Energiajuomat (+kahvi)

undulaatti

Sukkela juttelija
Halusin kysyä energiajuomista erikseen, kun olen ihan pihalla saako juoda vai ei. Join ennen raskautta 1-3 puolen litran energiajuomaa päivässä ja nyt on ollut hankaluuksia olla ilman, koska en juo edes kahvia. Jossain se kielletään periaattessa ihan kokonaan, toiset taas sanovat, että saa juoda vähän. Jossain sanottiin, että 300 mg saisi käyttää kofeiinia päivässä ja löysin tälläisen listan:

Seuraavat tuotteet sisältävät saman määrän (noin 100 mg) kofeiinia:
- yksi kofeiinitabletti (esim. Coffein Pharmia 100 mg tai Cofi-tabs)
- yksi pieni espresso-kahvi
- iso kuppi tavallista kahvia
- litra kolajuomaa
- 0,3 litraa energiajuomaa
- 2 kuppia mustaa teetä tai 5 kuppia vihreää teetä
- 25 palaa Wrigley's Airwaves Active Guarana Xylitol-purukumia

 
Eli tuonhan mukaan saisin juoda melkein litran päivässä energiajuomaa, koska 300 mg oli kerta suotavaa? En missään nimessä uskaltaisi juoda tuota litraa päivässä,mutta kaiken järjen mukaanhan uskaltaisin juoda esim. pienen tölkin (0,3 l) ainakin silloin tällöin, parikin kertaa viikossa. Juovathan monet monta kupillista kahviakin päivässä. Kolajuomat on myös listassa ja juon joskus puoli litraakin coca-colaa kerralla.
Mitä siis sanotte? Uskaltaako vai ei? Muita energiajuomariippuvaisia? Jotenkin olen silti tuon suhteen sitä mieltä, että en rupeaisi ihan puolen litran tölkkiä päivässä juomaan.

Lisäsin otsikkoon myös kahvin, koska kahvin juomisestakin on paljon mielipiteitä. Saa siis jutella myös kahvin juonnista.
 
Mie join ja useamman energiajuoman päivässä, mut terveydenhoitaja sano ettei saa... Siin oli joku muu niistä aineista, en muista mikä, joka ei sovi raskaana olevalle. Eihän sitä kofeiiniakaan suositelle paljoa käytettäväksi, mut oon nyt sit jumis toho light kolaa!!!
 
Siitäkin on kai niin monta eri käsitystä jopa lääkäreillä ja terveydenhoitajilla. Joillekkin on nimenomaan sanottu neuvolassa, että saa juoda, toisille taas ehdoton ei. Taidan kysyä oman neuvolan kantaa seuraavalla käynnillä, joka on viikon päästä. Jippii [:D] Noita neuvoloitakin odottaa aina koko kuukauden, vaikka siellä ei mitään erityistä tehdä [:D]
 
Mä en joisi energiajuomia... Kahviakaan ei suositella kuin max 3 kuppia päivässä (mä join ennen raskautta varmaan kuusi). Wikipediasta kun katsoin ni siellä sanottiin että energiajuomia ei suositella raskaanaoleville. Siinäkään ei kyllä puhuttu muusta kuin kofeiinin määrästä...
 
Mielenkiintoinen aihe. Kiitos!

Mieleeni tulee ensinnäkin kysymys: Mihin odottaja ylipäänsä tarvitsee ENERGIAJUOMAA?  Sehän on itsestään selvää, että noista litkuista nyt ei ainakaan vauvan ja äidin terveyden kannalta saa MITÄÄN oikeaa hyödyllistä energia! HÖH ?

