Endometrioosi ja raskaustoiveet

Onko enää ketään endottaria foorumilla? :) Olin laparoskopiassa noin kuukausi sitten ja endoa saatiin siivottua hyvin pois. Nyt odotellaan pääsyä ivf-hoitoon joko ennen kesää tai sen jälkeen. Cerazette on käytössä, jotta endo ei pääse taas leviämään.
 
Onko enää ketään endottaria foorumilla? :) Olin laparoskopiassa noin kuukausi sitten ja endoa saatiin siivottua hyvin pois. Nyt odotellaan pääsyä ivf-hoitoon joko ennen kesää tai sen jälkeen. Cerazette on käytössä, jotta endo ei pääse taas leviämään.

Joko kävitte ivf? oon jonossa tuohon laproskopiaan ja odotan sitä kauhulla että innolla! oliko kipuja sen jälkeen? Jouduitko pitää saikkua?
 
Moi! Laparoskopia oli maaliskuussa ja kivut lähti sen mukana :) Toki nyt on ollut e-pillerit käytössä marraskuusta, jotta endo ei lähde leviämään ennen ivf:ää, joka on suunniteltu elokuulle. Saikkua tuli lapasta 2,5 viikkoa, sillä endoa leikattiin suht paljon ja ole fyysisessä työssä. Onko teillä ivf suunnitteilla lapan jälkeen?
 
Moi! Laparoskopia oli maaliskuussa ja kivut lähti sen mukana :) Toki nyt on ollut e-pillerit käytössä marraskuusta, jotta endo ei lähde leviämään ennen ivf:ää, joka on suunniteltu elokuulle. Saikkua tuli lapasta 2,5 viikkoa, sillä endoa leikattiin suht paljon ja ole fyysisessä työssä. Onko teillä ivf suunnitteilla lapan jälkeen?

Joo tai siis vaan mulla... Olen siis tässä nyt 3vuotta miettinyt tätä et lähdenkö nyt virallisesti yksin tekemään lasta kun esikoisestakin olin odotuksesta saakka yksin... Ja nyt kun koti ja työ ja muukin elämä on valmiina niin ajattelin lähteä yrittämään.. Mulla siis on todella pahasti toi endo levinnyt ja vasen munasarja kiinnittynyt nii tiedä häntä miten käy mut lapas pitää nyt ekana käydä ja saada tuomio tai vihreää valoa! [emoji173] no mutta hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!
Muoks. Esikoinen tuli tosiaa monen vuoden yrityksen yllättäen... Sitä ennen oltiin silloisen miehen kanssa jonossa ivf-hoitoon
 
Huh mikä tilanne sulla :/ Mulla oli kans munasarjassa oleva endometriooma kiinnittynyt vähän sinne sun tänne, mm. kohtuun, munanjohtimeen, vatsakalvoon, suoleen... Tsempit jatkoon mitä ikinä päätätkin :Heartred
 
Aiarana, mulla oli iso endometriooma vasemmassa munasarjassa (ja siihen oli liimaantunut elimiä sekä vatsakalvo kiinni), joten mulla oli pahoja kipuja 24/7 vasemmalla puolella vatsaa. Öitä en saanut nukuttua ja töissä käyminen oli hankalaa :sad001 Oli suolisto-oireita, virtsaamiskipuja jne. Ruokavalio auttoi kipuihin huomattavasti, mutta endo levisi silti koko ajan. Jätin siis vehnän, sokerin ja soijan kokonaan pois (tuoteselosteet sai syynätä tarkkaan ettei ole lisättynä kyseisiä aineita). Kofeiinin ja alkoholin vähensin myös minimiin. Lopulta kivut kuitekin palasivat ruokavaliosta huolimatta, vasta leikkaus vei ne pois. Pelottaa, että kipu palaa hoitojen myötä...

