Elokuun eloa

Siilineiti

Vauhtiin päässyt keskustelija
Hups! Sehän on jo elokuu ja teksti meinasi lipsahtaa heinäkuulle.

Heippa vaan taas kaikki! :)

On taas vierähtänyt aikaa, lukemassa olen käynyt mutta kirjoittamiseen ei taho millään löytyä sopivaa rakoa.

Ompas tosian moni vauva jo aloitellut liikettä. Meillä ei vielä käännytä, mutta ääni on löydetty, kamala kiljuminen kuuluu ja sitten hymyilytyttää päälle. Oma ääni on jännä. :D Jonkin veran tarttuu tavaroihin, mutta en tiedä vielä onko tarkoituksellista vai vahinkoa.

Hugemama: Meillä on iltaisin tietynlaiset rutiinit, johtuen noista isommista lapsistakin tietysti. Esikoisen aikaan (kesävauva) meni kans aika kauan ennenkuin rutiinit löytyi.. Varsinkin kesäaikaan kun ei ole muutenkaan oikeen rytmiä missään.. Kyllä se vielä ajan kanssa löytyy eikä vauva siitä mikskään mene! :)

Meidän lomareissu lähenee, n. kuukausi vielä, mutta silti. Ihanaa päästä lämpöön!
 
Siilineiti: Ootteko te lähdössä ihan jonnekin rantalomalle? Sen takia kyselen ku ollaan täs kahen vaiheella et varataanko talveksi lomareissu, mutta jotenkin mua mietityttää tuon poitsun kans sinne lähtö (poitsu ois sillon 9 kk:tta). Mua jotenkin ressaa se et miten sen ikäisen kanssa pystyy olemaan niin paljon auringossa, ku periaatteessa ne aurinkorasvat on pahasta, mut ei niitä ilmankaan siellä voi olla ja sit tietysti tuo vaatetus...pitäskö alkaa sijoittaan johonkin uv-vatteisiin. Äh, en mä tiiä sekoilenko mää vaan tän asian kanssa ku ensimmäinen lapsi on, niin ei osaa jotenkin ajatella järkevästi :dance018
 
Sinne vaan mami-83! :) Rantalomalle mekin ollaan menossa. On matkustettu 6 kk vanhan, 1 v 3 kk vanhan ja 10 kk vanhan kanssa. Hyvin on sujunut. Vauvaa/pientä on pidetty vaan varjossa (rattaissa kuomu, rannalla päivänvarjo) ja apteekista saa niitä fysikaalisia rasvoja jos vähän haluaa myös uittaa. Altaassa sitten on käännytty vähän silleen aina että oma vartalo on blokannu aurinkoa. Musta tollanen alle vuoden ikäinen joka ei vielä kävele on helpoin matkakumppani! :) Meillä ei ole ollut uv-vaatteita, mutta valkoisia kevyitä vaatteita kylläkin. Ja lierihattu päässä.

Eihän se aurinko hyväksi suurissa määrin ole, mutta kasvaahan ne lapset noissa lämpimissäkin maissa, joten maalaisjärjellä taas, sanon minä..

Unohdin muuten mainita että meidän "pieni" neiti oli neuvolassa jo ihan vähän vaille 7 kg! Apua! :D Kyllä siinä on kantamista reissussa..
 
Siilineiti: Kiitos varmennuksesta :) Ehkäpä mekin uskalletaan lähtä sinne ulkomaille :) Mekin kun halutaan reissata aika paljon, niin onhan se hyvä alkaa totutella reissaamaan lapsenkin kanssa eikä sen takia jättää reissuja tekemättä. Ja kuten sanoit maalaisjärjellä pääsee pitkälle :)
Oikein mukavaa reissua teille!
 
Hei pitkästä aikaa täältäkin! Poika nukkuu sängyssämme yöunilla, ja mulla on vapaat kädet ja pääsin ihan läppärille dataileen, hoo-ray! Aina käyn tosiaan kännykäl viestinne lukemassa, mutta sillä en vaan jaksa lähtee kirjoittamaan.

Yöt meillä alkaa olee aika rutiineja jo, ysin maissa nukahellaan ja nukutaan noin ysiin-kymppiin (toki aamukuuden-seiskan maissa on sellanen pitempi hereilläolohetki mutta sitten sekä minä että poitsu nukahetaan vielä toviksi ja minä herään elävän tuntuisena). Päivissä ei vieläkään oo yhtään mitään rutiinia, tuon päikkärit on yhä niitä 5min-3h väliltä, eikä ikinä etukäteen tiedä, kuinka pitkät päikyt on seuraavaks eessä.