Eikö olisi pitkällätähtäimellä järkevää, terveellistä, edullista juoda se tylsä tavallinen lasi vettä ja puraista hedelmää? Raskaana oleva tarvitsee juuri PITKÄÄ  energiaa ja kuituja, joita kumpaakaan ei tietääkseni löydy mistään energia valmisteista. Haima tarvitsee aikaa tuottaakseen insuliniinia suuhun pistetyn sokerin pilkkomiseen. Suuret sokeripiikit elimistössä ovat vauvalle vahingollisia päivittäisellä tasolla. Ja raskaushormooni vaikuttaa haiman toimintaan hidastavasti, jolloin insuliinia ei ehkä ehdi syntyä riittävästi sokerin pilkkomiseen. Sokeri luontaisena energiana kasvattaa pikkuista vauvaa kovasti.  Kaikki tietävät sanonnan :suuret sokeri-vauvat.

Energiajuomien varoitukset koskevat niissä olevien keinotekoisten makeutusaineiden sekä piristävien ainesosien sisältämiän määriä. Nämän pitoisuudet ovat korkeita halutun vaikutuksen aikaansaamiseksi. Olen lienen oikeassa. Eli pala sokeria omaan pikku kahvikupposeen kerran, pari päivässä ei liene pahasta. Mutta pullollinen energiajuomaa saattaa sisältää makeutusaine määrältään jopa 15-20 palaa sokeria. Samoin tavallinen pieni limupullo. Sokeri ja kofeiini nostavat sydämen sykettä luontaisesti, antaen näin hetkellisen energia hypen.( Hyvä homma pitkällä matkalla autonratissa yön tunteina... )

Jokainen voi itsessään miettiä mikä vaikutus jatkuvallaa sokerin puputuksella on. Sekä onko järkevää  nostaa hetkellisiä sykkeitä niinkin luonnollisilla aineilla  kuin kofeiini, guarana ym. Lisäksi osa keinotekoisista makeutus aineista on lähes hermomyrkkyä liiallisesti käytettynä!

Kohtuus kaikessa. Tälle asialle itse olen fanaattinen! Anteeksi, varmaankin pahoitin jonkun mielen! Kaupat on kuitenkin pullollaan OIKEITA ENERGIAN JA RAVINNON LÄHTEITÄ. Ps, tupakkariippuvuudestakin kun kerran pääsee eroon....

Olette täysin oikeassa siinä, että neuvolassa ei osata/uskalleta ottaa asiaan kovinkaan suoraa kantaa. Yleensä vasta silloin kun virhe on jo tapahtunut, kiinnitetään huomiota siihen, mitä odottava äiti oikeasti kotona suuhunsa pistää.


Tällaisia ajatuksia!
 
Kiitos Undulaatti tuosta listasta. En ollutkaan ehtinyt selvittää, miten paljon teetä saa juoda. Pidän mustaa teetä melko viattomana, ja juonkin sitä vain 1-2 kupillista päivässä. Muita piristeitä en käytä. Pidän energiajuomia "syntisinä", vaikka mulla ei tässä nyt mitään fakta-argumentointia olekaan. Se vaan "tuntuu" pahalta. Jo ennen raskautta itselläni oli sääntö, että saan juoda max. 0,5L/2vkoa energiajuomaa. Ja juotin loputa jääkaapissa olevat energiajuomat miehelle, kun tulin raskaaksi. Ajattelen, että kahvi olisi turvallisempaa piristettä kuin energiajuomat tai cocikset (sekä sokeri että keinotekoiset makeutusaineet ovat pahasta). Sitten semmonenkin näkökulma, että raskaana voisi olla hyvä sauma päästä energiajuomariippuvuudesta, koska väsymys on tässä tilassa sallitumpaa ja ymmärrettävää. Sitten vielä maariselle, tuntuu, että sinä puhut eri energiasta kuin undulaatti: käsitin, että kyse on piritevaikutuksesta eikä ravintoenergiasta. Ei tietenkään kukaan juo energiajuomaa turvatakseen sikiönsä elintärkeän energiansaannin. Ja matalaenergisenä ihmisenä kyllä ymmärrän, että piristeitä VOI KAIVATA myös raskaana. Onnekseni itse saan olla sellaisessa työssä, josta selviän tällä vähäisellä energiatasolla.
 