Kiitos tsempistä! :) Me ei olla nyt saatu yrittää luomuna ettei endo leviä uudestaan lapan jälkeen ennen elokuun ivf:ää. Ehkäisy jäi aikoinaan pois heinäkuussa 2014 eli kolme vuotta tässä on kohta vierähtänyt luomuna yrittäen, lapsettomuutta hoitaen ja välillä endoa sammutellen :/ Tämän kuun syön vielä e-pillereitä, heinäkuu menee luomuna ennen kuin ivf alkaa elokuussa. Miehen kanssa puhuttiin jo että heinäkuu kyllä yritetään kovasti, jos vaikka se luomu ihme tulisi ennen hoitoja :wink Nyt on aikankin paikat siivottu endosta! :)
 
Täällä yksi! Ikää 32v, esikoista yritetty 1/2017 alkaen ja lapsettomuustutkimuksissa viime syksynä löytyi endo. Nyt maanantaina edessä laparoskopia. Takana yksi kohdunulkoinen ja yksi varhainen keskenmeno. Tässä juuri toivottavasti viimeiset kivuliaat endomenkat käynnissä, jaksaminen ihan nollassa ja toiveet luomuraskaudestakin melkein jo menetetty. Toivottavasti maanantain jälkeen usko tähän hommaan palautuu.
 
No täällä kans yksi! Ikää 24v ja meillä yritys alkanut kans 1/18 jolloin plussa ekasta kierrosta e-pillereiden lopetuksen jälkeen. Tämä tosin oli joko kemiallinen tai varhainen keskenmeno tammikuun lopussa. Tämän jälkeen ei ole plussaa kuulunut. :banghead:

Mulla on endo (tai ainakin epäily) todettu 2013 ultrassa kuukautiskipujen tiimoilta. Siitä lähtien viime jouluun saakka söin e-pillereitä eli sen yhden yksityisen käynnin jälkeen ei ole tutkittu/seurattu millään tavalla, kun pillerit helpotti oireistoa kummasti.
Nytpä siis alkaa vähän huolestuttaa et mitä tuolta vatsaontelosta oikein mahtais löytyäkään... :sorry:
 
Muokattu viimeksi:
Täällä :greet025 29v, yritys alkanu 10/15 ja minkäänlaista plussaa en oo koskaan saanu. Viime vuonna tehtiin pari inssiä ja monia ovulaation induktioita, vaikka endoa epäiltiin jo sillon. Nyt toukokuussa eka ivf lyhyellä kaavalla, olikin puolessa vuodessa se ”ehkä endo” kasvanu niin isoksi ja selkeäksi, ettei tullu edes vastetta pistoksille :sorry: Hoito siis keskeytettiin jo ennen punktiota ja nyt syön kahta hormonia laparoskopiaa odotellessa, sen jälkeen kokeillaan tehdä ivf pitkällä kaavalla. Ei saada siis enää edes yrittää luomuna.

Uutukainen ootteko ajatellu, että lähtisitte tutkimuksiin ja hoitoihin?
 
Uutukainen ootteko ajatellu, että lähtisitte tutkimuksiin ja hoitoihin?

No tässä juuri pohdin, että pitäisikö soittaa terveyskeskukseen ja pyytää päästä käymään vaikka lääkärissä asian suhteen. Vaikka meillä ei ole yritystä kuin vasta puolisen vuotta takana, asia silti kaivaa tuolla takaraivossa.
Se kun sattuu olemaan mun kaikista pahin pelkoni. Että tämä estää mun tulemisen raskaaksi. Ja siitä syystä en tiedä kestäisikö mun pääkoppa sitä tutkimus- ja hoitorumbaa... :sad001

Jotenkin tässä kohtaa ihan suututtaa myös helmikuussa ultraäänen suorittaneen terkkarin kommentti ”tutkitusti keskenmenon jälkeen tulee helpommin raskaaksi”. :sour: Ja ultraääni siis tehtiin 1,5 viikkoa vuodon jälkeen, koska se keskenmenovuoto oli ihan ihmeellinen ja äärimmäisen epätyypillinen; ja haluttiin varmistaa kohdun tilanne.
 
Täällä ilmeisesti yksi uusi endolainen. Tosin en kuumeile juuri nyt, että potkikaa pihalle jos siltä tuntuu :grin

Yritys alkoi 7/2015, plussa tuli 7/2016. Kävin tuona yritysaikana gynellä, joka sanoi vaan että toisilla kestää kauemmin.

