Epilepsia(lääkkeet) ja raskaus

Lovehearts_

Näppärä viestien naputtelija
Toukoäidit 2020
Heippa! Onko täällä mahdollisesti ketään raskaana olevaa, jolla olisi epilepsia..?

Itselläni epilepsia todettu noin 15-vuotiaana (nyt siis olen 24v) ja lääkkeenä olen käyttänyt aina absenoria, tällä hetkellä 1tabletti aamuin illoin. Annostus oli aiemmin isompi, mutta yhteistuumin lääkärin kanssa annostusta laskettiin, koska sillä ajateltiin olevan yhteys mm epäsäännöllisiin kuukautisiini. Lääkärin kanssa tuli puheeksi viime vuoden keväällä raskaushaaveet ja kerroin hänelle tuolloin, että en ole ajatellut vielä pitkiin aikoihin hankkia lapsia. Lisäksi lääkäri tuolloin korosti varmemman ehkäisyn käyttämistä ja käski ottaa heti lääkäriin yhteyttä mikäli raskaus yllättäen omalle kohdalle osuu. Tämä siksi, koska absenorilla on huomattu yhteyksiä sikiön epämuodostumiin ja lääkettä tulisi kai vaihtaa jos raskaaksi sattuu tulemaan..

Nyt minulla on joitain raskauden oireita ilmennyt (alavatsakipua, päänsärkyä, janoa, tukkoisuutta, turvotusta..) ja alati pelkään ottaa nykyistä lääkettäni mikäli raskaus olisikin omalle kohdalleni yllättäen sattunut. Testi ei ole kuitenkaan positiivista näyttänyt ja nyt tässä odottaen mitä tuleman pitää ja alkaako vuoto 2.päivä vai onko vuotoni taas epäsäännöllistynyt..

Mutta tosiaan, onko kellään muulla kokemuksesta raskaudesta epilepsian kera? Tai muista vastaavista tilanteista, että vastaavia lääkkeitä olisi raskauden aikana pitänyt ottaa..?
 
Mulla ollut yksi paha kohtaus 8-vuotiaana joten aikaa on 20-vuotta melkein. Lääkkeiden purusta vähempi aika. Saatiin ohimolta sähköpiikit lääkkeillä pois teininä. Ainahan se voi puhjeta uudestaan, että varovainen oltu aina. Ei tarvis puhjeta enää. Mutta toivottavasti saat uudet lääkkeet jotka ovat sikiö ystävällisempiä ja itse säilyt kohtauksitta!
 
Takaisin
Top