Muuten menee omasta mielestäni nihkeesti. Tunnen oloni tosi yksinäiseksi. Oon etääntynyt miehestä paljon, ja oon paljon miettinyt sitä etten enää ihmettele, miksi niin paljon pareja päätyy eroon lapsen ensimmäisen ikävuoden aikana. Kyl me tässä vielä sinnitellään, mutta ei mulla mikään unelmaparisuhde-fiilis tässä ole. Välillä käynyt jopa mielessä, että onko baby blues iskenyt mieheeni, kun se välillä kilahtelee ja suuttuu ihan ihmeellisistä asioista. Vaikka kuinka yritän tehdä sille asioita helpoksi ja pitää sen hyvällä tuulella, niin se saattaa silti nähdä asiat ihan eri valossa. Esim yks kerta mies oli kipeenä kotona, ja piti käydä kaupassa+apteekissa. Poika oli nukahtanut. Mä olin jo aiemmin tuntenu olevani täys nolla, kun mies valitti etten enää vaunuile ulkona tarpeeks, oon laiskistunut ja "ilmeisesti innostus vaan loppui" ja "mitä sä oikeen teet päivät pitkät kun et oo sitä ja tätäkään ehtinyt tehdä". No, kysyin mieheltä että voiko se kattoa poikaa sen aikaa jos kävisin kaupassa autolla, niin ehtisin nopsaa. Mies sanoi ensin tyrmistyneenä "ai autolla!?", ja sit et kyl hän voi jos poika nukkuu, mut jos se herää niin ei hän jaksa sitä hyssytellä. No, koska en tiedä etukäteen kuinka pitkään ne päikyt kestää ja hän teki selväksi että jättäisi pojan vaan huutamaan (no tuskin mutta ei olis ainakaan iloinen mies jos poika heräis ja itkis), niin mä sitten päätin ottaa pojan, laitoin vaunuihin ja sanoin että lähen käymää siel kaupas. Mies tokas "ai etkö meekään autolla" ja sitten veti herneet siitä nenäänsä, etten jättänytkään poikaa hänelle vaikka hän sanoi että voi tätä katsoa, ja nyt kun lähden vaunuilla niin kestää kauan ennenkuin tuon apteekista helpotusta hänen flunssaansa. Eli pieleen meni sitten, vaikka yritin olla mieliksi.
Tällaisia samantyylisiä ristiriitoja on ollut paljon; yritän miellyttää mutta tuloksena on vain se, että tunnen itteni sekä huonoksi äidiksi että huonoksi puolisoksi.
Mies myös viihtyy hyvin paljon tietokoneellaan yläkerrassa, ja mä periaatteessa pyöritän arjen. Kakkavaippojenkin vaihto on erittäin harvinaisissa tapauksissa miehen homma.

Olo on vaan tosi maassa. Oon yrittänyt puhua ja kysellä että mikä on, ja mitä asialle vois tehdä mutta mies sulkeutuu vaan enemmän omiin oloihinsa, ja pisimmät vuorokeskustelut mun kanssa on just valittamista jostain, mikä on nähty ilkeilynä vaikka on yrittänyt olla hyvä. Se onkin tuonut sitten tän lieveilmiön, että oon vaan hiljaa, hoidan arkirutiinini enkä oikein enää keskustele mistään, koska en jaksa tapella enkä jaksa kuulla sanoja jotka ovat kaukana kannustamisesta.

On toki niitä hyviäkin päiviä, ei tää nyt ihan totaalipaskaa oo enkä eroa vielä ajattelekaan, mutta kyllä mulla koko ajan jotenkin takaraivossa on se, että oon niin sanotusti "varpaillani", eli pelkään koko ajan että teen jotain väärin.
En tiedä mitä tekisin.


Huoh. Tulipa avautuminen ja surkee kirjotus, anteeksi. Jatketaanpas toiseen aiheeseen; poikaan.

Hän on nyt 3½kk, kääntyy selältä kyljelleen mutta ei käänny mahalleen. Jos hänet asettelee mahalle, tukee tosi hyvin niskaa (tukenut jo varmaan 1kk lähtien), mutta ei osaa liikkua mihinkään. Nauruakaan ei vielä tule, mutta sellaisia ilon kiljahduksia, ja juttelee muuten paljon. Itkee vähän, ja loppuu sillä että ottaa syliin/antaa tissiä/nukahtaa. Tarkkailee ympäristöään isoilla silmillään, hiljaa, keskittyneesti. Muutama viikko vielä neuvolaan, en tiedä minkä ikäisestä pitää huolestua jos ei meinaa kääntyä/lähteä liikkeelle?

Muskariinkin pojan ilmoitin, ja eka kerta meillä on 26.8.! Lisäksi vauvauintiin Käpylään (vauvauinti Kultakalat) suunnataan 1.9. lähtien :)
 
