Ehkäisy synnytyksen jälkeen

Minipillereissä on sama toimintaperiaate hormoonien osalta kuin kapselissa ja hormonikierukassa (sisältää vain yhtä hormonia), joten ihan yhtä lailla saattaa olla että tiputteluvuotoa voi tulla ja kierto ei ole säännöllinen, menkat voi tulla koska vaan ja olla runsaammat. Joillain sitten taas menkat voi jäädä kokonaankin pois, tai ainakin niukentua. Itse kuulun niihin joilla kierto epäsäännöllistyi, mutta vuoto niukkeni. Sama sekä minipillereillä, joita kokeilin ensin 3kk, jonka jälkeen mulla oli yksi kapseli täydet 3 vuotta ja sitten toinen kaksi vuotta, kunnes poistatin sen toiveena raskaus.
 
Huoh, mä en nyt osaa päättää mitä sitä tekis.

Mä olin itse ajatellut, että ottaisin taas sen ehkäisykapselin, mutta mies ei nyt millään haluais. Sillä on tuoreemmassa muistissa vissiin se, että kapseli vaikutti mun mielialoihin... ehdin olemaan melkein vuoden ilman hormonaalista ehkäisyä ennen kuin tulin raskaaksi, ja sinä aikana olin siis normaali :grin

Mies meinasi, että pelkän kumin kanssa mentäis, ja tulee sit toinen lapsi jos tulee :eek: Mut mä en kyl heti todellakaan halua. Joku pari vuotta ikäeroo ois hyvä. Ja en luota tosiaan pelkkiin kumeihin ja imetyksen tehoon...!

Niin oon nyt sitten miettinyt kuparikierukkaa, kun sehän nyt on sit kumien lisäks ainoa ei-hormonaalinen vaihtoehto. Mutta tarttis selvittää niitä sen negatiivisia puolia...
 
^ Kiitos :)

"Kuparikierukka voi myös aiheuttaa sivuvaikutuksina alavatsan kouristuksia, runsaita kuukautisia ja ristiselkäkipuja."

Kuulostaapa hyvältä :confused:
Lisäksi ne langat saattaa tuntua yhdynnässä, ja tamppooneja ei voi välttämättä käyttää.

Äh, emmää tiärä. Jos sit niitten kumien kanssa vaan pelaisi...
 
Ehkäisyinfo.com sanoi:
Kuparikierukka saattaa myös tuntua yhdynnän aikana, mutta tämä on korjattavissa lääkärin vastaanotolla.
Ainakin ton perusteella ymmärtäisin, et jos se tuntuu yhdynnän aikana,niin se on vähän väärässä asennoss ja sit vaan lääkärissä käymään, joka laittaa sen paremmin kohdilleen eikä enää sen jälkeen tunnu?

Ei sen puoleen. Huono oon puolustaan tuota, kun itselle jostain syystä vain tuo ehkäisymuoto tuntuu kaikkein vieraimmalta o_O. Nyt pääsi aloittamaan minipillerit. Toivottavasti nyt muistan ne ottaa päivittäin samaan aikaan. Kännykkään laitoin muistutuksen, mut silti jänskättää... :confused:
 
Hei, luin noista minipillereistä joista kaikki kiros, että tunnilleen otettava. Minipillereissä sallitaan 3 tunnin heitto, joissakin jopa 12 tunnin. Tietenkin suositeltavaa on ottaa pilleri aina samana ajankohtana (niinkuin kaikissa ehkäisy pillereissä), mutta heitot ei ole vaarallisia.
 
Last edited by a moderator:
Mie varmaan kokeilen noita minipillereitä, kun ei oikeen noi kortsut nappaa.:)
 
Mä kun lueskelin niitä kuparikierukan käyttökokemuksia niin niitten lankojen kanssa on tosiaan ollut muutamilla ongelmia. Lankoja ei voi heti katkaista lyhyiksi, kun ne saattaa sitten vielä karata syvemmälle. Mutta jos niitä ei katkaista, ne sattavat osua miehen vehkeeseen ja joillain on jopa hiertynyt verille vehje :confused: Eli sen laiton jälkeen pitäis vissiin odottaa hetki ennen kuin sitten uudestaan menee lääkärille joka katkaisee langat sopivan pituisiksi.
Toisessa Suomessa myytävässä valmisteessa on vain yksi lanka, ja toisessa kaksi lankaa.

