Elo-/syyskuun eloa :)

Maiden ihania kuvia :) Onnea kaikkien niiden pienille joilla jo 1v synttäreitä vietetään. Tästä se synttärirumba tosissaan alkaa :) Tuntuu minustakin ensimmäisen synttäripäivän suunnittelu vähän oudolta. Miten se jo nyt on, justhan sain tämän pienen synnäriltä ja se oppi kaikenlaista joka kuukausi. Meidän 1v synttärit vietetään Brysselissä, jonne mummo Suomesta ja Belgiasta tulevat ja sitten käydään vielä Berliinissä kuun lopussa jossa tavataan tuttuja.
Nyt pieni on jo niin itsenäinen vaikka olenkin aina tyytyväinen kun hän tulee aina välillä tankkaamaan läheisyyttä ja osaa jo sanoa ätä. Aluksi kesällä kutsui minua mammaksi mutta nyt olen vihdoin ätä. Tänään koitin opiskella yhtä työpaikkatestiä varten niin pieni tuli pureksimaan ainoalla hampaallaan mun varpaita että hei huomaaksa mitä mä täällä lattianrajassa touhuan.
 
Täällä alettiin käveleen jo 10kk ikäisenä.Nyt jo juostaan :) ulkona oleilu pojan mielestä on ihan parasta ja ollaankin pyritty päivittäin käymään pihalla leikkimässä.Nyt se on helppoa kun poika menee itse omaa tahtiaan tepsutellen.Toki nurmikolla kävely on vähän huterampaa ja pyllähdyksiä tulee. Sanoja ei tule vielä ollenkaan.

Meillä tosiaan juhlitaan lauantaina ensimmäisiä syntymäpäiviä. Ihan mielissään oon niitä suunnitellut jo monta viikkoa :D tarjottavaksi tulee täytekakku, pullaa, suolaisia tuulihattuja ja voileipäkakku. Sitten lapsille kaikkia pikku herkkuja kuten naksuja,coktailtikkuja yms. Meillä lähipiiristä löytyy innokkaita leipureita niin ei tarvi tilailla mitään. Lahjaksi ajattelin jotain fisher pricen soivaa lelua ku kaikki meidän lelut on ihan vauvojen :D

Yöt menee nyt ilman heräilyjä yösyönnin jäätyä pois!Luksusta!Toki on öitä jolloin pitää kerran tutti käydä laittaan mutta suurinosa on täysiä. Silloin kun kävelyä opeteltiin niin yöt oli tosi katkonaisia.

Eilen oli rakenneultra ja sisko sieltä olisi vuoden alussa tulossa :Heartred vaatevarasto siis uusiksi :)

Tällaista tänne.
 
Onnea Papuliina!!
Onnea synttarisankareille!!
Maiden ihania kuvia!!

Meilla tanaan poika touhuaa ihan mahdottomasti ja nytkin jarjestaa pyykit kuntoo seka sohvatyynyt. Viime yona oli hereilla kahdesti mutta aamulla oli viides hammas lapi.


Kaytiin tanaan allergiatesteissa ja maitoallergia vahvistui. Suomessa yksityislaakari neuvoi olla antamatta kananmunaa. No sita ei voi testata jos ei saanut. Hoitsu onneksi antoi hyvat ohjeet kuinka kokeilla kananmunaa ensin iholle, sitten suupieleen ja vasta sitten pieni muru suuhun.
 
Ihan yhtäkkiä meillä vakiintui yhdet päikkärit. Ne ajoittuvat 12-16 välille ollen välillä 3h ja välillä 1,5h. Lyhyemmät unet tietävät melkoisen ylivirittynyttä iltaa, mutta ihmeen vähällä kiukulla on selvitty!

Uusi vauva yllätti eilen kokoarviossa olemalla perätilassa. Onnistunut ulkokäännös kuitenkin palautti pään lähtökuoppiin. Synnytyksestä ei silti merkkiä vielä. Kohdunkaulaa 2cm, mutta paikat sentään pehmenneet jo :)

Huomenna olis luvassa miehen kanssa laatuaikaa! Se tuntuu aika ihanalta tän raskaana olemisen ja vauva-arjen keskellä :Heartred
 
Lukasinkin, Triina, sun ultrakuulumiset tuolta -15 ryhmästä. Hienoa, et kääntö onnistu niin hyvin. Mäkin kävin eilen kontrollissa ja kaikki typyn suhteen OK, ja saatiin vielä varmistuskin siitä et on tyttö :D painoarvio oli 2,2 kg eli ihan keskikäyrällä mennään ja tosi huojentavaa, et kaikki on tosiaan hyvin. Edelleen porskuttelen menemään ilman sen ihmeempiä vaivoja :) tosin pää meinaa välillä levähtää ja selkä poksahtaa.

