Ehkäisy synnytyksen jälkeen

Eli, kun omasta sektiostani on pian jo 4 kuukautta, voin aloittaa mikä päivä tahansa pillerit, esimerkiksi huomenna, vaikka kuukautiset eivät silloin alkaisikaan? Sitä lähinnä mietin..
 
^ Näin mä ajattelisin. Mutta voithan sä soittaa neuvolaan ja kysäistä asiasta varmuuden vuoksi?
 
Mä ajattelin haluta e-pillerit ehkäisyksi kun en imetäkään. Toisaalta pelottaa että tulen taas raskaaksi pillereistä huolimatta... Mutta kun muut ehkäisymenetelmät eivät oikein houkuta.
 
^ Niin, pillereissä on aika tarkkaa se että ottaa ne oikeesti säännöllisesti suht samaan aikaan päivästä, muuten se teho heikkenee.
 
evesiili, entäs ehkäisykapseli? Ei tarvis huolehtia siitä pillerin muistamisesta... itse söin pillereitä kymmenisen vuotta ja ihan hyvin toimivat :wink tosi pienihän (käytännössä olematon) niissä on se raskautumisriski, kunhan ne vaan muistaa ottaa päivittäin.
 
Mulla käytössä nuvaring, oli myös ennen raskautta ja ihan kätevä kapistus.. Mitä nyt mies välillä tuntee renkaan seksin aikana, mutta voi sen ottaa poiskin sen ajaksi jos tahtoo, kunhan ei yli kolmea tuntia ole kerrallaan pois :grin
 
Mulla on kanssa joskus ollut Nuvaring-ehkäisyrenkaat, mutta se on yhdistelmäehkäisyvalmiste, joten jouduin siitä luopumana kun aurallinen migreeni paheni. Ja imettäessähän se ei sovi, mutta vois olla evesiili ihan varteenotettava vaihtoehto, jos et kerta imetä. Ei tarvii muistaa ku laittaa rengasn, antaa sen olla 3 viikkoo, ottaa pois ja olla viikko ilman, ja sit taas laittaa ja antaa olle 3 viikkoo jne.

Tai sit tosiaan ehkäisykapseli joka tulee käsivarteen ihon alle. Lääkäri laittaa sen paikallispuudutuksessa, ja sen ehkäisyteho on 3 vuotta. Eli kolmeen vuoteen ei tarvii muistaa/miettiä ollenkaan ehkäisyhommeleita :) Ehkäisykapseli sopii myös imettävälle äidille tai jos on aurallinen migreeni. Itselläni on ollut 2 kertaa ehkäisykapseli, ensin Implanon ja sitten Nexplanon.

Ehkäisypillereitä on kanssa kahtaa erilaista, joko yhdistelmäehkäisypillerit (ei sovi imettävälle) joita syödään 3 viikkoa ja sit pidetään viikon tauko, tai sitten minipillerit (sopii imettävälle) joita syödään taukoamatta. Näin ainakin siis useimmissa valmisteissa. Mutta pillereiden kanssa on tosi tarkkaa että muistaa oikeasti joka päivä ottaa, ja suht samaan aikaankin päivästä aina.

Onko sulla evesiili joku tietty syy, miksi et halua esim. ehkäisykapselia tai -rengasta? Ja onhan hormonaalisista menetelmistä vaihtoehtona vielä laastari ja kierukkakin, sekä injektioruiske (mutta se taitaa olla Suomessa aika vähällä käytöllä).
 
Mie nyt uskaltauduin ottamaa noi minipillerit ku neuvolassa ehkäsystä puhuttii ni lykkäs alotuspaketin kouraa niitä :D tosin lahopää oon ja en muista ees vitamiineja päivittäin ottaa ni latasi jo puhelimee valmiiks tollasen pilleri sovelluksen mikä muistuttaa joka päivä samaa aikaa pillerin ottamaa :D saa nähä jatkanko noilla sit imetyksen jälkeenki vai ottaisko sen kapselin..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Heidi, kapseli käy myös jos imettää. Minipillereillä on hyvä kokeilla noin 3 kuukautta että miten ne sopivat, jos sopivat hyvin niin luultavasti sopii kapselikin, koska niiden toimintaperiaate ja ns. sivuoireet ovat samat. Eli jos haluat siirtyä kapseliin jo ennen kuin kokonaan lopetat imetyksen, niin pitäis kyl onnistua :)
 
^ kiitos, hyvä tietää et se sopii imettäessäki! Se ois kyl parempi vaihtoehto ku tiiän jo et ilman puhelimen muistutusta jäis varmasti monta pilleriä ottamatta! Mutta alkuu nyt mennää noil pillereillä kyllä ni näkee just tuleeko jotaki sivuoireita niistä!
 
^ Meillä kanssa niin että jälkitarkastuksessa ei puhella ehkäisyasioista, pitää erikseen ehkäisyneuvolaan olla itse yhteydessä ja varata aika.
 
Meillä kyllä jälkitarkastuksessa juteltiin ehkäisyistä ja sieltä sitten kirjoittivatkin sen heti matkaan mukaan :)
 
Jaha, mulla alkoi sitten menkat, tasan 7vko synnytyksestä. Täysimetyksestä huolimatta. Koittaakohan mun kroppa viestittää et vois tehä sisaruksen samaan syssyyn..? :P
 
Täällä ei menkkoja näy eikä kuulu, imetyksen lopettamisesta aikaa n.8vkoa! Ainoo oli viime viikolla muutamana päivänä (ei edes peräkkäisinä) tuli jotain vuodon näköistä, siis semmoista kun menkat olisivat loppuneet.. o_O
 
Meillä on menty kondomeilla nyt lopputarkastuskäyntiä odotellessa. Minipillereitä ollaan mietitty ehkäisyksi nyt alkuun, minä kun imetänkin.
 
Takaisin
Top