Huuhkaja; toi sun teksti teidän arjesta on ihan suoraan meiltä!
Meillä keskustelut on aivan samaa kaavaa noudattelevia ja arki rullaa juurikin noin! Minä hoidan kodin ja vauvan ja mies on uupunut työpäivän jälkeen, sentään hoitaa poikaa sen aikaa että oon päässyt salilla käymään, mutta muuten, jos poika itkee niin minä kannan ja hoidan.. Ja monesti kuullut myös kommentin, miten en oo mitään ehtinyt vaikka koko päivän kotona.. Meillä myös ollaan melko paljon vaan hiljaa ettei riitoihin ajauduta. Ei harkita eroa, mutten ois enää ihan täysin ihmeissäni jos joku päivä niin kävisi :sad001
Meillä myös tuntuu aiheuttavan riitoja minun palautuminen, enkä nyt halua antaa miehestäni ihan täysin kusipääkuvaa, mutta ylimääräiset kilot vaivaa, tietenkin minua, mutta myös vähän miestä ja se loukkaa mua niin syvästi! Oon monesti ihan itku kurkussa koko päivän, mies ei vaan osaa puhua aiheesta kannustavasti vaikka haluaisikin varmasti, tuntuu että aina negatiiviseen sävyyn sanoo asioista. Imetyksen keskellä sitä ei itseään meinaa muutenkaan tuntea kovin naiseksi, varsinkaan nuoreksi ja hyvännäköiseksi, ja tosiaan löysä mahanahka ei varmasti viehätä, mutta silti on ikävä kun mies kyseenalaistaa tekemisiäni, tyyliin, vauva on ollu kiukkunen ja oon ihan poikki, kuulen kommentin, "kai sä meet salille kumminkin, nythän toi vauva nukkuu", "Jos meet lenkille ni koita juosta vähän, se on tehokkaampaa" jne.. Mun mies on tosi urheiluhullu ja tiedän että pääsääntösesti hän vaan toivoo minun olevan hyvässä kunnossa meidän yhteistä tulevaisuutta varten, mutta kumminkin, turhauttaa kuunnella tuommosta kun teen ihan kaikkeni meidän arjen eteen ja myös mun palautumisen eteen, se vaan on tosi hidasta! Turhauttavan hidasta!

Nyt minun on mentävä hoitamaan vaavi yöunille, se on tuolla mummin hoivissa, tuun päivittelee muut kuulumiset toiste :)
Piti vaan tulla tuohon kommentoimaan, ettet ole yksin Huuhkaja!
 
Voi huuhkaja ja pikkulintu! Todella monet parit päätyvät eroon ensimmäisen lapsen ekan vuoden aikana varmaan siksi, että elämä muuttuu todella radikaalisti. Miehet varmaan kokevat että naista ei enää kiinnosta mies tai mikään muu ollenkaan, vain vauva, kun onhan siinä niin kiinni aluksi. Kuitenkin jos vielä vähän aikaa jaksaa taistella, alkaa arki helpottua ja parisuhteelle jää taas aikaa. Se tosin vaatii sen että juuri se tietokoneella roikkuminen jätetään ja tosissaan keskitytään toiseen. Ihan samoja ongelmia on täälläkin on ollut aikoinaan, nyt kuitenkin kolmannen kohdalla tietää että tämä alkuvaiheen hektisyys ja kiristävyys menee ohitse. Toki ei se itsestään parane, puhua pitää paljon ja viettää aikaa yhdessä.

Huuhkaja: Voisiko olla että miehesi on vaan tosi epävarma olemaan vauvan kanssa vaikka ei halua sitä myöntää? Itse ainakin sorruin aluksi jatkuvasti neuvomaan ja korjailemaan miehen tekemisiä. Miesten pitäisi antaa tehdä asiat omalla tavallaan, oli ne tavat sitten kuinka hölmöjä tahansa.. :wink Ja kannustaa heitäkin. Mutta aika ikävän kuuloinen tilanne, ei ihme että sulla oli paha mieli. Meilläkin kyllä joskus mies heittää tuon kortin, että "en jaksa hyssytellä" ja sit on tosi mukava mennä kun miettii että jos se nyt siellä huutaa (vaikka eihän se nyt jättäisi oikeasti hoitamatta..). Mutta silti tulee syyllinen olo vaikka ihan tosiaan olisi jotain miehelle vaikka tekemässä eikä sentään shoppailemaan lähdössä- Tuttua siis!

Meillä ainakin on joka kerta helpottanut lapsen kasvaessa se että mieskin alkaa saada kontaktia vauvaan enemmän ja alkaa olla yhteisiä juttuja. En yhtään ihmettele että aluksi on ulkopuolinen ja hämmentynyt olo.

Hankala on neuvoja antaa kun ei tunne niin hyvin, ulkonäön moittiminen on kyllä tosi inhottavaa jos siitä on paineita jo muutenkin. :sad001 Onko teillä apujoukkoja että pääsisitte vaikka leffaan tai muuta yhdessä?

Vanhemmiksi kasvaminen parisuhteesta kiinni pitäen vie aikaa, mutta jos perusasiat on kunnossa (ei ole fyysistä eikä henkistä väkivaltaa tms.) niin työtä kannattaa tehdä ehjän perheen eteen. Mutta jos tuntuu että ei ole mitään tehtävissä ja tuntee toisen takia jatkuvasti itseään huonoksi niin ei sellaiseenkaan suhteeseen kannata jäädä.

Apua kannattaa kysyä neuvolassa, he osaavat ohjata eteenpäin tai ihan vaan puhuminenkin auttaa.