Meillä on edelleen mahdollisuus aamupäikkäreille, ja ne nukutaan jos tyyppi haluaa. Mut yhdet vakiopäikkärit on välillä 11-13 ja usein 1-2h ja yksistäänkin noi tunninkin tirsat riittää koko päivälle. Illalla sit vaan nukahtaakin ku tukki,
 
Täällä taas pitkästä aikaa :) Onnea kaikki pienet, jotka jo on saavuttaneet merkittävän 1v iän :) Ja Papuliinalle onnea tyttölupauksesta! Triinalle ja ccixille tsempit viimemetreille. Meidän kuopuksen kummitäti on parhaillaan synnärillä, ihanaa :Heartred

Tänne kuuluu uusien sanojen opettelua. Kävely on varmaa ja kiipeily on pop! Konttaaminen on jäänyt nyt vähälle ku ulkonaki jo tepastelee minkä kerkee :D Synttärit täällä vasta kk päästä, 11kk täynnä siis huomenna.
 
Minäkin täällä taas piiiitkästä aikaa! Onnea kaikille joilla synttäreitä on vietetty! Meillä juhlitaan parin viikon päästä. :)

Voisin vähän kertoilla mitä meille kuuluu... Poitsu sairasti ensimmäisen korvatulehduksensa ja oli myös kurkunpääntulehdus. Oli suhteellisen hirveetä huutoa monen monta päivää. :sad001 Lääkekuuri loppu viikko sitten ja poitsu on edelleen räkänen ja yskänen. Päivystyksessä käytiin viikonloppuna ja siellä sanottiin että ei syytä huoleen, poika on niin terve kun korvatulehduksesta toipuva voi vaan olla. :) Että nyt sitten vaan odotellaan että yskä ja nuha loppuu. Itekkin olin samaan aikaan kipeenä ja yskä jatkuu vieläkin. Nuhaa kesti reilun viikon verran.

Uusia "temppuja" jäbä ei oo oppinut. Edelleen kävelee tukea vasten, ei muuten. Konttaa kovaa vauhtia ympäriinsä KOKO AJAN! :D Hetkeekään ei malta paikallaan olla. Sanojakaan ei vielä tule. Höpötystä silti piisaa. :) Semmosta oon tässä ihmetellyt kun poika ei käy itekseen istumaan koskaan... Syöttötuolissa ja vaunuissa kyllä istuu, mutta esim. leikkiessään ei koskaan ite käy istumaan ja jos laittaa istumaan ni kääntyy samantien mahalleen makaamaan. En tiiä sit, ehkä tää meitin mukula on sellanen makailija tyyppi. :D

Ylä- ja alaetuhampaiden lisäks on puhjennut kaks hammasta. Yks alas ja toinen ylös. Ei siis tullut parettain nää seuraavat hampaat meitin poitsulle.

Kahen viikon päästä ois sit ne 1-vee pippalot. Paljon ei oo porukkaa kutsuttu, ainoostaan mummit ja kummit. :)
 
Jostain jo täällä luinkin tuohon tavalliseen maitoon siirtymisestä, mutta en muista mistä ja mitä. :D Eli olikohan nyt niin että tässä voisi jo pikku hiljaa alkaa laittamaan korvikkeen sekaan rasvatonta maitoa? Poika siis täyttää kahen viikon päästä vuoden...
 
