elokuun jupinat

Väsymys.

Onko kellään muulla nyt 5kk jälkeen väsymys todella pukannut päälle? Musta tuntuu välillä, että kaikki on ihan lyijyä. Mitään ei jaksa tehdä. Haluttais siivota, mutta ei vaan jaksa. Ja kuntosalillekin tuli kirjauduttua, kun pitäisi saada kehoa kondikseen, mutta lykkään sinnekin menoa päivä päivältä, vaikka mies kyllä hoitaisi vauva sen aikaa. Tuntuu, että vauvakaan ei halua nukkua niin paljon, kuin itse haluaisin. Nojoo, ei tule mentyä hänen kanssaan samaan aikaan nukkumaan, kuten keväällä usein. Ehkä ne pari tuntia olisi tärkeitä. Mutta siis näin väsy en ole ollut vielä kertaakaan.

Ja sitten noista kiloista: Kun on niiiiiiin väsy koko ajan, niin tekee mieli makeaa koko ajan. Tosi vaikeaa saada itteään ruotuun. Alkaa ehkä olla myös pahaa estrogeenipuutosta. Auttaa ehkä sitten, kun "normaali" hormoonitoiminta käynnistyy.
Kohtalotovereita? Miten ootte pärjänneet?

Terveisin nimim. lyijynraskas äiti pk-seudulta :)
 
Joo  väsy täälläkin. Yks yö miehen loman aikana tehtiin niin että nukuin korvatulpat korvissa ja mies vastasi pojan huutoihin. Olipa ihana feelis aamulla. Ja melko hyvin oli mieskin selvinnyt :)
 
Väsymys:

No joo. Aika karseeta. Ihan pimeitä hetkiä välillä, tekis mieli vaan painua unille ihan mihin vaan, missä kukaan ei halua multa mitään.....3 kuukautta meni ihan pilvessä, sitten alkoi vähän väsyttää ja nyt mennään jo ihan huuruilla. Yöt menee tunnin välein herätessä (PAITSI 2 yötä paremmin nyt!! Sormet ja varpaat ristiin että jatkuu!) Miehen kanssa tulee helposti kinaa kun molemmat on rättipoikki. Ehkä se tästä. Vuoden jälkeen kuulemma helpottaa. Okei. Kiva.

Neuvolan uni-DVD:stä ei ollut mitään hyötyä. "...painetaan lämmin tuttu käsi lapsen päälle niin hän rauhoittuu..." No just! O riuhtoo käden pois ja haluaa edelleen tissiä. Nii. Unikoulu ei houkuttele, ja siis sama asia olisi yrittää nukuttaa pinnasänkyyn. Itsepähän tämä ollaan valinta tehty, toisaalta. Halutaan että noin pieni vauva nukkuu mahdollisimman lähellä meitä. Koska pieni vauvahan tuo vielä on puolivuotiaskin.

Unet:

Päiväunia on edelleen kolmet, 1-1,5 tuntia kerrallaan. Vaunuissa nukahtaa ulkona ja sisällä hyvin, mutta ei missään nimessä parvekevaunuihin. (?) Tissinukutus tarvitaan, jos laitetaan sänkyyn, esim. illalla. O menee nukkumaan noin 21, herää siis tunnin välein tai väh. 3-4 kertaa yössä ja lopulta yleensä klo 7. Siinä ollaan sit silmät ristissä, kun itse on mennyt nukkumaan klo 23-24 tai jotain.

Töihin paluu:

Opiskelija kun olen niin ei kiirettä. Paitsi et ikä alkaa painaa... ;) Olen ainakin ensi vuoden Elokuuhun kotona. Rahasta viis, oli sitä vähän tai vielä vähemmän, lapsen kanssa vietetty aika on tärkeintä. Tai jospa vaikka tulisi lisää vauvoja tässä...Haaveissa on, mutta tämänkin tulo kesti sen seitsemän vuotta, niin se ei ole itsestäänselvyys.

Nyt tuo pieni heräsi, rattaista kuuluu hyrinää...
 

