Elokuiset pulinat :D

Niinpäs muuten ollaankin jo elokuussa, ihan salaa taas vaihtu kuukausi!! Mihin tää aika oikein vierähtää... Ihan orpoo muuten kun ei oo 7kk neuvolaa, joutuu venaan pari kuukautta että saa uudet mitat pikkusesta! Ainakin ite tykkään neuvolakäynneistä, kunn se meidän "täti" on niin kiva.
 
Prkl, täytys ne hoitopaikkalaputkin laittaa pian, meinaa aina unohtua... Ne täytyy laitaa niin aikasi ettei tunnu yhtään viä realistiselta töihinpaluu, kun siihen on kuitenkin se 3,5kk viä!
 
Pitimän kirjottaa tänne kun kerran elokuuhan se on....=o)

onpa tullut taukoa täältä....pakko oli käydä kurkkaamassa kuulumisia...

mulla on kans ollut haamupotkuja ja oikeen ikävä tulee raskausaikaa...

ihana on tyttö ja kasvanutkin tietty...äiteys on ihanaa...<3 jos taas olis aikaa täällä tsillailla meidän typy kyllä pyörii navan ympäri ja taaksepäin, mutta ei eteenpäin meno vielä oikeen oo hallinnassa...mahalta selälleen on parikertaa kääntyny, mutten ite oo nähny tapahtumaa...miten teidän muiden vauvat liikuskelee?

puoli vuotta oon ollut kotona vain...pari kertaa ollut pois heppojen parissa, mutta taitaa olla pisin aika vajaa neljä tuntia, kun oon jossain ilman vauvaa ollut...nyt alotan kuitenkin ite talleilun uudestaan...on se ihanaa päästä välillä huiliin ja on täällä tosiaan ollut näkyy välillä hieman tulista tunnelmaa oi mutta nyt kaiken lukemisen jälkeen nukkumaan...varmaan tyttö herää parin tunnin sisään syömään...meillä siis yhä yösyötöt...joskus nukutaan se 8h syömättä, mutta harvoin...tavallisesti pari pitempää uni pätkää 4-5h ilman syöntiä....kolmet päiväunet ottaa neitokainen....mutta nyt siis zzzzzzz
 
Onpas täällä hiljasta!! Onko kaikki marjamettällä?? Huh, tällä viikolla pitäs kerätä miljoona litraa viinimarjoja, ja sitten viimestään maanantaina jos ehtis viä mustikkamettäänki, ja sitten mehunkeittotalkoot pystyyn. Mies on just ny tietenki iltavuorossa kun pitäs kaikkee tehä, hö. Onneks sillä alkaa parin viikon loma ens viikolla, ni ehtii kerään pakkaseen ja mehupulloihin marjasadot. Niin ja noi vatutki pitäs noukkia, huhhuh...! Illalla vois mustia viinimarjoja laittaa tytölle puuroonkin.
 
Saatiin tänään cvihdosta viimein toi keinuki asennettua tytölle, näytti tykkäävän aikas paljon. Blääh, en mä tänne mitään kuvaa saa laitettua, tällä koneella on joku ääliömäinen kuvaohjelma, millä en saanu sitten millään pienennettyä kuvaa, tyhmää..
 
Mä oon ihmetelly samaa et missä kaikki onHÄ?
oon käyny välil kurkkii mut ei mitään juttuja:/ booriiing..

Meil oli tänään kylässä kaveri kaksivuotiaan poikansa kanssa[:)] Oli kivaa ku Nuutilla oli lapsiseuraa välillä, vaikka nyt ei vielä leikikään yhessä mutta seurailivat toinen toisiaan. Se poika halus antaa Nuutille paljon suukkoja [:D]

Mites muilla tuo hampaiden harjaus sujuu? mä ostin pirkan lastenhammastahnaa ja tänään ekaa kertaa sitä kokeilin veden sijaan eli laitoin iiiihan pienen millin sitä ja hankasin. kai se jollekki maistu ku Nuutti maiskutteli sen jälkeen. [;)]

Nuutti menee nykyään yöunille jo puol seiskan seiskan aikaan... nukkuu 12 h putkeen! [:D] välillä vaan illalla on tylsää ku ei oo tekemistä! hihi outoa ku pienen vauvan kanssa tuntee niiin :D no aina voi mennä ajois nukkuu ku kuitenki aina heräillään kuuden seiskan aikaan!
 
