Ensiodottajat

Kyselen taas hölmöjä varmaan mutta noista raskauslaskureista olis kysymys. Eli jos katon nyt vaikka tuosta vau.fi:n laskurista oman lasketunajan mukaan ja se näyttää 7+3 niin onko mulla menossa rv 7 vai 8? :)

Tää päivä on ollut hieman pelottava vaikka ei varmaan syytä pelkoon edes ole..näin viime yönä kaikenlaisia unia ja mukaan mahtui myös keskenmeno. No aamulla vessassa käydessäni huomasin sitten että oli yön aikana tullut ihan vähän vuotoa (muutama tippa) ja sama jatkui koko työpäivän aina kotiin asti ja maha ollut normaalia kipeämpi. Eihän siinä sitten auttanu muuta kun laittaa pitkäksi työpäivän jälkeen ja siinähän sitten kolmen tunnin päikkärit tuli otettua.. ja kohta takasin nukkumaan, toivottavasti huomenna olisi hieman normaalimpi päivä sekä normaalimmat yöunet! Pahoinvointi on onneksi väistyny melkein kokonaan mutta kyllä tää raskaus jonkun verran vaikuttaa mielihaluihin kun ei tee vieläkään kahvia mieli eikä kyllä niitä pulliakaan vaikkei mulla aiemmin ole ollut niitä mitään vastaan :)

 
Itelläni ei oo kyl yökkimistä vielä tullu, mutta olo on kyllä useimmiten semmonen ihan kun olisi juonu limua liikaa ( vaikkei ole yhtään sitä päivänaikana hörppiny). On kyllä kovin ressaavaa ajatella koko ajan että onko masun asukilla kaikki hyvin! En malta millään odottaa neuvolaa, saatika ultraa! <3 Kovasti on kyllä mahaa nipistelly, tänään ensimmäistä kertaa tuntu ihan viiltoja alamahassa. Oon kyllä varma että tää kaveri on lähteny vasemmalta puolelta liikkelle kun kaikki nipistyket sun muut tunteet tuntuu siellä.. :) Onko muilla ollu mimmosia tuntemuksia ? :)
 
Moikka kaikille,

Nyt vasta huomasin, että tännehän oli ilmestynyt  muitakin ketjuja :) Ensimmäistä täällä odotellaan ja tulossa olisi miehen vanhemmille ensimmäinen lastenlapsi. Viikonloppuna kerrottiin asiasta ja tulevalla fammulla tuli itku ja faffakin oli kovasti muikeana <3 Omat vanhempani ovat saamassa ensimmäisen lastenlapsen puoli vuotta aiemmin eli veljelleni on tulossa ensimmäinen lapsi toukokuussa, serkuksilla tulisi siis olemaan kivan pieni ikäero. Omille vanhemmille en ole vielä päässyt kertomaan, koska asuvat eri puolella Suomea, mutta pääsiäisenä sitten.

Täällä ollaan hyvällä mielellä, kun ensimmäistä kertaa tällä viikolla sain aamupalan taistelutta alas. Aamut on kyllä olleet kriittisiä ja määränneet päivän kulun. Oon aika väsynyt jo tuohon päivittäiseen väkisin syömiseen. Mutta en valita, kestän kyllä kaikki oireet, mitä tästä onnesta seuraa!

Me oltiin varhaisultrassa yksityisellä 23.3. ja siellä näkyi pieni elämänalku, joka vastasi 6+4 viikkoja ja se helpottava pienen sydämen syke! Ensimmäinen neuvola on vasta 16.4, mutta sitä maltan kyllä odottaa, kun ymmärrykseni mukaan siellä ei vielä suuria tapahdu. Vähän auki vielä, tuleeko mies mukaan. Aluksi oli ihan selvä, että tulee, mutta täytettävät paperit tulevat kuulemma postissa niin ehkä ei sitten olekaan niin tarpeen. No, hän päättäköön itse.

Tuleepa nyt pitkä viesti, mutta kommentoin nyt vielä noita seulontoja... Mulla on hyvin ristiriitaiset tunteet niistä tässä vaiheessa. Veljen vaimolla veriseula antoi viitteitä ja olikin sitten ihan paniikissa rakenneultraan asti, jossa selvisi, että kaikki oli hyvin. Jotenkin tekisi mieli jättää väliin, koska mihinkään radikaaliin en todellakaan pystyisi ryhtymään ja punktiosta on mun kanssa ihan turha keskustellakaan. Mutta ehkäpä odotan sinne neuvolaan ja mennään sitten sen infon mukaan.

Ihanaa odotusta kaikille ensimmäistään ihmetteleville :)
 
Mukula: Viikoilla 7+3 sulla on menossa kahdeksas raskausviikko. Sen muistat siitä kun mietit, että viikot 0+3 olisi ensimmäinen viikko, vaikka lukuna onkin nolla, 1+3 olisi toinen viikko jne.

