Elokuu :)

Mulla on maanantaina se perkeleen sokerirasitus :( mut eiköhän sen kestä kun illalla mennään sit kattomaan pikkasta siihen 4d ultraan :) ite oon taas sairaslomilla selän takia, onneks ensviikolla vaihtuu työpiste niin ei tarvi enää nostella mitään ja pääsee muutenkin helpommalla.
 
Minäki oon loppuviikon saikulla ku pitää tunnustella tuleeks niit suppareit tällei kotona ollessa. Antibiootit kävin tänään hakemas siihe pissatulehdukseen, ni jos tää mahan särkyki helpottais kohta :) On vaa iha milettömän tylsää olla kotona, kello oo 11 ku kuolen tänne kotiin :D En osaa ees nukkua yli puol 8, tänäänki heräsin jo klo 7 ja koiraki on jo lenkitetty ja kaikkee..
Mulla on se sokerirasitus 2 viikon päästä, hyvä ku en ees tiiä mis se tk on minne pitää se mennä tekeen, ku oisin toivonu keskussairaalaan, mut siel on ajat niin täynnä ni laittovat terveyskeskukseen.. pitää vissii käydä ajeleen etukäteen siel et missä koko rakennus on, ettei mee jännityksen takia pilalle se testi, ku jännitän niin hirveenä kaikkia uusia paikkoja ja asioita :D Varasin ajan myös sinne synnytysvalmennukseen keskussairaalaan, mut se on vasta 11 viikon kuluttua, oon jo mammalomalla sillon :)
 
Mä oon kans kyllästyny tähän kotona oloon :D olin ensin 4 viikkoo kesälomilla ja sen jälkeen oon ollu 1,5 viikkoo töissä ja muuten saikulla :/
 


Mulla alkaa se perhevalmennus hömppä tällä viikolla. Huomenna itseasiassa...


Mä sain eilen B-todistuksen ja oonki loppuraskauden nyt kotosalla.

Vauva painoi 841g <3  (rv 26)
 
Takana on nyt sokerirasituskoe, eikä se minusta ollu yhtään kamalaa. Pahinta oli vaan tuo nälkä. Eilen ei saanu enää klo 19.30 jälkeen syödä ja minä olin vielä töissä kymmeneen. Huh, että teki tiukkaa illalla töiden jälkeen, kun on aina tottunu ottaa jogurtin ennen nukkumaan menoa. Minäkin jouduin juomaan 2 mukillista sitä litkua, mut hyvin se meni, eikä mulla sit missään vaiheessa tullu edes huono olo. Surffailin sen pari tuntisen netissä, niin aikakin kului ihan mukavasti :)

ddrops, miten sinulla on niin myöhään tuo valmennus? :O Minulle sanoi, että synnytysvalmennukset alkaa 26.9. Aikoja en voinu vielä varata, kun ne ei vielä viime viikolla ollu varattavissa, kun oli neuvola. Varasitko sinä ite ne ajat ja jos varasit niin mistä? Voisin minäkin sit varailla, kun minulle sanoi th että sitten syyskuun alussa lääkäri saa varata ne ajat.

Kuinka paljon niitä perhevalmennusaikoja nyt sitten on? Minulle vaan vilautti sillon ekassa neuvolassa sitä lappua ja sanoi, että katotaan sit myöhemmin. No nytkin vaan sanoi tuon ekan ajankohdan, millon ne ehkä alkaa, mut ei sen kummempaa.

Minullakin on jääny nyt jumppailut vähemmälle, osin ihan omaa laiskuutta ja sit toisaalta on kyllä ollu niin väsynyt olokin. Supistelujen takia tulin vähän varovaisemmaksi ja sit tuli loma ja loman jälkeen on ollu jumppiin lähtö niin äärettömän vaikeaa. Koirien kanssa tulee toki lenkkeiltyä joka päivä, mut oikeesti pitäisi kyllä vielä jotain muutakin saada aikaseksi. No, nyt ajattelin lauantaina kyllä lähteä johonkin jumppaan, kun mies lähtee kalalle koko viikonlopuks ja minä jään ihan yksin kotiin.



 
Simpukka78 Niinku siis se missä pitää olla raskausviikot 34 täynnä, siis se missä kierretään se synnäri, keskussairaalassa. Siihe varasin ajan :) Soitin suoraan sinne sairaalan ajanvarauspuhelimeen (sain neuvolasta numeron).. Sit sain jonku lapun neuvolasta missä oli niitä muita valmennusaikoja, ne oli joskus syyskuusta eteenpäi, mut niihi ei kuulema tartte erikseen varata aikaa, senku menee vaan. Valmennuksia oli muistaakseni 4 ja sit se synnärillä oleva iha loppuraskaudesta eli 5 yhteensä.
 