ollu pikkasen kiirus! ei ole ehtiny kirjoitella. lukea kyllä hätäseen...
Meille syntyi varsa viime yönä!![:)][:D][:)][:D] hieno orivarsa. kyllä se on hevosilla helppoa tuo synnyttäminen. kävin tarkastamassa tamman klo 12 ja silloin se näytti jo siltä et jotain tapahtuu yön aikana. seuraavaks klo 3 ja silloin se hikoili mut oli muuten rauhallinen. soitin kaverille joka halus tulla katsomaan synnytystä et nyt äkkiä tänne. hänellä kesti matkaan puol tuntia ja sanoin et menen itse nukkumaan siks aikaa et tulen sit ku hänki on paikalla. Hän ehti mua ennen talliin ja soitti et tääl on varsa! eli vajaas puoles tunnis vaan putkahti melkoinen jössikkä ulos.

ja mulle on iskeny poskiontelon tulehdus! istuskelin eilen illalla klo 21-23 terveyskeskuksen päivystyksessä ja odottelin lääkäriin pääsyä. Oli hiukan vaan myöhässä. mietin siinä vaan et jos olis tarvinnu lapsen kans siellä odottaa ja vielä pahempaa jos lapsi olis ollu kipeä. Huh huh![:o] sain antibioottia.
sanoin lääkärille et imetän ja hän määräs amorion nimistä lääkettä. sit kysyi viel et haluanko yskänlääkettä ja sanon kyllä kiitos. Määräs Codesan nimistä. Katsoin lappua vasta kotona ja vähän ihmettelin et voiko imettävä muka käyttää codesan yskänlääkettä. sit luin lääkkeen ohjeista että ei saa missään tapauksessa käyttää jos imettää!!! et kiitti vaan lekuri, ensin odotan rättiväsyneenä ja kipeänä 2 tuntia ja sit määrää sellaista lääkettä jota en voi käyttää...
huoh.
Olen nukkunu kahtena viimeisenä yönä lyhyissä pätkissä 4h. ekan yön yskin niin paljon etten saanu nukuttua ja viime yö meni varsaa valvoessa ja siellä päivystyksessä. tänään oli pakko ottaa päiväunet mut olen silti yllättävä pirteä vaik vielä kipeäkin? no jos nyt tänä yönä sais nukuttua...

Miltsu ollu elementissään ku pääsee kunnolla konttaamaan. sillä alkaa olla jo vauhtia melkoisesti ja kiipeilee ylös tukea vasten ahkerasti. tänään jo yritti ihan jalkapohjat maahan ja tukea vasten. tähän asti ollu polvillaan. Ja nyt jo rohkeutta niin paljon lisää et vaiks kaatuu ja pää kopsahtaa vähän ni irvistää ja taas jatketaan matkaa.
ja jotenkin niin ihanaa ku haluaa syliin ni konttaa luokse ja alkaa kiskoa housun lahkeesta[:D]
Ja miltsulla oli tänään kahteen otteeseen leikkiseuraa. aamulla kerttu joka on 3 vko vanhempi. ja iltapäivällä eeli joka on sit jo 3v. kiva että välillä on ihan pikkuseuraa tytöllä.

Laitoin muuten viime viikolla hakemuksen seurakunnan muskariin. saas nähdä mahdutaanko mukaan. toivottavasti, siellä vois olla ihan mukavaa.

mut siinä oli viime päivien kuulumiset. Moikka taas vähäksi aikaa...
 
Yamacrawin vauva kuullostaa jo niin isolta, kun noin hienosti konttailee! Meilläkin saisi poika lähteä jo liikkeelle, kun tuntuu, että tuskastuu jo paikalla oloon. Pyörii kuin häkkyrä, muttei älyä mennä eteenpäin. Yöaikaankin liikkuu sängyssä ihan mahottomasti ja yöt ovat siksi melko levottomia. Nyt viimeisen viikon ajan meiltä on myös vähän unet kateissa. Poika menee nukkumaan joskus kahdeksan maissa, mutta joskus aamuyöneljältä haluttais seurustella.  Tutti suuhun rallin jälkeen lopulta kyllä nukahtaa, mutta monesti olen itse jo siinä vaiheessa liian pirteä nukkumaan. Tämän lisäksi poika on viime päivinä nukkunut aika onnettomia päiväunia, sellaisia puolentunnin tirsoja. Äitiä vähän väsyttää siinä ohessa.
 
