Elokuun eloisat

Niin ja Pääskyselle piti sanoa, että tsemppiä leikkaukseen ja siihen liittyviin muihin asioihin ja pohdintoihin. Pidä lippu korkeella.

Meillä menee yöt nykään melko hyvin. Yöllä syödään maitoa siinä viiden pintaan ja Mette heräilee uuteen päivään klo 6-7 normaalisti. Eli yöunta yhteensä tulee 10-11 tuntia. Mette kuitenkin tuntuu reagoivan herkästi kaikkiin ääniin mitä kuuluu. Välillä havahtuu siihen kun me käännetään kylkeä tms. Nyt on vakavassa harkinnassa, että siirretään Mette omaan huoneeseen, saadaan kaikki hieman enemmän yörauhaa. Ainakin voisi kokeilla.

Päiväunet onkin sitten ihan oma lukunsa. Tunnin mittaiset päikkärit on aika huippua nykyään. Näitä lyhkäsiä pätkiä Mette vetelee sitten useammat. Ei siinä mitään muuten, mutta en jaksais jatkuvasti olla nukuttamassa. Ja se nukahtaminen päikkäreille on myös tosi vaikeeta.

Hampaita meillä tehdään urakalla. Ensimmäinen hammas puhkesi viikko sitten, mutta sillä on useita hampaita tulossa nyt kerralla, eli ensimmäisen puhkeaminen ei auttanut oloon yhtään. On siis vähän känkkistä ollut ilmassa.

Toissapäivänä Mette sai allergisen reaktion kun oltiin syömässä. Mette söi omin käsin jauhelihapihvistä leikattua suikaletta. Sisältö oli naudanjauheliha, kananmuna, sipuli, valkosipuli, valkopippuri ja chilipippuri. Mausteita oli siis vain pieni ripaus koko taikinassa. Se ehti pari kertaa laittaa pötkön suuhun kun naama lehahti aivan punaiseksi kauttaaltaan otsaan asti ja myös niska alkoi punottaa. Kasvot myös turposivat niin, että silmät oli sirrillään. Tuli äkkilähtö päivystykseen. Siellä kyllä alkoi nopeasti helpottaa, eikä mennyt enää pahemmaksi. On vaan nyt iso pohdinta, että mistä reaktio johtui, koska ei ole aiemmin reagoinut näin. Oma villi veikkaukseni on kananmuna, koska Mette on aiemmin saanut sitä vain pari kertaa ja hyvin pienessä määrin. Nyt olin laittanut 2 kananmunaa tuohon 400 g jauhelihasta tehtyyn taikinaan. Enpä tiedä... oli kyllä aika tietämätön ja epävarma lääkäri siellä päivystyksessä. Onneksi ei hänen kanssaan tarvitse asiaa enempää käsitellä.

Tänään oltiin kunnolla metsäilemässä. Mette matkusti kantorepussa isin selässä. Satoi, niin laitoin Meten ja kantorepun päälle rinkan sadesuojan. Pysyi tyttö kuivana. Pari tuntia tarvottiin umpimetsässä ja noukittiin kanttarelleja samalla. Meidän koira juoksi aivan täpinöissään ympäriinsä. Se on todella nauttinut nyt kun ollaan muutettu ja on metsämaastot tässä heti niin pääsee paljon useammin metsään juoksemaan. Oli kiva reissu meille kaikille ja ihana oli palata kotiin saunomaan ja syömään. :)
 
Hmm. kyllä Mette noita mausteitakin on saanut ennen tuotakin, varsinkin valkopippuria melkein päivittäin. Chilipippurissakaan ei ollut eka kerta. Mutta täytyy nyt ottaa tarkkailuun sekä chilipippuri, että kananmuna. Molempia olen ajatellut varovasti kokeilla uusiksi jossain vaiheessa lääkärin kiellosta huolimatta. Lääkäri oli sitä mieltä, että nyt ei näitä aineita enää yhtään kun tuli näin voimakas reaktio... ilman, että edes tiedetään mistä johtui...
 
tättärä: mä itseasiassa olen hieman alkanut epäillä uudestaan maitoallergiaa, syynä tämä: jokunen aika sitten laitettiin Meten iltapuuron sekaan kaappiin jäänyttä Nan korviketta. Eli ihan taviskorviketta. Siitä seurasi aivan hirveät ilmavaivat ja kovaa puklailua koko yön. Lakanat oli täynnä puklua, samoin koko tyttö. Mietiskelin, että onko kyse tottumattomuudesta vai allergiasta/yliherkkyydestä. Sen jälkeen ei olla kokeiltu. Naudanlihaa Mette on kuitenkin saanut tosi usein ja on saanut jo tuon jälkeenkin ongelmitta. Kyllä mä melkeen veikkaan, että se on se kananmuna tai chilipippuri. Nuo muut aineet on niin paljon olleet käytössä. Mulle joku allergialääkäri joskus selitti, että voi olla, että vaatii pari kertaa ruoka-aineeseen törmäämistä ennen kuin elimistö osaa allergisoitua sille. Eli jospa Mette nyt vasta on allergisoitunut?? Samaa ideaa kuin se, että vauvat ei yleensä saa ekana keväänään vielä siitepölyallergiaoireita kun vaatii sen allergisoitumisen ensin ja vasta seuraavana vuonna "osaa" reagoida. Osasinkohan yhtään selittää ymmärrettävästi. :D Mutta on tää kyllä inhottavaa kun ei tiedä, mistä johtui.
 
Meemi, ootko kokeillut jättää jotain päikkäreitä pois vai eikö Mette millään jaksa valvoa sen pidempään kuin nyt valvoo? Meillä mennään välillä jopa vaan yksillä päikkäreillä, sillon nukkuu pidempään, mutta vaatii kyllä unikaverin tai heijaajan. Mutta kuitenkin.
 
joo, oon itseasiassa ajatellut nyt, että alettais jättää aamupäivän unet väliin. Mette siis heräilee siinä klo 5-7 ja simahtaa uusiksi yleensä n. klo 8. Sitten seuraaville unille klo 11 ruoan jälkeen. Nyt ajattelin, että jos yrittäis valvottaa sitä tuonne 11 asti nukkumatta niitä aamu-unia. Jokin aika sitten yritin, mutta se meni aivan hirveeksi taisteluksi. Oli ihan yliäsynyt, ei jaksanut syödä kun klo 10 aikaan annoin jo ruokaa ja laitoin siitä unille. Eikä nukkunut kuin alle tunnin. Ehkä se vaatis ensin totuttelua vähän... silloin koitin vain muutaman päivän. Meillä ei tosiaan heijalut auta enää unen jatkamiseen. Jos herää niin herää, en oo keksinyt keinoa saada sitä jatkamaan unta päivisin.
 
Takaisin
Top