Ensimmäinen kerta neuvolassa ja pieleen meni :(

LauraHoo

Silmät suurina ihmettelijä
Odotan ensimäistä lastani ja tähän liityen olin mieheni kanssa ensimmäistä kertaa neuvolassa muutamia päiviä sitten. Neuvolan täti oli sinänsä ihan mukava ja sain paljon hyödyllistä tietoa raskauteeni liittyen.

Hän kuitenkin otti yhtäkkiä esiin mielialani ja kertoi, että näkee koneeltaan minulla olleen aiemmin mielialaongelmia. Hämmästyin kysymyksestä, jolloin hän oikein innostui ja sanoi, että "katsotaanpa täältä koneelta". No niin vaan hän avasi kymmenen vuotta vanhoja tietojani näkyville. Olin tuolloin käynyt pari kertaa ahdistuksen vuoksi lääkärissä, mutta asia oli totaalisesti unohtunut. Olin tuolloin hyvin nuori ja olin ilmeisesti purkanut ajatuksiani lääkärille. En yhtään ollut tajunnut, että lääkäri oli sitten kirjoittanut nämä asiat ylös ja nyt neuvolassa päästiin sitten pällistelemään niitä yhdessä (minä, mieheni ja neuvolan täti).

Ymmärrän, että neuvolassa otetaan tällaiset asiat esiin ja toki raskaus ja lapsen saaminen voivat vaikuttaa mielialoihin. Minusta tuntui kuitenkin todella pahalta, että kymmenen vuotta vanhat asiani räväytettiin näytölle minun ja erityisesti mieheni luettavaksi. Tuli sellainen olo, etten uskalla pyytää miestäni enää neuvolakäynneille mukaan, jos noita vanhoja tietoja joka kerta siellä luetaan..

Tuli myös sellainen olo, että jos raskauden myötä tulee jotain pieniä mielialaongelmia, niin en uskalla ottaa niitä esiin neuvolassa. Näin siksi, että niistä tuntuu jäävän merkintä tietojärjestelmiin ja ne kaivetaan sitten taas kymmenen tai parinkymmenen vuoden päästä esiin...

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Haluaisin, että raskausajastani muodostuisi mahdollisimman mukava kokemus, mutta ainakaan ensimmäinen neuvolakäynti ei sitä oikein tukenut. Miten voisin kääntää neuvolakäynnit jatkossa mukavaksi?
 
Olipas ikävä lukea, että sulle jäi noin huono fiilis ensimmäisestä neuvola käynnistä ja minusta terkkarin toiminta oli tökeröä. Voisin kuvitella kuitekin, että terveydenhoitaja tarkoitti pelkkää hyvää, mutta tuo tapa oli huono. Terkkari olisi voinut ihan vain kysyä sun mielialasta, voinnista ja ajatuksista ihan niinkuin minulta itseltä on aina neuvolassa kysytty, eikä kaivella noin vanhoja tietoja esille. Ja varsinkin, jos hän luki kaiken mitä sinusta on kirjoitettu ja vieläpä miehesi kuullen.

Itselleni neuvolasta tuli raskaudessa ja vauvan synnyttyä sellainen paikka, jossa voin puhua aika avoimesti ja kertoa mun fiiliksen ja aina sain sieltä tukea. Mutta olen kuullut myös niitäkin tarinoita, joissa terkkari ei ole ollut ammattitaitoinen ja hänelle on ollut vaikea puhua. Toivon todella, että sulle tulis parempi fiilis neuvolan suhteen ja että uskaltaisit jatkossa puhua avoimesti sinne niin, ettei sinun tarvitsisi miettiä, että mitähän ne on sun tietoihin taas kirjoittanut. Kannattaa ottaa oman terveydenhoitajan kanssa asia puheeksi ja kertoa sun fiilis, jos vain siihen pystyt. Tsemppiä kovasti! :)
 
Minä hämmästelen miten terkkari on voinut lukea ja näyttää sinun vanhoja tietojasi miehesi läsnäollessa, kun minä en toisessa raskaudessa saanut itsekään nähdä omia tietoja koneelta. "En saa näyttää" totesi vain terkkari kun kysyin jotain lääkärin sanomaa nähtäväksi.
 
