Entä jos ei pysty imettämään

sohvinen84

Jostain jotain jo tietävä
Hei,

Olen vasta viikoilla 17+5, mutta olen pohtinut sellaista että kuinka pystyn imettää koska nännini ovat TOSI herkät! En anna mieheni edes koskea niihin tai imutella niitä kun se tuntuu epämiellyttävältä. :sad001 Entä jos en pysty imettämään tämän takia? Voiko ne sellaiset kumit laittaa heti tissille?
 
Voi laittaa mutta älä laita, se nännien tunne on mun mielestä niiden kanssa pahempi kuin ilman. Ilman kumia vauva syö koko rinnanpäätä ja nännissä ei tunnu juurikaan. Kumin kanssa taas koko ajan tunne pelkässä nännissä. Mulla on juuri tuo kuvailemasi ominaisuus/omituisuus ja mun on pakko imettäessä katsoa telkkaa tai näprätä kännyä tai muuten kiinnittää huomio muualle ku ällöttää... Imetän kumin kanssa.
 
Kiitos vastauksistanne :) mua se nänneihin koskeminen ei ällötä se vaan tuntuu tosi epämiellyttävältä... :sad001 sattuu myös vähän. En osaa selittää. Niin sillä olen vain miettinyt että jos se että mies tai itse koskee niihin saa niin epämiellyttävän olon niin mites se vauva kun se lutkuttaa niitä kokoajan :D
 
Vaikea sitä on kuvailla mutta tulin tosi iloiseksi tästä topicista kun luulin olevani yksin yliherkkien nännien kanssa. Mutta esikoista en imettänyt, nyt olen imettänyt kuukauden. Pala on usein kurkussa ja vatsaa nipistää jos kiinnitän liikaa huomiota imetykseen mutta ei ole ylitsepääsemätöntä. Tänään sain vauvan syömään 2 kertaa ilman kumia ja selvästi parempi kuin kumin kanssa, vähemmän ärsytystä pelkkään nänniin.
 
Minullakin herkät nännit, varsinkin kun vauvan imuote on niin tiivis. Esikoisen kanssa kärsin huonosta imuotteesta koko imetyksen ajan, koska en saanut tarvittavaa opastusta imettämiseen. Sen takia nännit olivat jatkuvasti rikki ja oli todella kivuliasta imettää. Rintakumilla vaan tirskahti veri kun kukaan ei sairaalassa opastanut.. Henkisesti olin ihan loppu, mutta toisen lapsen kohdalla sain jo eri sairaalassa todella hyvää opastusta imettämiseen ja se onnistui yli odotusten :). Sairaalassa kannattaa puhua henkilökunnan kanssa imetysasioista suoraan!
 
Mulla on myös herkät nännit. Sormethan on tosi kovat ja niillä hinkuttaminen sattuu. Aikuinen ei osaa imeä rintaa samoin kun vauva joka ei varsinaisesti ime edes nänniä vaan sen ympäristöä.
Mä suosittelisin ottamaan jo raskausaikana yhteyttä imetystukihenkilöön ja kyselemään apua ja vinkkejä heiltä. Sairaalan kätilöiltä ei välttämättä saa niin hyvää imetysopastusta kuin imetystukihenkilöiltä. Neuvolasta saattaa saada vinkiksi vain pulloruokintaohjeet.
 
Tosi hyvä kun mietit tuota imetysasiaa jo nyt niin voit siihen valmistautua! Eli jos sinulla on kuitenkin halu imettää, mutta pelkäät sitä kipua, niin komppaan HoosiAnnaa, eli ole etukäteen yhteydessä imetystukihenkilöön. Mutta pyydä (vaadi) myös sitten sairaalassa, että hoitajat auttavat sinua imetyksen alkuun. Ne ensipäivät on kuitenkin tosi tärkeitä vauvan imemistekniikan kanssa, vaikka maito ei vielä ole noussut. Ja varsinkin jos maidon noustessa rinnat on tosi pinkeät ja nänni iso, on tärkeää että osaa viedä vauvan rinnalle oikein että ote onnistuu, eikä sattuisi.