Minä luulin että sulla alkaa ne valmennukset vasta sillon äippälomalla, siksi ihmettelin että miksi mulle puhu jo syyskuusta. Meillä kun on vaan pari päivää eroa niin ois ollu hieman outoo :D Tuonne synnytyssaliin tutustumisen aattelin kanssa ite varata ihan lähiaikoina, sen minä tiesinkin, että on vasta siellä loppupuolella. Minulle kyllä neuvolassa sanoi, että noihin valmennuksiinkin varataan ajat o.O Tarkistin vielä neuvolakortista, kun th laittoi sinne merkinmän että lääkärikäynnillä ajat varattava. Tai sit se vaan antaa ne ajat ja puhu taas ihan omiaan th tuosta varaamisesta. Ei ois eka kerta kun se sekoilee jotain. Nytkin oli laittanu mulle lähetteen pissanäytteeseen, eikä mulle sanonu mitään, eikä mulla ees mitään oireita oo ollu. Tänään vain sain kuulla kun labrassa kysy, että toitko tuon näytteen samalla. Minä olin sit ihan et ":O minkä näytteen" selvisi sitten kun soitin neuvolaan, että oli aatellu jos ne supistukset jatkuu niin sit pissanäyte, mut ei vaan minulle ollu muistanu mainita asiasta :D Muuten on kyllä tosi kiva terkkari ja ottaa kyllä aina kaikkeen kantaa ja pääsen vastaanotolle jos jokin mietityttää. Ei mitään valittamista sen suhteen, kun oon lukenu näitä teidän juttuja miten jotkut vaan laittaa työterveyteen.
 
Jännää tuokin synnytysvalmennus juttu. Täällä taitaa olla vähän onnetonta. Sain viimeks neuvolasta semmosen lapun, jossa kerrotaan vkon 32 jälkeen varattavasta synnytysvalmennuksesta, joka kestää semmosen 3 tuntia ja kaheksan paria maksimissaan. Järjestetään sairaalalla ja siis käydään myös tutustumassa synnytyssaliin ym. Mut mistään muusta synnytysvalmennuksesta ei oo ollu mitään puhetta. Siinä samassa kyllä on jotain puhetta parisuhteen muuttumisesta ja kaikesta mahollisesta, että liekkö täällä tiivistetty kaikki tuohon yhteen kertaan silleen, että sit koettakaa pärjätä... :D
 


Täällä on neljä valmennuskertaaa ja sitten 2 kk synnytyksen jälkeen yks ja vielä kerran kun vauva on 4-6 kk.
 
Meillä ei oo mitään erillistä synnytysvalmennusta. Kaikki on tungettu perhevalmennus-nimen alle. Ekalla kerralla katotaan synnytysvideo ja jotain tollasta ja siinä taitaa sit olla synnytysvalmennus osio :D sit on vielä toinen tapaaminen ja kolmas on sitten joku parista perheeksi -juttu. Noihin kahteen ekaan sovittiin terkkarin kanssa yhdessä mennäänkö me ilta-aikaan vai aamuaikaan ja kahdesta paikasta piti valita toinen ja terkkari varas meille paikat. Parijuttuun oli vaan 2 aikaa syksylle ja meiän pitää mennä siihen ekaan, koska toka on vasta joskus marraskuussa ja se on vähän myöhästä sillon mennä kuuntelemaan mitään perheeksitulosta :D Ja tietty sairaalaan mennään tutustumaan sitten n.kk ennen laskettua aikaa. Sinne saan varata ajan syyskuun lopulla, kun on viikkoja kasassa tarpeeks.
 
Marzipaani: Eiks siihen parista perheeksi -juttuun ollut joka kuukausi syksyllekin vaihtoehto? Siis se srk:n järjestämä juttu. Me aateltiin mennä siihen lokakuun iltaan. Me muuten mennään perhevalmennukseen 10.9. ja 17.9. bembölen neuvolaan, eli ehkä ollaan sit samassa? :D
 
Mulle se terkkari sano vaan kaks vaihtoehtoa siihen seurakunnan juttuun ja käski siihen ekaan mennä, kun toinen on liian myöhään. Mitähän se on mulle valehdellu? :D Meillä on noi perhevalmennukset jo elokuussa ja ne on tossa Perkkaalla. Mut me ilmeisesti asutaan eri alueilla ja ehkä sen takia toi seurakunnan juttu on vähän eri? Kun teillä on perhevalmennus Bembölessä ja meillä oli vaihtoehtoina Perkkaa tai Viherlaakso eikä Bembölestä sanottu mitään.
 
