Ehkäisy raskauden jälkeen

Jännästi tässä ajatukset muuttuu ja nopeasti raskauden jälkeen itse kullakin. Meillähän tää ensimmäinen lapsi oli ihan yllätys, ja raskausaikana puhuttiin miehen kassa, että seuraava lapsi sitten joskus, ei ainakaan viiden vuoden sisällä. Loppuraskauden aikana oltiin molemmat jopa sitä mieltä, että tää yksi saa riittää. Mies oli etenkin sen kannalla (olinkohan jotenki hankala :D). No nyt lapsen syntymän jälkeen molemmat totesi, että tarviihan se sisaruksen.. Ja mun mielestä sen voisi tehdä suht nopeastikin. Mieskin sanoi viimeksi kun juteltiin, että tästä kaksiosta pitää muuttaa ensin pois, mistään viidestä vuodesta ei maininnut mitään. Mun pitäs kyllä opinnot saada ensin hoidettua loppuun. (Menipäs taas jaaritteluksi)

Ainoa ajatus mistä pidetään vielä tiukasti kiinni on, että seuraava olisi suunniteltu. Joten joku ehkäisy pitänee tosiaan hommata. Mä taidan ne minipillerit ottaa ja jossain kohtaa sitten kapselin. Ei muakaan noi hormonaaliset ehkäisykeinot hirveesti houkuttele, mutta ei oikeen oo vaihtoehtoja. Kortsun kanssa siitä ei tuu kuitenkaan mitään, se nimittäin todistetusti unohtuu.

Pauliinan mainitsema juttu (nimi unohtui) kuulosti kyllä mielenkiintoiselta, joten mäkin odottelen lisäinfoa asiasta!
 
Multa lääkäri kysyi loppuraskaudesta, että haluaisinko sterilisaation synnytyksen jälkeen. Tämä siis kolmas ja olen yli kolmekymppinen. Kysymys vähän hämmensi mua. Tuli vähän sellainen olo, että nyt olet kyllä lisääntynyt enemmän kun riittävästi.
En kuitenkaan 100% varmuudella voi sanoa, etten halua lisää lapsia.

Mulla oli pitkään hormoonikierrukka ja olin tyytyväinen siihen. Ei vaikuttanut mielialoihin ja kuukautiset jäivät kokonaan pois. Tietenkin kaikkien keho reagoi noihin vähän eri tavoin.
 
Mulla toimi minipillerit tosi hyvin ennen raskautta. Vei kokonaan menkat! Olivat aina olleet tosi runsaat ja kivuliaat sekä hieman epäsäännölliset, joten oli aikas huippu juttu. Vauvahaaveiden myötä kun lopetin pillerit, niin kuukautiset tuli päivälleen säännöllisinä, vähemmän runsaina ja kivuliaina heti lopetuksesta. Ei siis niin mitään pahaa sanottavaa. Nyt varmaan samalla kaavalla jatketaan. Kapseliakin haluaisin kokeilla, mutta tähän rakoon ehkä kehno, kun toinen lapsi on kuitenkin haaveissa suht nopeasti...
 
Mä rupesin nyt sit käyttää minipillereitä, ainakin toistaiseksi... Lääkäri oli sitä mieltä että ei puolla mun sterilisaatiota kun oon vielä niin "nuori" (28) :/ katsotaan jos vaikka jossain vaiheessa vaihtaa pillerit implanttiin mut nyt mennään näin:)
 
Mulla kans minit ja ei kuukautisia ollenkaan. Sopi hyvin mut en tiedä antaako lääkäri enää ku olen aina vaan liian lihava. Toisaalta en niitä niin haluaiskaan mut eipä juuri oo vaihtoehtoja...
 
Heippa! Mie vierailen tuolta 2016 helmikuisten puolelta ja oon jo nyt alkanu miettiä tota ehkäisyasiaa vaikka vauva on vielä mahassa. Mulla siis tilanne et yhdistelmäpillerit ei käy, ainut mikä mahdollinen on kierukka tai se kapseli mut en haluais kumpaakaan. Kierukka oli ja laitto oli kauheeta, samoin poisto ku piti äitipolilla asti käyä se ronkituttamassa ulos. Eli muakin kiinnostaa kovasti toi ladycomp ehkäisytietokone-vaihtoehto. Onko miten luotettava? Onko vaivalloinen käyttää? :)
 
Mä oon nyt päätynyt siihen, että kokeilen hormonikierukkaa jatkossa. Onko kenelläkään siitä kokemuksia? Mieluiten haluaisin hormonittoman vaihtoehdon, mutta kuparikierukka ei taida olla vaihtoehto kivuliaan endometrioosin takia. :/
 
Miulla oli hormonikierukka, vuodot oli sen kanssa tosi niukat ja epäsäännölliset, vaikka normaalisti mulla on kellontarkka kierto. Kivut se vei kyllä. :) muuten olin ihan tyytyväinen mutta mulla se aiheutti semmosta jatkuvaa limaista vuotoa. Ja vei se kyllä seksihalutkin. Siinä mielessä mukava kun ei tarvinnut huolehtia pillereiden muistamisesta ja hintaa per vuosi ei hirveesti jää jos pitää esim sen 5 vuotta.
 