maarinen: Olet ihan oikeassa kaikessa mistä puhut. Mutta kuten Sininen mainitsi en todellakaan juo energiajuomia sillä tyylillä, että sikiö saisi siitä elintärkeän energiansaannin. Energiajuoma on vain minulle ihan kuin kahvi muille ja mielestäni on jotenkin outoa, että muut "saavat" juoda kahvia monta kupillista päivässä, mutta sitten taas energiajuomat tyrmätään suorilta käsin. En siis tarkoita tuolla tyrmäämisellä mitenkään sinua, ihan vain yleisesti. En toki olekkaan juonut energiajuomaa raskauden aikana, kun ehkä 5 kertaa ja niistäkin vain kaksi kertaa on ollut sellaisia, että olen ottanut juomaa lasillisen. Muut ihan vain pieniä suullisia. Sitä vain, että jos pystyy olla esim. ilman karkkia tai limsaa, mutta tuntee tarvitsevansa silloin tällöin (kerran viikossa ihan vaikka vain lasillisen) energiajuomaa, niin olisiko se nyt niin pahasta? Tuo oheinen lista näyttää, että päivässä saisi juoda lähes litran, mutta minun juomiseni olisi ihan vain n.0,3 litraa viikossa tjsp. En todellakaan ole juomassa joka päivä!
 
Lisäys vielä, että en todellakaan halua loukata ketään, etkä maarinen todellakaan pahoittanut mieltäni! [:)] Eli ei mitään tappelua tästä asiasta, kiitos [:D] Olen kuitenkin itsekkin jättänyt energiajuoman lähes kokonaan ja mielestäni tuo n.5 kertaa 16 viikon aikana on aika vähän ja kertoo siitä, että pystyn kyllä olla ilman vauvan takia! Minäkin oikeastaan vain pohdin tätä asiaa, koska törmäsin vahingossa keskusteluun tästä aiheesta jollain muulla sivustolla ja haluan kuulla teidänkin mielipiteitä täällä. Luin paljon keskusteluita ja monet mainitsivat juovansa batteryn päivässä (raskaana ollessaan) ja mietin, että se on kyllä vähän liikaa...
 
Jätän energia juomat väliin, en juo niitä muutenkaan koska ne ovat täyttä myrkkyä ja niitä ei ole tehty ihmisiä varten.
Jos haluan piristystä syön mielummin hedelmän!
 
jaica: Mielipiteitä on erilaisia. Itse en pidä niitä mitenkään sen kummempina, kun esimerkiksi virvoitusjuomia. Ja kahviinkin vertaisin kofeiinin takia.
 
Nopeasti vain huikkaan, että johan se lukee siinä energiajuomatölkin/pullon kyljessä "Ei suositella raskaana oleville". Kukin tekee sen jälkeen valintansa itse :)

Energiajuomakoukusta itselle oli helpoin päästä, nikotiini ja cola on tuottaneet ongelmia...
 
Niinhän se on. Mulla taas tupakki jäi samana päivänä, kun testin tein. Sen jälkeen en ole savun savua poltellut ja siitä olen tosi onnellinen. Energiajuoma on ollut hankalempi, mutta pidän sitä pienempänä pahana, kun tätä tupakkia, josta pääsin kuitenkin samantien eroon!
Ymmärrän kyllä, että joillakin voi tuottaa vaikeuksia. Itselle riitti tieto vauvasta ja sen jälkeen ei edes luonne olisi antanut periksi pitää tupakkaa kädessäkään.. Mutta toivotaan, että kaikki pääsevät paheistaan eroon! En mitenkään hauku tupakoitsijoita, onhan se joillekin hankalempaa! Itsellä kävi yllättävän helposti.
 
itse pidän kanssa energiajuomista, sillä en pidä lainkaan kahvista..Outoa..;D
Energiajuomista ei vain löydy mitään tutkimuksia miten ne vaikuttavat pitkällä tähtäimellä elimistöön tai raskauteen..En ole juonut niitä ollenkaan plussan saatuani, mutta aion kyllä vielä tulevaisuudessa silloin tällöin yhden pienen 0,25 tölkin ottaa..Esim. redbull sokeriton..
 
