Ehkäisy synnytyksen jälkeen

Senni_

Piirimestaruustason postaaja
Joulumammat 2016
Heippa kaikki joulukuiset!=)
Mitä muilla jotka ei jo vauvakuumeile uutta vauva on ehkäisynä?
Meillä lapsiluku täynnä ja olen nyt menossa tällä viikolla laitamaan mirena hormonikierukka ja hieman jännittää mitäköhän sivuoireita tuo? Ja onko se laitto ihan kauhea? Onko sen jälkeen vuotoja jatkunut kauankin?

Senni_ esikoinen 2v ja kuopus 10kk
 
Meillä ehkäisy ei ole nyt ajankohtainen, mutta mulla on Senni ollut tuo Mirena kaksi kertaa, yhteensä 11 vuotta. Olin tosi tosi tyytyväinen siihen. Ei havaittavia sivuoireita ja kuukautisvuoto vähentyi merkittävästi. Ehdottomasti laitan vielä sen jos ehkäisy tulee tarpeelliseksi. Tietysti nuo oireet ja sopivuus on henkilökohtaisia, mutta tässä mun kokemus :)

Laitto ja poisotto olivat epämiellyttäviä, mutta gyne antoi ymmärtään, että johtui lähinnä siitä että en ollut silloin vielä synnyttänyt. Kokenut lääkäri helpottaa asiaa, omani onnistui tekemään nämä toimenpiteet ihan minuutissa parissa eikä sen enempää tarvinnut kärvistellä.
 
Mulla oli se ja ei ollu sivuoiteita. Menkat loppu kokonaan. Laitto sattu, kannattaa ottaa droppia ennen laittoon menoa. Poisto ei sattunu, kauhujuttuja olin kyllä kuullu.
 
Minullekin laitettiin Mirena keväällä ja unohdin ottaa etukäteen kipulääkettä niin olin aivan järkyttävän kipeä heti laiton jälkeen. Kipu helpotti kuitenkin kun otin buranaa ja lepäsin. En jaksanut montaa kuukautta pitää sitä kun jo otettiin pois, minulle ei tunnu mikään hormonaalinen ehkäisy sopivan ja koko ajan oli "vierasesine" olo sisällä.. päätimme sitten miehen kanssa että hän menee vasektomiaan, on nyt leikkausjonossa. Lapsiluku on täynnä..
 
Mä en saa yhdistelmäehkäisypillereitä enää. Kroppa meni ihan sekaisin; maksa, haima molemmat antoi verikokeissa hälyttäviä arvoja ja yleislääkäri ei tajunnut epäillä pillereitä, gyne vaihto pillerit heti pois. Kierukkaa en halua, ballonki käynnistyksessä sattui niin paljon että ei ikinä mitään sörkitä mun kohtuun enää.
Minipillerit pistää pään sekaisin eli lopulliset ehkäisyt vaan tarjolla; miehen tai mun.
 
Mä en saa yhdistelmäehkäisypillereitä enää. Kroppa meni ihan sekaisin; maksa, haima molemmat antoi verikokeissa hälyttäviä arvoja ja yleislääkäri ei tajunnut epäillä pillereitä, gyne vaihto pillerit heti pois. Kierukkaa en halua, ballonki käynnistyksessä sattui niin paljon että ei ikinä mitään sörkitä mun kohtuun enää.
Minipillerit pistää pään sekaisin eli lopulliset ehkäisyt vaan tarjolla; miehen tai mun.

Sama täällä. Ballingin laitti sattui p a l j o n. Hormonaalinen ehkäisy ei sovi minullekaan.
 
Meillä asia ei ole vielä ajankohtainen, mutta mullekaan ei estrogeenia sisältävä ehkäisy käy (aurallinen migreeni) ja kuparikierukka tai minipillerit ei vuotohäiriöiden vuoksi innosta (tyypillisesti pahentavat asiaa). Alustavasti meilläkin keskusteltu, että mies menisi vasektomiaan kun lapsiluku on täynnä. Meille kuitenkin toivotaan vielä ainakin yhtä pikkuista, joten vasta seuraavan raskauden jälkeen tehdään lopullisia päätöksiä. :)
 
mä en oo vieläkään aloittanut ehkäisyä mut ei oo alkanut kuukautisetkaan. Jotenkin en uskalla aloittaa minipillereitä, kun pelkään mielialani puolesta. :eek: Onks kokemuksia onko vaikuttanut mitenkään mielialaan?
 
Ei mullakaan ole alkanut kuukautiset ja tosiaan tällä hetkellä ei ole hormonaalista ehkäisyä. Varmaan alkaa piakkoin kuukautiset kun loppui imetys..
 
Täällä käytössä minipillerit, ollut käytössä jälkitarkastuksesta lähtien. Oon ollu kyl tyytyväinen toistaiseksi. Ei oo ollu mielialan vaihteluja eikä ylimääräsiä vuotoja, kuukautisiakaan ei ole näkynyt.
Kierukka-hommelit ei innostuta, en haluu et alapäätäni sorkitaan ellei oo ihan pakko. Ja niin moni tuttu on sanonu että laittaminen tekee kipeetä.
 
Mulle laitettiin helmikuussa kierukka ja nyt syyskuus otettii pois ku vuos taukoomatta ja iho räjähti. Nyt pillerit ku en rengastakaan halunnu ja oon ylipainonen ni kapseli ei käy
 
Mulla oli nyt kierukka vaan alle viikon. Alkoi tulee niin pahoja aurallisi migreeni oireita ettei voinut edes seurata että oisko ajan kanssa helpottanut. Tulipa taas todettu ettei hormonaalinen ehkäisy sopii minulle.. harmi kun en sterilisaation pääse kun meillä lapsiluku täynnä, sel verran nuori ikä
 
Mie oon itseasiassa miettiny jopa kohdun poistoa.. Mulla on pahoja vuotohäiriöitä ilman minipilleriä ja sekoan jos käytän niitä.. Eikä ole mitenkään varmaa saadaanko enempää lapsia.. En vaan jaksais tätä 3 viikkoa menkkoja 1 viikko ei menkkoja - rytmiä..
 
Fuji, ymmärrän, vuotohäiriöt on inhottavia. Mulla kesto on vaan muutaman päivän, mutta synnytyksen jälkeen vuotomäärät on ihan hirveitä, edes tamponin ja yösiteen yhdistelmä ei meinaa riittää. Syynä ilmeisesti myooma. Yritetään nyt kuitenkin saada vielä pikkusisarus tehtyä ja katsotaan tilannetta sen jälkeen. Alustavasti on puhuttu myös miehen vasektomiasta, mutta jos kohdunpoisto alkaa näyttää todennäköiseltä, niin sittenhän sitä ei tietenkään kannata tehdä.
 
Joo siis tänään on menossa vuoto päivä 32.. Siis kokoajan on tullu jonkinlaista tiputtelua tms niin tää käy kyllä hermoille.. Vois jo mielellään loppua tää
 
Mun siskolla oli vuotoa myooman takia ja ensin se pistettiin ehkäisyn piikkiin muttei loppunut ehkäisyn lopetuksen myötä. Tosi syvältä tuo vuoto. Luulis että siihen ois joku keino, miten sais loppumaan. Siis sulla vuotaa ilman pillereitä ja pillereiden kanssa?
 
Takaisin
Top