Ekologiset elämäntapanne?

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Näin kun ilmastonmuutosta tuskin kukaan voi enää kieltää - paitsi ehkä Trump :grin - niin miten huoli maapallosta näkyy teillä? Millaisia konkreettisia juttuja teette hillitäksenne omalta osaltanne ilmastonmuutosta? Ja puhutteko näistä asioista lapsillenne?

Mulla on nyt ilmastoahdistus kasvanut räjähdysmäisesti viime aikoina, ja peruskierrättämisen lisäksi olen alkanut vähentää lihansyöntiä tuntuvasti. En ole alkamassa kasvissyöjäksi ainakaan vielä, mutta olen lisännyt merkittävästi meillä syödyn kasvisruuan määrää. Lisäksi olen alkanut miettiä ja harkita hankintojani siltä kannalta, että kuinka paljon tätä maapalloa erinäisten tuotteiden valmistus rasittaa. Toki tässä on vielä paljon parantamisen ja opiskelun varaa, mutta ainakin olen havahtunut asiaan entistä paremmin. Myös auton käyttöä olen vähentänyt erityisesti silloin, kun ei ole mitään suurempaa tarvetta sille. Eli jos tekee mieli mennä vaikka kauppakeskukseen tappamaan aikaa tai muskariin lasten kanssa tms, niin mennään pyörällä ja pyöräkärryllä. Ja käytetään kärryä auton sijaan muutenkin silloin, kun aikataulu ja oma jaksaminen vain suinkin antaa myöden.

Isoimmille lapsille puhelen näistä asioista aina välillä - erityisesti silloin, jos he nurisevat siitä ettei voida ajaa autolla jotain lyhyttä matkaa. Viimeksi tänään perustelin eskarilaiselle, miksen hae häntä eskarista autolla ja selitin sitten samalla pitkät pätkät päästöistä ja niiden vaikutuksesta ilmastoon ja ilmastonmuutoksen vaikutuksista maapalloon. En tiedä, kuinka hyvin hän näitä ymmärtää, mutta uskon ja toivon että nämä asiat iskostuvat lasten mieliin toiston ja esimerkin kautta. :)
 
Mulle ekologisuus on aina ollut tärkeetä. En ole syönyt lihaa...öö...ainakaan 23 vuoteen (sehän on ihmisikä, hui) ja olen aina kierrättänyt kaiken minkä voin. En koe sitä mitenkään vaivalloisena, vaan itsestäänselvyytenä. En myöskään ole koskaan autoillut. Mitähän muuta...luomua käytän paljon niin ruoassa kuin kosmetiikassa, tosin kosmetiikkaa kuluu paljon vähemmän kuin nuorempana. Ja nyt olen ruvennut panostamaan Suomessa valmistettuihin vaatteisiin, Kiinan halpistuotanto on meidän taloudessa pannassa. Tori.fistä olen ostanut kaikenlaista vauvanvaatteista kodin elektroniikkaan.

Vaikutusmahdollisuuksia on todella paljon, jokainen löytää varmasti omaa sydäntä lähellä olevat asiat, kun vähän miettii. :cat:
 
Näin kun ilmastonmuutosta tuskin kukaan voi enää kieltää - paitsi ehkä Trump :grin - niin miten huoli maapallosta näkyy teillä? Millaisia konkreettisia juttuja teette hillitäksenne omalta osaltanne ilmastonmuutosta? Ja puhutteko näistä asioista lapsillenne?

Mulla on nyt ilmastoahdistus kasvanut räjähdysmäisesti viime aikoina, ja peruskierrättämisen lisäksi olen alkanut vähentää lihansyöntiä tuntuvasti. En ole alkamassa kasvissyöjäksi ainakaan vielä, mutta olen lisännyt merkittävästi meillä syödyn kasvisruuan määrää. Lisäksi olen alkanut miettiä ja harkita hankintojani siltä kannalta, että kuinka paljon tätä maapalloa erinäisten tuotteiden valmistus rasittaa. Toki tässä on vielä paljon parantamisen ja opiskelun varaa, mutta ainakin olen havahtunut asiaan entistä paremmin. Myös auton käyttöä olen vähentänyt erityisesti silloin, kun ei ole mitään suurempaa tarvetta sille. Eli jos tekee mieli mennä vaikka kauppakeskukseen tappamaan aikaa tai muskariin lasten kanssa tms, niin mennään pyörällä ja pyöräkärryllä. Ja käytetään kärryä auton sijaan muutenkin silloin, kun aikataulu ja oma jaksaminen vain suinkin antaa myöden.

