Elokuun elot

MPOP

Kommentoinnin ninja
Mitäs teille kuuluu näin elokuussa? Ite täytin just 22 ja normiarkea, enää pari kuukautta töihin paluuseen, hui! Melkein jo hirvittää, mut en vielä haluu liikaa stressata ku ei oo ees päivähoitopäätöstä tullu vielä. :) Eli nautiskelen vielä täysin rinnoin tästä kotona olosta.. Ollaan just miun äidin luona käymässä eri paikkakunnalla ja ollaan täällä se 10 pv. Mies sillä aikaa kotona jotain remppailee ja yrittää hakee töitä. Ja saa nukkuu ihan rauhassa, epistä! :D
 
Hyvää kuuluu, aika menee ihan hirveetä vauhtia :) Neiti oppii koko aika uutta, nyt kiinnostaisi nousta seisomaan, kiipeillä ja koirat ovat ihan huippuhauskoja otuksia, mille jaksaa kikatella päivät pitkät :Heartred Neuvola olis reilu viikon päästä, tietää sitten taas neidin mittoja, kun tosiaan 7 kk neuvolaa ei ollut.
Syöttötuolissa ollaan alettu ruokailemaan, sitterissä siitä hommasta ei tule enää mitään :) Ruokahalu vaihtelee suuresti, kai hampaatkin vaikuttaa.
Ainiin ja pärisytys jotain vasten vasta hauskaa onkin :) kovasti neiti juttelee ja melkein nousee itse istumaan, toissapäivänä jo onnistuikin siinä aika hyvin :)

Ootteko vielä maistattanut sormiruokaa ? Maissinaksuja ? Me kokeiltiin noita naksuja, mutta ei se suuhun mene :) Kaikki muu kyllä menee (lelut ym), mutta noita on vaan hauska pyöritellä käsissä ja hajottaa palasiks :D
 
Meillä on tässä parin viime päivän aikana alkanut hirmuset harjottelut, tytsy pääsee jo jollain lailla itse istumaan ja sit taas istumasta pääsee mahalleen ja harjottelee kovasti konttaamista ja karhukävelyä. Vielä ei ihan sujuvasti liikkeelle pääse, mut ei se kaukana ole :)

Me ollaan annettu sormiruokana just maissinaksuja ja liissattuja marjoja ja isoja kurkkupaloja, kyllä nuo on ihan mallikkaasti löytäny tiensä suuhun, välillä tuntuu et pitäis vaan ite saada syyä eikä sais syöttää ollenkaan :D Juttelee kans ihan hirveesti ja sit loukkaantuu ja alkaa itkeä jos kieltää jotain (esim. muiden hiuksien tai nenän repimistä) napakalla äänellä. Voi sitä lohdutonta itkua kun toinen tajuaa ettei saakaan tehä :D Meillä on kans reilun viikon päästä neuvola, jänskättää vähän et mitkä mitat on sitte, mut luulisin et ihan hyvin on tyty kasvanu. :)
 
Me ollaan syöty maissinaksuja ja maistuu tuolle tosi hyvin. Sitten muita itse suuhun laitettuja on omenan, banaanin, mustikan, mansikan ja hillan palaset. Ihan hienosti tyttö osaa jo ottaa pienet palaset pöydältä ja laittaa suuhun. Vielä ei ihan joka kerralla onnistu, mutta kyllä sinne suuhun saakka aina joku palanen eksyy :) Tykkää kyllä kovasti ja jaksaa keskittyä aika kauankin nuiden palasien napsimiseen.

Meillä odotti täällä reissusta palatessa ovella taaperokärryt, isovanhemmat oli ostanut. Tuo kun on keksinyt, että kun työntää jakkaraa niin siinähän voi kävellä. Nyt se sitten vetelee pitkin kämppää taaperokärryillä! Kävelee siis jo aika hyvin nuiden kanssa, apua!

