Ensikertalaiset/esikoista odottavat

Täällä kans ensimmäistä odotellaan. Rv 8+4 ja torstaina olis ensimmäinen neuvola. Me päätettiin että odotetaan ensimmäistä ultraa kunnallisella ja se edessä 19.9. Aika tuntuu matelevan, mutta kyllä se ultra päiväkin sieltä eteen tulee. Mulla takana yks keskenmeno, joten hieman pelonsekaiset tunnelmat on. Hieman oon kuitenkin uskaltanu jo iloitakin asiasta :)
 
Itselläkin oli rv7 asti täysin oireetonta menoa, mutta kun 6+1 alkoi niin tuli pahoinvointi (etova olo), ruokahaluttomuus, ja väsy päälle. Ja siitä asti nämä oireet pahentuneet pikkuhiljaa. [emoji51]

Ja ei se oireettomuus ilmeisesti huono asiakaan ole.

Kiitti vastauksesta! Toivottavasti mullaki tulis edes jotain oireita, tänään tosiaan 6+0 että saa nähdä mihin tää kehittyy. Katotaan niin manaan vielä mun oiretoiveet, jos tässä iskee vielä hirvee pahoinvointi:woot:
 
Heippa!
Täällä kans ekaa odotan ja viikkoja 8+1. On se kiva jutella muiden kanssa jotka on samassa tilanteessa, kun kaikki on vielä uutta eikä ole aikasempaa kokemusta raskaudesta tai lapsista. :)
Meillä on neuvola vasta ensiviikon perjantaina, ja ensin meinattiin et oltais menty varhaisultraan sitä ennen kun mulla oli kauhea pelko jos ei siellä olekkaan mitään yms. Mutta päätin olla pelkäämättä ja nauttia tästä raskaudesta nyt edes niin kauan kun se kestää. Ja tolle parille sadalle eurolle on tällähetkellä muutakin käyttöä. :) Raskaudesta tietää molempien äidit ja sitten mun sisko lapsineen (tytöt on jo aikuisia ja siskonpoika pääsi ripiltä, hänestä tulee kummi ja on niin onneissaan asiasta, äitinsä ei ole koskaan nähnyt poikaa mistään näin iloisena).

Hankintoja ei olla vielä kovin paljoa mietitty, tietysti suuremmat, pinnasänky, vaunut ja turvakaukalo on ollut puheissa ja niiden kanssa kävikin hyvä tuuri, sillä miehen pappa on aikoinaan tehnyt pinnasängyn joka on vieläkin tallessa :Heartred Se tarvitsee vaan hiota ja maalata ja patja hankkia. Rakastan kaikkea mikä kulkee suvussa ja on itse tehtyä, joten olen superonnellinen että miehen suvusta tuollainen löytyy kun itsellä ei sellaista ole.
 
Täällä kanssa ensimmäinen pikku "ylläri" tulossa. 9+1 takana ja tänää oli eka neuvola. Ei oikein vieläkään meinaa mennä täysin omaan tajuntaan mitä on tapahtumassa :think005 Ei ollut lapsi kyllä nyt suunnitelmissa mutta kyllä tultiin miehen kanssa siihen tulokseen että tulkoon kerta on tullakseen :) Aika oireeton raskaus ollut pientä "kuvotusta" aamulla tyhjällä vatsalla ja aluksi oli jonkun verran kipuja alavatsassa.. Varhaisultrassa käytiin 7+4 ja kyllä siellä näytti kaikki olevan oikeilla paikoillaan. Kerrottu on tuleville isovanhemmille ja omille sisaruksille heti positiivisen jälkeen ja tänään sitten kerrottiin tuleville isomummoille :happy:
En ole osannut ajatellakkaan koko hankintoja enkä kyllä ajatellukkaan asiaan perehtyä ennenkuin vasta tuolla puolessa välin kuhan tämän nyt saisi ensin käsiteltyä oman pään sisällä:happy8
 
Täällä alkanu ihan hurjasti mietityttämään miten muut reagoi uutiseen. Kerrotaan vasta ultran jälkeen jolloin viikkoja jo rv14. Pelottaa jos joku heittää puoli vitsilläkään jotain yhtään loukkaavaa. Oon ollu niin herkillä et loukkaannun varmaan niiiin kovin.
 
Täällä odotellaan myös esikoista rv 8+0. Toisesta kierrosta plussasin pillereiden lopetuksen jälkeen, kylläpä yllätyttiin iloisesti! maanantaina eka neuvolakäynti. Kovasti jännittää jo. Ehkä neuvolan jälkeen tämä tuntuu hieman todellisemmalta, etenkin tuolle tulevalle isille.
Samoja asioita mielen päällä kuin muillakin näemmä. Päällimmäisenä pieni huoli siitä onkohan siellä ketään kumminkaan ja millä sitä jaksaa odottaa ultraan asti, että se selviää. Vaikka olot kyllä kertoo, että kyllä siellä varmasti joku on. Varhaisultraan ei ajateltu mennä, niin paljoa ei kuminkaan stressaa, vaan yritetään luottaa siihen, että kaikki menee hyvin, siten kuin on tarkoitettu.