Itselläni esikoisen imetys oli tosi iso työ (keisarileikkauksen ja tulehdusten vuoksi + en ollut ajatellut etukäteen että siinä tulisi ongelmia ja olin ihan pihalla...), mutta onnistuin lopulta. Jälkikäteen mietin, että en saanut kunnon ohjausta ja tukea sairaalassa. Nyt toisen kanssa sattui eka yövuoroon hyvä hoitaja, joka kädestä pitäen auttoi vauvalle tissin suuhun :)
Kipeää imetys joskus on, mutta tuo imuasento on tärkeä saada siksi alusta asti mahdollisimman hyväksi. Vauvan suun pitää olla niin isona, ettei tartu vain nänniin - se nimittäin sitten varmasti sattuu! Ja myös hyvä pitää nännit kunnossa (lansinoh rasvaa) ja kunnolliset imetysliivit (ei liian tiukat ja pienet, niistä tulee ongelmia!).
En minäkään suosittele rintakumia, mutta kokeillahan sitä voi. Ekan kanssa taistelin siitä eroon tosi pitkään ja nyt kakkosen kanssa pari kertaa kokeilin rintatulehduksen aikana kun imetys sattui järjettömästi, mutta totesin että sen kumin kanssa sattuu paljon enemmän, kun ote ei ole oikea. Myös vaikea löytää hyvää rintakumia, joka istuu kunnolla. Hukkasin lasten välillä ainoan hyvän, joita ei enää saa...
 
Mullakin on aina ollut tosi herkät nännit, ja olen inhonnut miehen kosketusta niihin. Mietin kanssa juuri tuota odotusaikana, että miten imetyksen käy, mutta hyvin kävi. Alkuun imetin kumin kanssa, muttei tullut kunnolla maitoa ja hermot meni kun kumi ei asettunut kunnolla aina, ja piti värkätä ja pestä jatkuvasti. Kun jätin sen pois, tuli kipu, mutta sekin meni ohi. Pahalta on tuntunut vain ne kerrat, kun poju lutkuttaa sitä rintaa tuntitolkulla. Ja meillä tätäkin tapahtui usein... mutta parhaiten toimii juuri tuo, että keskityn samalla johonkin muuhun, esim tv tai puhelin on hyvä huomionviejä. Tietenkin se on lapselle ikävää, mutta meillä syödään paljon silmät kiinni, joten ei ole seurustelemassa samalla. Jakamattoman huomion saa sitten muulloin kun syödessä :) nyt vanhempana ei enää syö niin usein (luojan kiitos), ja nyt on helpompikin keskittyä pikkuisen nuuskutteluun ja silittelyyn.
 
Minulla ei sairaalassa ollessa maito noussut ollenkaan. Rintani olivat olleet kipeät jo pari kuukautta ennen synnytystä ja melkein itkin kun vauva imi rintaa. Imuote katsottiin hyväksi. Minulla oli käytössä rintakumi ja koitin pumppailla. Vauva sai luovutettua äidinmaitoa sairaalassa ja kotona aloitettu korvike. Nyt muutamia päiviä sairaalasta tulon jälkeen öisin on maitoa hieman tullut. Rinnat kipeämmät kuin koskaan ennen. Aluksi ajattelin että imetän, stressasin asiaa hirveästi. Nyt tein lopullisen päätöksen että korvikkeilla mennään. (En halua paskamyrskyä päätöksestä) Olo on synnytyksen jälkeen sekä henkisesti että fyysisesti rikki. Nyt haluaisin vain vinkkejä näihin rintakipuihin ja korvikkeiden käyttöihin. Tällä hetkellä meillä käytössä nanin pro 1.
 
Takaisin
Top