Ensimmäinen syntymäpäivä

Mä olen jo pohtinut tätä jonkin aikaa, ja mies pyörittelee silmiään. Varmaan ihan kotona vietettän synttäreitä sukulaisten ja kummien kanssa. Mä haluaisin leipoa vaikka mitä, ja tehdä jonkin erikoisen kakun... mutta pitäisi varmaan tehdä jotain Lilliputillekin sopivaa. En oikein tiedä, mitä mieltä olen jostain melonikakusta tai vastaavasta. Ehkä sellaisen voi väsätä. Mies ei vaan tunnu ymmärtävän sitä, että haluaisin rajoittaa vielä sokerin syömistä.
Dipattavaa voi varmaan myös tarjota, niin on pikkuisellekin vaikka kurkkua pureskeltavana.

Ideoita otetaan täälläkin mielellään vastaan. Lahjoja mietitään vielä. Vaatteita ja leluja on ainakin vaikka toisille jakaa. Ei niillä ole niin väliä. Lilliputtikin innostuu ihmisistä enemmän kuin leluista. Yksivuotiskuvaan täytyy kyllä mennä ihan ammattilaiselle käymään.
 
Voi ei miten ajoissa olette liikkeellä. Meillä tulee käymään niin, että synttäreiden lähestyessä vieraat rupee itse soittelemaan, että koskas saa tulla juhlimaan palleron synttäreitä. Sitten paniikissa ruvetaan miettimään, että hetkinen nehän on jo viikon päästä, mitä me tarjotaan, pitäisköhän sekin kutsua, mitä me vastataan jos joku kysyy lahjatoiveita, kuka ehtii siivoomaan, kutsutaanko kaikki kerralla vai osissa....

Meillä ei ole leluista pulaa, mutta olis kiva kun saisi jokusen uuden vaatteen. Palleron lähes kaikki ryysyt on kirppiksiltä ja muuten kierrätettyjä. Ehkä myös kivoja käsipyyhkeitä voisi toivoa ja jos maaliskuussa olisi jo hiekkalelut saapuneet kauppoihin, niin niitä saisi tuoda. Mä kyllä olen jostain syystä tosi tarkka siitä millaiset hiekkalelut on hyviä, niin sitten jos joku tuo jotain krääsäpaskoja, niin en pysty ärsyyntymättä niillä leikkimään. Yleensä ne huonotkin kestää vuosia, niin niistä ei pääse sitten eroon.

Meillä kutsutaan niille virallisille synttäreille ainakin mun äiti, isä ja sisko perheineen. Mun miehellä on jokunen lapsuuden ystävä, yksi sukulainen ja sijaisperheen äiti, jotka se ehkä haluaa kutsua. Kaverisynttärit vois myös pitää kun me ollaan saatu kolmesta saman ikäisestä vauvasta pallerolle kavereita.
 
Mies pitää mua hulluna ku jo tätä mietin, mutta eipä siihen kuitenkaan oo kauaa. Meillä on jo varmasti selvillä paikka ja kutsutut , pyydetään kummit, miehen vanhemmat ja siskonsa perhe. Mun vanhemmat, sisko ja isoäidit.
Yhteensä meitä tulee olemaan 21 henkee ja se tuntuu musta ihan hirveelle ku tää meidän kämppä ei oo hirveen iso ja tuskin pystyy vielä takapihan kuistilla olla..mutta eipä voi ketään karsia pois.
tykkään ihan hirveesti suunnitella juhlia, toteutus ei vaan ihan vastaa suunnitelmia:laughing001
Tarjoiluja oon miettiny tänää ja tämmönen putkahti mieleen:

salmiakki juustokakku
(mansikka)kermakakku
Kinkku tai pizza kierre
jotain valmista pullaa+keksiä
viinirypäle+nakki+juusto tikut
Kahvi+tee+limsa+vichy

Kaikki pitäis olla mahdollimman helppoo, kakut tuottaa mulle kyllä ongelmia ku en oo mikää leipuri:laughing021 ihanaa olis myös vähä koristella vaikka keittiötä, viirejä ja pompomeja. Mitään ohjelmaa en meinaa järkätä ja lahjaksi toivotaan vaatteita ja jotain leikkikaluja ulos kesäksi. Mitähän muuta kannattais toivoa?? Valokuvaamoon saatiin lahjakortti jo ristiäisissä.
 
