Endometrioosi ja raskaustoiveet

Voi ei, Triana! Ikävä kuulla, että sun endo olikin sitten noin vakava. :sad001
Jospa ivf toimisi teillä toivotuin tuloksin ❤️

Toivon koko sydämestäni, että kellään teillä ei mene tilanne yhtä huonoksi ja tuutte luomuna raskaaksi :Heartred Tääki aamu menny kipujen kans itkiessä:sad010
 
Triana, Kyllä todellakin saa valittaa! Ja olla surullinen, vihainen ja pettynyt ja ihan kaikkea. Todella surullista, että tilanne oli niin paha. Toivotaan, että ivf tuo onnen teille :rolleyes:
 
Triana, samaa mieltä Ennin kanssa, kaikki tunteet on sallittuja eikä tarvii huonoa omatuntoa kokea niistä. Toivon niin että teillä ivf aikanaan onnistuu!
 
Tulin sitten tänään ostaneeksi vehnänalkiokapseleita ja gelee ryaleita. En mä tiiä onko niistä apua mutta jotenki tuntuu siltä että pitää edes kokeilla. Maanantaille on myös varattuna aika vyöhyketerapiaan. Eihän ne tähän kiertoon auta mutta ehkä seuraavaan. Onko teillä käytössä tai ollu käytössä jotain näitä? Mulla menee mama vitamiinien lisäks d-vitamiini 50 mikrogrammaa ja greippimehua aion taas juoda ku tuntunu olleen limakalvoille hyväks.

Ovis oli todennäköisesti kp 13 ja sit uutena tuntemuksena munasarja, jossa on endometriooma, juili aivan ku menkkojen aikaan kp 17&18, nyt on kp 19. Olin ultrassa ja ovulaatio on tässä kierrossa ollu terveessä munasarjassa et tuskinpa oli mitään kiinnittymiskipua tms ku varmaan liian nopeesti oli oviksen jälkeen tuo kipu. Todennäköisesti siis endo. Jos ei tärppää niin menkoista saa soittaa ivf-jonoon. Miehen tulokset tuli ja normaalia tavaraa onneks. Ultrassa näkyi endometriooma 45*45mm ku tammikuussa oli ollu 36*41mm. Seuraavan kierron ajattelin vielä että yritetään luomuna ja sit todennäköisesti joku hormoni jonotusajaks ettei pääse liian pahaks. Mut vielä viikko piinailua...
 
Muistaakseni mulla hieman vähentyi menkkoja edeltävä tiputtelu sillon ku söin vehnänalkioöljykapseleita. Gelee royalea en oo kokeillu. Nyt ollu käytössä B-vitamiini, jossa myös se suositeltu 400ug foolihappoa ja tietty (50ug) D-vitamiini.

Sullaki alkaa olla jo kokoa tuolla endometrioomalla, se melko varmasti on sen kivun aiheuttaja. Onneksi kuitenki noin hitaasti on kasvanu :) Mulla kun kasvoi tosi isoksi niin oli koko ajan kipeä.
 
Minulla oli vyöhyketerapia, mamavitskut ja kerran kokeilin puhdistuskuurijuomaa. Noita kierron ongelmien auttajia en oo kokeillu, kun kierto aina ollut erittäin säännöllinen eikä muutenkaan mitään ongelmia siinä. Tikkujen ja oireiden perusteella myös ovulaatio on joka kk.
 
Endometriooman aiheuttama kipu on onneks vielä niin vähäistä ettei tarvi ottaa särkylääkettä. Toivottavasti pysyy tarpeeks pienenä että ei tarvii leikata ennen ivf.

Kävin äsken ekaa kertaa vyöhyketerapiassa ja ainaki se rentoutti jos ei muuta:happy: stressiä on kyllä pitkään ollukin tän yrityksen vuoksi mutta ehkä tämä tästä helpottaa.
 
Minä haluaisin tietää tilanteen vakavuuden. Kun katsottiin vaan ultralla ja kokeiltiin käsin eikä löytyny mitään. Silti epäili oireista vahvasti endoa. Ja sit ilman todisteita ei kai voi saada sitä diagnoosia. Toinen on tää päänsärky, tutkittu muka mut ei löydy mitään syytä miksi 15 vuotta särkenyt päätä.
 
