Elokuisten vauvojen neuvolakuulumiset

Hehe onpas aikamoisia eroja tyttöjen ja poikien välillä... meijän poika 3 kk 7260 g 63.4 cm :D rintamaidolla kasvaa :)
 
Tyttö oli kasvanut hienosti 60,5 cm ja 6160 g. Sydämeen sattui kun piikki tuikattiin peppuun, ja iso itku. Nyt nukutaan ja katsotaan nouseeko kuumetta.
Ei kun näppäily tai ajatus virhe! Oikee oli 6760 g ja tissimaidolla.

Ei nyt niin iso ero!
 
Härre god!! Meidän tyttö on 58 pitkä, kulkee siis miinus käyrällä nyt ja paino taas ylhäällä ja hän painaa siis nyt n.6800g ja sanoivat neuvolassa et ei tarviis syödä niin paljon? Hän syö korviketta noin 4-5dl päivässä ja rintaa sen 3-4krt. Ei minusta siis mitenkään paljon! Odotetaan nyt jos tulisi kasvu pyrähdys.. mutta teidän muiden lapset on paljon pidempiä :/
 
hanski_, meilläkin oli pituus viime kerralla hiukkasen alakäyrällä, 56,2cm.. Seuraava neuvola parin viikon päästä..saas nähdä miten neiti on kasvanu..
 
Meillä menee pituus +1 käyrällä ja paino 0-käyrällä. Itse olen noita kirjannut kasvuseula.fi sivustolle niin näkee ne käyrätkin, meidän eka terkkari ei niitä näyttänyt mulle ollenkaan.

Mutta niin, ei kaikki lapset kasva samalla lailla ja koska kyseessä keskiarvot, ei kaikki voi mennä keskikäyrällä, muutenhan oltas kaikki samanmittaisia ja -painoisia. Mun mielestä on tärkeintä tässä vaiheessa että paino sekä pituus nousee.

Hanski_ juuri neuvolan tapaista "määrätä" jotain, mutta ei sitten kerrota miten sen teet. Voi tietysti yrittää pienentää pullosta annettavaa annosta vaikka 10ml/kerta (jos minä saisin saman neuvon, ettei tartteis niin paljon antaa ruokaa, niin tuota kokeilisin, mutta en ole hoitaja tai lääkäri, eli ei mun neuvoja tartte kuunnella :D ), mutta silloin katoaa lapsentahtinen ruokailu... meillä poika syö just sen verran kuin haluaa, joskus pulloon jää jämä, yleensä ei.
 
Minä en muiden käyristä tiedä, mutta täällä ne kuuluisaakin kuuluisammat käyrät tehdään jokaisen lapsen syntymäpituuden/painon mukaan ja olettaisin, että niin se on muuallakin. Ei siis ole sitä yhtä ja oikeaa käyrää olemassa..Tai on siinä mielessä, että ne laskee paljonko pituuden/painon tulisi lisiä että pysytään sillä surkean kuuluisalla KÄYRÄLLÄ! Ja sen käyrän on luonut joku erittäin kuuluisa ja viisas henkilö joka tietää kaiken lapsista ja niiden kasvamisesta, joka on olettanut, että kaikki lapset kasvavat samaa tahtia :DD

Sanonko mihin voisivat ne käyränsä tuikata..
 
meillä ainakin viime kerralla käynnillä ollut harjoittelija sanoi jotenkin, että "pituus menee nätisti omalla käyrällä, jonne on asettunut" Eli ensin kai katsotaan mille käyrälle asettuu ja sit pitäs sitä seurata... Meillähän on siis kiritty pituudessä perätilan takia ja tuo kasvuseulan käyrä ilmoittaa et pituuskasvu kiihtynyt, mutta pakkohan sen on kun pää muokkaantuu lättänästä normaaliksi, sairaalassa pään ympäryksestä hävisi 4päivässä sentti, niin pituuteenhan sen on pitänyt sit tulla :D

Mutta neuvola ja neuvola... en usko et löydetään Suomesta kahta neuvolaa, jossa menis saman käytännön mukaan vaikka olis kuinka identtiset raskaudet tai vauvat :D
 
Käyrät ja käyrät. Itsekin olen kasvanut miinua käyrällä ja ihan hyvä minustakin tuli! :D Ehkäpä hän ottaa pituudessa kirin tai sitten ei ja eiköhän se painokin tasaannu kun alkaa liikkumaan! :wink
 
Tehdäänkö muuten muissa neuvoloissa vielä niitä kasvuennusteita? Siis ennusteita siitä, miten pitkä lapsesta tulee aikuisena? Tuo netin kasvuseula laskee jonkin ennusteen 2-vuotiaasta perustuen käyriin ja vanhempien pituuteen, mutta ennen näitä tehtiin neuvoloissakin ja mulle viimeksi lääkäri sanoi, ettei tehdä enää kuin poikkeustapauksissa.
 
