Ennenaikaiset supistukset

Zenkka

Vasta-alkaja
Onko kenelläkään kokemusta näistä ennenaikaisista suppareista? Mitkä ovat vaarattomia ja mitkä ei?

Itse odotan kolmatta ja silti en ole varma osaanko tunnistaa vaaratonta harkkaria todellisista. Koupus on jo viisi vuotia ja molemmat aikaisemmista lapsista on syntynyt nopeaa niin, että synnytys on ollu heti kunnolla päällä.
Nyt on tätä ikää itelle kertynyt ja jos minkälaista vaivaa : P . Mahaa vihloo ja välillä kovettelee - hirvittää, kun tuttu joka menee samoissa sanoo joutuneensa saikulle, kun kohdun kaula oli lyhentynyt vaikka oli vaan vihlonut. 
Välillä olen ajatellut, että kovettuminen johtuu vaan kovasti mahanahkoja vasten pönnäävästä masuasukista, ainakin sen liikkeet tekee välillä ihan kipeää.
 
mulla toinen tulossa rv 31+1, luulin aluksi että sain kesällä harjoitussupistuksia. Teinkin 10-30km pyörälenkkejä ja kävin kuntosalilla. Neuvolassa lääkäri totesikin, että olen auki ja siihen loppui ne urheilut tämän raskauden osalta. Kerroin että supistuksia on ollut ja ihan napakoitakin, mutta niiden kuulema kuuluukin olla erilaisia kun on jo synnyttänyt (tosin 6 vuotta sitten).
Oli aikamoinen yllätys että olen kuitenkin auennut niistä supistuksista, eli kannattaa varmaan ottaa ihan tietyllä "vakavuudella" ne.
 
Eikös sitä sanota, että niin kauan kuin supistukset on kivuttomia, ei pitäisi olla hätää. Mutta en kyllä silti tiedä voiko kukaan sanoa varmaksi milloin supistukset on vaarattomia, koska tuntuu että monet on kirjoittanut miten jo pienetkin kivistelyt on tehnyt muutoksia kohdunkaulaan ja toiset taas kertovat miten kohdunkaula on pysynyt muuttumattomana vaikka on ollut tosi kipeitäkin supistuksia..!

Mulla myös ollut (odotan toista) ja en ensin huolestunut ollenkaan, mutta sitten tosiaan tuli semmonen kivuliaiden supistusten sarja, jonka jälkeen aloin seurailla supistusten esiintyvyyttä ja sitten soitinkin neuvolaan. Siksi soitin, koska ne kivuliaat oli semmosia avautumisvaiheessa tulevien supistusten kaltaisia ja vatsakin meni sekaisin (aivan kuten synnärillä kun ekat supparit alkoi kalvojen puhkaisun jälkeen). Kannattaa käydä neuvolassa jos yhtään itseä epäilyttää, syy supistuksille on kuitenkin hyvä selvittää jos niitä jatkuvasti on. Niinkuin aiemmissa ketjuissa on ollutkin, niin tulehduksethan ne voi suppareita tehdä, eli hyvä tutkia jotta saa sitten lääkkeillä hoidettua tulehduksen pois jos siinä onkin se syy. Mulla ei syytä löytynyt (ei tulehdusta, ei rasituksesta johtuvaa), mutta onneksi supistukset on nyt jo vähentyneet. Kohdunkaula oli kuitenkin hieman ehtinyt jo pehmentyä kun lääkärillä kävin tutkimuksessa :/ Edelleen joskus seksin jälkeen voi tulla pahempia, mutta muuten on lähinnä sitä vatsan kovaksi menoa mikä menee onneksi nopeasti ohi, eikä sitä tosiaan enää tapahdu kuin harvakseltaan.
 
Mulla myös ollut supistuksia jo pari kuukautta. Kuukausi sitten supistuksia tuli, miltei heti kun lähdin kävelemään, tai hiukankin enemmän touhusin. Aiemmin ne on olleet vain vatsan alueella, eli vatsa kramppaa ja tuntuu ikävältä, mutta nyt kun ne on huomattavasti vähentynyt, ne onkin koko vyötäröä puristavia, hengitykseenkin vaikuttavia, mutta ei kivuliaita onneksi.

Välillä on myös kipristelyä mahassa, tunne kuin kohta alkaisi kuukautiset..

Viime viikolla lääkärin tarkastus, sairasloman jatkon takia, ja paikat oli pehmentynyt ja sormelle auki..

Kyllä pikkasen säikäytti, kun kuitenkin olen koittanut rauhallisesti ottaa, mtta nyt käskettiin ottamaan vielä rauhallisemmin.. Ei siivousta, ei lenkkeilyä, ei nostelua, ei kantamista--> onneksi ei sentään täysin vuodelepoon käskenyt..

Tämä on kolmas raskaus, edellisestä viisi vuotta aikaa. Myös viime kerralla oli supistuksia, mutta eivät olleet kuitenkaan pehmentäneet tai aukaisseet paikkoja, vaan synnytys jouduttiin käynnistämään kun oli reilun viikon mennyt yli.. Eli tällasesta ei aiempaa kokemusta..

Nyt huolestuttaakin että voiko seksiä harrastaa, voiko käydä saunassa tai uimassa, koska lääkäri ei mitään niistä puhunut, enkä siinä tohinassa huomannut kysyä. Onko kenelläkään tietoa?

 Mutta ensi viikolla taas lääkärille tarkastuttamaan kohdunsuun tilanne, mikä on kyllä toisaalta hyvä mutta toisaalta en haluaisi mennä, kun viime kerrastakin lääkäri sai aikaan sörkkimisellään koko päivän kestävät supparit =(

Nyt täytyy pitää peukut pystyssä että masuasukki pysyis masuasukkina vielä muutaman viikon!!

Hyviä vointeja kaikille =)
 
Olen itsekin miettinyt tuota seksi ja uimis-asiaa... jos paikat on auki niin en mä ainakaan ehkä menisi uimaan ettei sieltä tule jotain pöpöjä...ja seksikin vähän...hmm...siemenneste kuulema voi aiheuttaa supisteluja, kertokaa jos joku tiedätte. Voisihan sitä tietysti soitella neuvolaan ja kysästä...
Niinhän ne väittää ettei liikunalla ainakaan saa synnytystä käynnistymään. Nii-i, vielä pitäis tasan 8 viikkoa sitkutella.
 
En voi sanoa tietäväni ja varmaan on monilla asiantuntijoillakin omat näkemyksensä, mutta itse ajattelin niin, että jos seksi hirveästi aiheuttaa supisteluja (etenkin kovempia/kivuliaita) niin sitten otetaan vaikka kortsu käyttöön, koska en mä nyt ilmankaan halua olla emoticon Mut ei oo onneks vielä tarvinnu niitä ostella. Siis spermahan se on mikä voi supistella, samoin kuin tietenkin orgasmi koska sehän pistää kohdun kuitenkin "kramppaamaan". On kai joku joskus saanut ihan seksikiellonkin seksistä aiheutuvien kovien supistelujen takia, mut aika harvoin varmaan...(??) Itse teen vaan niin, että seksin jälkeen (vaikkei supistelua tuntuiskaan) menen heti kunnon alapesulle ettei ainakaan hirveästi sisälle mitään jäis ja samalla se lämmin vesi muutenkin rauhottaa kun suihkuttelee samalla alavatsaa. Mut kannattaahan se kysyä lääkärin/th:n mielipidettä. Ja eihän se seksi välttämättä mitään supisteluja edes tee, ni eipä kai sillon ainakaan oo mitään syytä olla "jumppailematta"? :)
 
Takaisin
Top