Tsemppiä!
 
Ai niin ja Huuhkaja: Ei ole mitään kiirettä vielä, meillä vauvelit on lähtenyt tosi myöhään liikenteeseen, se on tosi yksilöllistä. Oisivatko opiineet kääntymään kunnolla 5-6 kk iässä, istumaan ja konttaamaan 8 kuisena ja kävelemään vasta 1 v. 3 kk. Joten ei hätää! :) Eiskoinen meillä oli niin pullukka (vaikka vaan täysimetys) että sillä varmaan kesti :D
 
Pikkulintu, meilläkin tosiaan mies huomauttelee painosta eikä ole kannustava. Kyselee paljonko raskauskiloja jäljellä, puristelee/ottaa käsiin kehoni löysiä kohtia ja päästää sellaisia typeriä ääniä, ehdottelee että "milllon alat hölkkään vaunujen kanssa" eikä tosiaan yhtään kannusta. Jossain vaiheessa olin aatellu, et ehdotan miehelle että pojan nukahdettua illalla voisin yksin käydä hölkkälenkeillä, nyt kun säätkin ovat tosi hyvät. Sitten mieheltä tuli taas joku avautuminen että oon vaan laiska ja sohvalla päivät pitkät, niin en halunnutkaan enää ehdottaa omaa hölkkälenkkiä, koska silloin mies luulisi, että tuolla kamalalla valittamisella on saanut aikaan sen että liikun. Oon yrittäny sanoa että ois kivaa jos hän kannustaisi, niinkuin oikeasti tulisi kannustaa, mutta jostain syystä hän ei niin tee.

Tultiin eilen mökkireissusta (missä mies oli yksin kalassa koko ajan koska me emme veneeseen voineet mennä ja mies oli sanonut että on nyt kalassa kun voi, kun palataan niin hän on meidän kanssa), kello oli noin 13 kun olimme kotona, ja siitä lähtien, ruoanlaitto poislukien, mies oli vain yläkerrassa koneella. Välillä kun huhuilin ja kerroin että on yksinäinen olo, hän sanoi että tulee pian. Saattoi käydä 5 min alhaalla mutta palasi aina ylös. Vasta 2230 maissa, kun itseäni jo väsytti, hän tuli alas katsomaan elokuvaa (eli ei silloinkaan oikein ollut läsnä).
Ostin hänelle eilen karkkiakin kun hän pyysi (itsehän hän syö mitä sattuu, on onnekas geeniensä kanssa eikä liho toisin kuin minä), ja nyt aamulla sitten kuului vihaista ihmettelyä "miten pöytä on täynnä sokeria!?" johon vastasin että en tiiä, onhan siinä ne karkit ainakin. Hän sitten sanoi selkeästi mua syyttäen, että "ei se tarkota sitä että koko pöytä pitää sotkea".. Ja kun pyysin vaihtamaan vaipan, hän huutaa vessasta "ei täällä oo yhtään vaippoja" - huusin takas että on siellä, ja sitten kun menin ovelle katsomaan niin mies tiuskasi "mikset voinut sanoa että 'on mutta ei valmiina'", siinä kun hänen vieressään oli pyykkitelineellinen kuivia vaippoja. Eli siitäkin suuttui, kun itse ei osannut katsoa edes viereensä vaan oletti että kaikki on hänelle valmiina.

Tällaista ihan typerää kitinää täällä siis heti aamusta, eipä ole yhtään parempi päivä siis. Itkua taas pidättelen.

Siilineiti, oon yrittänyt tuotakin että olen hiljaa enkä kerro mitä tehdä, mutta kun tässä on se ongelma että jotta mies olisi vauvan kanssa, joudun sitä kuitenkin erikseen pyytämään. Hän ei itse tee mitään aloitetta vauvan kanssa, ja joskus saattaa jopa sanoa, esim kakkavaipan tultua, että "äitin vuoro vaihtaa vaippa" jos hän itse oli edellisen vaipan vaihtanut. Ihan kuin siinä olisi jotkut vuorot.. En tiedä tosiaan mitä tekisin. No, muutama viikko siihen neuvolaan, kaipa kestän sinne asti kun kerran tähänkin asti olen kestänyt..

Kiitoksia "kuuntelusta" teille :)
 
Huuhkaja: Voi kun kuullostaa ikävälle. :sad001 Miehesi käytös on kyllä nyt tosi ikävää sua kohtaan. Toivotaan että saat neuvolassa asiasta puhuttua ja sitten jotain myös miehen kanssa. Ja jos tuntuu että ei kestä niin voithan pyytää ajan jo aikaisemmin. Siksi ne siellä neuvolassa ovat että auttavat, ja yksi tärkeimmistä asioista on vanhempien keskinäinen parisuhde. Eli sinne vaan! Voimia.
 