Oi oi kohta nekin on eessä. Mekin pidetään vissii ihan pienet synttärit. Mummot ja papat ja sisarukset. Tosin miehen veli perheineen on vissii taas thaimaassa siihen aikaan ni ei sit tuu kun kolme vierasta. No katotaan. Mä laitan miehen pistää studio kamat pystyyn ja otetaan iha kotona yks vuotis kuva. Mies harrastaa valokuvausta ni se onnistuu helposti. Mut mä oon kattonut netistä jos ostais ihanan prinsessa mekon ihan vain synttäreiks. Jäis sit vaik kun omii lapsii saa ni jotain ihanaa. Emmä tiiä mut jotain. Mä kans vältän antamasta makeaa pikkuselle vaik ite kun syön ni heti jasmin on jo vieres huomannu et äiti laitto nami nami suuhun. Meillä on neiti niin ahmatti. Mut joo.. ollaan lapsien kans käyty läpi jo jotai mitä tarjotaan. Mut ensiks vietetään isoveljen synttäreitä. Just sormi ruokaa kurkku tikkui, hedelmii ja raikas kakku. Mihin ei tuu sokruu ehkä joku rahkakakku paras.
Sit mä meinasin tehä tonnikala makarooni salaattia. Eli tonnikalan sijaiseksi laitetaan lohta ja keitettyä makaroonii ja kasviksii sekaisin. Ainut mihin sokruu tulee on ite tehdyt keksit. Pojat haluis et mokkapaloja et päälle askarrellaan 1v. Mut en tiiä viel kun vieraita ei tuu niin paljoo ni voi jäättää tarjoulutki minimiin.
Mut kakkuahan pikkunen saa maistaa.

Mä toivon et vieraat laittais rahaa tytön omalle tilille. Koska meillä on niin paljon leluja ja vaatteita. Kutsut kun laitetaan ni siihen vain tilinumero.
Tytöllä on muutamat lelut joilla leikkii ni ei tarvi uusia turhaan seisomaan lelulaatikoihin. ☺
 
Oi oi kohta nekin on eessä. Mekin pidetään vissii ihan pienet synttärit. Mummot ja papat ja sisarukset. Tosin miehen veli perheineen on vissii taas thaimaassa siihen aikaan ni ei sit tuu kun kolme vierasta. No katotaan. Mä laitan miehen pistää studio kamat pystyyn ja otetaan iha kotona yks vuotis kuva. Mies harrastaa valokuvausta ni se onnistuu helposti. Mut mä oon kattonut netistä jos ostais ihanan prinsessa mekon ihan vain synttäreiks. Jäis sit vaik kun omii lapsii saa ni jotain ihanaa. Emmä tiiä mut jotain. Mä kans vältän antamasta makeaa pikkuselle vaik ite kun syön ni heti jasmin on jo vieres huomannu et äiti laitto nami nami suuhun. Meillä on neiti niin ahmatti. Mut joo.. ollaan lapsien kans käyty läpi jo jotai mitä tarjotaan. Mut ensiks vietetään isoveljen synttäreitä. Just sormi ruokaa kurkku tikkui, hedelmii ja raikas kakku. Mihin ei tuu sokruu ehkä joku rahkakakku paras.
Sit mä meinasin tehä tonnikala makarooni salaattia. Eli tonnikalan sijaiseksi laitetaan lohta ja keitettyä makaroonii ja kasviksii sekaisin. Ainut mihin sokruu tulee on ite tehdyt keksit. Pojat haluis et mokkapaloja et päälle askarrellaan 1v. Mut en tiiä viel kun vieraita ei tuu niin paljoo ni voi jäättää tarjoulutki minimiin.
Mut kakkuahan pikkunen saa maistaa.

Mä toivon et vieraat laittais rahaa tytön omalle tilille. Koska meillä on niin paljon leluja ja vaatteita. Kutsut kun laitetaan ni siihen vain tilinumero.
Tytöllä on muutamat lelut joilla leikkii ni ei tarvi uusia turhaan seisomaan lelulaatikoihin. ☺
 
Hyvä kun tuli puheeksi tuo 1-vuotiskuvaus. Täytyykin katsella paikkakunnan valokuvaamotarjontaa.
 
Poitsu sai jo eilen ekan synttärilahjan. Mun vanhemmat oli käyny alesta hakee jatkettavan sängyn ja siihen patjan. Taitaa kyllä vielä hetki mennä ennenku siinä pääsee nukkumaan, mutta nyt sitä on kiva ainaki tutkia ja kiipeillä.
 
