Ensikertalaiset

Täällä on ainakin jännitystä ilmassa! Oon kyllä luottavaisin mielin, tää jännitys on enemmän sellasta kivaa mahanpohjassa kutkuttavaa :D

Eniten jännittää miten saa kaikki käytännönasiat hoidettua, mulla ulkomaalainen mies ja huolehdin nyt jo esim siitä miten saadaan lapselle molemmat kielet kuntoon ja paperit molempiin maihin. Asioilla on onneks tarkotus järjestyä :)

Onko täällä muita kaksikielisiä perheitä?
 
Lähinnä jännittää sen vauvan sylissä pitäminen. Kuinka sitä kannetaan ja nostetaan ilman että se menee rikki :D ja kuinka yöt tulee menemään... oon huono nukkumaan niin jos/kun vauva herättää yöllä niin kuinka saa uudestaan nukahdettua... toki ehkä sitten on niin väsynyt kaikesta uudesta jo valmiiksi että kyllä se uni sieltä tulee
 
Vauvan käsittely ja hoito ohjataan sairaalassa jokaiselle. Äkkiä sen nostamisen jne oppii, ei sitä kannata liikaa jännittää. :)
 
Esikoisen odotus menossa, nyt 6+1. En kauheasti ole vielä ajatellut mitään käytännön asioita, odottelen rauhassa, että tulee lisää viikkoja.
 
Täällä menossa raskausviikon 6+6 :) Ihmetyttänyt aikaisemmin miten ei ole kummemmin oireita näkynyt. Nyt pahoinvointi iskee niin kovaa kasvoille että täytyy varmaan töissä jo kertoa esimiehelle....
 
Liityn mukaan vaikka oma raskaus onkin aivan alkutekijöissään. Toissapäivänä haamu, tänään aamulla selkeä plussa. Neuvolan ajanvarauksesta odotan takaisin soittoa, jännittävää. Laskeskelin, että saattaisin olla 4+4. Tekisi mieli kertoa koko maailmalle, mutta täytyy yrittää olla kuitenkin hissukseen. Anopilla on viikonloppuna syntymäpäivät, mikä paras lahja hänelle olisikaan jos voisi jo kertoa. Mies ei välttämättä halua vielä paljastella mitään, on aika paljon sulattelemista vaikka suunniteltu on, että tänä vuonna saa tulla jos on tullakseen.
 
Tääläkin ensimmäistä odotellaan, rv 12+6 menossa. Huomenna on eka ultra, joka jännittää aikalailla. Ollaan lähimmillemme kerrottu vähitellen mutta tuon ultran jälkeen kerrotaan sitten muillekin. Ihan sitä tahtia, kun itestä tuntuu hyvältä. Toki muutama sellanen ihminen on myös lähi suvussa, jolta toivotaan asian pysyvän salassa mahd pitkään.
Kyllähän se ajatus vauva-arjesta jännittää, osin kauhistuttaakin ja samaan aikaan odottaa innolla. :)
 
Täälläkin ensimmäistä odotellaan, toivottavasti, jotenkin vielä painaa huoli niin paljon, että vaikea uskoa todeksi. Vaikka varsinaista yritystä ei edes ole ollut takana, kunhan päätettiin, että tulee, jos on tullakseen. Lapsettomuudesta ja keskenmenoista puhutaan kuitenkin niin paljon, että on vaikea uskoa, että voisi olla niin onnekas, että kaikki menisi heti hyvin. (Eikä sillä, hyvähän se on, että näistä puhutaankin!)
Kävin ekassa ultrassa vähän liian aikaisin kai 5+2 ja näkyi vain raskauspussi, nyt seuraava ultra varattu 7+4 ensi viikoksi.
Ollaan kerrottu vasta mun siskolle, mies ehkä kertoo vanhemmilleen ton seuraavan varhaisultran jälkeen, jos tilanne vaikuttaa lupaavalta.
Onhan tää tilanne kaikenkaikkiaan tosi omituinen, vielä en oo ehtinyt edes alkaa miettiä, miten siitä vauvasta pidetään huolta, oon vielä niin hämmentynyt siitä, että tää kaikki tapahtuu mun kehon sisällä.
 
Rv 5+5 tänään. Neuvola-aika tänään soitettu ja saatu parin viikon päähän.

Aika moni näyttäisi menevän alkuraskauden ultraan varmistamaan raskauden. Itse myös mietin tätä, mutta tulisi itse maksettavaksi koska ei ole mitään "kriteerejä" että saisin sen "muuten vain". Toisaalta raskausoireita on eikä mitään veristä vuotoa vale-menkkapäivän jälkeen ole tullut, joten olen luottavaisin mielin :) Toki jos vielä jotain verta alkaa tihutella niin sitten menen. Toivotaan tietty ettei vuotoja tule ja uä:ssä sitten lopulta kaikki hyvin! :)
 
Täällä myös ensikertalainen, viikkoja nyt 6+1, ensi viikon tiistaina 24.1. on varhaisultra Ihanaa ja jännää aikaa
 
Kummastelen miten aikaiseen jotkut vaikuttaa saaneen neuvola-ajan. Meillä on lähes kuukausi odottelua neuvolaan...
 
Kummastelen miten aikaiseen jotkut vaikuttaa saaneen neuvola-ajan. Meillä on lähes kuukausi odottelua neuvolaan...

