olleet nopeita niin ehkä siitä syystä selvinnyt ilman kivunlievitystä. Kyllä jotain puudutusta ammeessa avautumisvauheessa nyt kyselin mutta ei enää ehtinyt kun alkoi ponnistuttamaan:P
Poika nyt 8 vrk.
 
Täällä poika syntyi ammeeseen eli ilman kivunlievitystä. Synnytykset mulla olleet nopeita niin ehkä siitä syystä selvinnyt ilman kivunlievitystä. Kyllä jotain puudutusta ammeessa avautumisvauheessa nyt kyselin mutta ei enää ehtinyt kun alkoi ponnistuttamaan:p
Poika nyt 8 vrk.
Niin ja laskettuaika tänään :S
 
Otan kyllä ehdottomasti vastaan kaiken kivunlievityksen mitä tarjotaan. Mulla on niin alhainen kipukynnys omasta mielestäni ja lisäksi muutenkin tuleva synnytys pelottaa. La on 26.3
 
Moikka mitä tänne kuuluu? Meillä LA 20.3 ja jännittää ihan sikana. Pelon sekaisin tuntein odotan vauvan saapumista. Epiduraalia en aijo ottaa. Mites te muut mitä kivunlievitystä aijotte pyytää?

Mä haluisin yrittää suht luomuna mut ikinä ku ei tiiä, epiduraalia en haluis ja kun piikitän klexanea nii jotta sen saa nii pitää olla reilu 12h piikityksest aikaa. Mut en oikee edes tiedä mitä sit haluaa mut liikaa ei pidä suunnitella
 
Mää en oo tommosia kivunlievityksiä vielä ehtiny ees miettiä, vaikka tänään taas supistellu siihen malliin että mielessä kävi kyllä että joko tässä kohta joutuu sairaalaan lähtemään ja että sais olla se sairaalakassi jo pakattuna!! Pakko ottaa tämän viikon ohjelmaksi sen pakkaaminen.

Toisaalta hyvä että tämä loppuraskaus ollut todella kiireellinen, mutta toisaalta tässä ei oo ehtiny valmistautua tulevaan koitokseen mitenkään.
 
39+1 ja tunnin päästä lähden sairaalaan synnyttämään sektiolla,kun vauva ei koskaan suostunut oikeinpäin kääntymään vaan pötköttelee poikittain.Jännittää niin pirusti ja todellakaan ei ole nukuttu viimeaikoina tarpeeksi :'D sairaalakassi ollut pakattuna jo yli kuukauden,eväät vain hieman huventuneet sieltä :D
 
39+1 ja tunnin päästä lähden sairaalaan synnyttämään sektiolla,kun vauva ei koskaan suostunut oikeinpäin kääntymään vaan pötköttelee poikittain.Jännittää niin pirusti ja todellakaan ei ole nukuttu viimeaikoina tarpeeksi :'D sairaalakassi ollut pakattuna jo yli kuukauden,eväät vain hieman huventuneet sieltä :D
Zenppiä!!!
 
39+1 ja tunnin päästä lähden sairaalaan synnyttämään sektiolla,kun vauva ei koskaan suostunut oikeinpäin kääntymään vaan pötköttelee poikittain.Jännittää niin pirusti ja todellakaan ei ole nukuttu viimeaikoina tarpeeksi :'D sairaalakassi ollut pakattuna jo yli kuukauden,eväät vain hieman huventuneet sieltä :D
Zemppiä sulle! mä oon ihan kade teille kun itsellä ei vielä vauva edes halua maailmaan :D se on varmaan ihana tunne saada vauva ekaa kertaa syliin :)
 
Ainiin ja tää ei varmaan kuulu tänne mutta mitä siihen sairaalakassiin pitää pakata? :O
 
Ainiin ja tää ei varmaan kuulu tänne mutta mitä siihen sairaalakassiin pitää pakata? :O
mulla on pakattuna mm. seuraavia :

neuvolakortti ja lompakko, puhelin latureineen ja muine tarvikkeineen, heat lotion kipua lievittämään, omat pesuaineet ja muut hygieniatarvikkeet ym, tillukkaat ja omat mukavat sisäkengät, omia väljiä alkkareita ja sukkia sekä imetysliivit, siteitä ja nenäliinoja koska srl ne on kamalia, liivinsuojia, trikoopipo niin ei tarvii huolehtia tukasta :D ,
neukun suosituksesta *ilmastoidut maidonkerääjät, mulla kun allergiat rajoittaa tissivoiteiden käytön, itselle ja vauvalle kotiutumisvaatteet, tutti & rätti (+toinen hajuvietäväksi kotiin koiralle ennakkoon), kirja löytyy myös. erikseen on sitten eväslaukku mistä löytyy välipalapatukkaa ym, pähkinöitä & rusinoita, miehelle tuhdimpana eväänä kupoinuudeleita, hälle myös energiajuomaa, itselle tiivistemehua josko sitä jotain energiaa edes saisi tankattua synnytyksen aikaan,
sekä sporttijuomapullo (tämä vinkkinä monelta tutulta, semmonen malli millä voi maatenkin juoda). sìinähän se pääpiirteissään oma. (suklaa puuttuu kun se aina sieltä kassista häviää..)

mä pyrin mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman vähiin lääkkeisiin, mutta tarvittaessa sitten turvaudun niihin. punaisena lankana ajatuksissa kuitenkin se etten mitään selkäpiikkiä tahdo. Mies tukena ja toivon myös kättärin tukevan tahtoani (eikä vähätellen toteaisi että "niin varmaan, niin ne kaikki sanoo").

päällimmäisenä mielentilana malttamattomuus - vajaa 4vk laskettuun :)
 
Takaisin
Top