Surullista kuulla Huuhkaja ja Pikkulintu! Voin sanoa, että meilläkin on koettu tuota. Oikeastaan vieläkin saan miestä pyytää hoitamaan vauvaa, jos haluan hänen poikaa hoitavan. Isompien poikien kanssa touhuaa oma-aloitteisesti, mutta vauvan kanssa ei osaa olla. Olen tullut siihen tulokseen, ettei mun mies osaa olla luontevasti pienten vauvojen kanssa, vaan hän kaipaa aika paljon vastavuoroisuutta siihen toimintaansa enemmän kuin pienen vauvan kanssa saa.

Mulle on nyt sitten vissiin käynyt niinkun pelkäsin. Mä itkeskelen päivittäin ja kaikki tuntuu turhalta. Hermostun isommille pojille tosi herkästi ja vauvan hoitaminen tuntuu rankalta. Olen väsynyt kokoajan (vaikka vauva nukkuu yöt hyvin) eikä mikään kiinnosta. Syksy ahdistaa jo, kun jään niin yksin. Meillä on ollut mukava kesä kun on ollut seuraa kavereista niin lapsille kuin äideille, mutta syksyn tullen ystävät palaavat töihin/opiskelemaan ja heidän lapsensa päivähoitoon. Kun jo muutenkin masentaa niin pelkään miten masentunut olen syksyllä kun on pimeää ja olen ihan yksin. Ei minusta ole menemään mihinkään kerhoonkaan kun on tuo 5v joka ei viihdy missään perhekerhoissa vauvojen ja taaperoiden seurassa. Tää on jotenkin niin kamalaa..

Noh, poika kasvaa ja kehittyy. Viimeksi 3kk neuvolassa oli 6890g eli ei ollut vielä ylittänyt 7kg rajapyykkiä. Poika on nyt oppinut tarttumaan leluihin ja viihtyykin hyvin vatsallaan. Osaa kyllä itse kääntyä selältä mahalleen, muttei kovin usein viitsi.. Tarkasti poika seuraa ympärillään tapahtuvia asioita ja juttelee kovaan ääneen. Vaatii myös itselleen seuraa välillä kovaankin ääneen. Kiinteitä ei olla vielä aloiteltu, odottelen ensin 4kk lääkärineuvolaa..

Voimia vaan kaikille :Heartred
 
Parisuhteesta: Voi, toivottavasti tämä on vain ohimenevää teillä ja arki normalisoituu pian. On todella inhottavaa jos ei saa tukea omalta mieheltä, koska kuitenkin nämä vauva ajat ovat aivan todella ainutlaatuisia ja kyllähän ne myös on raskaita.
Meilläkin on kyllä parisuhde jäänyt taka-alalle vaikkakin hyvin erilla tavalla. Meillä mies on kyllä tukena ja hoitaa vauvaa, mutta me ollaan enemmän kavereita nykyään, koska yhteistä kahdenkeskistä aikaa ei vain löydy. Esim. seksiä on ollut viimeksi joskus silloin kun olin raskaana eli todella kauan sitten.
Kyllähän se vähän pelottaa, mutta kyllä jaksan uskoa että aikaa me löydämme sitten ehkä myöhemmin kylläkin, mutta kunhan yrittää vaan pitää muuten yhteyden toiseen ja voihan sitä olla toisen lähellä muutenkin toki.

Eemi: Tsemppiä :Heartred Jos tuntuu todella raskaalta, niin pyydä apua vaikka joltain sukulaiselta ettet jää ihan yksin surkean olon kanssa.

oma napa: Miehellä alkoi loma joku aika sitten ja on kyllä ollut niin ihanaa kun on toinenkin kotona, kun muuten olen niin paljon yksin kotona poitsun kanssa. Ollaan myös tehty todella paljon kaikkea, niin tuntuu että sitä on niin yli pirteä ja onnellinen.
Kyllähän se syksy tulee tännekin ja arki sen mukana, mutta jotenkin kyllä odotan ihan syksyä ja pimeää. Saa nähdä miten mieli muuttuu kun se pimeys iskee tänne :)
Huomenna lähetään taas reissuun huomenna ja hommaa kyllä riittää loppu lomalle kotona, kun pitäs yrittää pestä matot ja ikkunat sun muuta.
 
pitkästä aikaa taas täällä. ainakin tuntuu siltä.
parisuhteesta:meillä kuulostaa vähän samanlaiselta tilanteelta kuin mami-83. vähän sellanen kaverisuhde nyt meneillään kun jotenkin niin kiinni ollaan lapsissa. ollaan kyllä mietitty et käytäis kahdestaan jossain, mutta jotenkin ei vielä olla kauheesti viitsitty jättää poikaa hoitoon. ihan vauvana se oli tunnin hoidossa mutta se oli silloin helpompaa kun nukkui niin paljon...

