Elokuun elämää

Uskoisin että monella meistä (oikeakätisistä) vasen puoli kehosta on heikompi. Miten se sitten imetykseen vaikuttaa, niin varmaan monella tapaa. Ehkä silloin ei saa niin hyvää asentoa imetykseen, tai on huomaamattaan enemmän imettänyt oikeasta rinnasta useammin tai pidempiä aikoja, jolloin vasen ei ole ole saanut samaan tapaan harjoitusta.

Minulla oikea puoli tuottaa selvästi helpommin ja enemmän maitoa, vasemmassa maito on "tiukemmassa" jotenkin. Kun harvensin esikoisen imetystä lopettaakseni, maito loppui vasemmasta rinnasta jopa päiviä --ehkä viikkoja!-- ennen kuin oikeasta.

Mitä taas itse kipuun tulee, niin ehkä lämpimällä (vedellä? jyväpussilla?) hautominen veisi kipua pois ja löysyttäisi maidon tuloa.
 
Myös rintakumia suosittelen niin vauva oppii oikean imuotteen. Mulla ainakin autto kipuun rintakumi ja oletan että se johtui liian pienestä otteesta. Nyt tuntuu että maitoa tulis vaikka kuinka mutta vauva on ihan hetkessä täynnä. Täällä ei siis tiheän imun kaudesta ole vielä tietoakaan ja ikää nyt 1 kk.
 
Mulla alkoi menkat!! Vauva sunnuntaina vasta 7vkoa ja täysimetyksellä mennään ja vauva kasvaa hyvin.

Onko muilla alkanut??
 
Uskoisin että monella meistä (oikeakätisistä) vasen puoli kehosta on heikompi. Miten se sitten imetykseen vaikuttaa, niin varmaan monella tapaa. Ehkä silloin ei saa niin hyvää asentoa imetykseen, tai on huomaamattaan enemmän imettänyt oikeasta rinnasta useammin tai pidempiä aikoja, jolloin vasen ei ole ole saanut samaan tapaan harjoitusta.

Minulla oikea puoli tuottaa selvästi helpommin ja enemmän maitoa, vasemmassa maito on "tiukemmassa" jotenkin. Kun harvensin esikoisen imetystä lopettaakseni, maito loppui vasemmasta rinnasta jopa päiviä --ehkä viikkoja!-- ennen kuin oikeasta.

Mitä taas itse kipuun tulee, niin ehkä lämpimällä (vedellä? jyväpussilla?) hautominen veisi kipua pois ja löysyttäisi maidon tuloa.

Olen sitten se vasenkätinen poikkeus joka vahvistaa säännön :grin
 
Mari84: Mulla alkoi esikoisen ollessa 2kk edellisen raskauden jälkeen, mutta silloin osaimetin.
Veikkaan et tälläkin kertaa alkaa melko aikaseen. Nyt kuopus vasta 3vk.
 
Mä luulin viime viikolla että olis alkanut mutta kai se oli vaan jälkivuotoryöpsähdys :/ vaikka olikin myös vähän "menkkaoireita" mutta en usko että oli kuitenkaan kun synnytyksestä oli sillon vasta 3 viikkoa
 
Mulla oli kans alussa ihan sairaan kipeä vasen puoli ku vauvalla oli liian pieni imuote eikä se saanut otetta oikeen puolen rinnasta. Sit käytin rintakumia viikon ja sen avulla tuo oppi oikean imuotteen:D sai sitte oikeeltakin puolelta otteen hyvin. Nykyään on siis oikea imuote mutta huomasin tänään et on aika arat nännit vaikka imettäessä ei tunnu ollenkaan. Mut on ne ollu aika ahkerassa käytössäkin viime päivinä:D
 
Pitäsköhän itekki kokeilla tota rintakumia että auttaisko se tuohon et jos vauvalla onki väärä imuote. ☺
 
Voisko se syy olla imuotteessa, jos vaan vasen on kipeä? Eikös sillon luulis olevan oikeakin? Rintakumia vois kyllä kokeilla.
 
Mun esikoisella oli kieli ihan valkopeitteinen kauttaaltaan, osin jopa vähän sinertävä. Ei voinut erehtyä.
Sammakseen voi antaa puolukasta puristettua mehua (sokeroimatonta) tai sitruunamehua. Oon kuullut että vichykin auttaa.

Jos ei ala paranemaan niin neuvolasta saa reseptin geeliin. Rinnat kannattaa hoitaa myös! Oireili mulla ainakin viiltelevänä kipuna.
 