Meillä on kyllä menossa nyt ihan kauhea äiti vaihe. On minussa kiinni ja tuntuu ettei edes isi kelpaa. Yölläkin heräilee itkuisena ja haluaa syliin nukkumaan.. On nukkunut aina omassa sängyssään, joten en ole antanut periksi. Pahimmassa itkuvaiheessa otin joksikin aikaa viereen ja nostin sitten takaisin sänkyyn. Viime yönä heräsi taas kolme kertaa, mutta riitti kun silitin ja höpöttelin mukavia, nukahti onneksi aina uudestaan.
 
Meillä nukuttiin viime yönä ensimmäistä kertaa koko yö heräämättä 21-07!! :) Ihanaa, yleensä meillä siis heräillään VÄHINTÄÄN kaksi kertaa yössä!

Tänään meidän neiti jo vähän maissinaksua maisteli ja irvisteli :D Ehkä kohta maku tulee tutuksi ja uskoltaa palasenkin purasta :) Mä en kyllä vielä uskolla mitään omenaa antaa, ehkä semmosessa vauvojen hedelmäpussissa, mihin törmäsin tänään lastentarvikkeessa :wink Se on semmonen pussi, missä on vauvalle kahva ja sinne pussiin laitetaan hedelmää/ marjoja ja vauva voi siitä sitten imeä/purra, eikä irtoa paloja suuhun :D On kuulemma tosi suosittu, itse ensimmäistä kertaa tähän kapistukseen törmäsin! Mä oon vähän arka noitten sormiruokien antamisen kanssa, katotaan sitten kun ensin opitaan syömään maissinaksuja!

Hilla83 teillä siis todella kävellään jo!! :) 8 kk iässä mitään kärryjäkään varmaan tarvitse :wink
 
Oi onnea Isabell, eiks oo ihana tunne kun vauva nukkuu koko yön heräämättä, sit aamulla oot ihan että MITÄ EIKS SE HERÄNNY HALLELUJAAAAAAHH! Muistan nimittäin meiän ekan yön ku tyty nukku heräämättä ;D Meillä taas oli hankala viime yö, 1 aikaan tyttö rupes huutamaan ja sain tutilla rauhotettua. Nukahin ite takasin ja sit joskus vähän ennen 2 rupee taas hirvee huuto, ei rauhotu millään, ei kelpaa maito eikä oikein vesikään, takaisin sänkyyn jos laittaa niin kauhee huuto taas päällä, jouduttiin sit antamaan Panadol-suppo, kun arveltiin että suu ois kipeä, kun tuttia kun yritti tarjota niin ei huolinut ja kahta kamalampi huuto päälle! Sit rauhottu ja nukku puol 7 mut tossa joskus aamu-unille käydessä sai taas hirveet raivarit. Toivottavasti ei kestä pitkään tää kiukkusuus. Jos ne hampaat nyt puhkeais :)
 
Wau, mahtavia edistysaskeleita tosiaan! Mäkin muistan sen ekan kokonaisen yön erittäin hyvin, vaikka tuntuu että nykyisin en mitään muistakaan ;-) Tällä hetkellä voisin antaa kokonaisesta yöstä melkein mitä vaan. Kauheen levottomia öitä ollu monta, heräilee suunnilleen koko ajan, rauhottuu heti kyllä tutilla tai maidolla, mutta ei oo kiva kun mies uhkailee siirtyvänsä olkkarin sohvalle nukkumaan ;-( Eräänä yönä meni maitoa 420 milliä, joten en todellakaan ole valmis jättämään yömaitoja pois....

Muuten meillä puhaltaa muutoksen tuulet, paljon tulee tapahtumaan lyhyessä ajassa:
Mies on nyt ekalla työmatkallaan, Saarbrückenissä ja tulee vasta huomenillalla kotiin. Olen ensimmäistä kertaa yön ihan yksin tytyn kanssa.
Kahden viikon päästä muutetaan uuteen asuntoon,
Kolmen viikon päästä palataan Suomeen, mies joutuu jäämään Ranskaan kun kerran on täällä työpaikka.
Neljän viikon päästä muutetaan mun opiskelupaikkakunnalle ja 16.9 alkas päiväkoti.

