esikoista odottava ja askarruttavat kysymykset

  • Ketjun aloittaja Dreambaby
  • Aloituspäivämäärä
D

Dreambaby

Vieras
Siinäpä ne keskeisimmät jo otsikossa.. Eli täällä odotellaan lasta nro1. Viikkoja tällä hetkellä 7. Tällä viikolla olisi eka neuvolakäynti jossa ilmeisesti tehdään äitiyskortti yms.. Mutta, tyhmä kysymys nro.1; missä vaiheessa tehdään alkuraskausen ultra? Onko ko. Siis sama kuin Np- ultra?
Nro2; neuvola käynnin aikoihin pitäisi olla viikkoja 7+4, onko sykkeen kuuluminen mahdollista ylipainoisella? Hävettää ihan tämä tyhmyys ☺️ Kiitollisena jään odottelemaan vastauksia! Ja muutakin tietoa saa alkuraskaudesta antaa!
 
Alkuraskauden ultra tehdään ennen viikkoa 12 ja se on yleensä omakustanteinen, ellei kunnan kautta pääse jos on esim. keskenmenoja takana. Muuten ensimmäinen ultra eli niskaturvotus-ultra on viikolla 12.
Ekalla neuvolakäynnillä ei yleensä sykkeitä kuunnella(toki paikkakuntaisia eroja on), mutta yleensä ei. Sykkeet todennäköisesti otettais alakautta, ei vatsanpeitteiden läpi noin alkuviikolla, eli kyllä ne sykkeet ainakin näkyviin saadaan. Jos haluat alkuraskauden ultraan, jos et kunnallisella pääse, niin varaa aika yksityiselle esim. mehiläiseen. :)

Nämä vaan on omakohtaista tietoa. Muilla kokeneemmilla voi olla parempaa tietoa..
 
Ekalla neuvolakäynnillä tehdään neuvolakortti ja kysellään sekä isän että äidin perussairauksia ynnä muuta millä on vaikutusta raskauden kulkuun ja tulevan lapsen perimään. Eka käynti on yleensä noin tunnin mittainen ja siellä käydään rauhassa läpi raskauden tuomia ajatuksia ja odotuksia.

Kuten Ninni22 sanoi, alkuraskauden ultra on omakustanteinen, ellei käy niin hyvä tuuri, että neuvolatädin huoneessa on ultralaite. Minulla kuunneltiin alkuraskaudessa dopplerilla vatsanpeitteiden päältä sykkeitä, koska painoindeksini oli 18,5 ja oli hyvät mahdollisuudet havaita syke. Niin havaittiinkin, se ei kuulunut, mutta näkyi näytöllä (: Np-ultra on viikoilla 10-12, useimmiten lähemmän viikkoa 12, että mitat ovat tarkempia ja ylipäätään sikiö on kehittyneempi ja ultrasta on enemmän hyötyä.

Alkuraskauteen muuta perustietoa on, että silloin saatat nukkua koko ajan ja hereillä ollessasi kärsiä pahoinvoinnista. Vatsaan saattaa vihloskella asentoa vaihtaessa, mikä on normaalia. Semmoisia teräviä vihlaisuja, jotka menevät nopeasti ohi, kohdunkannakkeet venyvät ja paukkuvat. Kaikkea muutakin on, mutta nuo on ne yleisimmät ja tuo vihloskelu voi olla pelottavaakin jos ei tiedä, mistä on kyse (:
 
Dreambaby, jos haluat niin rekisteröidy ja tule juttelemaan tonne tammikuisiin :) Siellä on tosi kiva porukka :)
 
Mulla oli ensimmäinen ultra jo ihan ensimmäisellä äitiysneuvolakäynnillä joka oli rv8, neuvolatäti ultrasi. Sydänääniä ei kyllä kokeiltukaan kuunnella. Seuraava ultra olikin sitten se np ultra viikolla rv13. :)
 
Meillä taas ei ultrattu julkisella puolella ollenkaan ( paitsi niskaturvotus ja rakenneultra, jotka tehtiin sairaalassa ) Mittailtiin vain jollain mittanauhalla, minkä vuoksi epäiltiin kaiken maailman häiriötä, kun kohtu ei ( muka ) kasvanut normaalisti.

Satoja euroja kului siis omaa rahaa yksityisellä klinikalla, kun neuvolakäynnit olivat mitä olivat.
 
Pk-seudulla ei myöskään saa julkisella puolella muuta kun nt-ja rakenneultrat ellei mitään erityistä ilmene. Mulle tuli ylimääräisiä ultria koska olin pelkopolin asiakas. Neuvolapalveluihin olin ihan tyytyväinen.
 
Takaisin
Top