Kuulostaa kyllä tosi hämärältä touhulta, että ruvetaan arkistoista jotain ikivanhoja juttuja kaivelemaan ja niistä puhumaan miehesi kuullen. Sinuna olisin varuillani tommosen neuvolatädin kanssa ja jos mahdollista, ottaisin yhteyttä hänen esimieheensä ja kysyisin onko tämä sovelias toimintatapa. Aina voi myös neuvolatätiä vaihtaa.... Mutta joo, en kyllä tollasen asiakkaana itse jatkaisi.
 
Sulla on oikeus vaihtaa terveydenhoitajaa. Laita vaan sinne neuvolan esimiehelle viestiä, että luottamuspulasta tms.haluat vaihtaa. On se tärkeää, että kokee tulevansa kuulluksi neuvolassa ja jotta siellä on helppoa asioida.

Toiseksi, mt-tietojen katsomiseen (ja muidenkin tietojen) tulee olla selkeä syy. Terveydenhoitajat eivät voi vaan availla potilaan hoitokertomuksia, vaan syy/peruste tulee olla. Oliko sun tilanteessa?

edit. Mulla ollut samantapainen tilanne, mutta th ei osannut edes tulkita mun nuorena saamaa diagnoosia oikein :D Tein valituksen, th vaihtui ja uusi th EI SANALLAKAAN maininnut minulle jostain 15 vuoden takaisesta diagnoosista. Ja tämän uuden th:n kanssa kemiat kohtasivat hyvin.
 
Samaa mieltä kuin Citrus. Vaihda terveydenhoitajaa. Ensinnäkin, th:lla on vaitiolovelvollisuus sinun asioistasi, eli miehen kuullen puhuminen rikkoo tuota ammattilupausta, ellei sitten kysynyt sinulta, sopiiko tästä nyt jutella.
Toisekseen, voit tehdä kirjallisen huomautuksen vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta ja epäammattimaisesta käytöksestä th:n pomolle tai vaikka potilasasiamiehen kautta. Tarkoitus ei todellakaan ole ahdistaa ja nolata tulevaa äitiä, saatika kaivella vuosien takaisia asioita muiden ihmeteltäväksi.

Nosta leuka pystyyn! Ymmärrän että tuollainen harmittaa ja loukkaa, mutta parhaiten autat itseäsi ja muita tulevia äitejä muistuttamalla terveydenhoitajaa ammattimaisesta käyttäytymisestä antamalla palautteen.
Jos itse mokaisin työssäni sh:na niin todellakin haluaisin että joku palauttaisi takaisin maanpinnalle.
 
Samaa mieltä muitten kanssa ja sitä paitti sen tädin ois pitänyt pyytää sulta lupa,et saako miehelles näyttää sun vanhoja tietoja.
Multa meinaa kysyttiin.Kannattaa pistää luu kurkkuun oikein kunnolla. Neuvolalla kuin muillakin on vaitiolovelvollisuus ja se on ny rikottu.en kyllä enään menis sen tädin luo.
 
Tosi tyhmästi teki se akka. :sour: Ihan väärin. Sitä paitsi, kymmenen vuotta sitten?? Mitä väliä sillä on nyt? Komppaan muita ja suosittelisin vaihtamaan terkkaria! Sulla on oikeus saada neuvoja asialliselta ja mukavalta ammattilaiselta :)
 
Aika outoa. Mulla on myös muutamia lääkärikäyntejä mielialan takia, ovat uudempia kun kymmenen vuoden takaa, mutta ei niitä otettu sen ihmeemmin neuvolassa esille. Terveydenhoitaja toki kyseli mielialasta ja jaksamisesta jne, mutta kun kerroin että nykyisin menee ihan hyvin, asiaa ei sen enempää puitu. Ei mun mielestä kuulu raskauteen liittyvällä neuvolakäynnillä tollaisia asioita puida, varsinkaan kun on kyse noin kaukana menneisyydessä olevasta asiasta, ellei nyt itse sitten halua niistä keskustella. Terveydenhoitajan vaihto pitäis onnistua, toivottavasti toinen terkkari olisi mukavampi ja asiallisempi!
 