Mietin vaan, että miten neiti reagoi tähän kaikkeen....

Konttausta ja karhukävelyä meilläkin kovasti harjotellaan, mutta toistaiseksi ei oo vielä äkännyt, että miten pääsee etiäpäin. Istua osaa hyvin, muttei tee sitä "omasta tahdostaan", eli pitää aina jonkun laittaa hänet istumaan.

Isabell muuten, muistanko ihan väärin, vai harrastettinko teilläkin unitaisteluita? Tuntuu vähän siltä, että on pakko pyytää terkkarilta neuvoja unikouluun....
 
Kääks, lokakuussa pitäis palata töihin. En tiä raskiiko tuommosta jättää minnekkään hoitoon.
Meillä pikkumies kävelee myös tukea vasten ja nousee ite seisomaan. Äitiä hokee taukoamatta ja mummi ja mamma tulee kans melko selkeästi. Ruoka maistuu kovasti ja ollaan syöty niitä 8kk pilttiruokia koska neuvolasta neuvottiin, että kun hampaita tulee, niin niitä voi alkaa antamaan.
Yöt nukutaan läpeensä ja tätä on jatkunut jo kohta neljä kuukautta. Kyllä se aika vielä koittaa varmasti muillakin :)
Kesä on meillä ollut aika hankalaa kuumaverisen kans. Ulkona ei ole hirveästi voitu olla aurinkopäivinä :sad001( ja vielä ihana sääskiallergia.
 
Niin, eiköhän tuo 8kk iässä jo kävele ilman rattaita. Katselin jo sille sellasta pikkureppua missä on talutin. Semmosen ajattelin hommata :D Eihän sitä muuten pidättele mikään kun lähdetään ihmisten ilmoille.
 
Meillä nukuttiin huimat yöunet, 11h 45min, tosin heräilyillä varustettuna ;-) Aamulla meni myös koko satsi puuroa. Eilen söi vain koko hedelmäpurkin ja ihan hiukan puuroa. Jospa
 
Meidän neiti on tosissaan alkanut paremmin nukkumaan :) Eka yö heräämättä oli kyllä ihme, ihan piti ihmetellä aamulla, että eikö me todella kertaakaan herätty! Nyt neiti herää yleensä kerran yössä, ja monesti vasta aamuyöllä maidolle ja oon kyllä todella tyytyväinen :) Syömiset vaihtelee päivittäin.. ehkä ruokahalu ja ruokamäärätkin pikkuhiljaa kasvaa, kun neiti itsekkin kasvaa :) Nyt on taas maistunut hyvin, oikeestaan paremmin kun ollaan otettu aina nokkikseen vettä ruokailun aikana ja neiti saa siitä hörppiä samalla kun syödään :)

Eilen neiti nousi ensimmäsitä kertaa kunnolla tukea vasten seisomaan, toki olin siinä vähän tukena, ettei kaatunut :)
Perjantaina 8 kk neuvola!
 
Meillä on ollu kunnon äksypäivät. Tytsy huutaa minkä kerkiää, vaippa-alueella ihan kaamee näppyläinen punanen ihottuma. Konttauskin on lähtenyt sujumaan ja pääsee konttausasennosta istumaan ja toisinpäin. Mut on kyllä ollu rankkaa, ku toinen herää keskellä yötä huutamaan, viime yönä valvottiin 2 tuntia ku raivos vaan. Toivotaan että syy nyt tuollekin ihottumalle löytyis, ei olla nimittäin vaihdettu vaippamerkkiä tai annettu uusia soseruokia tms.. Ostin vaan sitä 8 kk ikäselle tarkotettua pilttipuuroa, mut en tiiä voiko se siitä johtua. Nyt ostin sit taas sitä 5 kk ikäselle tarkotettua ku siitä ei miun mielestä tullu mitään ihottumaa.. Mut katsellaan..
 
