Ensiodottajat

No mulla on kanssa aamuaika seuraavalle neuvolakäynnille, mutta eka neukkula ja eilinen ultra oli sitten vähän hankalampiin aikoihin. Ultrakäyntiin meni 2h työajasta, ja seuraavaan menee saman verran vähintään. Miinuksia kertyy siis noista käynneistä, mutta mä päätin että en varmana ala tekemään noita sisään! Kerron töissä vasta toukokuussa viikolla 20 tästä tilanteesta ja samalla aion sanoa pomolle, että mähän en sitten tee noita käyntejä sisään, kun ne nyt on minusta riippumattomia noi kellonajat jne ja "pakollisia" menoja kuitenkin. Jos alkaa pistämään hanttiin, niin käsken vähentää palkasta sitten. Mua ei kiinnosta ottaa stressiä noista tunneista, koska niitä sais sitten väkisin tehdä sisään ja istua monta kertaa sen 30min extraa esim. Mä en suostu :)
 
Mun on pakko ku joutuu joka kertaa kuittaa ittesä järjestelmään ja ne kaikki tallentuu koneelle ja ne pitää tehä sit sisään jossain vaiheessa. On kyllä iha hevonpersettä!! :D 
 
No niin on!! Tyhmiä tollaset systeemit! Yhdessä työpaikassa oli toi kulunvalvonta, mut täällä ei onneks. Oman tunnon mukaan tullaan ja mennään. Itse pidän kirjaa aina plussista ja miinuksista, niin tiedän paljonko voi liukua. Pitää vaan muistaa aina pomolle ajoissa sanoa menoista, koska meillä pitää jomman kumman olla 8-16 tavotettavissa aina toimistolla.
 
Mulla on toi huominen neuvola aika hyvään aikaan eli 16:45 niin ei tartte töistä olla pois, tosin meinasin tehdä kuitenkin etäpäivän huomenna kun muuten joutuisin lähtemään töistä niin aikasin kun julkisilla kestää 1,5h kotimatka. Mua ei sinänsä nuo miinustunnit haittaa kun saldoa mulle on kertynyt alkuvuoden aikana semmoset 7 päivää ja mun työnantaja on muutenkin aika reilu joten tuskin haittaa vaikka työajalla kävisinkin lääkärissä :) Luulisin että muidenkin työnantajat ymmärtää että nuo lääkärikäynnit on pakollisia eikä niitä tarvitse takaisin tehdä ellei sitten tietysti työnantaja ole kunnon nipo :)
 
No meil on.. tai siis kun tää meidän järjestelmä täällä tallentaa kaikki muistiin, millo tuut, millo lähet syömään, millo tuut takas jne. Työterveyshuollossa saa kyllä käydä työajan puitteissa, mut varmana jossain vaiheessa tulevat kysymään miten käyn joka viikko melkei työterveydessä..ku seki tietty pitää sinne järjestelmään tallentaa ettei tuu siitä miinusta. Ku jos käy sit hammaslääkärissä tms. ni se on sit työajasta pois. Ni luulempa et noi kaikki on tehtävä sisään. Kyl tääl yksi työkamu sano joka tuli äippälomalta just, et hirveenä tulee miinuksia ku on joku lapsen neuvola ja lähet sen hakemaan päiväkodista ja meette neuvolaa ja sit takas päiväkotiin ja töihin. Meil on niin minuuttitarkkaa täällä kaikki :S
 
Tyhmä työpaikka sulla ddrops :( tuo jos mikä on turhaa nipotusta ja kyyläämistä, hyvä ettei tarvi leimata itseään ulos vessakäynneillekin!

Toivon ettei työnantaja ole niin nipo ettenkö sais rauhassa käydä noilla neuvolakäynneillä ja muissa odotukseen liittyvissä jutuissa! Meillä kyllä lukee jossain, että lääkärikäynnit pitäis pyrkiä tekemään omalla ajalla, mut en muista lukeeko mitään niiden korvaamisesta kuitenkaan. Mun pomo kyllä on kerran tai kaks sanonu mun normaaleista lääkärikäynneistä keskellä päivää, että joo onhan sulla noita tunteja sisällä. Eli hänen tahdon mukaan jos mennään, niin ne pitäis tehdä sisään, mut en tiedä mikä on virallinen käytäntö. Pari lekuria tein sisään, mut joku jäänyt tekemättä... Aion kysyä meidän hr-juttuja hoitavalta ex-pomoltani noista, että mikä on firman politiikka neuvolan kanssa.
 