Mä mietin samaa et kylläpä Miltsu on jo iso tyttö! Tosi hienosti liikkuu jo [:)][:)] Ihanaa!! Nuutilla tulee sunnuntaina jo 7kk täyteen! ei vielä konttaa mut ryömii hyörii ja pyörii. Aamusin se on aina poikittain sängyssä ja voi sitä huutoa kun naama osuu puupinnoihin [&:]
Tääl oli viime yönä törkee ukkonen, mut mä olin taas ainoa joka siihen heräs.. perheen pojat vaan nukkua tuhisivat kun mä kuuntelin jyrinää ja kattelin välkehdintää.
Onneks koiratkaan ei pelkää ukkosia!

Mä hain kellarista kaikki Nuutin vaatteet ja kamat ( oli monessa eri pussissa sikinsokin) ja järkkäsin nyt kaikki YHTEEN ISOON pahvilaatikkoon ja päälle kirjotan 0-6kk! eli siinä on sit kaikki tulevaisuutta ajatellen, eikun hakee vaan kellarista ku tarttee [;)] aikalailla noi kaikki on sellasia et menee tytöllekkin, eli en usko et pitäis paljoa ostaa sit uusia ( joo siis en oo raskaana! ajattelen muuten vaan tulevaa[;)]). Äitiyspakkauksen haalari taitaa vielä syksyllä mennä, on sen verran reilu. meillä ei oo muita vaatteita äippäpakkauksesta enää käytössä kuin se persikan? värinen raitapaita ja housut. Mustikkapuolukkapukukin on pieni, ja mua harmittaa kun sen kaulus on jossain soseessa mikä ei lähteny ees paljon mainostetulla VANISH whitella[:o] Noo en silti raaskinu heittää pois. Nuutin omaan laatikkoon säästin yhen paidan jonka ostin heti ku olin tehny testin aikanaan, sitä ei kylläkään ikinä käytetty ku oli kokoa 50, ja sit yhen sairaalasta saadun villahatun. en tiiä oonko jo puhunu tästä mut kerään Nuutille äitiyspakkauslaatikkoon kaikkia muistoja, vaatteita leluja kuvia kortteja, aikanaan koulutodistukset yms. sit annan sen ku poika muuttaa kotoa [:D]

Nyt siis käytössä jo 80cm vaatteet, osa enää 74 ja neki tiukkoja....hmm ootan innolla kk päästä olevaa neuvolaa et sais mitat!
Mitäs muuta asiaa oli.. eikai mitn tärkeetä, kuhan pölisen [:D] Ai nii ylihuomenna on suuntana KOTKA, mennään miehen perheen mökille saareen. sit suuntaan omalle mökille ainaki viikoks! mä niin nautin tästä ku kalenteri on tyhjää täynnä eikä tartte miettiä koska pitää mökiltä tulla kotiin [8D]
 
Ompas Nuutti iso poika jos jo 80 käytössä [:)] meidän pikkulikalle menee vielä 68 (just ja just).
Ostin Aavalle sellasen kevyen ulkoilupuvun (haalarit ilman vuorta) Reiman ku oli tarjouksessa.. Jos se menis nyt syksyllä ja keväällä 80cm.
Mä taisin höynähtää.. Ostin sukkapuikot ja lankaa.. Sain eka sukat tehtyy ja sit aloin tekeen hattua, no, sukat on muotopuolet ja hattu vähän piukka. Mä siis sain yläasteen kässässä sellasia traumoja, etten ole sen jälkeen koskenut puikkoihin.. Hattua täytyy siis purkaa ja leventää..Blaah..
Aava ei ryömi vielä, mutta se ei tarkoita sitä, ettei liikkumaan pääsisi ja kovaa vauhtia [:D] Nyttenkin tuo isin mieliks rapsuttelee kaijutinta.. Pari kierintää ja sit ollaanki taas jo toisessa paikassa.