Nyt kävin keväällä jäätävien ovis- ja kuukautiskipujen takia uudelleen. Hän sanoi että kuulostaa endolta, mutta ei löytänyt ultralla mitään. Tutkimusleikkaus ainut jolla selviää, mutta sitä ei tehdä niin kauan kuin vaan selviän. Sain pillereihin uuden reseptin, ja ongelma katosi taas. Söin siis pillereitä ennen esikoista 10 v, joten en ollut tiennyt tästä endosta mitään. Nyt kun jouduin olemaan ilman hormoneja, vaiva tuli esiin ja paheni koko ajan.

Olen edelleen suhteellisen järkyttynyt tästä. Muilla läheisilläni ei tietääkseni ole tälläistä. Haluan siis lapsia lisää myöhemmin, en vielä. Sen takia pelottaa, jos en enää saakaan. Ensimmäisen syntymän jälkeen nää yritysajan pelot jäi vähän taustalle, oon siis tosi kova stressaamaan kaikesta. Ennen tätä endo tuomiota halusin ajatella, että saan varmasti uudenkin lapsen, koska sain jo yhden. Tarkoitus olisi ollut olla luomuna uuteen raskauteen asti, nyt se ei onnistunutkaan.

Vaikka ei siis vielä yritetä, pelottaa ja stressaa koko ajan, miten käy. Olen aina toivonut useampia lapsia, koska esikoinen oli tosi vaikea, haave seuraavasta on vähän lykkääntynyt.

Olisi silti mukava saada vertaistukea teiltä viisaammilta, kun ei täällä elävässä elämässä ketään juttukaveria asiassa ole.
 
Ehdottomasti tutkimuksiin! Itse söin e-pillereitä 15 vuotta ennen kuin aloimme yrittämään. En osannut epäillä endoa itse, enkä myöskään heti sitä uskonut, kun lääkäri sitä epäili. Ultrassa se ei näy vieläkään, mutta magneettitutkimuksessa se vahvistui. Olen kuullut, että se ei aina näy edes siinä.

Joten älkää luovuttako, jos ultrassa ei näy mitään! Etsikää lääkäri, joka tietää endosta. Itsellä kävi tuuri, että lapsettomuuslääkärimme oli vanha nainen, jolla oli vahva kokemus asiasta ja hän osasi sitä etsiä, vaikka en edes kovin vielä oireillut.

Endo on vaikea asia ja sen kanssa ei auta jäädä yksin. Sitä ei ymmärrä muuta kuin muut samassa tilassa olevat. Täällä ei saa mainostaa facebook-ryhmiä, mutta tarkoittaako se vain raskaus-aiheisia vai kaikkia? Koska facessa on kultaakin arvokkaampi vertaistukiryhmä endolaisille ja sieltä oikeesti saa tukea kaikkiin ongelmiin sen kanssa.
 
Ehdottomasti tutkimuksiin! Itse söin e-pillereitä 15 vuotta ennen kuin aloimme yrittämään. En osannut epäillä endoa itse, enkä myöskään heti sitä uskonut, kun lääkäri sitä epäili. Ultrassa se ei näy vieläkään, mutta magneettitutkimuksessa se vahvistui. Olen kuullut, että se ei aina näy edes siinä.

Joten älkää luovuttako, jos ultrassa ei näy mitään! Etsikää lääkäri, joka tietää endosta. Itsellä kävi tuuri, että lapsettomuuslääkärimme oli vanha nainen, jolla oli vahva kokemus asiasta ja hän osasi sitä etsiä, vaikka en edes kovin vielä oireillut.

Endo on vaikea asia ja sen kanssa ei auta jäädä yksin. Sitä ei ymmärrä muuta kuin muut samassa tilassa olevat. Täällä ei saa mainostaa facebook-ryhmiä, mutta tarkoittaako se vain raskaus-aiheisia vai kaikkia? Koska facessa on kultaakin arvokkaampi vertaistukiryhmä endolaisille ja sieltä oikeesti saa tukea kaikkiin ongelmiin sen kanssa.
Mä varasin nyt ajan sairaanhoitajan vastaanotolle, että pääsen a) purkamaan tuntojani ja b) viemään asiaa eteenpäin.
Aikoinaan kävin yksityisellä lääkärillä, joka ymmärsi silloin kuukautiskipujen yskän ja ultrasi kuukautisten ainana kp4 ja totesi että endometrium oli selkeästi paksumpi, kuin mitä siinä kierron vaiheessa olisi pitänyt olla.
Nytkin oli ihmeellistä tiputteluvuotoa, joka ei ole mulle tyypillistä niin en tiedä oliko se 6 päiväinen prosessi menkat vai mitä se oli. Oli kyllä niin ihme touhua että ihan suututtaa... ovulaation tikutin viime kierrossa, nyt oli niin paljon kaikenlaista että jäi tikuttamatta.