Pikaisesti: meillä oli aamulla Casperin tarkistus EEG. Ei ollut helppo tapaus. Meillä oli aika klo 9:30, ja ohjeena oli että pojan on oltava väsynyt, koska EEG otetaan nukkuessa. No, sehän on helppoa. Mutta miten pitää pojan hereillä sen 20 min ajomatkan aikana Lastenlinnaan. Huusin, lauloin, kutitin, taputin poskiin, heilutin avaimia.... pari kertaa simmut meni kiinni, ja täydellisesti sammui just kun pysäköin auton. Onneksi heräs heti 30 sek myöhemmin kun sain parkkilapun ja nostin hänet syliini. Huoh.

Sitten hän nukahti hyvin kiltisti (pientä kitinää, myssy ei ole mukava) kun sai vähän rintaa. Mutta sitten: 10 min päästä laborantti sanoo että "nyt vois alkaa herättää" MITÄ!!! Siis ensin kidutat lasta että pysyy hereillä, sitten se ei saa nukkua. Casper ei tykänny!

Koko päivän rytmit meni sitten vähän sekaisin, mutta poika oli loppupeleissä iloinen itsensä koko päivän. Nyt pitää odottaa kuukauden kun on lääkärinkäynti, jolloin saadaan tulokset.

Äiti kyllä itki pienen hetken kun pikkuinen makas siinä kaikki piuhat kytkettyinä...

 
Päiväunet: Kaks kertaa päivässä ekat on lyhkäsemmät ja toiset on sitten semmoset parin tai kolmenki tunnin tirsat :)

Rytmistä: Meillä on poika tottunu rytmiin, auta armias jos sitä muutetaan niin ei varmaan mene illalla nätisti nukkumaan!! Silloin just on todella kiukku päällä ja itkeskelee niin kauan että uni tulee :/  Yöllä menee nukkumaan puol kasin aikaan. Harvemmin joudutaan taistelemaan nukkumaan menemisestä.. että ainaki jätkällä on hyvät unenlahjat. Enää ei herää kun yhden kerran yössä. Ois kyl ihan luksusta että nukkuis koko yön :). Herätys on siinä klo 7-7.30.
 
Olipas tullu juttuja, olen unohtanut oikeesti käydä lukee tai sit on ollu niin kiire vaan :-)

Me ollaan ilmoittauduttu vauvauintiin, mutta vielä ei ole tullut tietoa saadaanko paikkaa, syyskuun alussa alkaisi uinti sunnuntaina iltapäivällä eli aika ois tosi hyvä. Ollaan menossa mun äidin kanssa sinne, vanhempien lapsien kanssa tehtiin samalla lailla, isä tulee sit mukaan jos mummi ei pääse. 

Täällä nukutaan edelleen samalla lailla eli yhdellä yösyötöllä mennää, joskus joutuu Emilille tuttia antamaan, molemmat nukkuu klo 22 mennessä ja herätään yleensä klo 7 mennessä eli ei kauheesti jää sitä "omaa aikaa" mutta ehtiihän sitä. Päikkäreitä nukutaan kahdet tai kolmet, aamupäivällä tunnin verran, iltapäivällä 2-3 tuntia ja sit alku illasta puolisen tuntia. Jos on normirytmi niin päikkärit on tosi säännölliset, mut jos ollaan liikeenteessä niin unet on paljon lyhyempiä.

Sit täällä oli puhetta töihin paluusta, mä oon kotona näillä näkymin elokuuhun 2013, ollaan säästetty aika paljon rahaa, että mulla ois varaa olla kotona. Kuitenkin kahden lapsen hoitomaksut on jo aika paljon ja sit me mennää molemmat töihin klo 6 niin ei huvita se tarharumba jos ei oo ihan pakko. Mies pitää vissiin marraskuussa isäkuukauden ja mä oon sit lomalla sen aikaa, on niin paljon pitämättömiä lomia, että niitä jää sit vielä ku joskus palaan töihin.

Mistäs vielä oli puhetta? Ai niin väsymyksestä joku kyseli, mulla on joitakin päiviä ku kovasti väsyttäis, mutta en vaan osaa ottaa päikkäreitä, tuntuu että jos alan nukkuu niin kuitenkin toinen vauva heräis ja sit ois pahalla tuulella. Mutta ihmeen hyvin sitä on jaksanu, välillä on vaan sellasia päiviä, että kaikki tympii.... Yks päivä molemmat vauvat oli tosi kiukkusia ja puurot lenteli pitkin poikin aamulla, silloin ajattelin että mitä oon menny tekemään, mähän voisin nyt vaan jumppaa ja juhlia ;-) meni sit iltaan mennessä ohi...