Alkaakohan täällä lähestyä joku 6 viikon kitinä tai jotain, monta päivää on vaan huutanut nyt, ainoastaan manducaan rauhoittuu jotenkin, siinäkin kyllä kitisee välillä. Mua ihan hävettää kuinka hermoraunio oon jo. En osaa vielä kunnolla käyttää tuota manducaa, miehelle se asettuu paljon paremmin, mun pitää hirveesti säätää kaikkee et tuntuu hyvältä. Sen käyttökin siis on stressaavaa eli en saa sillonkaan rauhaa kun se on tässä. Mun pitää varmaan ostaa korvatulpat et en niinhelposti hermostu tuosta huudosta. En tiedä miten pärjäisin ilman miestä, se on ihan tyyni koko ajan ja lohduttaa muakin :D no ehkä mä vielä totun, en vaan oo tottunut vauvan itkua kuulemaan, mies taas on. Toivottavasti tää helpottaa ajan kans, tuntuu niin pahalta ku toinen on tuskissa ;(
 
Täällä kans yks hermoraunion alku. Tuntuu ettei vaan repeä joka paikkaan. En ehdi enää huomioida niin paljoa esikoista (luonnollista) mutta kun vauva itkee ja pitäis toinenkin ruokkia ja hoitaa ja sitten ois vielä sotkuinen koti mitä pitäs ehtii siivoo ni tätä viimeks mainittua ei todellakaan ehdi ja sekös ahdistaa.. Vaik mies ollutkin siis tosi hyvä jeesi ja pääasias nyt huolehtinutki noi kotityöt mut mua ärsyttää etten ehdi kantaa siinä korteani kekoon ja tänään oon ollut meidän 3v:lle kiree ja nyt vaa itkettää äitiää :'( ja osittain kiireentuntu on itseaiheutettuakin .. Luovutan ämmää, olen askarrellut itse kaikki ristiäiskutsut, näpertänyt kakkukoristeita yön pikkutunneille. Näitä teen kun lapset nukkuu.
 
Vauvalla on ihan vähän kielen takaosassa jotain valkoista, niin sen takia mietin. Esikoisella ei ikinä ollut sammasta niin en tiedä miltä näyttää. Voi että kun voikin olla ihan käsi tällaisissa asioissa.

Mä oon aika hyvin hoitanut jo ristiäiset, enään puuttuu vaan lasten vaatteet ostamasta. Oon ulkoistanut tarjottavien teon sukulaisille :-D itse teen vaan voileipäkakun.
 
Meillä vauvalla on kielessä valkoista suurimman osan ajasta kun on jatkuvasti maitojäämiä suussa. Kysyin neuvolassa voisiko olla sammasta ja meidän terkka sanoi että jos on sammasta niin sitä on yleensä heti suun etuosassa ja se on siitä helppo huomata, ei tarvi edes kauheasti kurkistella suuhun huomatakseen sen.
 
Täällä kans yks hermoraunion alku. Tuntuu ettei vaan repeä joka paikkaan. En ehdi enää huomioida niin paljoa esikoista (luonnollista) mutta kun vauva itkee ja pitäis toinenkin ruokkia ja hoitaa ja sitten ois vielä sotkuinen koti mitä pitäs ehtii siivoo ni tätä viimeks mainittua ei todellakaan ehdi ja sekös ahdistaa.. Vaik mies ollutkin siis tosi hyvä jeesi ja pääasias nyt huolehtinutki noi kotityöt mut mua ärsyttää etten ehdi kantaa siinä korteani kekoon ja tänään oon ollut meidän 3v:lle kiree ja nyt vaa itkettää äitiää :'( ja osittain kiireentuntu on itseaiheutettuakin .. Luovutan ämmää, olen askarrellut itse kaikki ristiäiskutsut, näpertänyt kakkukoristeita yön pikkutunneille. Näitä teen kun lapset nukkuu.

Täällä kans yksi hermoraunio ja itkupilli. Tuntuu tosi pahalta kun ei pysty kaikkea sitä tekemään mitä haluaisi, varsinkaan taaperon kanssa. Kiukuttelen miehelle koko ajan ja tunnen syyllisyyttä ja sitten itkettää kun olo on ihan paska. Koko ajan kyttää taaperon et miten reagoi mihinkin ja onko jotain uusia juttuja mitkä saattais johtua vauvan tulosta tai siitä ettei äiti kerkee niin paljoa huomaamaan kuin aikaisemmin. Tosi syyllinen olo, vaikka tällä hetkellä ei pahemmin oireile. Vauvaa halailee ja silittää, meille aikuisille saattaa uhmailla, mutta se voi kuulua ikään ja parempi niin, että kiukkuaa meille eikä vauvalle. Luulisin että hormonit tekee tän pahan mielen ja se helpottaa kyllä. Neuvolassa puhuin asiasta ja sanoi, että sitten pitää huolestua jos ei näe elämässä mitään hyvää minään hetkenä. Jos kuitenki pystyy nauramaan ja iloitsemaan välillä niin sitten ei ole ihan paha juttu vielä, mutta pitää tarkkailla omaa oloa.
 
Mäkin tässä mietin että vois alkaa kokeilla kans :P ootteko muut harrastaneet seksiä vaikka on vielä sulamattomia tikkejä alapäässä ja häiritsikö ne?
 
Täällä tukkoinen vauva!! Yöllä syöminenkin oli vaikeaa kun ei saanut kunnolla henkeä. Nenä ei suoranaisesti ole tukossa, mutta jostakin syvempää on. Kuumetta ei ole, mut eilen aamullanin kakoi niin, että luulin hänen tukehtuvan.
En tiedä missä kohtaa pitää lääkäriin mennä?
Vielä kun on päivällä iloinen ja syö kuitenkin päivällä ihan ok:sti ja pissavaippoja tulee..
Jotenkin tuntuu, että hänen kurkku olis kipee. Ja yskääkin on..
Voi tätä huolta!!
 
Takaisin
Top