No me asutaan Tuomiokirkkosrk:n alueella eli mennään sinne, en tiiä järjestääkö muut sit omansa. Mut odotan kyllä innolla noita, on kiva saada lisää infoa kyl esim synnytyksestä :)
 
Varmaan järjestää joo. Me asutaan Lepuskissa ja tohon Leppävaaran kirkolle mennään sit siihen perhejuttuun. Joo kiva saada konkreettisempaa infoa synnytyksestäkin vaikka mä en niin innoissani kyllä oo näkemässä mitään videota aiheesta :)
 
Onko teillä muilla sellaista laajaa terveydentarkastusta? Meillä on ens maanantaina sellaien ja isän kuuluu osallistua siihen. Siinä tarkastellaan koko perheen tapoja ja kotitehtävänä on täyttää 2 sivua kaikkia typeriä kysymyksiä, kuten kuinka onnelliseksi tunnet itsesi asteiolla 1-5? Voin vaan kuvitella miten into pinkeenä mies on kun joutuu täyttämään noita lappuja ja niistä vielä kekustellaan neuvolassa. Tää on täll ainakin ihan uus juttu, esikoinen on reilun vuoden vanha, eikä hänen odotusaikana ollut tälläistä.
 
Etuli: Tosiaan täällä P-Karjalassa ei taida olla varsinaisia valmennuksia kuin se sairaalalla pidettävä kertapläjäys. Tosin Kiteellä päin ainakin järjestivät pari vuotta sitten perhevalmennuksia sen 4 kertaa (ei käyty, kun sisällöt oli vähän turhakkeita meille ja oltas jouduttu ajamaan Kiteelle niiden takia). Nyt ei varmaan käydä sielläkään sairaalan valmennuksessa, taitaa olla ekakertalaisille tarkoitettu :)
 Kiva se valmennus kyllä oli silleen..mut persaus meinas puutua :D
 
Piatta: Meillä ainakin on sellainen laaja terveystarkastus. Aika on ensi viikon torstaina. Tosin vielä en tiedä pääseekö mies mukaan, mutta sitä neuvolan puolesta toivottiin. Se lappunen annettiin jo aiemmin ja palautinkin viime neuvolakäynnillä. Ei kyllä mies ollut kovin innoissaan moisesta, mutta suostui täyttämään :D Kun ei sitä olisi ollut pakko hänen täyttää. Ei tosin itsekään, mutta kyllä sitä itse tulee kaikki tehtyä mitä pyydetäänkin.

Meillä ei ole vielä ollut mitään juttua synnytys- tai perhevalmennuksista, mutta eiköhän niistäkin ehdi. Tosin ei mua edes kiinnostaisi osallistua muuhun kuin siihen kierrokseen synnärillä :D 

Tuli tuossa eilen ostettua ekat äitiyshousutkin, vaikka ajattelin, etten välttämättä tarvitsisi. Tuntuu jo ihan peruslegginsitkin epämukavilta, kun ei niitä saa tarpeeksi ylös ja ovat kuitenkin sen verran kireät, että painavat istuessa ikävästi, jos taittaa reunan mahan alle. Kyllä niillä pärjää kotosalla, mutta pakko olla jotkin mukavat housut, kun koulu alkaa. Jaksaa sitten istua sen koko päivän siellä. :) 
 
Mulle tuli lappua synnytysvalmennuksista yms. mutta jätän kyllä suosiolla väliin. Esikoista odottaessa käytiin, mutta en kokenu siitä minkäänlaista hyötyä olevan. Sama ko ois kattonu nuita vauvaohjelmia telkkarista :D. (kun katottiin yks video siellä valmennuksessa)
 


Hyyyiiiiii mulla iski ahistus ja kammotus imetystä kohtaan kun ne näytti niin ällöttävän ja ahdistavan imetysvideon :S
 
Hyytävän kylmää elokuuta kaikille :)
No nyt on käyty sokerirasituksessakin ja hyi yök minkä makuista litkua pitikään juoda :/. Mutta onneksi sain puhtaan paperit, eikä tarvi erityisiä seuraamisia. Muuten kyllä voisin jatkossa kiinnittää paremmin huomiota syömisiin, kun välillä tuntuu, et ahdan kaikki suuhun mitä milloinkin mieli tekee :)
Hb:n pyysin myös kontrolloimaan, koska viime aikoina on palannut aivan kauhea väsymys ja ajattelin, jos on raudan puutetta, mutta eipä ollut. Alkuraskaus meni myös melkein nukkuen, mutta pidemmän aikaa on ollut jo virkeä olo, kunnes taas n. vko sitten alkoi loputon väsymys.. No pitää nyt varmaan nukkua pankkoon, jotta jaksaa sitten vauvan kanssa valvoskella ;)
 
Takaisin
Top