Eilen oltiin uimassa korvausvuorolla ja Aappu sukelsi tuolilta, en pitäny käsistä kiinni ja vetänyt, neiti istu tuolilla ja laskin 1,2,3, sukellus. Sit tuo laitto silmät kiinni ja kallisti ittensä penkiltä alas [:D] meijän vesipeto <3
 
Moikka! Meillä liikuskellaan edelleen vaan pystyasennossa! Pari viikkoa on Oliver jo kävellyt ja äiskällä ja iskällä on selät aika kipeenä! HUOH. Eilen hankittiin ensiaskeltuoli, mutta O ei ole vielä hoksannut että sen kanssa voisi kävellä... [:-] Räplää vaan innoissaan tuolin edessä olevia nappuloita, joista kuuluu kaikenlaisia iloisia rallatuksia, ja rattia. Mutta ihanaa nähdä pikkuinen niin tohkeissaan, kun vihdoin viimein pääsee itse menemään kiinnostaviin paikkoihin ja valitsemaan vaikkapa lelut laatikosta. [:)] Tukea vasten osaa jo seistä itse, välillä vähän horjuen. 

Kaverin 2kk Oliveria vanhempi tyttö kävi kylässä, ja siinähän meni pojalla ihan pasmat sekaisin. Halusi KOKO AJAN kosketella tytön käsiä ja kasvoja, ja käytti samaa innostunutta äänimerkkiään, jonka kuulee esim. silloin kun hieno punainen auto ajaa ohi. [:D] Tyttövauva oli lievästi sanottuna peloissaan, ja Oliver vihainen jos ei saanut hipeltää tyttöä. Lopulta sain sen vähän rauhottumaan kun vietiin lapset yhdessä uima-altaaseen leikkimään!! Voihan POJAT!

Itse olen tän viikon opettamassa musiikkileirillä, ja Oliver on ollut päivät kotona isänsä ja tämän veljen kanssa. Hyvin on miesväki pärjäillyt, vaikka Oliverille harmitus tuleekin kun ei saa nukahtaa totuttuun tapaan rinnalle. Ai niin, meilläkin vaatekoot 80- käytössä, vaikka virallinen pituus onkin vähän yli 70cm. Jostain syystä ne 74cm vaatteet mitä meiltä löytyy, on kaikki liian pieniä! Minäkin oon Minton tapaan säästänyt vain muutamia pikkupikkuvaatteita, muistoksi vauva-ajasta, loput annan kiertoon sukulaisille ja ystäville. Lisää lapsia ei ole suunnitteilla, mutta "eihän sitä koskaan tiedä" jne... [:D]
 
Minto, onpa teillä ihmeellisen kokosia vaatteita! Koska meilläkin on se äitiyspakkauksen persikanvärinen puku nyt käytössä (tai housut, paidasta en tykänny), ja muut vaatteet 68cm!! Oon kans säästäny melki kaikki vaatteet mitä ollaan ite käytetty ja muut antanu eteenpäin (kun jotain 50-kokosiakaan ei todella ehitty käyttään kaikkia!!).
 
Ostin kans tytölle sellasen muistolootan, missä on pari vaatetta, onnittelukortit, ranneke sairaalasta, eka lelu jne, mihin kans laitan sit kaikkee mahdollista.
 
Saatiin kans sellanen ensiaskelkärry, ja tosiaan ne lelut siinä edessä on paljo mielenkiintosempia!! Ja sais kans oppia jo liikkuun eteenpäin, yritystä on niin kovasti että tuskastuttaa neitiä kun ei pääsekkään eteenpäin. Mutta kierimällä mennään jo huoneen poikki, ja taaksepäin tönäämällä.
 
Niin tosiaan oon kans ihmetelly noita vaatteita et miten isoja jo menee.. mut oon ostanu melkein kaikki käytettynä ja ainaki lindexin vaatteet menee kasaan pesussa... meillä kun myös on tuo kuivausrumpu talvisin käytössä niin se kutistaa kans.. et osa 80cm vaatteista on kyl varmaan jotain 75cm luulisin.. mut kyllä on Nuutilla tullu pituuttakin, ehkä nyt enempi kun painoa tullu. punnasin sen tänään ni oli vaatteet päällä 9,1kg. et ihan kiva jössikkä!