Isoimmille lapsille puhelen näistä asioista aina välillä - erityisesti silloin, jos he nurisevat siitä ettei voida ajaa autolla jotain lyhyttä matkaa. Viimeksi tänään perustelin eskarilaiselle, miksen hae häntä eskarista autolla ja selitin sitten samalla pitkät pätkät päästöistä ja niiden vaikutuksesta ilmastoon ja ilmastonmuutoksen vaikutuksista maapalloon. En tiedä, kuinka hyvin hän näitä ymmärtää, mutta uskon ja toivon että nämä asiat iskostuvat lasten mieliin toiston ja esimerkin kautta. :)

Me ollaan mieheni kanssa vähennetty lihan syömistä reilusti viime vuosien aikana. Kotiin ostetaan vain todella harvoin lihaa, useimmiten kalaa tai vielä harvemmin kanaa. Syödään kuitenkin kaikkea monipuolisesti muuten.

Luontoa huomioidaan myös ostosten tekemisessä: ostaa harkiten, laadukasta ja ehkä kalliimmalla, ja sellaista, mitä oikeasti tarvitsee. Yritetään välttää heräteostoksia. Suositaan kierrätettyä esim kirppareita ja netistä suoraa myyjiltä. Ajetaan autoa vain tarpeellinen, kuljetaan polkupyörällä pääasiassa lähiasiat.

Meille on ensimmäinen vauva vasta tulossa, joten saa nähdä, kuinka kaikki sama onnistuu pikkuisen lapsosen kanssa!
 
Me ollaan hiljalleen vähentämässä lihansyöntiä. Ei me täysin vegaaneiksi ryhdytä, mutta edes välillä lihatonta ruokaa. Roskat kierrätän (se onkin tehty helpoksi kun omasta taloyhtiöstä löytyy jäteastioita muovinkeräystä myöten). Varsinkin lapsen vaatteista on iso osa kirpputorilta ja jonkin verran hankin sieltä itsellenikin. Jos ostan uutena pyrin ostamaan kestävää. Suosin myös suomalaista. Esim vaipoissa siirryttiin jossain vaiheessa muumivaippoihin. :) Omaa autoahan meillä ei olekaan eikä itselläni edes korttia niin kävellen, pyörällä ja bussilla tulee kuljettua.
 
Kierrätetään kaikki mahdollinen jäte, nyt uusimpana tännekin syrjäkylille saatiin muovinkeräyspiste! Ruokaa ei heitetä pois vaan pyritään hyödyntämään esim puuron tähteet leipätaikinaan tms.
Pesuaineet ja kosmetiikan olen vaihtanut kotimaisiin ekotuotteisiin, joissa ei ylimääräisiä myrkkyjä. Myös ruoka on vaan ja ainoastaan kotimaista mitä ostan ja lähellä tuotettua mikäli sitä saatavilla esim kananmunat paikalliselta kanalalta jne.
Myyn ja ostan käytettyinä esim lasten vaatteita ja kodin tavaroita. Korjataan mitkä korjattavissa eikä osteta uutta heti hajonneen tilalle jne.
 
Kierrätetään ja käytetään vettä säästeliäästi. Sammutetaan valot perässämme. Ostetaan myös käytettyä. Olen vegaani. Meillä on uudelleenladattavia sormiparistoja.
 
Täällä kierrätys ym jutut aivan täysin lapsen kengissä, viimekesänä tuli ensimmäiset vaatekeräys laatikot moniin turistikaupunkeihin ja nyt talvella muovipussit tulivat maksullisiksi.
Itse haluaisin kovasti kierrättää, ostaa kirpputoreilta ym. mutta täällä ei ole vielä sellaista kulttuuria.
Lihaa syödään vähän, kala ostetaan suoraan satamasta kalastajilta. Vihannekset ja hedelmät basaarilta lähituottajilta, kananmunat tulevat naapurin kanoilta kun käyvät meidän pihalla munimassa. Sitruunat, appelsiinit, granaattiomenat tulevat suoraan puutarhasta. Joitain vihanneksia kasvatetaan itse.
Valot meillä ei pala käytännössä koskaan, vettäkin kulutetaan vähän varsinkin talviaikaan ( koska lämmintä vettä ei ole ) asunnossa ei ole mitään lämmitintä/ viilennintä.
Auto on kaasuauto, tosin se miehen työn vuoksi koska työhön kuuluu asiakkaiden kuskaaminen ja bensa/ diesel ovat suhteessa hyvin kalliita.
Tulevalle vauvalle ajattelin vaatteita tilata Suomesta ja kyläilijät saavat niitä sitten tänne tuoda tullessaan. Eurooppalaisia lastenvaatteita kun täällä saa myytyä mm. Briteille, paikalliset eivät osta.