Voi ei, inhottava ihottuma :sad001
Meillä on yöt onneksi pikkusen rauhottunu eikä tyttö enää heräile itkuisena vähän väliä. Nyt olen saanut kaksi yötä nukkua ilman itkuja. Syömään on tosin herännyt normaali klo 6.00 sijasta klo 4.00. Mutta tänäänkin nukkui sitten suoraa klo 8.30. Ehkä tämä tästä.

Nyt kun arki taas koitti ja mies meni töihin niin meinaa tuskastuttaa tämä arjen pyöritys. Pyykkikasat kasvaa ja tiskiä pitää koko ajan pyörittää. Halu palata töihin taas nostaa päätänsä.. Ei kuitenkaan haluta laittaa toista pientä vielä vieraaseen hoitopaikkaan.
 
Juu ymmärrän että ku arki taas alkaa nii tuntuu ihan varmasti siltä että voi ku pääsis äkkiä töihin. Mut ei tää vauva-aika toisaalta kestä ku vähän aikaa, koitetaan nauttia siitä, vaikka välillä tiukkaa tekeekin. :)

Meillä ihottuma on vieläkin aika punanen, ei oo enää näppyläinen tai märkivä, mut sen ansiosta rytmit on menny ihan sekasin. Tytsy syö aika huonosti päivällä ja on sitte tietty yöllä nälkänen ja on heränny monena yönä syömään 150 ml. Toivon että tää yösyöminen loppuis, ku tossa välissä meni jo ihan täysiä öitä heräämättä tai syömättä. Niitä haikeasti kaivaten..

Meilläkin saattaa nyt olla aikamoiset muutokset edessä, ku mies alkoki omaksi ja kaikkien muidenkin yllätykseksi tälleen yllättäen opiskelemaan. Haki siis opiskelupaikkaa toiselta paikkakunnalta ja ensin hylkäs sen paikan, mutta sitte ne vielä soitti sieltä, että olis paikkoja tarjolla ja päättiki sitte lähteä opiskelemaan. Ollaan oltu siis miun äitin luona sitte asumassa, ku opiskelupaikkakunta on miun lapsuuden kotikaupunki. Mut nyt katellaan tässä tää eka kuukaus et miten lähtee käyntiin ja sitte tehään päätöksiä asunnon suhteen jne.

Tänään oli lääkärineuvola, tytsy oli nyt 7.6 kg ja 67 cm. Hyvin on kasvanut niukasta syömisestä huolimatta ja neuvolatäti sanoi että ei kuulemma tasasempi kasvukäyrä ois voinu olla. Eli ei ainakaan oo laihtumaan päässy, vaikka syöminen on ollu tosi huonoa nyt.
 
Heipsistä täältäkin,

Eilen oli poitsut lääkärineuvola ja saatiin tuoreita mittojakin: poju oli 76,9 cm pitkä ja painoi jo yli 10 kiloa. Huh! :grin 4,5 senttiä oli kahdessa kuukaudessa tullu lisämittaa, eli ei ihme, että vaatteet käy hirmukyytiä pieneksi.

Täällä ryömitään hirmuista vauhtia ja kontausasennossa heijaillaan, mutta vielä ei konttaillen olla liikenteeseen päästy. Kiipeily sujuu myös (äidin mielestä vähän liiankin hyvin!) ja jos sopivan tuen avulla nousee sitten myös itse istumaan, mutta ei kyllä vielä hirveän vakaasti istu ilman tukea ja tarkkana saakin olla, ettei kovin pahasti kolauta itseään, kun kupsahtelee nurin. :)

Ruoka maistuu hyvin ja tosiaan poju itse saa ruokansa syödä (paitsi puuro syötetään, kun siitä tulee niin kamala sotku, että mieluummin syötän, kuin siivoan!) :grin Aika pitkälle saa samaa ruokaa, kuin mitä me muutkin syödään, mutta toki suolattomana. Meillä ei kummankaan pojan kanssa ole tarvinnut huolehtia tukehtumisesta tai muustakaan, vaan tosi taitavia syömäreitä ovat olleet. Alkuun toki tuli kakomista ja puistatuksia, kun ruoka meni kurkkuun ja piti nielaista, mutta nykyään ei kyllä tuota kakomistakaan enää ole.