Mulle on kans maistunu paremmin kaikki terveellinen; rypäleet, luumut, melonit, kaikki raikkaat hedelmät. Ja perunamuussi taitaa olla mun pääruoka-aine vielä jonkin aikaa.. Melkeen kaikki muu ällöttää. En kestä ajatellakaan niitä tai lukea täältä muiden kommentteja ruokaan liittyen. :)
 
Kiitos Ruby, näin vähän ajattelinkin :)

Mulla on jotenkin taas kääntyny ruokahalu ihan päälaelleen koska nyt mua tekee mieli koko ajan possun/naudan pihviä, ranskiksia, pitsaa ym  kun aiemmin teki mieli vaan appelsiineja, pilttiä yms :o) ja normaalisti söin vaan yleensä kanaa ja kasviksia..
 

Noista mieliteoista. Mulle ei ole mennyt kahvi enää moneen viikkoon, siksi olikin alkuunsa hirveät päänsäryt. Kun on huono aamu, koitan väkisin syödä jotain ennen kun oksennan. Onneks niitä aamuja ei ole ollut vielä montaa. Kuvotusta useammin. Kaikki raikas ja terveellinen maistuu täälläki paremmin kuin rasvaiset :) ja minä myös juoksen öisin vessassa 1-3 kertaa, todella ärsyttävää herätä monta kertaa yössä. Mutta onneks uni maistuu niin hyvin että saa uudestaan unen päästä kiinni.

Syökö teistä joku magnesium- tai rautalisää? Itsellä alkaa treenatessa pohkeet kramppaamaan ja pohdin tässä että pitäiskö ottaa magnesium foolihapon ja D-vitamiinin kaveriksi.
 
Liitynpä minäkin tänne, ensimmäistä odottaviin. :) ja on vielä ensimmäinen lapsenlapsi meiän molempien vanhemmille. Että kyllä on jännää!! :D

Mulla alkaa pahaolo vihdoin väistymään, just tuulettelin että kolmas päivä jo ilman sitä kammottavaa darraoloa. Väsymystä riittää, tissit on tosi kipeet, eikä liikunta oikein suju. Töissä oon silti käyny, vaikka joinain päivinä oli sellanen olo että "normaali ihminen" jäisi kyllä jo saikulle. (ite otan saikkua ku jalka on irti tai jotain muuta "pientä") Mut tosiaan nyt tuntuu että elämä alkaa voittaa ja "vatsatauti" on jääny taakse. :D

Nytehkä pystyy sit suhtautumaan jo toisella tavalla tähän vauvaan. Ku aluks tuntu et kaikki on pelkkää negatiivista, mitä tulee tähän odotukseen, koska voin niin hitsin huonosti yötä päivää. (yöllä saatoin herätä siihen että kohta lentä laatta) Pystyy iloitsemaan ihan toisella tavalla. :)

Mulla oli neuvola keskiviikkona ja siellä täyteltiin liput ja laput ja puhuttiin kaikista asioista. Oli ihan kiva. Pitäis vielä käydä labrassa. Mut ku terkkari alko kyselee missä sairaalassa synnytät ja aiotko imettää, se meni jo liian yli hilseen. :D Se totes itekkin että no palataan näihin sitten lähempänä. Varmaan näki mun ilmeestä että en just äsken ollu miettiny näitä asioita. :D

Meil on eka ultra about viikolla 12. Ei jaksais odottaa!! Mihinkään seulontoihin mua ei saa. Ehkä sen ultran jälkeen pystyy jo vähän alkaa kattelee jotain beibi tarvikkeitakin. Jee!

Mut tsemppiä kaikille ihanille naisille, tuleville äideille!! <3 Ihana kevät tulee!
 
Armi, mä kun soittelinn neuvolaan niin kysyin samalla tuosta rautalisän ottamisesta niin terkkari sanoi ettei sitä suositella kuin vasta rv15:sta alkaen. Kyselin sitä sen takia kun oon ollut niin pirun väsynyt ja mulla on taipumusta ollut anemiaan. Itse syön tällä hetkellä vain semmoista raskaana oleville tarkoitettua ravintolisää (en muista nimeä), jossa on foolihappoa, d-vitamiinia yms muita vitamiineja. toki siinä on myös rautaa mutta muistaakseni vain 14mg joten en usko sen haittaavaan sikiön kehitystä kun purkin kyljessä lukee että se on tarkoitettu lasta suunnitteleville, raskaana oleville ja imettäjille, vai onko jollain muuta tietoa?

Noista seulonnoista kun on ollut puhe, niin me osallistutaan sikiöseulontoihin.