Jenni: Oot hienon alun saanu tehokuurille :-) Mulla on paino nyt ihan samassa, ku ennen synnytystä, mut jotenkin sitä on löysempi vielä >:-( mut sain mieheltä tällä viikolla luvan aloittaa body pumpin. Eli nyt käyn kerran viikossa body pumpissa, kerran body combatissa ja sit kerran viikossa käyn juoksee vaunujen kanssa (huh, ku ne painaa!) Noi jumpat on sitä mun omaa aikaa enkä oo vielä muuta kaivannu. Tosin nyt ku se Lauri Tähkä alkaa syksyllä keikkaileee, niin sit kyllä on pakko päästä!!!  Vähä oon vielä jätskiä syöny, muuten ruokavalio ok, ehkä mä siitäkin kohta pääsen eroon, tuntuu että joku ilo pitää kotiäidillä olla...

Mutta eipä ihmeempiä täältä, kuullaan taas :-) 
 
Viimeyönä ihanat 12 tunnin yöunet tyttö otti, sai sitä itekkin 10 tuntia nukkua kun malttoi mennä ajoissa nukkumaan.. :) Muutenkin oma väsymys on aika olematonta kun mies on kotona, ja nukun silloin tällöin päikkäreitä tytön kans. Että helpolla on päästy täällä suunnalla..
Rytmi on ollut sama monta kuukautta ja pyritään aina olemaan kotona kun on toisten unien aika, eli 13-15.. Ekat ja vikat päikkärit on yleensä niin lyhyet että ne voi nukkua missä vain :)

Jää tänään eka vauvauinti väliin korvatulehdusepäilyn vuoksi.. Ollaan käyty maanantaina ja tänään lääkärin luona tarkastamassa korvat. Oireet ei ole olleet mitenkään pahoja mutta hieman on ollut ärtyisämpi kuin yleensä ja vasenta korvaa hankaa tosi paljon.. Tulos lääkärillä oli se että tulehdusta ei ainakaan vielä ole mutta korvat oli punaiset ja suositteli aloittamaan antibiootin.. Ite oon vähän kahden vaiheilla kun en haluaisi turhaan syöttää niitä, jos kerta tulehdusta ei vielä edes ole.. Mutta mitäpä tässä muutakaan voi.
Onko teidän pienillä ollut vielä korvatulehduksia?
 
rytmeistä meillä tosissaan on rytmit aika hyvin pysyneet. Hakeutuneet tälläisiksi.

päikkäreistä nukkuu kolmet. Aamupäikkärit klo 9 maissa, kestää 1-2h. Tokat puolen päivän jälkeen 1,5h ja iltasella torkut jossain välissä puolesta tunnista tuntiin. Jos kauheen myöhäseks menee niin herätellään tunnin jälkeen jottei yöunet menis. Nukkumaan nykyään klo 20-21. Myöhästettiin pikkasen kun alko nousemaan 5 aikaan.

korvatulehduksista meillä oli alkava, saatiin ja syötiin antibiootit. Helppas ja meni pois. Jälkitarkastuksessa kaikki ok. Ainokaiseksi jäänyt ja tämäkin kun poika 2kk.

Me käytiin neuvolassa ja poika oli päättänyt ettei tässä kuussa tartte kasvaa :DD
Painoa oli tullut vähän, ei se niin pilkun päälle ole ;)

Meillä hittijuttuja sukkien repiminen ja syönti, jalkojen tunkeminen suuhun ja tänään äkkäs miten pääsee pyörimällä liikkeelle. Sitä välissä varovasti harjoittelee, apua ! Pistin jo kulmasuojat olkkarin pöytään.