Sultti, meiän tytöllä oli/on ihan sama juttu, kaikkien muitten lapset tuntuu istuvan nätisti paikallaan esim jonku lelun kans mut meiän typy vetelee kontaten/tukea vasten kävellen menemään ja kailottaa omia juttujaan samalla :D ..neuvolasta sanoivat vaan et on vaan meneväisempää sorttia.. Kunnes sitte sain ihan kuvalle kun tyttö komppasi keittiön laatikoita ja löysi kelmurullan käsiinsä. Sitäpä sitten tuijotettiinkin suu auki ja istuen :D
 
Ei kyllä meilläkään istuta paikallaan kuin hyvin harvinaisina ja satunnaisina hetkinä. Isänsä sylissä poika kyllä saattaa jököttää pitkänkin aikaa telkkaria katsomassa, mutta tämäkin vain kotioloissa ja vähän väsyneenä. Mun sylissä ei rauhassa oo kyllä yhtään.

Nyt on ollut muutama kiukkupäivä myös piiiiitkästä aikaa. Poskihampaat lienee kolkuttelevat. Mulla on poskiontelontulehdus ja oon ollut ihan tosi väsynyt. Nyt onneks ollu muutamia ihan ikiomia rentoutumisjuttuja niin, että isi on pari iltaa ollut pojan kanssa. Kohta sitä omaa aikaa saa kyllä taas etsiä! Ruuhkavuodet todella näyttävät mitä tarkoittavat :)

Meillä ei edelleenkään kävelyä kokeilla ollenkaan. Tukea vasten toki ottaa askeleita, mutta paljon mielummin tuntuu konttaavan. Kävelyttämisestä ei yhtään tykkää. Ilman tukea seisoo muutamia sekunteja ja laskeutuu sitten hienosti ja hallitusti alas. Kiipeillä ei vielä osaa kovinkaan korkealle. Portaita siis menee kyllä ketterästi (liiankin), mutta esimerkiksi sohvalle ei pääse (onneksi).

Hirveän kova oma tahto on tällä tyypillä. Todellakin osaa jo itkupotkuraivarit ja välillä niin liikuttavan lohduttomasti heittäytyy vatsalleen ulisemaan kun oma tahto ei mene läpi.

Yksiin päikkäreihin siirtyminen on mun mielestä aivan mahtava juttu! Päivä ei ikään kuin katkea moneen otteseen. Mutta kyllä sen huomaa, että poika on hyvin väsynyt aamupäivät ja loppuillasta. Ei vaan millään enää nukahda kuin kerran, joten eiköhän rytmi oo kohta melko selkeä. Ajatella, että vuoden kuluttua mun poikaset nukkuu ehkä yhtä aikaa yhdet päikyt päivässä! Ehkä.

Raskauden suhteen on olo ollut nyt parempi! Supistelut lakkasivat, joten ehkäpä mennäänkin näin vielä jokunen tovi. Ihan ok mulle jos olo säilyy tällaisena.

Tavallista maitoa ajattelin mäkin ruveta nyt lisäämään korvikkeen sekaan. Kolmen viikon päästä 1v !
 
Nyt on kyllä jo lokakuu, mut auttakaa vähän!

Poika ei siis oo syönyt tuttia päivisin kuin about kaksi viikkoa tuossa 5kk iässä. Tutti käytössä vain öisin, päikkäreillä ja pitkillä automatkoilla. Vaan nyt poika nappaa tutin myös päivisin suuhunsa jos sellaisen löytää/ kaivaa sängystä. Otetaan tutti aina pois häneltä eikä se aiheuta mitään erityistä reaktiota. Ei siis haluta että nyt tässä vaiheessa huvitutteilua aloittaa.

Mutta poika syö sormiaan! Siis lähes koko ajan jos ei ole leluilla leikkimässä. Molempien käsien etusormet ja peukalot ihan punaiset jo syömisestä. Välillä poika vaan kaivelee suutaan, välillä puree sormiaan, välillä imee sormia. Poskihampaita epäilin alkuun, mutta ei niistä ole kyllä vihiäkään ja tää käsien syönti on jatkunut jo pitkään.

Mitähän keksis?
 
Meilla ei koskaan ole ollut tuttia mutta uniratti on turvana tutin tapaan. Se auttaa moneen hataan. Ratteja onkin joka paikassa jotta poika voi tarpeen tullen ratin heti saada. Olisko joku lelu tai tms jota vois natustella sen tutin sijaan?
 
Hmmm tuota rättiä voisi vielä kokeilla. Pojalla on muutama lelu, joita pureskelee ja esim. konttailee tietyt lelut suussa, mutta sitten kun lelut tippuvat tms. menee sormet heti suuhun.
 