Täällä on valtiolla / ihmisillä hirmu työ vielä ekologisuuden eteen tehtävä ja se tulee viemään vielä vuosikymmeniä ennen kuin ollaan esim. Suomen nykytasolla.
 
Meillä kierrätetään kaikki jätteistä vaatteisiin ja tavaraan. Tavaraa/vaatteita ei osteta koska halutaan vaan tarpeeseen.
Vettä käytetään harkitusti ja suihkussa ei pesitä! Ruokaa ei heitetä ikinä roskiin vaan syödään loppuun tai jatkojalostetaan(tässä oon hyvä:wink ). Syödään muutenkin kotimaista ja takapihalla on kesällä pieni kasvi maa.
Lihaa syödään 2-3 kertaa viikossa muuten syödään eettisesti kalastettua kalaa ja kasviksia.
Ladattavat patterit meilläkin ja sähkö laitteita ei päällä pidetä jos kukaan ei ole huoneessa ja telkku/tietokone on kiinni jos niitä kukaan käytä. Mies ajaa päivittäin autolla töihin mutta muuten autolla ei ajella kun 1-2 kk kuussa kauppaan. Muuuten mennään lihasvoimin:wink meillä siis 2 autoa, miehen pieni ja vähä kulutuksinen ja koko perheen minibussi jota en halua kyllä yksin(tai kaksin) menemiseen käyttää vaan sit on oltava kyydissä sen verran porukkaa että miehen pikkkuseen autoon mahdu... mitäköhän muuta... yritän kovin pienentää meidän hiilijalanjälkeä kun tehtiin tää suurin ekoteko ja lisäännyttiin:D (sarkasmia) mut vitsit pois, mulla on älytön ympäristö ahdistus! Alko kun menin kattomaan dokkarin before the flood... suosittelen!
 
Me ollaan kovia syömään lihaa, dämn. Mutta liha koostuu pääosin riistasta, joka metsästetään itse sekä omin päin ongitusta kalasta. Hirveä, jänistä, sorsaa, haukea, muikkua.. kaupan lihoja pyritään välttämään niin paljon kuin mahdollista ja silloinkin itse tähtään luomuun/lähellä tuotettuun jos mahdollista. Vähintäänkin aina suomalaista. Isäntä tosin tuo mitä milloinkin.. Koirat saa riistaeläinten luut, eli pyritään riistaeläinkin höydyntämään alusta loppuun saakka.

Ruokaa meillä ei mene hukkaan käytännössä ollenkaan ja sen vähänkin mahdollisen ylimääräisen annan aina muutenkin koirille. Ihan roskiin roskiin en edes muista, milloin viimeksi olisi menny ruokaa. Ei moneen vuoteen. Kasvattelen kesäisin omat yrtit, salaatit ja potut, luonnon antimet tietysti hyödynnetään myös. Kaasuliesi kiinnostaisi. Mies hamstraa kaupan muovipusseja, itse olen siirtynyt lähes kokoaikaisesti ajat sitten kangaskassiin.

Kierrätys on täällä tavattoman vaikeaa, vaikka onkin kyseessä isohko kaupunki. Tosin asun taajaman ulkopuolella, mutta välillä tuntuu, kun asuisi oikeasti korvessa. Tässä kylällä välittömässä läheisyydessä on kimppasekajäteroskis, mutta esim. muovin keräys vaatii autolla ajelua jo 30km. Sen takia koitetaan käyttää kaikki alusta loppuun itse, esim. vanhat jo rispaantuneet vaatteet päätyy räteiksi traktori- ja koneremontteihin yms.

Auto(t, vanhat) on pakollinen valitettavasti, joten se siitä ekologisuudesta.. Toisaalta edes takaisin ajelut erikseen pyritään välttämään viimeiseen asti ihan jo rahallisestikin. Ylipäätään uutta ei osteta kuin lähinnä autojen/koneiden/laitteiden varaosat, jos ei löydy romuttamoilta. Itse hyödynnän kirpputorit, ekotorit, sukulaiset yms. jos haluaa sisustusta muuttaa tai vaatteita kaipaa lisää.