Käytiin hakemassa tänään matkarattaat ja oli pikkuherra intoa täynnä kun niihin pääsi istumaan kaupungilla ollessa ja pälyilemään<3
 
Nuu_: Oliko teilläkin siis tilanne että itse tulehdus ei vielä ollut mutta alkamassa? Kävin eilen ostamassa tuon antibiootin, mutta en eilen sitä sitten vielä aloittanut..
Kahden vaiheilla tässä mennään. Kun oireetkin on nyt vähentynyt, esim yskä mikä oli viikonloppuna, sitä ei ole enää ja korvien hankauskin on vähentynyt.
Kun kysyin että voinko vielä muutaman päivän seurailla niin lääkäri sanoi että voi, eikä sinällään painottanut aloittamaan kuuria. Ahdistaa senkin takia kun itse olen tosi pahasti allerginen penisilliinille, ja tuo lääke sitä sisältää, että kiva jos tulee vaan kaikkea muuta paskaa siitä. Ääh vaikeaa :) No ainakin tämän päivän vielä seurailen tilannetta, jos huomenna vielä kävis tarkastuttamassa nuo korvat, tai maanantaina.
 

Onpas liikenne hiljentynyt täällä. Juokseeko jo kaikki helmimammat pikkukullannuppujen perässä? :) Täällä ollaan nyt opeteltu peruuttamaan. Pojan laskee puuhamatolle, hups se kääntyy ja rupee hivuttaa ittensä pois matolta. Kauheen hauskaa ilmeisesti. Täällä ei olla saatu varpaita suuhun vielä. Sukkia pidetään päällä vaan kun ollaan liikenteessä, ja niitä pitää tottakai repiä pois. Syöttötuolissa pidetään vaan muutama minuutti kerralla, pari kertaa päivässä. Kauhean hauskaa!! Ja on kivaa tutkia kun isi ja äiti syö. Siis jestas miten tarkkaileva herra on!

Nyt on kyllä niin että joka päivä on vaan niin hauska! Me vitsaillaan, leikitellään, hassutellaan... Ne mustat, synkät hetket ovat melkein hälvenneet. Tuntuu ihanalta. Luulen että tein megaluokan virheen kun rupesin seuraamaan paperilla pojan rytmiä. Sain stressin jos hän ei ollut nukahtanut päikkäreille tiettyyn aikaan, koska se sitten siirsi koko rytmiä. Olen nyt todennut että vaikka yhdet päikkärit venyy niin saan rytmin korjattua aika helposti päivän aikana. Edelleen nukahdetaan melkein kellontarkkuudella 19:15-19:30.

Tosin, nyt pari-kolme yötä poika on heränny/itkeny 2-3 tunnin välein. Mun yöunista ei tuu yhtään mitään!! Olen melko väsynyt mutta, sitten kun poika istuu Prisman ostoskärryn vauvatuolissa ja nauraa kikattaa kaikille ruoville, reipien sukkiaan, niin ei siinä voi hirveesti suuttua enää :)

 
Jenni: Meillä alettiin heräillä jokin aika sitten vähintään tunnin välein. Tutin antaminen riitti, mutta omasta nukkumisesta ei tullut mitään, kun en osannut nukahtaa heti tutin annon jälkeen. Sitten sain ohjeen syöttää lasta illalla tiheämmin, jos se onkin nälkä, joka kiukuttaa. Meillä yösyötöt loppuivat 2kk:n iässä ja koska edelleen mennään ilman, niin en osannut edes kuvitella, että kyse olisi nälästä. Ohjeen saatuani imetin illalla 1½-2h välein ja kas kummaa, kun nukuttiinkin taas paljon paremmin. Joten voisiko teilläkin olla kyse jostain tuollaisesta? Nyt meillä syödään illalla myös puuro, mikä on varmasti myös auttanut asiaan.


Meillä myös kaikki päivät on hauskoja. Tänäänkin tuntemattomat naiset tulivat kaupungilla juttelemaan meille, kun poitsu vaan hymyili, naureskeli ja kiljui kaikille vastaan tulleille. Oli aika hauskaa. :D Ihmetystä herättää myös se, kun poika sanoo jo (vahingossa) sanoja. Meillä on nyt menossa sellainen vaihe, että koko ajan höpötetään. Hiljaista hetkeä saa hakemalla hakea. :D Ei meillä kyllä aika käy pitkäksi. :) Viimeiset kuukaudet ovat kyllä olleet elämäni ehdottomasti parhaimmat. <3