Harmi että jäi ikävä fiilis käynnistä..
Kyllä minunkin neuvolassa on otettu jokaisen raskauden aikana puheeksi mielenterveys ja fiilikset sen suhteen, kun ne siellä tiedoissa näkyy, että on ollut masennusta vaikkakin jo on vuosia kulunut.
Ei kuitenkaan itselle jäänyt kertaakaan mitenkään huono maku aiheen esille otosta. Mies toki myös tietoinen menneisyydestä ja nykytilanteesta ja neukkutädille riittänyt kun vastaa että kaikki mennyt nykyään ihan hyvin ja että tarpeen tullen osaan hakeutua avun piiriin. Minusta helpottava vaan tietää että neuvolassa otetaan kokonaistilanne huomioon ja autetaan myös sillä saralla jos niikseen. :)
 
Ehdottomasti vaihtoon tuollainen vaitiolovelvollisuutta rikkonut th. Meillä mentiin eri huoneeseen jossa tiedusteltiin mahdollisesti "arkoja" asioita niinkuin esimerkiksi onko ensimmäinen raskaus kyseessä eli onko keskenmenoja ollut. Eihän hän voi noin toimia ilman sinun lupaa puhua asioista.
 
Ilmoitusta potiasasiamiehelle tuollaisesta, ettei jollekulle muullekin käy samoin.

Perheneuvolassa tarkkaillaan koko ajan koko perheen hyvinvointia ja jos näyttää olevan tarpeen, niin lapsen etu menee aina vanhempien edun edelle. Tämä terveydenhoitaja on voinut nähdä merkkejä jostain mielenterveyteen liittyvästä ja siksi kiinnostunut entisestä käynnistäsi. Oikein hän ei ole tehnyt, kuten edellä on mainittu. Silti kannattaa jatkossa olla aina rehellinen, jos väsyttää lapsen kanssa myöhemmin, niin sano se suoraan. Neuvolan kautta saa apua tarvittaessa, ainakin kuunteluapua jos ei mitään muuta. Minä sain muun muassa akuutisti lääkäriajan uupumukseen, vaikka normaalisti olisi pitänyt mennä akuuttivastaanotolle jonottamaan tuntikausiksi tavalliseen terveyskeskukseen. Sain apua nopeammin ja lapsikin voi paremmin, kun äidistä tuli virkeämpi. Eli aina ei ole pahasta, että herkästi reagoidaan neuvolassa. Joka tapauksessa kannattaa tämä kyseinen omahoitaja vaihtaa ja ehdottomasti tehdä kantelu asiasta.
 
No huh kun lukee näitä tekstejä täällä.. :) Toki joo, jos ei tykkää siitä tädistä nyt enää niin vaihtoon vaan.

Toisaalta noi mt-asiat on tärkeitä neuvolassa tietää, että tätikin osaa ehkä tarkemmin kuulostella ja kysellä sun tuntemuksia. Toki tehnyt aika oudon tempun, jos mennyt katsomaan sun vanhoja yleislääkärikäyntien tekstejä. Vai oletko puhunut asiasta esim. ehkäisyneuvolassa joskus? Niitä tekstejähän äitiysneuvolan tädit kyllä varmasti aina vilkaisee. No joo, mutta suosittelen avoimuutta kuitenkin mt-asioissa. Voi tulla pureen omaanki pyllyyn tollanen asia sitten myöhemmin, jos jättää kertomatta.

Joku valitteli ettei saanut nähdä tekstejään koneelta kun pyysi: viime vuodesta lähtien KAIKKI lääkäri ja neuvolakäynti tekstit näkyvät KANTA.FI palvelussa. Että ei muuta kuin sieltä pällistelemään. Näkyy verikoetulokset ja kaikki. Ei tarvi pyytää näkeen enää mitään, kun voi sieltä käydä sanasta sanaan ne asiat lukemassa :woot:
 
Oman kokemukseni mukaan kanta.fi:ssä ei näy kaikki, sinne toki voi pyytää laittamaan kaikki näkyviin, mutta osa jätetään kuitenkin laittamatta. Olen pyytänyt vuoden 2015 kaikkia minua koskevia lausuntoja näkyviin, mutta sanoivat suoraan, että ei onnistu. Taustalla on siis leikkauksessa vuonna 2015 tapahtunut hoitovirhe, ja minut silloin leikanneen lääkärin lausunnoista ei näy yhtäkään kannassa teksteineen, vain merkintänä, jossa on päivämäärä, diagnoosit ja leikanneen lääkärin nimi. Myöskään korjausleikkauksesta ei näy kuin merkintä, että olen siinä käynyt. Tarkempia lausuntoja/tietoja siellä ei näy tästäkään. Potilasvakuutuskeskukselle on kyllä toimitettu varmasti sellaisetkin lausunnot/epikriisit, joista minulla ei ole tietoakaan. Korvauskäsittely on jo hoidettu ja korvauksetkin on maksettu, joten heillä on ollut kyllä enemmän tietoa kuin minulla tapahtumien kulusta. En sitten tiedä, pitäisikö vielä itsepintaisemmin vaatia kaikkea näkyviin, olisiko siitä apua...