tänään kokeiltiin porkkanaa ekaa kertaa. ei ollut mikään menestys, mutta siitä se lähtee:) käytännössähän se ei syönyt mitään, mutta kunhan sai vähän makua suuhun! viime viikolla tulii 4kk. poitsu meillä oppi kääntymään selältä mahalle viikkoa vajaa 3kk ja nyt menee pikkusia matkoja eteenpäin, mutta voimia ei vielä paljoo ole, joten ne jkää aika lyhyiksi, sellasta 1m abaut. en sanoisi sitä ryömimiseksi. esikoinen aikoinaan oppi kääntymään 3kk1vk ja ryömimään 7kk iässä. eli vähän eroa on. konttaamaan esikoinen lähti 8,5kk ja sitä ennen oli noussut jo pystyyn ja tepasteli jonkun pöydänreunan varassa muutaman askeleen. sitte 11kk ekat askeleet ilman tukea ja sitten joskus 1v1kk käveli kotona ilman tukea mutta muualla konttasi tai tuen kanssa:) oli aika varovainen. mutta tiedän tapauksia joissa vaikka ryömiminen on opittu n.10kk iässä ja kävelemään lähdetty 1,5v iässä. iso haarukka on. älkää stressatko. aina on oppimisen kanssa jotain mitä voi stressata, puheen kehitys jne. esikoinen on ollut hyvä puhumaan jo pienestä, mutta tällä hetkellä vähän murehdin sitä kun on alkanut änkyttämään:sad001 ainakin silloin kun on vauhtia touhuissa..

tsemppiä vauvojen kanssa, itekin oon välillä vauvan hoitoon väsynyt vaikka nukkuukin hyvin. lähinnä kai se on toi mahavaivat mitkä meillä on ongelmana, joskin kovin pieni ongelma. välillä on päivia et itkee noin 0,5-1,5h iltasin mahaa. mut eihän toi paha oo. syksyä odotan että ilmat viilenisi ja saatai taas rytmiä elämään. toivon että esikoisen änkytys ainakin lievittyis kun pelottaa että joku siitä sanoo jotain. voikohan sitä auttaa mitenkään:sad001
 
Hellurei! Tänään ollaan kotiuduttu ruotsin reissusta. Lähdetiin siis kolmisteen minä ja lapset siljalinella 30-7 ruotsiin, tukholmaan. Pelkäsin eniten sitä laiva matkustamista mutta en ruotsissa oloa. Laiva matkat meni hyvin, mutta ruotsissa olo oli aika tuskaa. Leevi heräs joka hiton aamu viimestää 5 ja pääsin yleensä nukkuu vast 12-puol 1 ja leevi heräs sii välis viel.. Pahin oli se et ada on nii hiton ylivilkas et se juoksi ku päätön kana ja teki pahaa ja kitis turhia koko aika.. Oli kuitenki ihana ähdä sukulaisia! Ens vuonna ehkä jos menis reissu paremmin.. :D Leevillekki tuli eilen mittariin 3kk:Heartred äitin ihana pieni ukko:Heartred Tosiaan leevihän ei viihdy vaunuissa lainkaan, onneks mul oli tollanen ergonoominen rintareppu kuin patapum mukana joka pelasti kaiken! :) Huomenna neuvola, jäiks, rokotukset :S näkee kans miten mun pikku ukkeli o kasvanut :)
 
Huuhkaja, pikkulintu ja Eemi: Tosi kurjaa, että arki tuntuu tällä hetkellä raskaalta. Toivottavasti tilanteenne kohenevat pian vauvan kasvun myötä. Toivottavasti teillä on esim.neuvolassa sellasia ihmiiä, joiden kanssa voitte puhua näistä asioista. Keskustelu olis tärkeää sen kumppaninkin kanssa. Teidän hyvinvointi on tärkeä tekijä koko perheen hyvinvoinnille! Voimia ja tsemppiä teille urheat naiset!
Meillä on onnekseni mieheni kanssa hyvä ja luottamuksellinen suhde ja hän on erittäin kiinnostunu viettämään aikaa pojan kanssa, kunhan on kotona. Työ toisessa kaupungissa pitää miehen poissa kotoa n.5 päivänä viikossa ja silloin tällöin useamman viikon putkeen. Parisuhteelle ei jää täl hetkellä paljonkaan aikaa, mutta me puhutaan kaikista fiiliksistämme ja pyritään nipistämään pieniä hetkiä toisillemme kun vain voidaan. Molemmin puolin koitetaan joustaa. Mies on tuntunu ymmärtäneen ja hyväksyneen, että tällä hetkellä toi poika on päällimmäisenä mielessä ja saa enemmän huomiota, mä unohtelen asioita, enkä tosiaan ole esim.seksiasioissa vielä entiseni. . Ja mä en oo koskaan ollu mikään kodin hengetär, eli siinä asiassa mies ei odotakaan multa mitään :D . Siivoon ja teen sen mitä jaksan, toistaiseksi on riittänyt. Koen,että oon onnekas, kun mies on noin kypsä.