Päiväunista: Meillä nukutaan edelleen vähän miten sattuu. Jos nukkuu kahdet parin tunnin päikkärit, niin sitten kolmansia ei tarvita. Välillä sitten nukutaan kolmet päikkärit tai sitten simahdetaan yöunille aikaisemmin. Meillä ei siis vielä ole kovin tarkkaa rytmiä. Oikeastaan ainoa rytmi on se, että kuuden jälkeen herätään syömään ja sen jälkeen nukutaan vielä pari tuntia. Ja heräämisen jälkeen parin tunnin päästä on ekat päikkärit. Loppu päivä menee sitten omalla painollaa. Meillä poika havahtuu unesta aina vajaan tunnin nukuttuaan ja joskus uudestaan nukahtaminen ei onnistu millään, vaikka selvästi vielä väsyttää. Tästä johtuen meillä päikkärit on yleensä 40min-3h ja sen takia päivässä ei selkeää rytmiä ole. Heräilläänkö muilla "kesken" päiväunien?
 
Hui apua näin se aika vain menee! J ensi viikolla jo 7 kk! :)

Meillä menee kaikki hyvin. Ryömitään ja syödään kolmesti päivässä kiinteitä äidinmaidon lisäksi. Imetän siis vielä ihan normaalisti, tuntuu ettei määrät edes ole vähentyneet..

Yöt meillä on nukuttu 3 kk lähtien hyvin. Nukkuu 8-10 tuntia putkeen. Kahdet päikkärit päivällä, ekat 10 aikaan ja tokat pidemmät 14-15 aikaan.

Luonnetta löytyy. Iloinen poika niinkauan kuin on kiinnostavaa tekemistä. heti kun tylsää alkaa kitinä. Tosiaan ryömitään jo kovaa kissan perässä huoneesta toiseen ja noustaan konttausasentoon. Tänään lasketaan pinnasängyn pohja alas kun laittaa jo käden reunalle.

Hampaita ei vielä näkyvästi ole. Kasvaa käyrillä, paino plussalla :)

Töihin ajattelin aikaisintaan 1.1.2013 ja en ehkä vielä sittenkään :)... Ja toista aletaan yrittämään sitten ensi syksynä. Että enpä tiiä pääseekö sinne töihin ollenkaan välissä ;).
 
Jos vai nyt saan kirjotettuu..huoh viime aika on ollut touhua täynnä!

Alotetaan vaikka siit et oltiin siel reissus miehenkaa...Lontoo on ihana kaupunki ei voi muuta sanoo kaikki ei vaa muuten menny nappiin, hotelli mis asuttiin olikin hostelli! hotels.comissa väärää tietoo... noo ei se sillai haitannu suurin ongelma oli kun lauantaina piti kotia tulla nii ei päästy kentälle tiesulkujen takia, oltiin siis siellä sillon ku mellakat viel oli mahollisia... sunnuntaina uus yritys ja päästii ilta lennolla kotiin mikä johti siihen et päästiin poika hakemaan vasta maanantai aamuna... :( itkin vaa siel ku oli niin hirvee ikävä poikaa...
Noo mut jotain hyvääkin tapahtu maanantaina...olisin varmaan nukkunu tosi kauan sillon mutta ysinaikaa soittivat kaupungilta ja tarjosi asuntoa meille! Aivan ihanaa!!! puoltoista vuotta odottanu ja nyt lykästi, päästään muuttaa heti 1.9 mutta vanha asunto ois viel meijän 30.9 asti... tulee sossu keikka sillä ei kyl oo varaa kahta vuokraa maksaa...huoh...

Meilläkin mennään päivät sillai että ei oo selvää rytmii mut illat ja yöt menee niinkun aina...poika nukkuu siis hyvin :)

Poika on alkanu selkeesti reagoimaan kissaan nytte... haluisi lähteä perään mutta ei ihan viel onnistu... kauheesti kyl yrittää ja ei pysy leikki matolla enää ollenkaa, pakittamalla pois ja aina sohvan alle :) ... odotan nyt vaa muuttoa et pääsee laittaa turvallisemmaks kaikki :) ...