Varasin nyt viimein ajan maanantaiksi varhaisultraan Femedaan, ehkä vähän jännittää jo nyt :)
 
Voi taivas tätä makean himoa! :) Kaikki sokeripitoinen,mausta ja koostumuksesta riippuen menee alas. Mieheni löysi minut eilen kaupasta kakun koriste hylly väliköstä, kuolaamassa marsipaani pötköä ja kotona huomasinkin sitten syöväni sitä pötkylään valtavalla himolla. Minä joka olen aina inhonnut marsipaania! On tämä raskaus vaan ihmeellistä. :)

Tänään oli ensimmäinen neuvola. Terkka tuntui todella mukavalta ja kyllähän siinä pari tuntia vierähti jutellessa. Kauheasti satiin kirjaa ja lehtistä kotiin luettavaksi. Maanantaina olisi sitten varhaisultra, jännittää niin pirusti. Toivottavasti kaikki on hyvin. <3 Kunnalliselle puolelle pääsen ultraan vasta 4.5 ja seuraava neuvolakin on vasta kesäkuun alussa. Pitkät on välit, mutta toisaalta tämä alkuhan on pelkkää odotusta ja jännitystä, että päästään viikolle 12.
 
Täällä odotetaan jo niin malttamattomana ekaa neuvolaa joka on parin viikon päätä. :)

Onko täällä joku muukin "onnekas" jolle olis iskias tullut? Ja jos on niin ootteko saanu kuinka hoidettua sitä? Mulla toi oikea puoli on niin kipeä että ei pysty edes liikuttamaan jalkaa kunnolla...
 
Eli ei se sintti ollut kasvanut eilisen ultran mukaan yhtään viikossa eikä sydämen sykettäkään löytynyt enää :(


Kyllä ärsyttää kun kerkes jo olla niin odottavan onnelline, mutta hyvä että tässä vaiheessa jos alkio oli viallinen...Aamulla otin lääkkeet mitkä pitäis tyhjentää kohtu ja mitään ei ole tapahtunu ainakaan vielä.


Tsemppiä kaikille ja toivon mukaan muiden ei tarvitse kokea tätä
 
Täällä ilmottautuu yksi iskias vaivainen ja lisäksi hirveet alaselkäkivut tulee jossei pue kunnolla lämmintä. Pelastus oli tämä uusi farkku villitys, jossa nousee vyötärö melkein rintoihin asti! Nyt laitoin tilaukseen mammahousut jossa oli tavallista pienempi resori niin pystyy sitten mukavasti käyttää tässä alussa. Toivottavasti saan niitä käyttää ettei vain tarvi kaappiin kääriä odottamaan.

Lueskelin täällä että muille rupee huono olo helpottamaan, mutta mulla jostain syystä vasta alkanut! Mä jo ehdin luulla että säästyin raskaus pahoinvoinneilta, mutta en... Toisaalta jotenkin tuntuu että kaikki ois hyvin ja että pikkuinen ottaa mittaa :)
Onko teillä muille vahvaa tunnetta sukupuolesta? Musta ihan alusta asti on tuntunut siltä että mun masussa asustelee TYTTÖ! :D Äiti aina odottaessa tiesi että kumpi tulee, ehkäpä oon perinyt sen taidon, heh! :)

Voikaa paksusti!  :)
 
oho, mä en oo huomannut aikasemmin et tämmönenki keskustelu on, kone ku heittää aina automaatti linkin tohon peruskeskusteluun :D mutta juu myös ensimmäistä odotellaan, neuvolassa selviskin että laskettu aika ois 30.10. mutta jään nyt uiteskin tänne ryhmään kun kk täällä jo pyöriny :D
 
Heippa! 
Täällä ilmoittautuu yksi ensiodottaja lisää... viikot 7+5 menossa! Täällä pahoinvointi ollut aika vähäistä, onneksi. Hieman heikottaa ruokailun jälkeen. Rinnat on kovin arat ja ihan sattuu jos vähän tönäisee... Ainut huoli mikä minulla, on jalkojeni pistely. Tälleen iltaisin rupeaa aina pistelemään oikeaa jalkaa ja välillä myös kämmentä. Tuntuu sellaiselta puutumis pistelyltä, vaikka istuisi miten. Pitäisi varmaan liikkua enemmän. 

Pitäisi varmaan itsekin soittaa jo neuvolaan, koska kaikki muutkin olette noin aikaisin olleet liikkeellä. Olisihan se kiva saada joku aika mitä odottaa. Hirvittää hieman mennä neuvolaan, koska esimieheni työhuone sijatsee neuvolan puolella. Enkä kyllä vielä haluaisi hänen tietävän raskaudesta. Varsinkin kun hieman yli viikko sitten sain tietää vakipaikasta työssäni. :) 

Hyvää odotusaikaa teillekin tytöt!! 
 