Sokeri se kai on eniten pahasta ja noiden piristeaineiden lisäksi sitäkin on energiajuomissa. Mutta monihan mussuttaa makeaa raskausaikana ihan tauotta muutenkin. Energia on sokeria, ja siinä mielessä se maarisen ehdotus ottaa vettä ja hedelmää on ravitsemusmielessä kehoa pitkävaikutteisesti piristävämpi ja myös varmasti terveellisempi vaihtoehto ja valitsen itse sen noiden enrgiajuomien ohi. Mutta toisaalta, kuka jaksaa terveellisyyttäkään ihan koko ajan ajatella...

Minä lopetin kahvinjuomisen reilu kuukausi sitten, koska se ei enää kestänyt sisällä. Energiajuomia en ole juonut sitten yliopiston pääsykoerumban jälkeen, mitä nyt joskus ravintolassa.... Mutta vissiin niitä saa nykyisin sokerittomanakin? Mä olen ihmeekseni pärjännyt kahvittomana tosi hyvin. En olisi ikinä voinut uskoa, että minä kahvinarkomaani lopetan kahvin juomisen. Mutta se ei vain enää maistunut. Olisin huoletta kiskonut loppuun saakka, jos olisin pystynyt, viis ohjeista ja suosituksista!

Mutta sitten vähän asian vierestä: Tuo energia-sana hämää, ainakin teini-ikäisten on vaikea tajuta, että energia tarkoittaa kaloreita. Kun yläasteen ja lukion oppilaita katsoo, niin ei ole ihmekään, että nuoriso lihoo: kaikki kulkee energiajuomat, juissimehut tai sokerilimut kainalossa ja juo jotain muuta sokerista tai piristävää koko ajan. Helsingin kouluissa tehtiin melkoinen välipalaremotti taannoin, kun "terveellisellä välipalalla" myytiin minun työpaikallani croissantteja, suklaalevyjä ja berliininmunkkeja. Nyt ne on vaihdettu hedelmiin ja ruisleipiin. Sokeriin tottuneet teinit vaeltavat kauppoihin ostamaan sokerinsa, mutta ainakin vanhemmat tietävät välipalakortin maksaessaan, ettei sillä höttöä saa. [:D] Tietysti ihminen saa syömisen mallin kotoa.
 
Olen samaa mieltä Quara tuossa asiassa, että kyllähän sen sokerin saa ihan jostain muualtakin... Tottakai jos puhutaan oikein siitä oikeasta energiasta, niin syö mielummin hedelmiä tms, mutta jos puhutaan lähinnä energiajuomasta sen hyvän maun tai vaikka mieliteon kannalta, niin onko se nyt niin pahasta tai paljon pahempi, kuin esim. kokis tai muut limsat, joita harva varmaan välttelee raskausaikana. Enpä usko, että löytyy yhtäkään odottavaa äitiä, joka oikeasti välttelee kaikenlaisia herkkuja; limsoja, karkkia, pullaa... (löytyyhän toki niitäkin, jotka eivät yksinkertaisesti syö makeaa juuri koskaan.) Eli eiköhän se nyt ole ihan sama, kun juo tuota energiajuomaa, kun että joisi kaiket päivät jotain fantaa vaikkapa? Itse juon tosi vähän limsoja, voisi sanoa, että en juuri koskaan osta kotiin mitään limsaa. Energiajuomasta taas tykkään hirveästi, yksinkertaisesti vain sen maun takia, en sen takia, että siitä saisi jotenkin virtaa [:D] 
 