Ja meilläkin on jokapäivä hauskaa ja kivaa...poika nauraa jo ihan ääneen ku pelleilee hänen kanssa jne...on nii ihana kuulla ...hih :)

Töihion paaluusta viel... ajattelin et pakko viimeistää mennä syksyl 2012, ihan rahatilanteen takia...ainoo vaa on et työsopimus loppui kuukaus sitte, nii pitää hakee duunia, ei se sillai haittaa ku hoitoalalla on kuiteski pulaa ja aina on tarvetta... ja syksyks varsinki hakee päiväkoteihin uusia...

Kai täs ny tuli kaikki heh :D    
 
Insu ymmärsinkö mä oikein et olit ilman poikaa reissussa? Miten se on mahdollista? Etkö imetä enää ja eikö puoli vuotias ole liian nuori olemaan erossa vanhemmistaan? Vai oliko miehesi hoitamassa?

En itse jättäisi vielä edes yhdeksi yöksi.. 3-4 tuntia on meillä maksimi minkä mummalla voi olla. Toisaalta mulla ei ole tarvettakaan mennä minnekään ilman vauvaani (hammaslääkärit yms. eri juttu). Äitini on joskus sanonut et 1 vuotias voi olla 1 yön hoidossa 2 vuotias 2 yötä jne...

 
Eipäs ole tullut kirjoiteltua, ollut elämässä nyt hieman hankalampi vaihe, nyt pikku hiljaa selviämässä siitä..
 Tuolla Maiza taisikin puhua kuinka miehen kanssa tulee helposti kinaa. Meillä vauva arki sai minut ja mieheni etääntymään toisistamme ja pääosin syy oli mieheni, koska hän oli koko aika menossa ja minä hoidin yksin vauvaamme. Elimme kuin kämppikset, ei mitään tunteita muttei suuria riitojakaan. Mieheni kävi milloin missäkin pelissä/turnauksessa, valmensi lätkäjoukkuettaan ja kävi ryyppäämässä ja minä olin nämä ajat kaksin neidin kanssa tai vanhemmillani. Meillä ei ollut aikaa hoitaa suhdettamme ja tilanne vaan meni pahemmaksi. Lopulta se kärjistyi siihen että mieheni oli tavannut toisen naisen baarissa ja ruvennut tekstailemaan tämän kanssa +nähnyt tämän yhden kerran. Tilanne laukesi kun olin vanhemmillani tyttömme kanssa "evakossa" n.4pvää (miehellä oli pitkiä työpäiviä+ treenit päälle) ja sain selville että mieheni olikin saanut perjantain vapaaksi ja sopinut treffit tämän naisen kanssa. Mieheni myönsi kaiken ja pari seuraavaa viikkoa menivät kuin sumussa. Yritin jaksaa olla tyttömme kanssa vaikka olo oli ihan turta! Emme kuitenkaan eronneet vaan päätimme yrittää, vaikka syvällä sisimmässäni olen vieläkin vihainen. Mieheni on muututtava, jotta suhteemme lähtisi toimimaan.. Nyt meillä on toistaiseksi kaikki hyvin, olemme puhuneet asiat halki mutta minua pelottaa tuleva, kun miehelläni alkaa jääkiekko kausi ja valmennus vie taas suurimman osan arki illoista +pelit viikonloppuisin. Tuleeko meillä olemaan yhtään aikaa hoitaa suhdettamme?

Anteeksi avautuminen, oloani helpottaa kun pystyn tämän jakamaan muiden kanssa. Omille vanhemmilleni en asiasta kertonut, enkä myöskään aio kertoa!

Vauvauinnista oli puhetta. Varasin meille vauvauintiin paikan, se alkaisi ensi viikon lauantaina 10.30 ja olisi kerran viikossa. Kallista touhuahan tuo on , 40€/kk (kestää 3kk) + uintimaksut vanhemmilta. Joten toivon, että tulee olemaan hintansa arvoinen! Varasin myös itselleni ja neidille äiti-vauva lattaritunnilta paikan, jossa tanssitaan vauva rintarepussa helppoja askelsarjoja. Olisin halunnut myös oman jumppatunnin ilman neitiä, mutta mieheni valmennuksen takia se ei onnistu, koska valmennuksia/pelejä voi olla mikä arki-ilta tahansa.