Vitsukka: änkytystä voi hoitaa puheterapeutin kanssa ja lisäks ympäristön reagointi voi vaikuttaa änkyttäjän puheeseen joko positiivisesti tai negatiivisesti. Kuuntelijoiden tulis antaa änkytyksestä kärsivän puhua rauhassa,niin ettei puhuja stressaannu lisää. Ei korjailla/huomautella kuunnellessaan tai puhua toisen puolesta, vaikka puhumiseen menis kauan aikaa. Syyt änkytykseen voivat olla monen tekijän summa (fysiologiset,neurologiset ja ympäristöön liittyvät syyt). Www.ankytys.fi

Vielä on ilmojen puolesta kesää jäljellä. Hyvää vointia kaikille!
 
Huuhkaja; meillä tosi saman kuulosta kommentointia. Jotenkin nyt se kuulostaakin paljon inhottavammalle kun kuulee sen tavallaan toisen suusta, tosi kurja että joutuu kestämään tällästä kaiken sen raskaana olon ja synnytyksen jälkeen :sad001
Luulen että meidän miehillä on joku henkilökohtanen kriisi, mitä ne sitten noin purkaa meihin, en mä usko että ne oikeesti haluaa meitä loukata!

HugeMama ja muutkin, kiitti tsempeistä! Meillä mies on vauvan kanssa ihan suht mielellään jos en oo kotona, mutta jos oon kotona niin apua ei kyllä heru, jotenkin turhauttavaa kun yhteinenhän se lapsi on! Mun mies on lisäksi tosi sulkeutunut omien tunteidensa suhteen, oon koittanut kertoa omista tuntemuksista ja kannustanu miestä tekemään samoin, muttei siitä tunnu olevan hyötyä, täytyy kyllä kanssa varmaan ottaa neuvolassa puheeksi, vaikka pahaltahan se tuntuu myöntää ettei kotona oo kaikki hyvin :sad001

Muuten oma vointi on ihan hyvä ja meidän vauva on mitä mainioin! Hymyilee ja naurahtelee ääneen! Ja tänään käännähti ekan kerran selältä masulle, jeee!:Heartred Ainut mikä vetää vähän alavireiseksi on välit miehen kanssa ja pelko yksin jäämisestä, olin vielä vähän aikaa sitten niin onnellinen omasta perheestäni! Suurimmaksi osaksi meilläkin ollaan ihan kaveriväleissä, mutta jotenkin kun ei asioista puhuta, pelottaa kauanko se miehelle oikeen riittää, ite osasinkin sellasta odottaa ja olisin valmis odottamaan ja tekemään töitä suhteen normalisoitumisen eteen..

Aivan ihania kesäilmoja näyttää vielä riittävän joten nyt on kyllä nautittava! :)
 
mami-83: Mekin ollaan tässä pähkäilty, uskalletaanko me lähteä jo nyt tulevana talvena rantalomalle vauvan kanssa vai odotellaanko vielä suosiolla seuraavaan kesään/talveen. Olin melkein jo kallistunut sille kannalle, että rantalomailut saa jäädä tuonnemmaksi, mutta Siilineidin rohkaisusta taidan sittenkin kääntää kelkkani ja varata meille matkan jo nyt tulevaksi talveksi. Sinänsä matkailu meidän poitsun kanssa ei mua hirvitä, tyyppi on niin rauhallista sorttia (ainakin vielä), mutta tuo aurinko tosiaan... Onko ne lasten aurinkorasvat vielä ihan ehdoton ei alle vuoden ikäiselle? Mitä tarkoitat apteekissa myytävillä fysikaalisilla rasvoilla Siilineiti?

Meillä oli 4 kk neuvola viime maanantaina. Poitsulle oli kertynyt mittaa järkyttävät 70 cm ja painoa 7980 g. Olivat neuvolassa ihan ihmeissään tuon pituuskasvun kanssa. Mittasivat sen oikein kolmeen kertaan (th kahdesti ja lääkäri kerran) ennen kuin uskoivat, että jätkä tosiaan on 70 cm ja että pituutta tosiaan on tullut kuukaudessa ruhtinaalliset 5,5 cm! Että semmoinen koripalloilijanalku meillä. :) Toivottavasti tuo pituuskasvu nyt kuitenkin hieman tuosta jo rauhoittuu, ettei ihan jättiläistä tulisi ja että tuo painokin ehtisi mukaan. Nyt on aika hoikan sorttinen, vaikkakaan ei kuulemma vielä huolestuttavan laiha onneksi. Sanoivat neuvolassa, ettei se ole mikään ihmekään, ettei paino oo pysyny perässä, kun toinen on selvästi käyttäny kaiken saamansa energian tuohon pituuskasvuun.

vitsukka: Mekin aloteltiin soseet (peruna) tässä tällä viikolla, mutta toistaseks eivät oo täälläkään mitään suurta suosiota saavuttaneet. Poitsu on työntäny määrätietoisesti kielellään ulos kaiken, mitä oon saanu sen suuhun lusikoitua. Ja varsin teatraalisten irvistysten saattelemana tottakai. :) Ja imetettäessä on käyny tissiin kiinni kuin hukkuva oljenkorteen, ihan niinku näyttääkseen, ettei hänellä oo mitään aikomusta luopua tissistä vielä piiitkään aikaan. :) Mutta joo, niinku sanoit, niin siitä se lähtee. Parin kuukauden päästä lienee jo toinen ääni kellossa.