Noista koululaisista/opiskelijoista.. Itsehän olen ammattikoulussa vielä. Siellä näkee kyllä oikeasti joka toisella kädessään joko energiajuoman, juissimehun tai limsapullon. Sen lisäksi on aina joku megakarkkipussi, jota tuskin jaetaan kymmenen oppilaan kesken, vaan syödään yksin. Lisäksi olen huomannut, että nuoret syövät siellä heti 8 jälkeen aamulla KYLMÄNÄ niitä atrian ja saarioisten pikkupizzoja! Itse en ensinnäkään tykkää niistä edes lämpiminä, saati sitten kylminä. Toiseksi; syödä nyt heti aamulla kahdeksalta kylmänä sellainen. Huhhuh. Onhan toki niitäkin, jotka pitävät noista pizzoista ja voin itsekin syödä sellaisen joskus lämpimänä(ehkä muutaman kerran vuodessa sellaista sattuu), mutta lähinnä vähän tuhdimmaksi ilta- tai välipalaksi, kun aamupalaksi muuten vain. Olenpa muuten nähnyt joillain lihapullapakettejakin heti aamusta, joita sitten mussuttavat kylminä nälkäänsä.... [:-]
Tuntuu, että nuorilla nuo välipalat ja herkut ovat menneet vähän yli ja tavoitellaan koko ajan suurempaa ja suurempaa. Itse voisin kuvitella juovani korkeintaan kaksi pillimehua peräkkäin (yksikin riittäisi), mutta että kokonainen juissimehu-purkki? Eikö vähempikin riittäisi... Plus nuo lihapullat; eikö ne ole tarkoitettu ihan vaikka perunamuusin kanssa syötäväksi sellaiset kuutisen kappaletta varmaan normaalisti, kuin aamupalaksi koko pakettia [:-]
 
Nyt meni aiheen vierestä, mutta rupesi itseäkin mietityttämään tuo Quaran puhe nuorista ja innostuin vähän [;)]
 
Minulla nyt ei sen kummempaa mielipidettä asiaan ole, kun en kahvia tai energiajuomia muutenkaan juo. Mutta minulle sanoi neuvolantäti, että molempia on hyvä välttää ja juoda vain vähän silloin tällöin. Ja mainitsi sen, että energiajuomissa on n. 1/5 siitä kofeiini määrästä mitä kahvissa on. Tiedä sitten niistä muista haitallisista aineista mitä sinne laittavat. 
 
Itsekkään en niin halua puuttua tuohon energiajuoma-asiaan, kuin sen verran, että mielestäni neuvolasta joskus sain ruokaohjeita ja siinä oli joku suositus päivälle (en muista enää mikä).
Mutta kyllähän ne on vaarallisempia kuin limut, esim tauriinin takia. Eihän niitä suositella eikä välttämättä myydä alle 15 vuotiaillekkaan.
Itse olen ennen tätä raskautta juonut energiajuomia, välillä enemmän ja välillä vähemmän, mutta nyt en ole juonut tippakkaan. (vaikka mieli tekisi antaa joskus periksi)

Meillä on tuttu joka joi energiajuomaa raskaana ollessaan (en tiedä kuinka paljon, luutavasti aika paljon), mutta hän sai lapsen, josta tuli vaikeasti kehitysvammainen energiajuomien takia. (Voi toki olla, että tähän oli myös joku toinenkin syy, mutta näin hän itse kertoi)
Tämän takia itse en ole uskaltanut koskea raskauden aikana energiajuomiin.

jokainen päättäköön itse.
Minä saatan polttaa muutaman tupakan päivässa, että en ole ketään tuomitsemaan mistään. :)
 