Töihin paluu: Itselläni ei ole työpaikkaa odottamassa ja aikuisopiskelut kesken, joten päätin että toistaiseksi jään hoitovapaalle ja aloitan opiskelut siinä ohella. Tunteja kun ei ole kuin kolmena iltana viikossa, muuten on etäopiskelua. Mitä nyt tietenkin työharjoittelut siihen lisäksi. Äitini on lupautunut hoitamaan tyttöä jos mieheni ei ole kotona. Ja toivoisin, että voisin ekan vuoden jälkeen jatkaa erikoistumista oppisopimuksella! Eli pyrkisin olemaan ensi syksyyn kotona, riippuen rahatilanteesta. Asumistukia kun en saa, koska asumme omistusasunnossa.
 
Meilläkin saatetaan herätä kesken päiväunien, jos on ehtinyt vaikka vaan puolituntia nukkua niin yleensä heijaan hänet uudelleen uneen :) Siis jos nukkuu sängyssään, vaunuissa jos nukkuu niin riittää että käy vähä heijaamassa ja ehkä just pitämällä kättä mahan päällä niin rauhoittuu uudestaan uneen.

Yöhoidosta: Meidän tyttö (ensviikolla ½vuotta) oli juurikin viimeyönä minun äidilläni ensimmäistä kertaa yöhoidossa. Kaikki oli mennyt tosi hyvin ihan niinkuin kotonakin, näkevät muutenkin melko usein, niin tunnistaa kyllä jo mumminsa :) Imetys meidän kohdalla loppui kolmen kuukauden iässä,joten ei tarvinut sitä miettiä.
Olimme mieheni ja ystäväpariskuntamme kans meidän mökillä, noin 60km päässä. Reissu oli aivan ihana,meillä oli todella mukavaa ja oon ollut tänään kun uus ihminen :D Teki todella hyvää. Aluksi meinasi äitiä vähän ikävä vaivata mutta mies ja ystävät saivat tsempattua myös viettämään mukavaa iltaa.
Kaikki meni siis hyvin ja hyvillä mielin joskus tulevaisuudessa voi tytön laittaa mummille hoitoon kun niin hyvin oli mennyt. :)

Jokainen tekee omat ratkaisut näitten hoitojuttujen kanssa, enkä minä ala ainakaan ketään tuomitsemaan, omasta mielestä tämä ikä oli juuri hyvä laittaa tyttö ensimmäistä kertaa yöksi hoitoon. :) Ja mummihan meidät tähän tosiaankin ylipuhui koska tietää kuinka paljon tykkäämme olla mökillä, mutta kun siellä ei ole sähköjä eikä juoksevaa vettä niin eipä sinne oikein tyttöä kehtaa ottaa mukaan :)

Minusta tuo 1vuotiaana=voi olla yhden yön 2vuotiaana=2yötä jne on ihan höpönlöpöä, mutta jokainen tyylillään, jokainen vauva ja vanhempi on erinlainen :)
 

mmj: voi tsemppejä sinne!! On varmaan rankkaa tuo asia. Nyt saattaa tulla rankkaa tekstiä, mutta ota se tukena. Oletko jättänyt miehen yksin vauvan kanssa päiväksi? Siis ei vaan muutamaksi tunniksi, vaan tyyliin 8 - 16? Ehkä hän silloin kiintyisi lapseen enemmän, saisi priorisoitua asiat? Oletteko keskustelleet jo ennen lapsen syntymää, että elämä ei koskaan tule olemaan samanlaista? Menot vähenee, ja pitää antaa jostain periksi. Mielestäni miehesi on pakko sallia sulle 1 - 2 krt / viikko säännöllinen meno (jumppa, opiskelu yms), jotta sinäkin saat elää vähän. Ei se lapsin yksin maailmaan ole tullut, hänenkin on annettava periksi jostain.

Yökylät: olen päpättimen kanssa aivan samaa mieltä, nuo 1 v = 1 yö jne on ihan jostain "hyvän kotiemännän kotikirjasta"... siltä ainakin kuullostaa! Ellei imetä en näe yhtään mitään syytä miksi ei lapsi vois olla erossa vanhemmistaan. Ystäväni (2 lasta, nuorin saman ikäinen Casperin kanssa) oli 4 päivän HongKong reissussa kun hänen nuorin oli 4 kk. Hyvin oli pärjännyt. Olen myös miettinyt tuota, ei ole vaan niin monta vaihtoehtoa minne "tunkee" lapsen :) Tai kuka tulisi meille yöksi. Olen hieman miettinyt että eka yö ilman vanhempia vois olla kotona, niin että joku nukkuu meillä yötä. Tämä ei ollu henkilökohtaista kritiikkiä ketään vastaan, vaan minun mielipiteeni.