Meillä kans poitsu uittaa sormia suussaan melkein koko ajan. Toinen käpälä ihan punanen ja kuiva tän takia. Päikkäreille ja yöks tulee aina laitettua super paljon rasvaa käteen ja tumppu perään. Oon kans yrittäny hämätä poikaa aina ku kädet meinaa suuhun mennä eli tungen jotain lelua käteen tai jotain vastaavaa. Välillä ku käsi ollu tosi pahan näkönen ni oon laittanu rasvaa muutenki ku nukkuessa. Sillon tuntuu että imeskelis pikkusen vähemmän kättään, johtuskohan siitä että rasva maistuu pahalle. :D
 
Mun rakas pallopää. :Heartred

ukkeli.jpg
 
No jo on suloinen!! :) Ihanat silmät!
 
Meillä sama ilmiö ku Triinalla tuon tutin kans.Käy ite aina jostain penkomassa sen ja kohta ilmestyy tutti suussa paikalle.Mekin ollaan yleensä otettu tutti pois eikä siitä huutoa ole tullut.Meillä sormien syönti on ainakin vielä vähäistä mutta joskus oikein kuuluu sellanen lutkutus ku niin antaumuksella imee niitä.
 
Tuntuu kyllä, ettei vuorokaudes riitä tunnit... huoh. Mä oon niin kypsä jo tähän kömpelyyteen ja nosteluun jne. Kuinka yllättävää, et alkaa raskaus ärsyttää kun päästään suht loppusuoralle. Ja oon niin kade Triinalle, oispa itelläki koht la taitettu. Vielä jokunen viikko... tosin mun puolest sais syntyy heti, ku täysaikaisuus on saavutettu. Helpottais hieman tätä arkea - tietyllä tapaa.

No meillä nyt käpötellään, jesh! Tässä parisen viikkoa menty ja suosii kyllä sisätiloissa hidasta kävelyä konttauksen sijaan, joka on siis ihan hyvä. Taito harjaantuu. Ulkona ei kävele, ainoastaan talutettuna.

Meillä on taas joku "flunssa", joka ilmeisesti kestää sen päivän, sillä tänään jo terveempi. Siis mitä ihmettä nää päivän kestävät räkätaudit on? Käytiin eilen ekaa kertaa lääkäris - varuiksi näytettiin korvat, ettei vaan korvatulehdus, mut eipä ollu mitään merkkejä. Ite yhdistäisin hampaisiin, mut tässä nyt ollaan plus kaksi kk kopeloitu poskia ja hinkattu, eikä mitään näy...

Tohon tutti juttuun en osaa kyllä vinkkailla mitään. Tosin pitäis pikku hiljaa alkaa vieroittamaan ylimääräisestä käytöstä - jättää viel vaik yötutti, päikkärit ilman tms. Meillä ei kyllä käpäliä syödä (onneksi), koska suuhun kyllä löytyy aina jotain laitettavaa *sigh* En kyllä keksi mitä toi rontti ei laittais suuhun.

Ai niin.. ja lopetettiin korvike. Jotenkin vaan jäi pois, ku poika alkoi osoittaa, ettei korvike-maito-mix nappaa samalla tapaa ku pelkkä maito. Tää viikko ollaan siis oltu pelkällä "normi" maidolla. Huikeet pari pvää :D mut siis mitään oireiluja ei oo ilmennyt, ei ees löysempää mahaa :)
 
Meilläkin käydään noutamassa tutti pinnasängystä useamman kerran päivässä. Välillä annan sitten muistuttaa sitä ja välillä käydään yhdessä heittämässä se takaisin sänkyyn. Mä oon jotenkin ajatellut tuosta tutista niin, että en ressaa siitä ennen kun poju täyttää 1,5v. Jos ei siihen mennessä ole itsestään vieroittunut siitä niin aloitetaan toimenpiteet. (Heh, tyyppi just möngersi viereen tutinhakureissulta :D).Mutta en enää aktiivisesti tarjoa tuttia joka kenkutukseen niin kuin pienempänä.

Voisikohan 1vee tienoilla tulla joku super imemisen tarve, joka menee pois ajan kanssa? Pitänee kysäistä parin viikon päästä neuvolassa. Vai tietääkö joku täällä?
 
Takaisin
Top