Minulla olisi tarkoituksena saada tutkinto nyt alkavana lukuvuonna valmiiksi, ja vähän jännittääkin, että kuinka homma lähtee luistamaan. Pojat kuitenkin pysyvät kotona, eli hoitopaikkoja ei ole. Toivon kovasti, että tuo mies tukee hommaa, niinkuin lupasi, ja minä saan keväällä todistuksen kouraani! :cool01
 
Heips!

Meilläkin oli viime perjantaina 8 kk lääkärineuvola; Neidillä pituutta 73 cm, painoa yli 10 kg ja py 45.4 cm :) Täällä lähdettiin eilen konttaamaan! Ihan hirveetä vauhtia kehittynyt.. Täällä siis ryömitään, kontataan, noustaan tukea vasten seisomaan ja otetaan sivusuunnassa askelia samalla, noustaan itse istumaan ja nyt jo istuukin tosi hyvin! Pinnasänky vasta paras kiipeilypaikka onkin ja alkuun kun oppi nousemaan tukea vasten seisomaan, niin ei olis malttanut nukkuakkaan, kun pinnis on aika kiva kiipeilypaikka :wink Kopsahduksia tulee kyllä myös, kun saatta yölläkin herätä ja nousta heti seisomaan, ennen kun mitään huutelee, kun ei tuo laskeutuminen vielä onnistu vaan päästää vaan irti.. Kai sekin pikkuhiljaa sen turvallisemman tavan oppii :)

Ruoka on maistunut hyvin, 5 ateriaa päivässä syö kiinteitä + maidot päälle :) Paljon teillä muilla menee nyt maitoa vuorokaudessa ?

Hampaat on vaivannut aika ajoin ja nyt niitä onkin jo 6 kappaletta :)

Nyt mulle tohon sormiruokailuun vinkkejä!! Jännittää kauheesti antaa mitään paloja! Annoin vähän kokkareisempaa sosetta, niin kako kauheeesti ja melkein oksensi, säikähdin jo sitäkin.. Ehkä vois alottaa vaikka mustikoilla ? :D Maissinaksuja ollaan annettu..

MPOP - Mitenkäs neidin ihottuma, joko on helpottanut ? Mä oon laittanut aina sinkki-voidetta, jos on ollut punoitusta, mutta en tiiä auttaako noin hurjaan ihottumaan.. Selviskö, mistä johtu ?

Hilla83 - Kävelläänkö siellä jo ? :wink koska meinaat palata töihin ?

Mymmeli-85- Ompas teillä pitkä poju siellä :) ja kerro mulle kanssa vinkkejä tohon sormiruokauluun! Millä olis hyvä aloittaa ? Haluun siis edelleen syöttää kyllä soseita, mutta jotain vois kokeilla, että saisi harjoitusta myös :)
 
Nyt on jo onneks ihottuma helpottanu! Ei ne neuvolassa oikein osanneet sanoa, että mikä sen aiheutti, lääkäri käski ostaa Daktarin-pulveria, ja sitä kun ruvettiin laittamaan, niin parissa päivässä parantu! Nyt oon käyttäny vaan ihan normi talkkia ja on pysyny pylly kunnossa. :)