Kovasti tekisi mieli jo kailottaa uutinen koko maailmalle, mutta yritetään pitäytyä näissä lähimmissä vielä ainakin ultraan saakka.
 
Täällä ilmoittautuu myös esikoisen odottaja. La on 27.4 mikäli kaikki menee hyvin. Mutta sehän tässä jännittääkin meneekö kaikki hyvin! Kaikki on sujunut niin käsikirjoitusten mukaan, että pelottaa, että koska täältä tipahdetaan kolinalla alas. Tämmöinen vertaistukiryhmä on äärimmäisen tärkeä!

Varhaisultraan menoa olen harkinnut, että selviäisi onko kyseessä oikea raskaus vaiko tuulimuna tms., mutta en ole vielä varannut aikaa. Ens viikon maanantaina on ensimmäinen neuvola, mutta siellä tuskin tehdään sen kummempaa kuin täytellään papereita.

Monelle tämä raskaus tulee varmastikin yllätyksenä, sillä useat varmasti ajattelevat, että emme koskaan aio hankkia lapsia. Yhteistä taivalta meillä on takana jo pian 17 vuotta!! Mutta nyt aika tuntui oikealta

Alkuraskauteni on sujunut melko oireettomasti. Aluksi vatsassa tuntui pientä vihlomista ja rinnat olivat kipeät. Nyt lähinnä huomaan hajuaistini parantuneen ja pientä etomista tiettyjen hajujen kohdalla (esim. lihan ruskistaminen), silloin tällöin aamuisin kylmää hikeä ja illalla vatsaa turvottaa paljon. Mutta pelkäämääni pahoinvointia ei ole onneksi tullut.

Kiva lukea täälä muidenkin ensikertalaisen kokemuksia. Tsemppiä kaikille
 
Ootteko käyttäneet tota vau.fi odotuslaskuria? Mun järkeen ei mee miks siellä näkyy kolmea eri viikkoa, esim viikko 8 kohdalla lukee: Yhdeksännen viikon alussa alkio on kuuden viikon ikäinen... ? Eikö siinä pitäis lukea kahdeksannen viikon alussa?
 
Sehän lasketaan niin että kun on 8+0, niin sillon on 8viikkoa täynnä ja alkaa yhdeksäs viikko. Mulla on se odotuslaskuri.
 
Heips! Täällä kans esikoisen odottaja ilmoittautuu mukaan. LA on 9.4. ja nyt on menossa rv 12+4. Eilen oltiin nt-ultrassa, jonka mukaan kaikki on oikein mallillaan. Nyt vain odotellaan vielä tarkemmat tulokset, mutta positiivisin ja luottavaisin mielin ollaan mieheni kanssa. :)

Me tosiaan käytiin jo varhaisultrassa (rv 7+1), koska haluttiin varmistua, että onhan kaikki siinä vaiheessa kuten pitää (ettei ole ns. väärä hälytys). Meillä meni nimittäin lomasuunnitelmat raskauden myötä uusiksi, joten senkin vuoksi haluttiin saada plussatestiä parempi varmennus. Helsingissä yksityisellä se maksoi 145€, eli ei paha lainkaan verrattuna joihinkin hintoihin. Ja täytyy sanoa, että jo oman mielenrauhan vuoksi investointi kannatti! Oli mukavampi odotella alkuraskaudessa päivä kerrallaan, kun oli jotain plussatestiä varmempi todennus raskaudesta.

Näiden uusien lomasuunnitelmien myötä kerroimme uutisesta samantien sekä minun että mieheni perheille, mutta toki pyydettiin heitä olemaan vielä hissukseen, kun raskaus oli vasta niin alussa. Lomalta paluun jälkeen kerroin raskaudesta lähiesimiehelleni (jo tulevien neuvola yms. käyntien vuoksi). Ja nyt ekan varsinaisen ultran ja 2. kolmanneksen alkamisen myötä kerron piakkoin muille lähimmille työkavereilleni sekä toki ystäville ja sukulaisille sitä mukaan kun ollaan tekemisissä.

Oireita ei ole juuri ollut pientä turvotusta, väsymystä ja palelelua lukuunottamatta. Ruokakin on maistunut koko ajan, mistä olen erityisen onnellinen ja kiitollinen.