Minä taas olen melko ehdoton tupakin polton suhteen. Kuulemani mukaan vauva "sätkii" hätääntyneenä tunnin tupakan polton jälkeen.... En toki tiedä onko fakta, mutta kuitenkin. Eli ennemmin uskon siihen, että tupakasta aiheutuu vauvalle vahinkoa, kun energiajuomasta. Enkä oikein usko tuohon energiajuoman vaikutukseen kehitysvammaisuudessa... Mitenkä se asia on sitten selvitetty, että se kehitysvammaisuus siitä johtui? Onhan maailmassa loppujen lopuksi kuitenkin aika paljon kehitysvammaisia, enkä ole kyllä ikinä kuullut, että syytettäisiin jotain tiettyä tekijää siitä.. Eiköhän ne oo ne vanhempien geenit, jotka joskus yhteen sattuessa aiheuttavat jotain. Tai jotain tuon suuntaista... En ole ikinä ollut biologiassa mikään hyvä, joten en tarkasti tiedä, mutta jotain tuon suuntaista. Mielestäni aika rankka syyte, että energiajuoman takia olisi vammainen lapsi [8|] Kuka lääkäri niin edes sureville vanhemmille niin menisi sanomaan? Tulisi pienet omantunnon tuskat... 
 
Joku vetää raskauden aikana vaan sen pari röökiä päivässä, poltettuaan aikaisemmin sen askin. Joku vähentään kahvin kuudesta kupista kahteen kuppiin. Joku tyytyy alkoholittomaan olueen ja joku vetää sen yhden saunan jälkeen. Jokainen tavallaan.. Ja ainahan pelkästään tuo pienikin paheiden vähentäminen on suositeltavaa [:)]

Mutta mutta.. Se riippuu niin paljon ihmisen asenteesta, miten noihin suosituksiin suhtautuu. Jos mulle sanotaan, ettei suositella raskauden aikana, en tee sitä, piste. Lopetin tupakanpolton, juon alkoholitonta, en juo energiajuomia jne jne jne. Se oli mun valinta ja mulle itsestään selvyys. Mutta jos joku sen yhden röökin sillon tällön vetää, tai pullon saunan jälkeen. Ei se nyt oikeesti voi olla niin vaarallista. En voi mitenkään uskoa että lasi energiajuomaakaan silloin tällöin lasta vammaiseksi tekisi. Pitkäaikaisella ja runsaalla käytöllä ehkä kylläkin, mistä sitä tietää.. On vaan luotettava noihin suosituksiin "ei suositella raskaanaoleville"
 
ALKUPERÄINEN: susa90
Meillä on tuttu joka joi energiajuomaa raskaana ollessaan (en tiedä kuinka paljon, luutavasti aika paljon), mutta hän sai lapsen, josta tuli vaikeasti kehitysvammainen energiajuomien takia. (Voi toki olla, että tähän oli myös joku toinenkin syy, mutta näin hän itse kertoi)
Tämän takia itse en ole uskaltanut koskea raskauden aikana energiajuomiin.


Tällaista perusteetonta paniikinlietsomista olisi netissä syytä välttää. Lapsesta tulee kyllä kehitysvammainen (FAS, FAI), jos äiti dokaa raskausaikana, mutta tähän pelkkien energiajuomien aihettamaan kehitysvammaisuuteen en kyllä usko. Ellei Batteryaan sitten terästä viinalla ja litki koko ajan. Oliko tämä kaveri kenties sellainen?

Se, että energiajuomia ei saisi myydä alle 15-vuotiaille pitäänee muistaakseni paikkansa. Ja Montain Dew- limussahan on kofeiinia kuin kolajuomissa.
 
Onneksi en voi sietää energiajuomien makua missään muodossa, joten eipä tule sitäkään juotua. Kahvia itse asiassa opettelin vuosi sitten juomaan tupakan kaveriksi, mutta sekin jäi, kun lopetin tupakoinnin. Kun en siitä kahvistakaan muuten pidä. Mutta mutta, nyt neuvolatäti neuvoi mua juomaan pienen kupin kahvia aamulla, kun mulle alkaa tulla huono olo ja sydämen tykytyksiä, koska se kuulemma nostaa verenpainetta - joka siis ilmeisesti minulla tipahtaa kun seison pitkään. Valitettavasti juuri aamulla työni on aluksi hyvin pitkälti seisomista.
 
Takaisin
Top