Ensimmäisiä sanoja

Etanainen

Näppärä viestien naputtelija
No tehtäiskös uusi ketju puheen opettelulle. Meillä poika toistaa "yeah" usein. :woot:
Joskus tulee jotain mikä saattais olla äiti mutten ole varma. Kolmea kieltä kuitenkin opetellaan niin voi menna aikaa ennen kun tulee paljon sanoja.

Minkä verran muuten luette lapsillenne?
Minä luen suomeksi joka päivä. Englantia tulee ympäristössä niin paljon muuten.
 
Ei tule oikein luettua, kun poika ei pysy paikoillaan. Odotan itse kovin sitä :p silti kyllä pitää aina välillä yrittää. Vai olisko hyvä ottaa "rutiiniksi" jo esim iltasatu.

Viime viikolla kuulimme miehen kanssa pojan suusta "allo" pariin kertaan palloa osoittaen. Ei ole sit kuulunut. :p "Aatto" on kaikki. Siitä saa väännettyä hyvin "äita, ätö, aita, äitä" sillattis tapaillen.
 
Meillä tulee "äiti" ja "isi" tosi selvästi. Mutta tuota isiä sanoo huomattavasti harvemmin.

Oon lukenut pojalle noita vauvakirjoja, keskittyminen kyllä hyvin heikkoa vielä. Välillä jaksaa kuunnella koko kirjan, välillä hermostuu ja haluaa vaan heitellä kirjaa. Paperisivuisia kirjoja ei voi lukea, sillä ne on hetkessä revittyjä versioita.
 
Meilla tytto osaa sanoa "ei oo" ihan selvasti ja nayttaa siihen paalle italialaisen kasimerkin. :D Han tapailee myos omaa nimeaan. Muita tunnistettavia ovat aiti, mamma, papa, kiitos (iito!), anna ja tutti (nanna). Tytto myos pudistaa paataan (ei) ja joskus nyokkaa (kylla). Han osaa tunnistaa kuvasta kanan, koiran ja kirahvin. Tunnistaa lempilaulunsa laulettuina (osoittaa tietokonetta tai CD-soitinta laulusta riippuen) ja osaa pyytaa musiikkia (tanssii ja osoittaa joko tietokonetta tai CD-soitinta) - tai painaa itse "play"-nappia. :)

Tanaan laitoin tyttoa nukkumaan enka loytanyt unipussia. Sanoin: "Mihinkahan aiti on laittanut sinun unipussisi? Ei aiti loyda sita." Ja tytto sanoo: "Ei oo! Ei oo!" Niin kirkkaalla lapsen aanella. Vooooooi rakkaus! Maailman ihanin aani. <#
 
Ihania pikkuisia. Vielä on vaikea tietää mitä pieni osaa ja mikä vaan kuulostaa sanoilta tai jos hän vaan onnistuu matkimaan. Kesällä alkoi jo toistaa tähti sanaa kun lauloin usein tuiki tuiki tähtöstä ja meillä oli tähti lelu käytössä. Selkeästi sanoo ainakin papa ja tuntuu että sanoisi ätä minua kutsuen. Mutta meilläkin on kaksi kieltä ja ympäristö on nyt muuttunut saksalaisesta ranskankieliseen niin voi olla että menee tovi että pienen pää pysyy perässä. Tuntuu kyllä kuuntelevan aktiivisesti kaikkea mitä ihmiset sanovat. Nukutuksen apuna käytän vauvan vaaka cd:tä ja pieni selkeästi rauhoittuu nukkumaan suomenkielisillä lauluilla. Minulla on myös soittokirjoja ja laulan niitä apuna käyttäen myös tuutulauluja. Laulan usein myös sinisen unen muististani. Viimeksi eilen kun ei meinannut uni tulla niin sininen uni laulu rauhoitti hyvin.
 
Meillä tulee jo Äiti, iti , Haati (Halti - koira) ja pari päivää on hokenu ny tyttö... Niin ja anna! tulee aika selvästi kans :D
 
Laitetaan tähän taitojakin. Tänään huomasin että pikkuinen kokeili pari kertaa seistä ilman tukea. Seisoi keskellä sänkyä tai päästi irti sohvan vieressä. En tiedä oliko tuo keskellä sänkyä seisominen sitä että nousi jopa itse seisomaan. On viime aikoina koittanut tehdä sitä joka paikassa. Sitten kun luimme iltasatua niin halusi itse kääntää sivua ja osasi painaa aina oikeata nappulaa josta tuli kulkupelin ääni. Pyysin sitten häntä näyttämään tämän isälleenkin. Hän tuntui ymmärtävän ja näytti ylpeänä hänellekin miten osasi lukea äänikirjaa aivan itse. Musiikki ja äänet on minun pojan juttu ja toivottavasti kielitaitokin tulee sen myötä.
 
Hauskaa todeta arjessa, mitä kaikkea poika ymmärtää. Nyt on ollut kovana juttuna se, että poika seisoo keittiössä tuolilla vasten ikkunaa ja katselee kadulle. Kysyn aina häneltä, "Näkyykö koiria? Onko siellä koira?" Ja hän vastaa "Eeii" jos ei näy. Mutta sitten jos näkyy koiranulkoiluttajia koirinensa, hän hymyilee innoissaan ja saattaa haukkua "Au, au!".

Kerran olimme menossa metroon ja mieheni sanoi hänelle että nyt mennään metroon, metro. Poika toisti sen yhtäkkiä sanomalla selkeällä äänellä "Metto." Sen jälkeen sitä ei ole kuulunut. Kai se tänä vuonna vielä tulee uudestaan vuoroon :p

Sanoja ei tule paljon (äitä, aatto, ei, nam nam) mutta ymmärtää kyllä vaikka mitä. Kuten vaikka Mennään ulos/syömään/kylpyyn/harjaamaan hampaat/vaihtaa vaippa, hae pallo, antaisitko sitä ja tätä.., mene äidin/isin luokse, pusu..
 
Meilläkin koirat on kova juttu. Koiva, koiva tai hauva, kun nähdään koira :)

Pitää varmaan hommata koira, sitten kun molemmat on sen ikäisiä, että osaavat ottaa vastuuta :)
 
Meillä poika eläimiä nähdessään pitää aaaaaaaa-ääntä... samanlaista ku halatessaan pehmolelua, riepuaan tai mitä vaan. :) Eli eläimet on täälläkin kova juttu.
 
Mutta joo, suoranaisia sanoja ei jatkuvalla syötöllä tule. Muutaman kerran on sanonut paippa eli vaippa, ja isiä tapailee kovasti. Muuten edelleen ihan omaa juttua ja PALJON! :D
 
Maailman suloisinta on taapero, joka halaa pikkuveljeä ja sanoo " veikka".
 
Takaisin
Top