No huh kun lukee näitä tekstejä täällä.. :) Toki joo, jos ei tykkää siitä tädistä nyt enää niin vaihtoon vaan.

Toisaalta noi mt-asiat on tärkeitä neuvolassa tietää, että tätikin osaa ehkä tarkemmin kuulostella ja kysellä sun tuntemuksia. Toki tehnyt aika oudon tempun, jos mennyt katsomaan sun vanhoja yleislääkärikäyntien tekstejä. Vai oletko puhunut asiasta esim. ehkäisyneuvolassa joskus? Niitä tekstejähän äitiysneuvolan tädit kyllä varmasti aina vilkaisee. No joo, mutta suosittelen avoimuutta kuitenkin mt-asioissa. Voi tulla pureen omaanki pyllyyn tollanen asia sitten myöhemmin, jos jättää kertomatta.

Joku valitteli ettei saanut nähdä tekstejään koneelta kun pyysi: viime vuodesta lähtien KAIKKI lääkäri ja neuvolakäynti tekstit näkyvät KANTA.FI palvelussa. Että ei muuta kuin sieltä pällistelemään. Näkyy verikoetulokset ja kaikki. Ei tarvi pyytää näkeen enää mitään, kun voi sieltä käydä sanasta sanaan ne asiat lukemassa :woot:
 
Kaari: Lääkäriliitto ikävä kyllä suojelee omiaan, on huomattu :sad001 Toisaalta ihmisiä ne hoitajat ja lääkäritkin on, virheitä tulee aina vaikka kuinka yrittävät tarkkoja olla. Toisaalta jos meitä hoitais koneet ja robotit niin ei järin eettisiä päätöksiä tekis..

Se on tosiaan totta että voivat joko viivästyttää tai piilottaa tekstit potilaalta, mikäli kokevat sen olevan "potilaan edun mukaista". Ts. päättävät itse :) Toisaalta potilas voi Kanta palvelussa myös itse piilottaa omia tietojaan tai pysyvästi kieltää että joku jossain muualla voi nähdä hänen hoitotietojaan.
 
Oman kokemukseni mukaan kanta.fi:ssä ei näy kaikki, sinne toki voi pyytää laittamaan kaikki näkyviin, mutta osa jätetään kuitenkin laittamatta. Olen pyytänyt vuoden 2015 kaikkia minua koskevia lausuntoja näkyviin, mutta sanoivat suoraan, että ei onnistu. Taustalla on siis leikkauksessa vuonna 2015 tapahtunut hoitovirhe, ja minut silloin leikanneen lääkärin lausunnoista ei näy yhtäkään kannassa teksteineen, vain merkintänä, jossa on päivämäärä, diagnoosit ja leikanneen lääkärin nimi. Myöskään korjausleikkauksesta ei näy kuin merkintä, että olen siinä käynyt. Tarkempia lausuntoja/tietoja siellä ei näy tästäkään. Potilasvakuutuskeskukselle on kyllä toimitettu varmasti sellaisetkin lausunnot/epikriisit, joista minulla ei ole tietoakaan. Korvauskäsittely on jo hoidettu ja korvauksetkin on maksettu, joten heillä on ollut kyllä enemmän tietoa kuin minulla tapahtumien kulusta. En sitten tiedä, pitäisikö vielä itsepintaisemmin vaatia kaikkea näkyviin, olisiko siitä apua...

Löytyyköhän sieltä synnytyskertomuksetkin?
 
Löytyyköhän sieltä synnytyskertomuksetkin?
Siellä pitäisi näkyä GYNen lehti sekä hoitopalaute (joka tulee myös postissa). Tulevat viiveellä näkyviin Kantaan, oliko se nyt kolme päivää tai jotain.. Joissain sairaaloissa synnytyskertomuksen saa automaattisesti kotiutuessa.
 
Takaisin
Top