Tulipas pitkä postaus näin alkuun. Mutta positiivisilla fiiliksillä siis mennään ja yritetään olla ressaamatta turhista! :happy:
 
Heips! Täällä kans esikoisen odottaja ilmoittautuu mukaan. LA on 9.4. ja nyt on menossa rv 12+4. Eilen oltiin nt-ultrassa, jonka mukaan kaikki on oikein mallillaan. Nyt vain odotellaan vielä tarkemmat tulokset, mutta positiivisin ja luottavaisin mielin ollaan mieheni kanssa. :)

Meillä sama LA! :)
 
Moi kaikille!

Ehkä mäkin uskallan vähän enemmän kirjotella tänne... Forumille olen kyllä kirjottanu jo pitkään aktiivisesti, mutta siitä syystä, että meillä on takana lapsettomuushoitoja, ja täältä on saanu tosi hyvin vertaistukea. :) Meistä ei miehen kanssa kumpikaan ole erityisen lapsirakas eikä mikään vauvahömppäihminen, ja siksi rankkojen ja kalliiden (oltiin yksityisklinikalla) hoitojen aikana ajattelinkin, että tää on varmaan kosto siitä. No, kyllähän ne tonnien hoidot lopulta toi sitten tuloksen, mistä oon tosi helpottunu, vaikkei rahalla kaikkea voikaan mitata, mutta jos mitään vastinetta ei ois tullu, ois se kyllä ollu aika perseestä! (Vaikka valitettavasti lähipiirissä on sellasiakin, joille on just niin käyny.)

Kävin kaksikin kertaa varhaisultrassa, koska näillä hoidoilla kohdunulkoisen riski on suurempi kuin normaalisti. Toinen kerta oli siksi, ettei ekassa viikot vastannu ihan sitä mitä piti ja lääkäri sanoi, että on hyvin voinu lopettaa kasvun. No, tokassa varhaisultrassa kävikin ilmi, että tää oli aluksi kaksoisraskaus, joista toinen oli menny kesken aika alussa ilman mitään vuotoa. Eilen kävin nt-ultrassa, ja siellä kätilö sano sen kuolleen alkion olevan jotenkin "jännässä" paikassa. Kysyin, voiko haitata tätä toista, mutta ei pitäisi... (Ehkä halus vaan rauhotella?) Kätilö määräs mut uuteen, lääkärin tekemään ultraan 4 viikon kuluttua (tai jos ylipäänsä pääsen sinne, koska mä en voi olla töistä pois muuten kuin akuuteissa sairastapauksissa tai sitten tälleen ei-akuuteissa tapauksissa vain, jos hommaan itse sijaisen/sijaiset). Koko ajan on edelleen takaraivossa pelko siitä, että tää toinenkin menee oireettomasti kesken ja hoitoruljanssi pitää alottaa alusta...

Tulipa pitkä teksti, toivottavasti joku jaksoi lukea! Täällä on ainakin muutama muukin hoidoilla onnistunut, tsemppiä myös teille! Ja tottakai kaikille muillekin, jokaiselle tää on uutta ja ensikertaista! :)
 
Silja kiitos vastauksesta Mites muilla menee? Mietin että onko ihan totta että vatsa voi turvota näin alussa jo vai olenko vaan syöny ihan liikaa [emoji16] Nyt siis menossa 9+6 ja varsinki iltaisin ja työpäivän päätteeksi masusta tulee melkoinen pallo ja housut puristaa..
 
Joo ei vielä vatsan kasvamisesta tietoakaan mutta iltaturvotus on tukalaa!
 
Aineenvaihdunta hidastuu raskauden aikana, se tekee oman osansa turvotukseen. Ei oo mullakaan mahtunut housut jalkaan enää aikoihin, eikä painoa ole kuitenkaan tullut käytännössä ollenkaan. Tänään jo luovutin ja laitoin vanhat raskausfarkut jalkaan ostoksille, mut ei ne meinaa pysyä ylhäällä. Eli näköjään väliaika kestää vielä hetken ja hameissa mennään!
 
Minua kans turvottaa todella paljon etenkin iltaisin. Mutta on tuo maha kyllä jo aamuisinkin suurempi kuin normaalisti. Vielä pitäisi 3 viikkoa piilotella mahaa, mutta ei se ainakaan iltaisin onnistu. 20.10 on eka ultra ja sen jälkeen uskaltaa vasta riemuita itse asiasta ja kertoa myös muille. Nyt 10+2.
 
Juu, turvotus on tuttu tunne täälläkin. Viime viikolla erhedyin laittamaan housut mekon sijasta töihin, virhe. Lounaan jälkeen sainkin olla nappi ja vetskari auki, mutta onneksi ei ollut palavereita tms. kalenterissa :grin
 
Joo sama, ajaessa avaan napin ja vetskarin. Sit vaan yritän muistaa vetää ne kiinni ennen kuin nousen autosta kadulle :grin
 
Takaisin
Top