Täällä oli jotkut hätäilleet sisätutkimuksesta että sattuu ym. Niin täytyy kyllä lohdutukseksi sanoa että itsekin kävin tuossa pari viikkoa sitten neuvolalääkärissä ja tehtiin sekä sisätutkimus että ultraus eikä tuntunut missään kumpikaan.. Oli jopa "miellyttävämpi" kokemus tuo sisätutkimus kuin mitä mihin olen tottunut kun on PAPA-kokeissa käynyt, ei tuntunut läheskään niin pahalta kuin "ankka" :D älkää siis suotta jännittäkö, niin ja mitä enemmän sisätutkimusta jännittää niin sitä enemmän se tuntuu ainakin tietääkseni, voisiko siitä johtua tuo butterinkin huono kokemus kun niin paljon vaikutit jo etukäteen noita sisätutkimuksia pelkäävän? Meillä mies kyllä osallistuu kiitettävästi kaikkiin kotitöihin ja tekee ehkä enemmän kuin minä olen nyt viimeaikoina jaksanut :D onnekkaana saan siis itseäni pitää! Oletteko muut tehneet vielä mitään hankintoja? Itse ostin jo häkkisängyn, turvakaukalon, hoitopöydän ja ison kasan kestovaippoja kun sain kaikki käytettynä superhalvalla :) muutenkin ajateltiin hankkia kaikki mahdollinen käytettynä :)
 
Joo tää on aika pilkunviilaus paikka :S
Mun piti neuvola-aikakin siirtää työkokouksen vuoksi, esimies ei hyväksynyt selitystäni "hammaslääkäristä", että en välttämättä saa siirrettyä hammaslääkäriäni, tai jos saan ni menee pitkälle keväälle ennenkuin saan uuden ajan tilalle. Olin siis varannus neuvola-ajan ja töissä selvisi tuleva työkokous vasta myöhemmin joka satttui juuri samalle päivälle.
Esimiehelle kerroin, mutten tietenkään kertonut että kyseessä on neuvola, vaan hammaslääkäri. Sanoi, että se pitää hammaslääkäri pitää siirtää, vaikka koulutusmateriaalin saan tulostettua kyllä koulutuksen jälkeen koneeltakin eli osallistuminen ei ole mikään maailman tärkein asia. Tällä kertaa joustin ja sainkin onneks siirrettyä neuvola-aikaa parilla päivällä aiemmaksi, mutta tosissaan kivasti klo 9 aamulla. Mutta jos vielä sattuu samanlainen tilanne ni en kyllä tasan ala joustamaan, kun asenne esimiehellä on tuollainen niin on sitten minullakin.
 
Työntekijällä ei ole velvollisuutta tehdä tunteja sisään, mikäli neuvolassa käynti ei ole mahdollista työajan ulkopuolella.

Pätkä työsopimuslain nelljännestä luvusta:

Palkanmaksuvelvollisuus

Työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa työntekijälle palkkaa tässä luvussa tarkoitettujen perhevapaiden ajalta.

Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella.

Tämä edellyttää tietysti, että töissä kertoo poissaolonsa syyn. Itse olen käynyt toistaiseksi omalla ajalla eli miinusta ropisee. Kerron töissä aikaisintaan ultran jälkeen, johon on vielä reilu pari viikkoa.

 
Hei kiitti Lejon :) Eli mä kysyn tota sen jälkeen ku pomolle ilmotan raskaudesta, ja jos väittää muuta ni täräytän ton luvun sille et mitä sit tää meinaa :D :D  Mut tässä on kyllä aikamoinen porsaanreikä, koska "lääketieteellinen tutkimus", eihän neuvola oo lääketieteellistä tutkimusta.. Ja "jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella", yleensähän ne ajat on 8-16 välillä, eli jos vähänkää vaihtelee työajat esim. 9-17 ni sillohan se on mahdollista.
 
Juu, kyllähän tuokin vielä tulkinnanvaraa jättää. Kannattaa tsekata myös oman alan TES, koska niissä yleensä ehdot on sovittu paremmiksi kuin laissa.
 