Ja sit tosiaan ei oikein houkuta alavatsakrampit, ristiselkäkivut, runsaat ja kivuliaat ja epäsäännölliset kuukautiset.....

Mut kun kerta imetän, niin yhdistelmäehkäisy (normi pillerit tai ehkäisyrengas) ei tule kyseeseen.

Minipillerit, ehkäisykapseli ja hormoonikierukka toimivat kaikki samoin tavoin, niitä voi käyttää jos imettää mutta mulla oli tosiaan sivuoireena mielialanvaihtelut ja kyllä vähän vei seksihalujakin. Kun sitten kerkesin vähän vajaa vuoden ilman hormonaalista ehkäisyä olemaan, niin oli kaikki paremmin. Miehellä tämä toki tuoreemmassa muistissa... :p
Mutta mies ei tosiaan haluis hormonaalista ehkäisyä mulle.

Eli jäljelle ei oikein jää muita vaihtoehtoja kuin kuparikierukka tai kondomit. Joista ei kumpikaan myöskään oikein houkuta mua...

Miehen kanssa jo puhuttiin, että sitten kun seuraava lapsi on saatu, tehtäisiin miehelle sterilisaatio. Hänellä olis jo sitten 4 lasta, ja puhuttiin että vaikka joskus ero tulisi ja miehellä olis uusi nainen, ei hän enää lapsia silti haluaisi, rupee käymään liian kalliiksi ja mistä aikaa kaikille. Näin siis mies tuumasi itse.
 
Mä olen nyt päättänyt,että mennään toistaiseksi ainakin kortsulla.koska tää miehenkin mielestä hyvä ratkaisu,niin homma toimii näin. En siis halua mitään hormonaalista ratkaisua just nyt,niin jos sitten joskus tässä haluan aloittaa esim.pillerit niin onnistuuhan se sittenkin.
Sektion jälkeen ei suositella missään nimessä raskautta seuraavaan vuoteen,joten pitänee olla tarkkana ettei tuu harhalaukauksia :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Sektion jälkeen raskaus on suuri riski vuoden ajan,koska leikkauksesta totaalista toipuminen vie sen vuoden,siis että kaikki tuolla sisuksissa on umpeutunut jne. Myös riski kohdun repeämisestä on korkea raskauden aikana.
Istukka voi kiinnittyä sektioarpeen ja nostaa näin myös keskenmenon riskiä.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Muokattu viimeksi:
^ Ja taisi olla vielä niin, että vuosi ehdottomasti väliä, mutta mieluummin vielä kaksi vuotta.
 
Hei! Voiko minipillerit aloittaa milloin tahansa synnytyksen jälkeen, vai tuleeko odottaa kuukautisten alkamista? Mielestäni paketin ohjeen mukaan voi tulkita miten vain...
 
^ Mä oon luullut että pitää odottaa kuukautisia, mutta eikös åke oo aloittanut jo synnärillä ja se oli ok?
 
Mä en ole tätä asiaa ees ehtinyt ruveta miettimään kun ei toi itse toiminta ole kyllä ollut nyt mielessäkään ja täytyy myöntää että kaikkien repeämien jälkeen kyllä hommaan ryhtyminen jännittää melkoisesti.. vaikka mulla ekat kuukautiset jo tulikin.. synnytyksestä 5 vko.
 
Lähinnä siinä kai pitää muistaa se, että jos ei aloita kuukautisten alkamispäivänä minipillereitä, niin ainakaan ensimmäiseen 7 päivään ei kannata luottaa ehkäisytehoon vaan ehkäisyteho on kunnossa vasta 8. päivästä aloituksesta.
 
Takaisin
Top