Meidän jälkikasvu olisi sekä minun että mieheni vanhemmille ensimmäinen lapsenlapsi, eli tod.näk. riemastuvat kyllä kun kuulevat raskaudesta :) Itselläni on vielä kaikki 4 isovanhempaakin elossa ja lapsesta tulisi heille ensimmäinen lapsenlapsenlapsi! 

Hieman on pelko hiipinyt puseroon kun vasta ensi viikon keskiviikkona (11.4.) on ensimmäinen neuvola, ja siitäkin sitten vielä menee ennen ensimmäistä ultraa. Yritän ajatella että kaikki on kyllä kunnossa, mutta eihän sitä vielä voi tietää löytyykö sitä sykkivää sydäntä ollenkaan :( Itse olen ajatellut, että osallistutaan kyllä ainakin alun sikiöseulontoihin, katsotaan sitten jos jotain epäilyttävää löytyy että suostunko mihinkään lapsivesinäytteen ottamiseen tms... 

Mä en onneksi ole oksentanut, mutta heti jos on pidempi väli syömisessä niin tulee huono olo. Oon myös huomannut, että pitää heti aamulla ekana syödä jotain ja lähteä vasta sitten koiran kanssa ulos, muuten alkaa heikottaa kesken lenkin :/ Ihan alkuviikoilla oli närästystä, mutta nyt se on onneksi kadonnut! Samarinia saa sentään ottaa raskaanakin :) Isoin oire taitaa olla noiden rintojen arkuus, auts!

Itsellä ei ole mitään fiilistä siitä kumpaa sukupuolta tulokas olisi mutta tällä hetkellä hiukan toivoisin tyttöä... :) Miehen serkuilla on tyttöjä, joten niistä voisi sitten saada leikkiseuraa.
 
Heippa,

kirjoittelin tuonne huhtikuun kuulumisiin, mutta ilmottaudun myös tänne ensiodottajiin.
Elikkäs siis ihan alussa ollaan 5+5, LA on laskurin mukaan 29.11.2012 ja eka neuvola on varattu 24.4. Ikää löytyy pian 27v.
Mun vanhemmille tää on kolmas lapsenlapsi, mutta avokkini vanhemmille ensimmäinen :) Veli ehti minua ennen, kun en ole oikein syttynyt aiemmin vauva-ajatuksille. Tai en tiiä oonko vieläkään valmis :D onkohan sitä koskaan. Noh, tässä sitä ollaan, kolmet menkat ehti tulla pillereiden jättämisestä, kun tärppäsi :)  Nyt vaan odotellaan ja toivotaan että kaikki menee hyvin ja siellä joku pikku toukka asustelee ja kasvaa :D
 
Moi taas. Pakko tulla avautumaan ja toivoa samalla, että muut on päässy helpommalla! Viikko sitten mulla alkoi pahoinvointi muuttumaan oksenteluksi ja viikoloppuna tuli jo kaikki ulos mitä yritti syödä.. Tiputukseenhan sitä lopulta mentiin ja hyvä niin, kun oli siinä vaiheessa jo natrium- ja kaliumarvot laskeneet sen verran alas, että oksentelu saattoi johtua jo siitäkin. Toki voi olla, että oli jonkinlainen noroviruskin kylässä, mutta nyt alkaa lopultakin olo helpottaa osmosalin ja rennien avulla :)

Täytyy vain toivoa, että nuo olot jäävät tuonne 8+ viikolle. Vähä vaan alkaa hirvittää, kun siinä tuulimunassa oli aikoinaan aika samankaltaiset oireet :( ei jaksais ootella kolmea viikkoa ultraan.
 
Minäpä siirryn kanssa tänne ensiodottajien keskusteluihin. :) Ekassa neuvolassa käytiin puolison kanssa. Siellä täyteltiin lippuja ja lappuja ja saatiin mekin mukaan aimo annos luettavaa.
Minulle neuvolassa suositeltiin raskaana oleville tarkoitettua vitamiinilisää. Kaiketi jo siitä syystä, etten syö esim. kalaa lähes ollenkaan.

Pahoinvointi on jo vähän helpottanut, mutta tämä vetämätön olo jatkuu... Viime viikonloppu meni ihan nukkuessa. Kuntosalilla kun kävin, niin enpä sitten enää uskalla jalkaprässissä tehdä mitään, kun alkoi nivuseen pistämään. :( Täytyy siirtyä uimahallille ja jos pyöräilisi spinningpyörällä varovasti. Kohta sitä varmaan on oikein möhköfantti, kun rupeaa liian varovaiseksi liikunnan suhteen. :)

Ekaa ultraa odotellessa. Pitkät kolmisen viikkoa edessä, kunnes 23.4. koittaa.
Tsemppiä odotukseen kaikille! 
 
Takaisin
Top