Me käytiin tällä viikolla neuvolalääkärillä (4kk käynti). Pituutta poitsulla oli 65.9cm (viiden sentin kasvu viimekuusta) ja painoa 7.530g (noin kilo tullut lisää).

Saatiin samalla fysioterapialähete, koska mahalla ollessaan ei kuulemma ollut symmetrinen, vaan kallistui oikealle. Selällään ollessa tätä ongelmaa ei ollut.

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app
 
Me käytiin 3kk neuvolassa tiistaina ja mitat oli 59.3 ja 7115g aika potra tyttö!! :D No terkka sano et ei kannata olla huolissaan painosta, et onpahan sit energiaa kun alkaa liikkumaan! :)
 
Meidän tyttö on kyllä pieni verrattuna muihin. Tänään 3 kk neuvolassa pituus 62 cm ja paino 5650g. Neuvolatäti suositteli että voitas jo aloitella pikkuhiljaa perunan syöntiä kun painoa oli tullut hieman vähän. Käyrillä kuitenkin edelleen mennään. Hän on kyllä syntymästä asti ollut pitkä ja hoikka ☺️
 
Neuvolassa ja lääkärintarkastuksessa käytiin tänään. Painoa himpun verran yli 6kg ja pituutta 62cm :) Lääkärintarkastuksessa kaikki hyvin ja kehitys iänmukaista. Soseista sanoi, että voi alkaa pikkuhiljaa lisäilemään makuja. Mainitsin siitä kuumeesta mikä meillä käväisi lauantaina. Th epäili, että jos ois joku virus yrittäny iskeä ja sen takia lämmöt nousi. Ei oo uudelleen noussut ja tyttö on lääkärinkin mukaan täysin terve :) Kuukauden päästä oiskin sit taas rokotukset..
 
Manaatti, mun esikoistyttö oli 3kk iässä vielä alle 5kg. Muistan kun vauvauintiin oli rajana 3kk ja 5kg niin että molemmat piti täyttyä ja jouduttiin oottaan melkein 4kk asti että tyttö ylitti sen 5kg rajapyykin.
Tyttö menee edelleen, 2-vuotiaanakin, alakäyrällä sekä painon että pituuden kanssa (varsinkin painon), mutta tasasesti kuitenkin kasvaa kokoajan.
 
me vertailtiin mun serkun kanssa, mun poika 55cm 3vko iässä, heillä pojat 55cm vasta 2kk iässä! Riippuu paljon vanhempienkin mitoista. Tosin meidän pojalle toivon enemmän isän geenejä, nyt ainakin näyttää hyvälle, mun geeneillä vois jäädä lyhyeksi, kun itse oon vain 160cm.
 
No niinpä, ja mä oon 158 :) mut syntyhän se tyttö 1kk etuajassakin, joten en oo ainoo syypää sen lyhyyteen :wink
 
Meillä oli 3,5kk neuvolassa 6335g (6100g) pituus 62,7 (62), pää 42,8 (42,8) suluissa 15 päivää aiemmin. Paino kulkee nollakäyrällä ja vaikka ei taaskaan tullut kun vähän vajaa 16g/pvä niin oli ihan ok. Vihdoin terkka uskoi, että vauvalla on maitoallergia. Vilja-allergiasta puhuin kans, mutta sanoi, ettei saa muka aloittaa viljatonta ruokavaliota, et tiedetään onko maidosta vai viljasta ongelmat. Ainoo vaan, että kun ne selkeesti on molemmat. Olen pahis ja lopetin viljatkin ja höhöö, iho paranee. Terkan mielestä mun pitäs laittaa vauvaan ämpärikaupalla kortisonivoidetta mielummin kun olla maidottomalla/viljattomalla. HUOH ihme paskaa. Mä en rääkkää mun lastani vääränlaisella ruokavaliolla vaan siksi, että terkka olis tyytyväinen. Oireena siis maidolla punoitus ja vatsavaivat (punoitus siis todella pahaa, koko naama ja koko pää) ja viljalla näppyläinen ja rosoinen ihottuma jaloissa ja käsissä, keskivartalossa punaisia läiskiä, isoja ja pieniä. Jommasta kummasta myös tulee kudosnesteen vuotaminen kasvoista, oikein valuu. Vaippa-alue on ihan punainen. Jne. Lista on pitkä.
 
mä olen kans pojan suhteen mahdollisimman lääkkettömällä linjalla. Kuumeeseen annettiin panadolia, cuplatoniakin vältin viimeiseen saakka vaikka se ei kuulema lääke ole... Sirriäinen tsemppiä neuolantädin kanssa, pidä vain oma pääsi, kuulostaa fiksulle. Jos oireet häviää äidin ruokavaliolla, mitä sitä suotta lasta kiduttamaan.
 
Takaisin
Top