Meille kanssa neuvoja sormiruokailuun! Meillä tuntuu noi soseet ja muutenkin lusikalla syöminen olevan niin vastenmielistä, mutta sitte taas jos antaa jotain banaanin- tai muun paloja mitkä on liukkaampia eikä heti osu käteen, niin tytsy vetää herneet nenään ja syöminen loppu siihen! Yhtä pitkäpinnainen tuntuu olevan kuin isänsä, jos ei heti onnistu niin lusikka nurkkaan vaan :D Maissinaksut maistuu ja niitä syö mielellään kun niistä saa hyvän otteen, mutta sit kaikki vähän liukkaammat esim. kurkku, banaani, liiskatut marjat, keitetyt kasvikset jnejne on vaikeita. Kai niitäkin vaan pitäis yrittää antaa, kai se tyty niidenkin syömisen jossain vaiheessa oppii. Miten isoja paloja annatte? Meillä kun ei vielä ole tullut yhtäkään hammasta, niin kaiken pitäis olla niin kauheen pehmeetä, että saa kielellä ja ikenillä liiskattua, mut sitten taas niistä pienistä liukkaista paloista on hankala saada kiinni. Mikä avuksi? :/

Toissayönä taas nukku heräämättä koko yön, ja sit taas viime yönä heräili senkin edestä. Ja suoraa huutoa! Voi kun muuttuis noi yöt taas vähän helpommiksi.. Meillä kontataan kovaa vauhtia ja kaikki paikat pitää ropeltaa, nyt on tutkittu jo koko kämppä ja kontataan paikasta toiseen. Sitte yrittää kammeta itteään istualteen jos on vaunuissa makuulla selällään, vatsalihaksilla pungertaa ja käsillä yrittää avittaa työntämällä. :D

Miten pitkiä päiväunia teillä nukutaan päivisin? Meillä nukutaan enää harvoin 3 tuntia ja silloinki pitää olla ulkona vaunuissa, ei saa olla liian kylmä eikä liian kuuma, tuntuu että hirveen tarkka on että mikä lämpötila jne. et nukkuis pitemmät unet. Normisti nukkuu tunnin jos sitäkään oli sitten sisällä tai ulkona..
 
Meilläkin yöt nyt vaihtelee ihan laidasta laitaan. Ensin nukutaan kaksi yötä putkeen klo 22.00-6.00 syönti ja sitten ysiltä ylös ja sitten taas heräillään usein ja ei rauhotu muuta kuin syöttämällä ja ylös jo ennen kasia..
Ei siis koskaan tiiä millanen yö tulossa. Päiväunia tuo ei nuku kuin kahdet noin 1h päikkärit. Ollaan nyt yritetty aikaistaa nukkumaanmenoa ja on ennen ysiä jo sängyssä, mutta ei meinaa nukahtaa millään, eilen sentään oli untenmailla 21.30.

Ei meillä vieläkään kävellä, mutta muuten kyllä kaikkea mahollista. Kiikutaan, juostaan taaperokärryillä, kontataan jne. On jo seisonu ilman tukea, mutta askelia ei vielä uskalla ottaa.

8kk neuvolassa käytiin ja mitat 68cm ja painoa 7,6kg. Pieni ja ketterä tyttö siis meillä :D

Tänään mennään tutustumaan perhepäivähoitajan luo, saan huomenna tietää alkaako syyskuussa työt. Jos alkaa niin työajat on joustavia ja saan tehdä etätyötä niin, että tyttö on hoidossa 3 päivää viikossa mahdollisimman lyhyen aikaa.

Mutta pelottaa ja jännittää kyllä, että tykkäänkö hoitajasta. Jos en niin eihän sitä uskalla jättää lasta sinne! Kohta se selviää kun käydään tutustumassa.

Meillä menee sormiruokailuna kokonaiset mustikat tosi nätisti suuhun! :) Muuten ruoka kyllä pääasiassa menee äitin tai isin lusikan kautta suuhun.. Porkkanan palasta tykkää jyystää nuilla kahdella alahampaalla kyllä.
 
