Ekoperheet

Keskustelun 'Vinkkejä äidiltä toiselle' aloitti Yenni, 12 touko 2019.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | VAUfoorumin sovellus puhelimeen! | Top 100
  1. Yenni Aloittelija

Ajattelin, että olisi kiva jos ympäristöasioista kiinnostuneille perheille olisi oma ketju, jossa voisi käydä avointa keskustelua erilaisista lapsiperheiden arkeen liittyvistä asioista ja arjen ratkaisuista erityisesti ekologisuus huomioiden.

Miten ekologisuus näkyy teidän odotusajassa, synnytyksessä, vauva-tai pikkulapsiarjessa?
    • Tykkää Tykkää x 2
  2. Yölento Addikti Marrasmammat 2016

Meillä hankintoja tehdään harkiten. Suurin osa vaatteista tulee tuttavaperheestä ja laitetaan eteenpäin sukulaislapselle. Olen myös säästänyt isompien sisarusten vaatteita ja leluja, uusia leluja ei juuri hankita.

Vaipoissa käytimme suomalaista muumia ja kotona kestovaippoja. Lapset ovat aloittaneet potalla käymisen samaan aikaan kuin kiinteiden syömisen ja päivävaipasta on luovuttu 1-vuotiaana.

Puhdistuspyyhkeitä käytetään vain reissussa, jos on pakko. Kotona on talouspaperin sijasta pestäviä liinoja.

Turhia kemikaaleja ei käytetä, ei siis saippuaa, kylpyvaahtoa tai shampoota lapsille kuin käsipesuun. Ympäristöystävälliset hajusteettomat pesuaineet käytössä.

Ruuassa suositaan kotimaista ja kauden kasviksia. Pakastan usein ylijäämäruokia annosrasioissa, ja niitä syömme "jämäpäivinä"

Usein ympäristöystävällinen on myös edullinen, mikä ei yhtään haittaa näin kotihoidontuella.
    • Tykkää Tykkää x 3
  3. Yenni Aloittelija

Hankinnoista mekin ajattelimme hommata uutena vain turvaistuimen (jos pidämme auton) ja äitiyspakkauksen (esikoista kun odotellaan). Toinen mummoista on kova kutomaan niin villavaatetta tulee varmasti myös uutena.

Mutta miten olette vihjaisseet isovanhemmille, tädeille, sedille ynnä muille, ettei lasta tarvitsisi kovin paljon lahjoa materialla? Ja meille olisi myös lelujen materiaaleilla merkitystä, muttei haluta vaikuttaa töykeiltä... :pompus: :smiley-angelic006
    • Tykkää Tykkää x 1
  4. Tips Ihastunut foorumiin Syysmammat 2018

Mitä Yölento sanoi. Samoilla linjoilla aikalailla. Just nyt ei tule mieleen muita.

Sukulaisille ollaan sanottu suoraan (esim. synttärikutsuun kirjoitettu) minkälaisilla leluilla meillä leikitään. Ottavat vihjeen jos ottavat, kyllä meiltäkin löytyy kaikenlaista muovikrääsää vaikkei sitä ole tarkoituksella haalittu.

Toi lelujen määrä on ollut aiemmin ok mutta nyt 4v on alkanut vertailemaan kavereiden leluja omiinsa. Hänen omat leikit kun kuluvat vanhoilla hammasharjoilla, kynillä tai lusikoilla, mutta kylään tulevat kaverit ei osaa niillä leikkiä :D No, nyt sai liudan poneja sukulaisilta synttärilahjaksi niin pärjää taas tovin.

Potkin itseäni kun vajaa 20v sitten annoin vanhat ponit ja barbit jollekin pikkutytölle hyvää hyvyyttäni. Niille olisi nyt käyttöä... :)
    • Tykkää Tykkää x 2
  5. Yölento Addikti Marrasmammat 2016

Meillä sukulaiset tietää, että emme halua paljon tavaraa ja aina kun on juhlia, niin kysyvät, mitä tarvitaan. Joskus on kyllä vaikea keksiä mitään, mutta aina jotain pientä tulee mieleen, vaikka sukkia :)
    • Tykkää Tykkää x 3
  6. Yenni Aloittelija

Vaippavertailua oon tehnyt minäkin jo etukäteen ja samaan tulokseen oon päätynyt eli muumeihin, sillä kilpailevaa kotimaista merkkiä ei kertiksille ole.