Minä haluaisin tietää tilanteen vakavuuden. Kun katsottiin vaan ultralla ja kokeiltiin käsin eikä löytyny mitään. Silti epäili oireista vahvasti endoa. Ja sit ilman todisteita ei kai voi saada sitä diagnoosia. Toinen on tää päänsärky, tutkittu muka mut ei löydy mitään syytä miksi 15 vuotta särkenyt päätä.

Sepä se kun ei ultrassa näy muuta kun munasarjojen endometrioomat, jos niitä on. Minkälaisia oireita ja kipuja sulla onkaan? Eivät varmaankaan helposti tutki enempää, jos kivut eivät ylly ihan sietämättömiksi ja pitää harkita leikkausta :confused:
Edit. Ja hui kuulostaa kauheelta tuo päänsärky! Siihen en oikeen osaa sanoa mitään. Mulla oli nuorempana ilmeisesti e-pillereistä johtuvaa päänsärkyä ja taukoviikot oli tuskaa.
 
Joo, näin sanottiin, et niin kauan kun vain pärjää lääkkeillä kotona, ei tehdä mitään. No oireita on alamahakipu, munasarjoja särkee, peräsuolta koskee, oviskivut on aivan jäätävät. Noi nyt tuli mieleen mitkä vaivaa eniten. En toki kaikkia oireita tiedä mitä siihen kuuluu, et en ehkä osaa kaikkea vielä yhdistääkkään. E-pillereiden syöntiaika on kuin taivas:happy:
 
Enni, tosi harmillista että ei tehdä mitään. Mä oon ymmärtäny että diagnoosin vois saada oireiden perusteella ja jos hormoneilla helpottaa. Tosin lääkäreissä tietysti paljon eroja.

Yk 7 alkoi eilen ja soitin tänään polille. Kolmen viikon päästä meen näytille. Sillon varmaan mietitään myös hoitoa jonon ajaks. Aiemmin tuntui ihan nurinkuriselta ajatuskin että estetään raskauden mahdollisuus jonotuksen ajaks mutta nyt tuntuu jopa huojentavalta ajatukselta että sais vähä taukoa itsensä tarkkailusta ja kierron vaiheista. Ollu jotenki stressaavaa tuo vaan 6kk yritysaikaa. Tosin se jännittää mitä hormonia jonon ajaks mietitään.

Pyysin että jos lääkäri vois tehdä ivf-lähetteen jo nyt ja tarkentaa sit käynnin tiedoilla ja hoitaja lupas välittää viestin mutta se asia selviää vasta sit kolmen viikon päästä. Jono on noin 4kk ja täytyy myöntää että tympii jos sen käynnin takia tulee vielä tuo kolme viikkoa lisää jonotusta. Hoitaja myös puhui mahdollisesta kiirehtimispyynnöstä jonossa mut mun on ite vaikee ymmärtää että tilanne olis niin vakava ku kipuja on niin vähän.
 
Joo diagnoosin voi nykyään tehdä oirekuvan ja hoitovasteen perusteella, mutta ilmeisesti aika nihkeesti lääkärit noin niitä tekee :shifty:

miri Onpa jännä, jos joutuu sinne käyntiin asti odottamaan, että tekevät lähetteen. Meillä tehtiin puhelimitse sillon aikoinaan kun inssit keskeytettiin. Tuota kiirehtimispyyntöä mietin, niin oiskohan hoitaja tarkottanu, että jos siellä käynnillä selviääkin, että teillä on aiheellista päästä nopeammin hoitoon, se onnistuu.
 
Olin ymmärtänyki alkuvuoden käynnin perusteella että pitää olla miehen tulos, joka on, niin lähetteen saa heti puolen vuoden yrityksen jälkeen puhelimitse. Otin ton kiirehtimisasian sen takia niin henkilökohtaisesti kun mulle soittanu hoitaja on ollu melkein kaikilla polikäynneillä niin ajattelin että ehkä se muistaa mut vaikka onhan siellä paljon muitaki asiakkaita. Mutta eipä tässä auta ku odotella käyntiä niin siellä asiat selviää.
 
Ahaa kiitos infosta :) Ja sori vaan , en osaa oikein hoitoasioihin teille kommentoida mitään :confused: Meillä olikin tässä kuussa kaksi yrityskertaa.. Saas nähdä miten käy. Perinteisiä oviksesta menkkojen alkuun - kipuja ei ainakaan ole ollut. Ja mahassa ollut vajaan viikon tosi outoja oireita, jollaisia ei koskaan ennen. Voihan ne toki johtua muustakin. Nyt kp 24, ei vielä pääse testaamaankaan. Ois kyllä huippua, että tällä kerralla ois onnistunut näin helposti..
 