Kiitos Lejon  :)

No saahan tohon porsaanreikiä meidänkin eduks. Eikös verenpaineenmittaus menee lääketieteellisen tutkimuksen piikkiin? :D no tiedä sitten siitä. Mutta tohon vedoten voisi siis olla luvallisesti palkallisesti neuvolassa yms mitä nyt tulee eteen. Seuraavasta käynnistä tulee pomo tietämään jo, ensimmäinen neuvola ja ultra vaan meni muihin juttuihin vedoten.
 
Eipä ollu mukava eka neuvola. :( Vaatimalla vaadin saada kuunnella sydänääniä "Joo, ymmärrän juujuu jos ei vielä kuulu, kokeillaan nyt vaan silti!". No, eihän niitä tosiaan vielä löytynyt. Tippa tuli linssiin ja hoitajaa harmitti kovasti. Nyt tässä on sitten tulla hulluksi...eka ultrakin vasta toukokuun alussa. Rv nyt 10+4..

Onko teillä kenelläkään muuten ollut tällaista ihmeellistä raskausoiretta, että nenä vuotaa jatkuvasti? Aivastuttaa ja limakalvoja "kutittaa" ilman varsinaista nuhaa. Tosi kiusallista etenki aamuisin! Ihan niinku olis järjetön heinänuha. Niistäessä saattaa alkaa veri valumaan. Hemo oli kuitenki hyvä 143, joten mistään semmosestakaan ei oo kyse.
 
Mulla aivastuttaa, muttei nenä vuoda. Sit toinen mikä on ni nyt on rinnat iha ÄLYTTÖMÄN arat, siis suorastaan kipeät. Plussauksesta lähtien nännit on ollut kosketusarat,  mut nyt esim. vasen rinta on nii kipeä myös tuosta sivulta kainalon vierestä, et siihen ei voi ees koskea ja kävelynkin aiheuttama tärinä vihloo koko rintaan. Tosiaankin niinkuin kosketusarka. Oikea ei oo niin kipeä, ja mietin jo et pitäiskö tässä huolestua :O Voiko siihe tulla joku tulehdus... ? Limakalvot on vaihtelevasti kuivat, ja oon ottanu maitohappobakteeria ettei tulis hiivaa, koska oireet välillä muistuttaa iha sitä et hiiva ois. Tää oli sama plussauksen aikaan, ja nyt näköjään taas sama. Luin netistä et se on iha yleinen mut kiusallinen vaiva raskauden aikaan :(
 


Montakos kertaa teillä on muuten ultra tiedossa?  Mulla ultra on joka kuussa... Ainakin pääsee näkemään aina, ett kaikki on kunnossa :)

Miten joku uskaltautuu jo hankkimaan kamoja vauvalleen tässä vaiheessa? Mä en vielä ainakaan viitsisi.. tai onhan riski vielä aika iso kuitenkin?

Mä saan kaikki kamppeet ainakin tutuilta ilmaiseksi. Tummapuisen sängyn, autoon sen istuimen ja vaunut/rattaat sekä vaatteita on ainakin miljoona laatikkoa ainakin siihen asti, että vauva on vuoden... Sitten saan myös tuttipullot ja kaikki lakanat.
 
Moikka  ! Minäkin tänään olin ekakertaa neuvolassa , raskausviikot 9+2 . Ei oikeestaan mitään muuta siellä tehty kun katottu pituus , paino ja verenpaine , odotin vähän enemmän . =/

Ja ultraan kuulema pitäisi päästä jo ensi viikolla , mutta aika olisi pitänyt varata itse , vaikka neuvola-aikaa varatessa sanoivat nimenomaan että neuvola varaa ajan . . Tiedä häntä milloin sitten sinnekin saa ajan , kun melkonen jono kuulema . Täällä päin nämä asiat hoidetaan muutenkin jotenkin kummasti , niin ei yhtään ihmetytä enää . (:
 
Mulla on vaan ne kaks mitkä kunta tarjoaa. Siinäpä se. Yksityiselle tietty voi mennä jos mieli tekee, mut ehkä mä selviän näillä käynneillä :)

Oon jonkun verran jo saanut kaverilta ostettua vaatteita ja pari muuta juttua, kun hän halus kaapeista tavaraa pois. Mieli tekis kovasti jo ostaa enemmänkin, mut yritän vielä hillitä itseäni. Aika helppo homma toisaalta, kun toi mies ei oikeen vielä oo asennoitunut siihen, että pitää vauvajuttuja ostella. Onhan tässä riskejä vielä olemassa, mut ei ne riskit kokonaan poistu raskauden missään vaiheessa. Lähtökohtana tässä nyt on se, että vauva on tulossa. Jos on huono tuuri ja menee kesken, niin kyllä nuo jo hankitut vaatteet saa aina myytyä tai sitten vielä myöhemmin omaan käyttöön.