Muutki on näköjään innostunu kävelytuista[:)] meillä on se ORAn formula ja se on kyllä ykkönen. siihen on turvallista laittaa jos ei aina ite oo huoneessa ja Nude jää esim koirien kans hetkeks tms. siinä on kiva kaasu ja nappuloita mitä painella.. onneksi sen saa myös hiljennettyä ku alkaa ne rallatukset kyllästyttää! mut formulaakin kivempi meillä on edelleen se hyppykiikku! siinä Nuutti jaksais hyöriä ja pyöriä vaik kuinka kauan.  Huomenna siis lähdemme ajamaan Kotkaan, sinne on luvattu lauantaiksi +31 eli helteet is BÄK! toiv ei tuu ukkosia. No, vielä ooooon kesääää jäljellä jne [:D]

Pitäs mennä siivoo hamsterin häkki nytku Nuutti viel nukkuu.. ylläri jämähdin koneelle...
[:D]
 
siis tarkoitatteko sitä äippäpakkauksen ruskea-persikka raidallista paitaa?? se ei mahdu meille enää!! mut mustikka puolukka-body menee.... hmmm, outoa! Ne äippispakkauksen persikan väriset housut on kivat. taitaa meillä vaan kulua puhki polvien kohdalta ku niin kovasti kontataan.
löysin huuto.netistä edulliset hyväkuntoiset reimatecin välikausi haalarit.. ne niskaan ni voi kontata ulkonakin.

meillä sitten noustaan jo tukea vasten ihan seisomaan jaloilleen[:D] eilen ekaa kertaa... huoh. voi sit kuhumujen määrää mitä on odotettavissa lähi viikkoina.

mut nyt pitää lähteä äkkiä ulos kun tyttö meinaa nukahtaa pystyyn.
 
Ka mie oon viikko ja kuukaus pöllö ja tuijottelin heinäkuuta :P

Jo neljäs yö. PInja herää 2h välein korvia vihlovan huudon kera itkemään. Tai no ei herää ite mutta huutaa. Rauhottuu puolen tunnin sisällä vasta kun saa tissiä, mutta ei aina siihenkään. Aamu neljän jälkeen nukkuu melkein normaalisti pitkiä pätkiä mutta kun havahtuu että on tissi aika niin taas tulee korvia vihlova huuto. Kyllä siihen koskee mutta kun aina saa selvää että mihin. mut nyt viime yön jälkeen olen yhä varmempi etät mahaan sillä koskee. hampaita ei hankaile eikä niiden hankaamisesta ole apua. mutta kun tytön laittaa mahalleen ja pyllystä heijaa nii rauhottuu. Teen tänään testin että en anna yhtään viljaa missää muotoo mitenkään. ja katon ruuankin sellaseksi alku ajan aloitus ruuaksi ettei olis masua vääntäviä. tai siis tänää testaan viljan. jos ilman sitä ei oo tuota huutoa nii tiedän mitä tehä.Tiedän kokemuksesta että näin pienen ajan jälkeen eivät täällä ainakaa rupea lääkärit tekemään yhtään mitään tutkimuksia. Serkku poikansa huuti 2viikkoa vanhasta 9kk ikään enne ku lääkäri teki mitään asialle. Oli vaa aina toteamus että voi voi lapset itkevät. POjalla oli vilja allergia. Ja varsinkin vehnä. No nyt se napero o yli 1,5v nii nyt voi vasta syödä kaikkea viljaa iha normisti.

meillä menee 70-80 vaatteet.jotkut harvat 68 menee viel. ja yksi college puku o viel 62 :P

Meillä ryömitään edelleen todella kovaa vauhtia ja noustaan kontilleen hetkuttelemaan. kontallaan ollessa osaa siirtää jalkaansa ja vaihtaa suuntaa mutta ei viel eteenpäin pääse. KOntallaan ollessa menee välillä istumaan iha ku koira ja siitä osaa vähä hypähtää kuin sammakko nii pääsee vähä liikkumaan eteenpäin. Mieluiten Pinja nousee kontilleen sängyssä ja siellä hetkuttelee kuin lattialla mutta kyllä tuolla lattiallakkii. Istuu jo melko hyvin ilman tukea jos haluaa. yleensä on liikaa ympärillä mielenkiintoista nii sitte pitää etukumaraan mennä ja yrittää ottaa tavaraa käsiin.

Pinja rakastaan näköjään noita alueuutisia kakkoselta. Ei malttanut syödä enne ku ne oli menny ohitse. Samoin kävi illalla ku niitä kahto.jännä.