Meillä sattuu syntymäpäivä maanantaille, eli vietetään synttäreitä varmaan sen jälkeisenä viikonloppuna. Täytyy vaan vaihtaa neuvola-aika sitä seuraavalle viikolle. Meidän tuurilla rokotuksista tulee taas kunnon reaktiot. Ennemmin näpytön ja hyvmyilevä sankaritar kuin kuumeinen ja kärttyinen.

Neiti saa luultavasti mutustella omiaan ja aikuisille kunnon tarjoilu. Mahdollisen muna-allergian takia ei kakkua saa... en tiedä, olisinko antanut muutenkaan. Täytyy varmaan pyytää soittimia lahjaksi. Kaikenlainen musisointi ja tanssiminen on nyt kivaa.
 
Voi ei, meillä ei ole tehty vielä mitään synttärisuunnitelmia. Kyllähän mä sen arvasin, että tässä näin käy. Kukaan ei ole toistaiseksi vielä soitellut itse kutsujen perään. Tarttis pistää töpinäksi, että sais edes jonkinlaiset pippalot pystyyn.
Kuvausaika on varattu, sen verran olen saanut aikaiseksi.
 
Mä ajattelin laittaa kutsut mauttomasti tekstiviestillä :). Samoin päädyttiin siihen, ettei tehä kakkua ainakaan nyt ekoille synttäreille. Taidan leipoa vaan muffinsseja ja mokkapaloja. Typy kun on vielä niin pieni ja jostain syystä lapset ei tunnu sitä kakkua hirveän suuresti fanittavan. Lahjaksi toivon joko vaatteita/lahjakortteja vaateliikkeisiin tai sit typyn tilille saapi myös laittaa rahaa.
 
Minäkin laitoin kutsut mauttomasti Facebookissa. Meillä oma pieni ryhmä, jossa neidille läheiset ihmiset saavat seurata kasvua ja kuulumisia...

Tarjoiluksi lapsille vesimelonihai (tms.) ja muuta hedelmää, aikuisille kakkua, lusikkaleipiä ja jotain suolaista. Meillä ei vieraita varmaan tule kovin paljon, perhettä vaan. Lilliputilla ei oikeastaan lapsikavereita olekaan. Seuraavilla synttäreillä sitten lapsellisempaa touhua, kun neiti ymmärtää itsekin enemmän.

Meillä tarkoitus juhlia ekojen päiväunien jälkeen... katsotaan, millä tuulella sankari sitten on. Välipala-aikakin osuu iltapäivään. Kaikkea täytyy pohtia. Nyt vasta tajusin, että mulla ei itselläni kyllä ole mitään tilaisuuteen sopivaa vaatetta.

Viikon päästä juhlat ja varsinaiset synttärit jo huomenna.
 
Mä oon askarrellut itse kutsut. Kuukauden päästä on oikee synttäripäivä, juhlat on sit seuraavana viikonloppuna. Mummut ja kummit kutsutaan ja naapurista kaveri. Mut kaverit kutsutaan sitten joku toinen päivä.

Tarjolle ainakin muffineita. Mummu vois leipoo täytekakun, se osaa tehdä hyvää. Ei mitään ihmeellistä.

Yksvuotiskuvaan varaan ajan ens viikolla.
 
Meillä neidillä oli pe synttäripäivä ja eilen sitten juhlat. Hyvin jaksoi päiväsankari, vieraita oli 20 henkilöä, aika paljon mut en jaksannut alaa kaikille mummeille, vaareille ja täteille järjestää erikseen juhlii :D läheisi sukulaisi kummiskin kaikki oli. Tarjolla oli vouleipäkakku, perunasalaatti, nakkei ja jälkkäriksi smoothie kakku, neiti sai maista voileipäkakku ja smoothie kakkua,hyvin maistui. Ens vuonna sitten juhlitaankin kahteena päivänä niin ei tuu niin paljon porukka samana päivänä. : ) voivoi mihin se vauvavuosi meni, ihan meinaa itkettää kun tyttö jo niin iso
 
Meillä on viikon päästä synttärijuhlat. Vieraat on kutsuttu klo15 alkaen että neiti olis pirteimmillään silloin. Meille tulee isäni ja isän naisystävä, mun äiti, mun kaksi enoa, ehkä yksi serkkuni, kummit ja sitten maanantaina veljeni ja poikaystävänsä tulee käymään kun ei sunnuntaina pääse töiden takia. Kutsut oon kans laittanu ihan vaan tekstiviestillä tai facessa.