Mullakin neuvola-aika noin kuukauden päästä vasta. Viikkoja sillon pitäs olla kasassa se tasan 9. Mut ilmeisesti ihan normaalikäytäntö että vasta noin viikolla 8 on eka neuvola? :eek:
 
Täällä raskaana ollaan ihan paniikissa! [emoji28] Syyskuussa laskettu aika. Testi tuli tehtyä toissa päivänä, uudelleen tänään ja ilmeisesti rv 6+5. Huomenna siis 7 viikkoa? Pää ihan pyörällä että mitä tehdä, mitä tapahtuu. Pelottaa.
Esikoinen siis tulossa ja voi että, hermoileekohan muut yhtä paljo kun minä?
 
Kyfi81....: Voi kuule. Täälläkin on ilmassa paniikkia oikeastaan ihan kaikesta, mikä raskauteen liittyy. Nyt ekana ja suurimpana pelko keskeytymisestä, mutta paljon paniikkia liittyy myös jatkumiseen ja varsinaiseen lapsen saamiseen.
 
Kummastelen miten aikaiseen jotkut vaikuttaa saaneen neuvola-ajan. Meillä on lähes kuukausi odottelua neuvolaan...

Se on paikkakunnasta riippuvainen asia. Meillä Kanta-Hämeessä ei turhan paljoa odottelevia äitejä ole, joten vapaita aikoja niin paljon, että turha odottelemaankaan. Tästä syystä ittelläki ensimmäinen neuvola jo 6+6 ja neuvolalääkärikin 8+4. Esim. pk-seudulla jonot on huomattavasti isommat, jolloin joudutaan aikatauluttamaankin enemmän.
 
Täällä raskaana ollaan ihan paniikissa! [emoji28] Syyskuussa laskettu aika. Testi tuli tehtyä toissa päivänä, uudelleen tänään ja ilmeisesti rv 6+5. Huomenna siis 7 viikkoa? Pää ihan pyörällä että mitä tehdä, mitä tapahtuu. Pelottaa.
Esikoinen siis tulossa ja voi että, hermoileekohan muut yhtä paljo kun minä?

Juuri yhtenä päivänä juttelin raskaana olevan ystäväni kanssa, että on tämä raskaana oleminen kyllä melkoista... yhtä hermoilemista... joten et tosiaan ole ainoa. Joku jo jossain toisessa ketjussa totesi, että hermoilemisen aiheet vaan muuttuvat mitä pidemmällä raskaus on. Mutta yritetään pysyä rauhallisina ja luottaa siihen, että asiat menevät niinkuin niiden on tarkoitettu menevän. :talk017
 
Täällä myös enskertalainen jännittäjä, rv 5+1. Syyskuussa mentiin naimisiin ja siitä noin kk päästä alettiin yrittämään. Raskaus on siis erittäin toivottu. Ollaan aina haluttu lapsia molemmat ja nyt oli elämäntilanne sopiva.

Mehän ei maltettu pitää tätä uutista sisällämme ja sekä mun ja miehen perheet ja sisarukset sai tietää melkein saman tien. Ollaan tosi läheisiä molempiin suuntiin ja mä oon luonteeltani vähän semmonen että jos on joku "salaisuus" mistä ei saa puhua niin en osaa sitten puhua mistään muustakaan, tulee niinkun joku muuri väliin. Lisäksi jos jotain huonoa käy niin on kivaa kun on sitten läheiset tukemassa.

Keijukaistyttö, täällä myös kaksikielinen - tai siis kolmikielinen perhe:happy: mulla on kaksikielinen mies ja ite oon ulkosuomalainen eli asutaan hänen kotimaassa. Sekin tuo tähän jännitykseen lisämaustetta kun en oo varma miten täällä hommat toimii jne. :p mutta nytpä tulee selväks :hilarious:
 
Ah! Ihana kuulla samankaltaisia fiiliksiä teiltä. Tämä tosiaan oli niin sanotusti vahinko, tai siis, ei suunniteltu. Ei siis todellakaan mikään ikävä uutinen! Hirveästi vaan pelottaa ja tuntuu siltä, että en tiedä mistään mitään. :D No, ehkä se tästä alkaa helpottamaan ja pikku hiljaa uskoo tähän juttuun! Tsemppiä kaikille :Heartred
 
Ah! Ihana kuulla samankaltaisia fiiliksiä teiltä. Tämä tosiaan oli niin sanotusti vahinko, tai siis, ei suunniteltu. Ei siis todellakaan mikään ikävä uutinen! Hirveästi vaan pelottaa ja tuntuu siltä, että en tiedä mistään mitään. :D No, ehkä se tästä alkaa helpottamaan ja pikku hiljaa uskoo tähän juttuun! Tsemppiä kaikille :Heartred

Joo vaikka tää meillä oli osittain suunniteltua, niin kyllä mulla tuli aika yllätyksenä, että tää tapahtui. En mäkään oo tiennyt mitään raskaudesta aiemmin. Nyt on google laulanut kohta kolme viikkoa niin ainakin vihdoin tajuan noi raskausviikkolaskennat ja suunnilleen mitä saa syödä ja mitä kaikkea voi pelätä. Nyt on 6+5.

Kuten Thalassatar, mäkin asun ulkomailla, joskin ollaan miehen kanssa molemmat suomalaisia joten kaksikielisyyttä ei jouduta miettimään. Mutta onhan se kuumottavaa, kun ei oikein tiedä miten terveydenhuolto toimii ja on näistä asioista vaikeampi lääkärinkin kanssa puhua vieraalla kielellä. Ja vaikea ymmärtää nyansseja lääkärin puheessa niin helppo alkaa kotona epäillä kuulemaansa.
 
Takaisin
Top