Voi kurjuus Huuhkaja, Pikkulintu ja eemi0806, eipä kuulosta kivalta tuommoinen! Toivottavasti kaikki kääntyy pian parempaan päin! Halaukset ja voimia!!!
 
varpunen78: meillä tosiaan sama soseiden kanssa. ollaan lisätty vähän niinku vahingossakin enemmän kuin oli neuvolan suositus(1-2 uutta makua/vk). tänäänkin kun oltiin mummolassa niin olin unohtanut porkkanasoseen kotiin, joten tarjosin mangoa tilalle:) sama reaktio tuostakin tuli;kielellä ulos kaikki! taisi sitä niellä ehkä kaksi kertaa, eli ei juuri mtn mennyt alas. jonkin verran oon itse tehnyt soseita kun tässä vaiheessa vielä helppoa(ei mee niin isoja määriä) ja sen takia kun esim porkkanaa ei kaupasta saa pelkästään, vaan heti maissi ja peruna mukana. en nyt tiedä haittaako. ollaan me nyt viikonloppuna annettu tota kolmen yhdistelmäsosettakin, mutta aluksi oli kiva antaa ihan erikseen porkkana ja peruna yms. vatsavaivoja ei onneks ole ollut.
tuntuu hassulta kun 5kk vois alotella jo lihat ja puuronkin! paljon on vielä vianneksissa ja marjoissa yms maisteltavaa ja tutustumista:)

meillä poika lähti ryömimään ihan kunnolla. hassua, esikoinen lähti paljon paljonmyöhemmin. toisaalta luulen että kun kokoeroakin on ollut aika paljon niin varmaan voimissakin eroa on...

fysikaalisista aurinkosuojasta: me käytettiin sitä viime ja toissa kesänä, mutta muutamia kertoja laitettiin ihan normi rasvaakin. ihan sillä et tuo fysikaalinen levittyy niin huonosti. se on aivan kun olis jotain sinkkivoidetta ja koitappa sitä levittää niin ettei jää valkoiseksi:) toisaalta ollaan kyl onnistuttu vauvat pitämään suojassa auringolta hyvin, vaunuissa ja vaatteilla. kuumillakin keleillä. tänä kesänäkään ei olla jouduttu käyttään tota ollenkaan pojalle.
 
Kokemuksia ns.tiheän imemisen kausista? Meillä on tuo sälli ihme epeli, tuntuu et se on nälissään tunnin,parin välein. Öisin syö pari, kolme kertaa, mut päivisin ollaan tississä kii yhtenään... Tätä oli pari viikkoa sitten ja nyt taas. Poissu 3,5kk. Ja nyt ei touhua enää esim.mahalleen kääntymistä, mitä reenas vielä viime viikolla ihan innokkaasti ja hyvin saikin jo sujumaan. Nyt se vaan makaa selällään ja vasta autettuna yrittää kääntymistä. Jokeltelu saa myös yhä useammin "käskeviä" sävyjä.
 
HugeMama: Mä en oo meillä huomannu noita tiheän imemisen kausia laisinkaan. Poitsu on jo jonkin aikaa syöny päivisin noin kolmen tunnin välein ja yöllä kerran tai kahdesti riippuen siitä, kuinka hyvin on jaksanu keskittyä illan viimeiseen imetykseen. Alun maratoni-imetykset ovat sittemmin vaihtuneet (ilmeisesti taitojen karttuessa ja imutehon lisääntyessä) pääasiassa noin 10 min. kestäviin, tehokkaisiin ruokailuihin. Tosin nyt aivan viime viikkoina on välillä ollu havaittavissa pieniä keskittymisvaikeuksia (etenkin juuri tuon iltaimetyksen kanssa). Poitsu saattaa ottaa pari imaisua ja kääntyä sitten katsomaan selkänsä taakse, ottaa uudelleen pari imaisua ja kääntyä taas jne. Tällöin ruokailu kestää luonnollisesti pidempään.

Selältä mahalleen kääntyminen ei meidän poitsua tunnu juuri kiinnostavan. On kyllä tehnyt sen muutaman kerran (liekö olleet vahinkoja?), mutta pääasiassa tyytyy edelleen makoilemaan selällään/kyljellään. Pitkään aikaan ei myöskään viihtynyt yhtään mahallaan, mikä lienee ollut syynä sille, ettei ole halunnut mahalleen kääntyä. Nyt kyllä jo viihtyy mahallaan, mutta ei edelleenkään yritä itse kammeta mahalleen. No kaitpa se siitä pikkuhiljaa...

Uutuutena on meillä nyt alkanu kiljuminen. Välillä kiljahtelee sellasia ilonkiljahduksia, välillä just sellasia "käskeviä" kiljahduksia. On selvästi kiinnostunut omasta äänestään. Välillä on oikein äitin korvat koetuksella. :)
 
Takaisin
Top