Nyt vasta onkin raha tilanne kuralla.HUOH: viime kuussa tullu miehelle ollenkaan palkkaa ku aloitti uudessa paikassa. Ja sitä ennenkin oli nii pientä se rahan tulo. vuokraa pitäs pystyy maksaan 1600e eestä ja sitten viime kuusta ja kesäkuusta tuli polttoaine laskukin 500e ja se pitäs pystyy maksaa tai menee ulosottoon. Argh. no jos tässä jaksas nyt sinnitellä kynsiä syöden pari kuukautta nii päästäs noista eroon. Onneks olen hamsteri että on pinjalle yks kaappi täynnä ruokaa ja vaippoja. ONNEKS ei tartte meidän vielä käyttää korvikkeita niin ei tartte niitä ostella.

Mieli o vaa nii maassa ton rahatilanteen takia. HUOH. ei voi mittää. pakko vaa kestee ja selvitä. soskusta tai mistään ees saaha rahaa. Nii ja miehen pitää ne vitun elatuksetkin maksaa kelalle..siinäkin yhtä sotkua ja selvittelemistä. joka toinen viikko melkein pitäny viedä yhet ja samat laput aina kelalle. huoh. eikö ne säilytä niitä lappuja siel missää ku aina samoja vaativat.perkl.

hjoo kai sitä pitäs itekkii aamupalaa syödä.
 
Heh, tuntuu niin kirpulta tää meidän tyttö muihin verrattuna [:D] Eilen 6kk neuvolassa (itse asiassa 6kk ja 2 viikkoa) mitat olivat 7500g ja 68 cm, aavistuksen verran keskikäyrän alapuolella. Vaatekokona siis tällä hetkellä 68cm.

Käytiin ajelemassa Suomea päästä päähän ja sillä reissulla puhkesi kaksi hammasta ja opittiin konttausasento... Siinä sitten nitkutellaan nykyään yöt ja päivät... monena yönä oon herännyt siihen, ku tyttö itkee pinniksessä kontillaan nitkutellen... aivan ku se sanois "mä en jaksais enää, mut ku on pakko treenata!" [:D] Hurjaa vauhtia nämä tuntuvat näihin aikoihin kehittyvän!

Onko teidän vauvoilla ollut huonompi ruokahalu hampaiden puhkeeamisen jälkeen? Meillä ei millään tahtoisi soseita nyt syödä, maito kyllä onneksi maistuu. Iltaisin on syönyt välillä vähän paremmin soseitakin. Lisäksi maha on ollut ripulilla jo yli viikon, en tiiä sitten liittyykö tuokin hampaisiin vai oisko mahatautia... No, toivotaan että helpottais kohta.

Me lähetään ostaan syöttistä... ostaisko Tripp Trappin vai sen Emma easyn... hinnassa ainakin ois melkoinen ero, tiiä sitten onko tuo kalliimpi sit hintansa väärti?
 
Meillä oli tänään 6 kk neuvola (Joona on 6kk, 3vk+1 pv) [:)] Hyvin kasvaa ja tyytyväisen oloinen mussu [:)] Vaikka jouduttiin (taas) herättämään kesken makeimpien päikkäreiden [8D] Rokote ei taaskaan ollu yhtään mukava [:(] 8970g ja 71 cm. Melekonen pötky jo. Vaatteita meillä käytetään 68-80 cm paitsi harva 68 menee päälle enää...
 
Minkähän ihme piikin neuvolatäti tänään Joonaan pisti ku poika on juonu varmaan 300 ml maitoa tänään pullosta [;)][:D][:-] Herra ei ole hereillä pulloa ottanu varmaan 2 kuukauteen! Oon ihan puulla päähän lyöty ja onnesta soikeena [:D]
 
nyt tyhjeni pää ihan kokonaan ku ei muista mitä piti kirjoitella...[&:]

Joku joskus kyseli et miten hampaiden harjailua ollaan aloiteltu.. meillä on harjattu jo kohta pari kuukautta hampaita iltaisin. semmonen harja mis on se rajoitin et ei saa liian syvälle suuhun. ja isin sylissä yhdessä isin kanssa. tyttö pitää itse kiinni harjasta ja hinkkaa. jossain välis iskä vähän auttaa. mut ei hammastahnaa. eikös se ole kielletty näin pienillä? liikaa fluoria tai jotain...

huomenna äippä lähtee koulukisoihin ja typy jää isin kans. ja myöhemmin sit suunnataan mökille..
 
Takaisin
Top