Sormiruokailusta: Sen mitä itse olen tuosta sormiruokailusta (baby-led weaning) lukenut, niin vauvalle voi huoletta antaa mitä tahansa (paitsi niitä muutamia, mitkä on alle 1-vuotiailta kielletty, esim. hunaja ja lanttu). Palojen on hyvä olla sen kokoisia, että niistä saa hyvän otteen (esim. parsakaali on oikein oiva, kun varresta saa otteen ja sitä kukintoa voi sitten imeskellä/pureskella). Tuon sormiruokailun idea perustuu siihen, että vauva saa omassa tahdissaan tutustua kiinteisiin ruokiin ja varsinaisesti nälkä hoidetaan maidolla siihen asti, kunnes ruokaa alkaa oikeasti mennä vatsaan asti. Tuo englanninkielinen nimitys avaa tuon homman idean paremmin. Eli lapsi saa omassa tahdissaan siirtyä maidosta kiinteisiin. Toki noita ohjeita voi soveltaa myös ns. sekakäyttöön, eli vaikka soseita antaisikin, niin varmasti vauva tykkää myös syödä itse. Niitä kakomisia ei kannata pelätä, vaan se kuuluu ihan olennaisena osana siihen, kun vauva oppii liikuttamaan ruokaa kielellään nieluun ja jos pala on liian iso, vauva kakoo sen takaisin suuhun. Se toki kuulostaa hurjalta ja yökkäyksiä ei tietenkään ole välttämättä kiva katsoa, mutta nuo on ihan luonnollisia reaktioita. Tietenkään vauvaa ei saa jättää yksin, jos vaikka oikeasti tulisikin tukehtumistilanne, mutta ei meillä ainakaan ole sellaista tullut, vaikka välillä onkin yökitty hurjastikin. Alkuun pojua myös puistatti, kun nieleskeli. Ilmeisesti palan tunne kurkussa oli sen verran inha ja outo, mutta nykyään ei kyllä puistata enää mikään. :grin

Jos tuntuu, että lapsella menee hermo, kun ruuasta ei saa otetta (tätä kyllä tapahtuu meilläkin välillä), niin sitten kannattaa tarjota sellaista mistä otteen saa. Minä olen tehnyt puurosta leipää, jota poika saa syödä aamupalalla. Eli olen sekoittanut keitetyn puuron sekaan jauhoja ja öljyä, levittänyt taikinan pelille noin sentin paksuiseksi levyksi ja paistanut uunissa. Toimii hyvin sormiruokana ja sotkee paljon vähemmän, kuin jos antaisi pojalle pelkkää puuroa. Ollaan pari kertaa myös tehty kasvislettuja (kesäkurpitsa-porkkana- ja pelkkiä porkkanalettuja). Taikinaan tulee vettä, jauhoja, muna ja kasvikset raastettuna). Nuokin pysyy hyppysissä hyvin ja niistä saa myös hyvin palasia irti, kun on ihan pehmeitä. :grin Olen lukenut netistä blogia "Lenni-led weaning", josta olen myös noita ruokaohjeita löytänyt (ja muokannut). Sieltä löytyy paljon muitakin hyviä ohjeita ja neuvoja ja muutakin infoa asiasta, jos kiinnostaa lukea.

Ei tämä vauvojen ruokailu kuitenkaan mitään rakettitiedettä ole. Eli ei asioista liikaa kannata stressata. Ja ainakin noi meidän pojat on olleet todella taitavia ruokailijoita ihan alusta saakka, eli eiköhän tuo syöminen ole samalla tavalla luonnollinen toiminto kuin imeminenkin... :cool01 Toki kannattaa ne ensimmäiset kerrat ajoittaa siten, ettei vauvalla ole mikään kuolemannälkä, eli antaa vaikka ensin maitoa ja sitten istuttaa syöttötuoliin ja antaa eteen kaikenlaisia sopivia palasia maisteltavaksi. Niin jaksaa sitten keskittyä siihen tutkiskeluun, kun ei tarvitse nälästä hermoilla...
 
Takaisin
Top