En osaa sanoa, onko se nyt plussa vai miinus, mutta torpassa puulämmitys. Puusavotta tehdään omin päin. Sähköä kuluu okt:ssa vain 5000kW/v ja se on pääosin ekosähköä. Ensimmäisenä vuonna kulutus oli meillä 8000kW, tippunut koko ajan kunnes neljäs vuosi oli tuon viistuhatta kW. Myönnän olevani natsi sähkönkulutuksen kanssa :D Tavoitteena tänä vuonna nipistää pois vielä 300kW, jonka uskon olevan vaivattomasti toteutuva realistinen lukema.

Ulkosauna ja kantovedet, vettä menee sen verran mitä sankossa jaksaa kantaa, yleensä 30-50L/per nenä/pvä riippuen lämmittääkö saunan vai käykö vaan pikapesulla. Käsin tiskaus - tiskivedet heitän mahdollisuuksien mukaan kukille ja viherkasveille. Pyykkiä pestään kerran viikossa.

// tuli Zenin kommentista mieleen, että kaukomatkailuakaan ei harrasteta. Itse en ole ikinä käynyt ulkomailla tai laivassa, en edes passia omista. Autolla tulee noin kuukauden välein ajettua pidempää lenkkiä, esimerkiksi jonkun traktorin/auton osan perässä. Ajeluihin pitäisi kiinnittää huomiota, mutta toisaalta meillä jää kokonaan mm. lentokone- ja laivamatkat pois, niin autoreissut tuntuu pienemmälle pahalle.

Mun pitäisi meikkeihin kiinnittää huomiota, vaikka ne pääosin "ylijäämäfirmasta" tilaankin. Hieno suomalainen shampoo on varmaan ihan hyvä ympäristöystävällinen shampoo, ainakin se on muoviton. En ole tarkoituksella ajautunut ekologisempaan käyttäytymiseen, jotenkin sitä on vaan yrittänyt jo nuoresta valita sen paremman vaihtoehdon, esim. ennemmin naapurilta kananmunat kuin kaupasta olevinaan kaupan "vapaan" kanan munat.

Vielä kun saisi tuon miehenkin innostumaan muutenkin kuin vain rättien kierrätyksellä ja riistan hankinnalla :grin
 
Muokattu viimeksi:
Me ollaan melkein hävettävän epäekologisia teihin muihin verrattuna... Jätteet kierrätetään mahdollisuuksien mukaan, meillä on omassa pihassa energia- ja sekajäte sekä komposti, kylältä muutaman kilometrin päästä löytyy lasin-, metallin-, muovin- ja pahvinkeräys, mutta sinne viedään vasta kun omat roskikset on täynnä. Vaatteet ostetaan pääasiassa kirppikseltä ja vasta kun sieltä ei löydy niin uusia. Kesäisin on kasvimaa ja kasvihuone. Kaupassa käydään isoilla ostoksilla max. kerran viikossa, työmatkalla haetaan maitoa ja kasviksia täydennykseksi, eli pyritään välttämään turhia ajoja (ihan kyllä sen takia, että bensa on aika liian kallista ja meillä on syöpöt autot...). Matkailua emme harrasta, minä voin todella pahoin laivassa ja pelkään lentämistä. Vettä ja sähköä yritän säästää, mutta lapset tekevät sen hieman hankalaksi, kun tykkäävät lutrata suihkussa ja jättävät valot, telkkarit, jne. päälle nalkutuksesta huolimatta lähtiessään muihin juttuihin. Kerran viikossa yritän pitää kasvisruokapäivän ja vähentää muutenkin lihatuotteiden käyttöä, toisinaan onnistuu paremmin, mutta ei aina.
 
Olin juuri viime viikolla kuulemassa kestävän kehityksen esitelmää ja kyllä laittoi hiljaiseksi. Nykyarvion mukaan pahimmassa tapauksessa 2050 Afrikka on lähes kokonaan aavikoitunut ja samoin on käynyt myös Euroopan eteläosalle. Yksi suuri kysymysmerkki Suomen osalta on Golf-virran käyttäytyminen tulevaisuudessa. Koska nyt sulaa niin paljon ja nopeasti makeaa vettä suolaiseen Golf-virtaan, eikä tiedetä miten tuo vesi vaikuttaa virtauksiin, on Golf-virran käyttäytymistä on mahdoton ennustaa. Että kannattaa kierrättää ja pitää yllä ekologisia elämäntapoja. Nykyisin massiivinen nettimyynti on iso kysymysmerkki, mikä on sen hiilijalanjälki. Täällä on vastuullisuudesta koostuvia uutisia (VAU) ja paljon puhetta myös lasten tulevaisuudesta:
www.vastuullisuusuutiset.fi/
 
Takaisin
Top