Pitäkää huoli itsestänne ja kumppaneistanne! Jos miehet huomaa että heidän ponnistuksia ei huomata (pienetkin kuten roskien vienti), ja jos lapsi koko ajan menee hänen edelle, se ei ole hyvä asia. Tämän takia olemme ottaneet tavaksi nukuttaa Casperin suht aikaisin, että meille jää aikaa katsoa leffa, tai vaan olla yhdessä.

Muuta: tehokuuri puree (vaikka olenkin lipsunut viinin suhteen pari kertaa). Kolme viikkoa takana ja -5 kg :) Olo on loistava, tunnen itseni hoikemmaksi! Ja ihminen voi HYVIN olla syömättä yhtään mitään prosessoitua viljaa (vehnäjauho, valkoista pastaa ja riisiä jne) koska kuituja saa vihanneksista aivan riittämin! Leipää ei todellakaan tee mieli. Tänään olin siskoni 30-v kahvittelussa, ja vesi nousi kielelle kun hän otti esiin suklaakakun - mutta EN OTTANUT! :)

 
Otetaan sen verran takaisin, en tarkoittanut olla tyly tms. vaan ihmettelin vain kun tuli niin puun takaa :)... (Mielessäni ei ole edes käynyt olla erossa yötä, varmaan myös sen takia kun imetän..)

Toki ymmärrän et jokainen vauva ja vanhempi on erilainen ja eri tapoja on kaikilla. Kaikki hoitavat vauvansa kuten parhaakseen näkevät ja hyvä niin. Ei varmasti olekaan yhtä ja oikeaa tapaa.
 
Tuohon erossa olemiseen: Meille neuvolassa kyllä sanottiin, että lapsi kestää olla erossa äidistä putkeen niin monta tuntia kuin on kuukautta vanha ja ei missään tapauksessa kummastakin vanhemmasta yhtä aikaa. Jos jättää lapsen pitkäksi aikaa, hän ei ehkä opi luottamaan siihen, että vanhemmat tulevat takaisin, eli perusturvallisuus kärsii. On tuntunut minusta hyvältä ja luontevalta nyrkkisäänöltä. Mutta lapsetkin on toki yksilöitä, ehkä joku kestääkin eroja paremmin...ja ei kai ne parista kerrasta rikki mene.

Meillä on alettu nyt syödä kasvissosetta vähän joka päivä. Hyvin maistuu, mutta masu paukkuu kyllä aika tavalla ja imetys on mielestäni vain lisääntynyt. Tällä viikola kokeillaan puuroa, jospas iltapuurolla saisi pidempää yöunipätkää.

Meillä nukutaan pinnasänky ns. sivuvaununa. En osaa päättää, pitäiskö vaan reippaasti laittaa kiinni ja opettaa lapsi nukkumaan pinniksessä ihan "kunnolla", vai jatkaa tuota perhepetimeininkiä. Tyttö nukkuu välillä rauhattomasti ja möyrii meidän sänkyyn ja vie mun tilaa...Toisaalta kärsisivät ne äidin unet siitäkin, että pitäisi nousta imettämään. Toisaalta kohta voisi jo vähän "unikouluttaa" ja vierottaa yösyömisestä. Pähkäileekö kukaan saman jutun kanssa. Osin kyse on siitä, etten raaskisi laittaa toista nukkumaan pinnikseen, mutta toisaalta en kyllä halua seuraavia vuosiakaan perhepedissä viettää.

Ja päiväunet on edelleen mitä milloinkin. Semmosta :)
 
Mullekin tuli vielä mieleen että miksi se lapsi pitää jättää? Eihän se ole lemmikki vaan perheenjäsen. Mukaan vain reissuun. Meillä ollut niin mökillä kuin Tallinnan hotellimatkallakin mukana ja hienosti on mennyt. 
 
Takaisin
Top