Olen itse varhaiskasvatuksen ope ja sitä kautta kestovaipat ovat tulleet tutuiksi, mutta jostain syystä eivät tunnu omalta jutulta... Vaikka kestoilulla pystyy vaikuttamaan sekajätteen vähenemiseen ja kertis-vaippateollisuuden "vastustamiseen" ja toki vauvan iholla kangas on eri asia kuin muovi niin silti kaikki se peseminen vie vettä ja sähköä... En ole ihan vakuuttunut.

Olen tällä hetkellä kiinnostunut varhaiseen vuorovaikutukseen perustuvasta vauvojen vessahätäviestinnästä. Mieskin on lupautunut hommaan mukaan jos synnytyksen jälkeen vauvan ja äidin jaksaminen siihen riittää. Kellään täällä kokemuksia puolesta tai vastaan tästä aiheesta?
    Yölento, teillä? Kerroit aiemmin että pystyitte luopumaan päivävaipasta jo noin 1v.
    • Tykkää Tykkää x 1
  7. Yölento Addikti Marrasmammat 2016

Minulla ei motivaatio riittänyt vielä maitokakkavaiheessa kiikuttaa vessaan, vaikka tiesin, milloin on kakka tai pissa tulossa. Nuorimmainen kakkasi usein syödessään enkä halunnut häiritä ruokarauhaa. Alle vuoden ikäisenä pottailussa on useimmiten kyse siitä, että vanhempi lukee lasta eikä niinkään siitä, että lapsi itse olisi kuiva, mutta toisaalta kun vauvana oppii, että potta on se paikka, jossa kakataan, ei lapsi halua isompanakaan tehdä housuun.

Minulla lapset ovat olleet kuivia 1v1kk - 1v9kk, kakkavahinkoja ei ole sattunut enää toisella vuodella.

Kestovaipat minä ainakin pesin muun kuuman pyykin seassa, joten ei sen vuoksi kulunut enempää sähköä tai vettä.
  8. Tips Ihastunut foorumiin Syysmammat 2018

Meillä kestoillaan kun huvittaa ja muuten käytetään Muumeja. Kestot ei meidän leidillä pidä juuri mitään pyöreän ruumiinrakenteen vuoksi (esikoisella toimi paremmin) niin olen vähän laiskistunut. Mutta siis tosiaan samassa pyykissä muun mukana menee kestot, ei siinä mitään. Maitokakkoja liotettiin ennen pesua, kiinteät kakat kipataan pönttöön. Vvv toimi synnäriltä asti kunnes vauva kk iässä alkoi huutaa aina pissatettaessa joten pidettiin taukoa. Nyt 8kk istuu potalla kun ehditään ja tekee jopa joskus tarpeensakin sinne. Esikoinen kuiva 2v2kk, odotettiin suosiolla kesään.

Pesuaineista sen verran piti sanomani että meidän kämppä puhdistuu etikan ja soodan voimalla, nykyään myös höyrypesurin avulla (mies antoi vastikään mulle synttärilahjaksi). Kemikaaleja menee oikeastaan vain astian- ja pyykinpesukoneisiin, ja niihinkin on ollut tarkoitus miettiä ekommat vaihtoehdot.
    • Tykkää Tykkää x 1
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  9. Yenni Aloittelija

Mahtavaa arjen tietoa, kiitos! Olin siinä luulossa, että vaipat tulee pestä aina omana nippuna. Missä iässä kestovaipat alkavat toimia vauvalla teidän kokemuksen mukaan?
  10. Yölento Addikti Marrasmammat 2016

Meillä ei ollut mitään pulmaa kestojen toiminnassa, mutta käytettiin niitä vain päivällä kotona. Ostin sekalaisen valikoiman vaippoja, toiset sopi paremmin kuin toiset. Kaikissa käytin kuivaliinaa (kesto) vauvan ihoa vasten. Siitä oli helppo huuhdella maitokakka pois, ei tarvinnut huuhdella koko vaippaa.
    • Tykkää Tykkää x 1
  11. Tips Ihastunut foorumiin Syysmammat 2018

Riippuu vaipasta ja vauvasta. Esikoiselle istui hyvin ihan pienestä pitäen eikä juuri koskaan edes falskannut. Tämä kakkonen on sellainen huomattavasti pyöreämpi malli että reisistä tekee tenän (ja ne jotka mahtuu reisien ympäri ei sitten mahdu vyötäröltä kiinni... ikää 8kk ja painoa yli 10kg...) eli jo lähtökohtaisesti epämukavat yllä. Mulla oli molemmilla säkillinen kaverilta saatuja epämääräisiä merkkejä, jotkut sopi ja toiset eivät. Kokeilemalla selviää! Ihan pienille joku harso/frotee/tms imu ja villahousut toimii myös.
    • Tykkää Tykkää x 1

Jaa tämä sivu