Oon miettinyt että teen voileipäkakun ja täytekakun, tuottaa vaan päänvaivaa se että millasen kakun teen, en oo vieläkään osannu päättää.

Lahjaksi neiti saa ainakin hiekkaleluja ja sellaisen lasten tuolit ja pöytä kaluston. En tiedä sitten mitä muuta.

Yksvuotiskuvaukseen tarttis varata aika, tilasin sitä varten neitille ihanat kengät ja sellasen söpön hiuspannan. Mekko tulee olemaan sama mikä mulla itellä on ollut yksvuotiskuvassa.
 
Meillä vietettiin synttärit pois alta ennen rokotusrumbaa. Vieraita oli sitten loppujen lopuksi lähemmäs 20. Lilliputti oli tosi reipas koko ajan eikä vierastanut tms. yhtään. Tarjolla oli leppäkerttukakku ja vesimelonihai + lusikkaleipiä ja pilttipurkkeihin tein vielä juustokakkua. Suolaista purtavaa oli pari ruokaisaa salaattia ja erilaisia patonkeja. Tein taas liikaa ja pohdin yksityiskohtia, joista kukaan ei välitä. Mutta onpahan tämäkin asia nyt pois päiväjärjestyksestä.

Yksivuotiskuvauksessa käytiin myös. Innolla odottelen jo kuvia.

Tiedän, että synttäritarjoilut, kattaukset ja lapsen asun valinta on naisten juttuja, mutta silti toivoisin että miestä kiinnostaisi enemmän. Osallistuisikohan enemmän, jos meillä olis poika?
 
Mä oon aikalailla itekseen suunnitellut synttärit ja valokuvaukset ja muut. Mies on jotenkin niin rento ja sanoo vaan että älä stressaa, haetaan jotain valmista kaupasta :) Mutta mä nyt vaan oon sellanen että stressaan enemmän siitä jos en saa mitään suunnitella :)

Valokuvassa käytiin jo viikko sitten ja olen enemmän kuin tyytyväinen kuviin! Niistä tuli aivan superhuippuihania!! Ja mikä parasta, kuvastressi on nyt poissa mielestä :)

Synttäreitä vietetään parin viikon päästä. Päätinkin nyt tehdä itse voileipäkakun. Anoppia pyysin tekeen täytekakun ja mun äiti tekee muffinsseja ja täti lusikkaleivät :) Vieraat jaoin niin että lauantaina tulee miehen vanhemmat ja sen puolen kummit ja sunnuntaina mun puolelta. Ja oikeena synttäripäivänä mikä osuu viikolle tulee sit pari kaveria. Ja neuvolat ja rokotukset vasta sit seuraavalla viikolla.
 
Meille tulee vieraat huomenna kello 16. Lupasin tarjota ruuan ja pientä makeaa jälkkäriksi. Nyt täytyis vaan tietää mitä laittais, käydä kaupassa, valmistaa ruoka, siivoilla ja ovikellon soidessa näyttää siltä että ei edes tullu kiire.
Meille tulee vain lähisukua ja ne kyllä tuntee mut sen verran hyvin, että ehkä olettavatkin meidän olevan puolivalmiita juhlien alkaessa.

Me tehdään sillein, että vieraat saavat valita palleron 1v. kuvista mieleisensä ja siitä teetetään joko jääkaappimagneetti tai normi valokuva toiveiden mukaan kiitokseksi.
 
Ihanaa, että toisetkin pohtivat järjestelyjä ja "stressaavat" etukäteen. Juuri se miehen "ei sillä nyt niin väliä" -asenne häiritsee mua. En mä ainakaan halunnut tarjota tyyliin pizzaa ja keksejä. Miehen mieĺestä sekin olisi varmasti ollut ok... mut mä olen tällaisten suhteen vähän turha touhottaja. Tykkään leipoa ja kehitellä uusia reseptejä, ja harvemmin sitä enää arkena ehtii huvin vuoksi leipoa.

Mua jäi vähän harmittamaan se, että synttäreiltä ei tullut otettua niin paljon kuvia kuin olisi voinut. Esim. kummien sylissä olisi pitänyt napata kuvat mun mielestä. No, ei kai se niin vakavaa ole. En muutenkaan ole saanut mitään kuvia järjestykseen ekalta vuodelta. Onko muilla valokuvat ja vauvakirjat kunnossa?
 
Takaisin
Top