Jotain vaatteita jne saadaan lainaan yhdeltä ystävältä ja ehkä häneltä saa jopa jotain omaksi. Sitten kahdelta muulta ystävältä ostan halvemmalla käytettyjä sitä mukaa kun heidän vauvoille jää vaatteet pieneksi. Uutena on varmasti jotain hankittava, mutta yritän kyllä käytettynä bongailla mahdollisimman paljon. Sitten kun annan itselleni luvan ostaa siis :)
 


ddrops kirjoitti:
Mulla aivastuttaa, muttei nenä vuoda. Sit toinen mikä on ni nyt on rinnat iha ÄLYTTÖMÄN arat, siis suorastaan kipeät. Plussauksesta lähtien nännit on ollut kosketusarat,  mut nyt esim. vasen rinta on nii kipeä myös tuosta sivulta kainalon vierestä, et siihen ei voi ees koskea ja kävelynkin aiheuttama tärinä vihloo koko rintaan. Tosiaankin niinkuin kosketusarka. Oikea ei oo niin kipeä, ja mietin jo et pitäiskö tässä huolestua :O Voiko siihe tulla joku tulehdus... ? Limakalvot on vaihtelevasti kuivat, ja oon ottanu maitohappobakteeria ettei tulis hiivaa, koska oireet välillä muistuttaa iha sitä et hiiva ois. Tää oli sama plussauksen aikaan, ja nyt näköjään taas sama. Luin netistä et se on iha yleinen mut kiusallinen vaiva raskauden aikaan :(

Mulla on myös ollu rinnat alusta asti kipeät. Etenki öisin, (ku täytyy nousta pissalle) huomaa, että joka askel tuntuu ikävästi. Kuumottaa ja turvottaa. Tää oliki ihan eka oire, mistä tiesin lähteä testiostoksille. Meni ihan yöunet, ku en voinu totutusti nukkua enää mahallaan.. Ihan kosketusherkkyydestä en nyt enää puhuis, mutta luulen että seki on kyllä ihan normaalia. Kannattaahan sun mainita silti neuvolassa asiasta jos se kovin kauheeks menee. Onhan niitä kaiken maailman rintatulehduksia, mutta en sitte tiedä missä vaiheessa niitä voi alkaa tuleen.

Ystavätär oli vastikään raskaana ja valitti tuota samaa hiivahommaa. Sillä meni jo ihan hermot, ku mikään lääkekuurikaan ei enää auttanu. Jatkuvaa hiivailua 9 kuukautta, huhhuh. :/ Toivottavasti pääset vähemmällä. :)
 


Hiivailijoille; juokaa gefilus tuotteita kun se ehkäsee sitä... Gefilus maitoa, mehuja, piimää....
 
Butter: Oot viikolla 13 ja sulla on ollu jo eka lääkärikäynti? Aika jees teiän paikkakunnalla sit jutut, koska mulla on seuraava neuvola 31.5. ja sillon mulla on viikkoja jo aika monta kasassa eikä sillon oo ees lekurin tapaamista muistaakseni, vaan neuvolatädin. Ja et sul on ollu ultrakin noin aikasin. Varmaan aika paikkakunta kohtasta jotkut jutut, oisko?

Enkä mä alatutkimuksia oo ikinä pelänny, enkä pelkää nytkään. Ihmettelin vaan et mitä ne siellä tekee jos koko päivän sattuu pissalla käyntikin.. Et ottaaks ne jotain näytteitä tms..

Vitsi must tuntuu et mul on alkanu paino nousta ja et maha ois vähä kasvanu.. Ei varmaan johdu ees viel vauvasta, vaan varmaan ruuasta. On muutenkin sellanen ihme pallero olo varsinkin iltaisin.. :/ No siihen kai kannattaa alkaa asennoituu, ku ei täs laihtumaankaan varmaan ala. :D
 
Takaisin
Top