Ja mulla on sukurasitetta, edesmenneellä äidinäidillä oli niin paha että oli jouduttu leikkaamaan useasti. Oma äitini ilmeisesti on säästynyt tältä vaivalta, en ole tarkemmin haastattanut aiheesta. Kun tämä meidän yrittäminen on vähän niinku salaisuus sukulaisilta, niin en tiä paljastaisinko vahingossa tarkoitusperäni kysymyksilläni... ja ollaan salattu ihan siitä syystä, et mua ärsyttää kaikenlainen kysyminen ja hoputtaminen tämmöisten asioiden suhteen.
 
Miten sitä voi tutkia? Missä tai kuka tutkii? Kävin yksityisellä naistentautien erikoislääkärillä ja hän sanoi, että ei tehdä mitään. Siellä kans vaan ultrattiin, eikä löytynyt mitään. Itse en ole facebookissa, niin en pääse sinne lukemaan.

Ei meilläkään kukaan tiennyt esikoisen yrityksestä, muut paitsi oma perhe kyseli jo ihan riittävästi. En muutenkaan tykkää henkilökohtaisia asioitani puhua kellekkään, saati jollekin tädille joka on muutenkin täys idiootti.
 
Uutuksinen ai mä luulin, että olitte jo puolitoista vuotta yrittäny ku laitoit 1/17. Mutta siis, jos sulla endoa on, niin ei suositellakaan yrittämään ku puoli vuotta ja sitten voi mennä jo ainaki ultraan tsekkaa mikä tilanne. Toivottavasti sattuu kohdalle asioista tietävä sh ja osaa neuvoa sua eteenpäin :) Mulla kans äidillä melko varmasti endo, tädillä ja hänen tyttärellään myös oireita. Yrityksestä ei tiedä munkaan perhe, mutta muuten tullu ilmi nämä.

Onhan tämä melko koville ottanu nämä hoidot, hirveät kivut, odottelu, epätietoisuus.. Oli tosi iso pettymys ja suru kun eka ivf-hoito keskeyty :sad001 Mutta niin vaan siitäki taas noustaan pikkuhiljaa.

Pottu, toi ryhmä on ollu mun pelastus! :smiley-angelic001

Enni ekana tosiaan ultralla tutkitaan, mutta siinä näkyy yleensä vaan jos munasarjoissa on endometrioomia, eli muunlainen (pinnallinen ja syvä) ei näy. Tosiaan sulla jos e-pillerit nyt auttaa kipuihin/oireisiin, niin eivät varmaan tee mitään, koska hormonihoidolle on saatu vaste. Tutkimukset tulee sitten ajankohtaiseksi, jos/kun alatte yrittää toista vauvaa eikä tärppää ja kivut alkaa palailemaan. Muoks. Onhan sulle määrätty ne pillerit tauotta käytettäviksi?
 
Triana, Ahaa, kiitos tiedosta! Siis sillä yhdellä käynnillä 20 min, ei ehtinyt tarkemmin asia avautua. Jos joskus uusi vauvan yritys alkaa, voinko minäkin siis soitella jo 6 kk jälkeen lääkäriin ?ja mikä on se paikka, mihin kannattaa ottaa yhteyttä, jotta jotain alkaa oikeasti tapahtua? Ei todellakaan huvita niissä kivuissa olla enempää kuin välttämätöntä. Ei ole määrätty pillereitä tauotta käytettäviksi, kysyi vaan et mikä merkki ennen oli ja oliko hyvä ja tulosti reseptin, ei mitään ohjeita. Oon syönyt kyllä kaksi liuskaa putkeen, niin ei säre päätä niin paljoa kun ei ole koko ajan taukoa. En tiennyt että niitä saa edes syödä tauotta?!
 
Takaisin
Top