Enni tsemppiä piinailuun! :p

Käytiin just ivf-hoitajan kans joulukuun hoitosuunnitelma läpi ja viikolla 50 on punktio, jos tällä kertaa sinne asti päästään. Ja pistosten alotukseen enää 8 viikkoa, mihin tää aika menee :wacky:
 
Netpostiin oli tullu kirje Oysista. Jotenki olin kuvitellu että ollaan jo jonossa mutta pitääkin ensin palauttaa esitietolomakkeet. Ens tiistaina onki sit käynti polilla ja suunnitellaan jonotuksen hormonit.

Nyt on kp 18/27-30(34) ja oletan että ovis oli viikonloppuna eli kierto lyhyemmästä päästä. Jännityksellä odotan onko vyöhyketerapia auttanu. Ainaki henkisesti on vaikuttanu ku on ollu kaks ihan tyhjästä räjähtämistä ja itku ilman syytä. Hoitojen tekijä on sitä mieltä että hyvä asia että oon reagoinu. On ollu jotenki tosi stressaavaa ku viimenen luomuyritys niin siihen nää hoidot on ainaki vähä auttanu. Ens viikolla vielä rentoutukseen ja saa jännätä miten käy.

Mitä teille kuuluu?☺
 
Netpostiin oli tullu kirje Oysista. Jotenki olin kuvitellu että ollaan jo jonossa mutta pitääkin ensin palauttaa esitietolomakkeet. Ens tiistaina onki sit käynti polilla ja suunnitellaan jonotuksen hormonit.

Nyt on kp 18/27-30(34) ja oletan että ovis oli viikonloppuna eli kierto lyhyemmästä päästä. Jännityksellä odotan onko vyöhyketerapia auttanu. Ainaki henkisesti on vaikuttanu ku on ollu kaks ihan tyhjästä räjähtämistä ja itku ilman syytä. Hoitojen tekijä on sitä mieltä että hyvä asia että oon reagoinu. On ollu jotenki tosi stressaavaa ku viimenen luomuyritys niin siihen nää hoidot on ainaki vähä auttanu. Ens viikolla vielä rentoutukseen ja saa jännätä miten käy.

Mitä teille kuuluu?☺

Toivottavasti ei oo nyt sit pitkä jono Oysissa ja pääsette pian tositoimiin! :) Voiko tuosta vyöhyketerapiasta apua kipuihin?

Mä lasken jo viikkoja ivf-hoidon alotukseen.. Enää 6! Oon välillä tosi kipee, siis luulen että toi palleaendo oireilee ku siellä kivut ja ei vissiin se lääke auta siihen nyt sit ollenkaa.. Pelottaa, että tuun taas vielä kipeemmäksi niistä stimulaatiopistoksista. Mutta oon valmis kärsimään, jos tällä kertaa saatas jotain kasvamaanki :shy:
 
Täällä ei erikoista. Tänään ovis. Minäkin olen käynyt vyöhyketerapiassa, ei ole kipuihin auttanut. Muuten kyllä tullu energisempi ja notkeampi olo :grin Kävin siis ennen edellistäkin raskautta, raskauden ja imetyksen ajaksi piti jättää pois. Nyt taas oon päässyt aloittamaan uudelleen.

Tsemppiä kaikille ja kauniita syyspäiviä :)
 
Kivut ei oo toistaseks ollu ongelma *kop kop* joten en osaa sanoa vyöhyketerapian vaikutuksesta kipuihin. Se nainen kyllä uskoo että vaikuttais kipuja vähentävästi. Tykkään käydä siellä ku se nainen on niin ihana että saa myös terapiaa juttelemisesta.

Lapuissa luki että Oysiin on jono 3-5kk eli ens vuodelle menee. Pitää sit vaan yrittää jonotusaika keskittyä omaan hyvinvointiin hormonin sallimissa rajoissa ku ne tuppaa vaikuttamaan mieleen.

Tsemppiä Enni tulevaan piinailuun:happy: Triana, vau 6viikkoa enää, jännittää sun puolesta:happy: Toivottavasti pistokset ei aiheuta kipuja ja saatte toivotun tuloksen:happy:
 
Takaisin
Top