Mulla oli hormooni kierukka ja vuoto kesti koko ajan mitä se oli sisällä eli n1v :sad001 menkat oli kyl niukemmat ja ei ollu maha kramppeja... Mulle se ei siis sopinut ollenkaan!
 
Mulla oli hormonikierukka ja en voi kyl suositella :sad001 Jatkuvaa tiputtelua, raivareita, vei seksihalut kokonaan! Lopultahan se sit lähti itekseen pois paikaltaan ja tuli ulos. Mulla kyl kovat menkkakrampit, et josko kohtu supistellu sen pihalle sit. Onneks en joutunu siitä maksamaan ku määrättiin runsaaseen vuotoon ja kipuihin.

Täällä tehty päätös lopullisesti, et meidän lapsiluku jää kolmeen. Jälkitarkastuksesta sit täytyy pyytää lähetettä sterilisaatioon. Saapahan nähdä kuin nihkee lääkäri on, mut onneks on laki puolella, et sitä voi vaatia ku toi kolmen lapsen ehto täyttyy. On meillä kyl rasitteena toi mun kantama juveniili retinoskiisi ja mies tyypin yks diabeetikko ni senkin periytymiseen melkeen 10% riski... Eikä hormonaaliset ehkäsyt tosiaan käy ja aika kohtuutonta ois kumin kans vedellä vaihdevuosiin asti :D Noh, katellaan sit 2.2. mitä mieltä lääkäri on :)
 
Harmi, kun tuosta hormonikierukasta on niin huonoja kokemuksia. :/ Pakko mun on sitä silti kokeilla, kun endo rajoittaa muita vaihtoehtoja... On kyllä kumma, ettei nykylääketiede tunne parempaa ehkäisymuotoa!
 
Olispa hienoa jos miehille olis jokin vaihto ehto kondomeille... Aina nainen saa "kärsiä" :)
 
Voin vaan kuvitella miten ilkeesti kumi vie mieheltä tunnon ku tuntuu se mun mielestäki ihan erilaiselta kumin kans ku ilman.. Joissain kumeissa se reuna hankaa esikoisen synnytyksessä tehdyn epparin kohtaan ja ärsyttää :/ Onhan miitä jtn ehkäsyvaahtoja, mut en alkas mielelläni semmosten kans pelleilemään ku epävarmojaki ovat.
 
Meillä nyt kumi ja mulla on enemmän sellanen olo että "tehdäänkö me jo jotain" olo. En juurikaan siis tunne mitään... Mies sanoo kanssa että vie hiukan haluja kun tuntoa ei ole...
 
Harmi, kun tuosta hormonikierukasta on niin huonoja kokemuksia. :/ Pakko mun on sitä silti kokeilla, kun endo rajoittaa muita vaihtoehtoja... On kyllä kumma, ettei nykylääketiede tunne parempaa ehkäisymuotoa!

Toi hormoonikierrukka on varmaan sellainen, että jollekin sopii ja toiselle ei alkuunkaan. Itsellä todella positiivinen kokemus hormoonikierrukasta. Itsellä oli se monta vuotta. Hormonikierrukan laittaminen ei sattunut, kun oli jo synnyttänyt nainen silloin (laittajissa varmaan myös eroja). Kolme kuukautta kuukautiset oli sekaisin ja pientä vuotoa oli vähän väliä. Sen jälkeen kuukautiset jäivät kokonaan pois, myös ennen kuukautisia oleva mielialamyllerrys katosi. Kuukautisia ei ollut ikävä ja haittavaikutuksia ei tullut.

Ajattelin taas laitattaa hormoonikierrukan, mutta on nyt jo heti vähän vauvakuume. Sitä ei nimittäin kannata laittaa lyhyeksi aikaa, jo sen takia, että todennäköisesti alussa tulee jonkin aikaa noita epäsäännöllisiä vuotoja (ärsyttäviä).
 
Nonniin, sterilisaatioasia etenemässä ja luulis tän vuoden sisällä pääsevän itse toimenpiteeseen :) Essure täällä päin käytössä, eli nopea toimenpide. Kyselin jonotusajoista, ni naiselle tehtynä kuukausia, miehelle tehtynä jopa yli 2 vuotta o.O Nyt vaan odotellaan lappusia sairaalasta ja tarkkana kumin kans.
 
Jopa yli 2 vuotta miehille?!?! o_O whaat, miten voi olla! Itellä asia ei ole vielä ajankohtainen mut ajatuksissa ollut. ja etkös warheart Jyväskylän suunnilla asustanut että joko nyt pitää hankkiutua jonoon että seuraavan jälkeen pääsee mies nipsaistavaksi järkevään aikaan.. Huh huh
 
Joo tuolla K-SKS:ssa ite toimenpide tehdään mun ymmärtääkseni. Sterilisaatio ei kuulu hoitotakuun piikkiin ni kai sinne siks on tosi pitkät jonot, en sit tiedä miks miehillä pidemmät. Enkä kyl tiedä voiko tuossa vielä jtn hämminkiä tulla omalla kohdalla kun toi lapsiluku mulla jo itsestään riittää sterilisaation saamiseksi, mut lääkäri kirjaili sinne tietoihin myös erityisen huonot mahdollisuudet muuhun ehkäisyyn ja periytyvän sairauden, sekä tietysti lapsiluvun olevan mielestämme täysi. Kannattaa varmaan neuvolasta kysellä miten tulis toimia, että sit asian saa hoidetuksi mahdollisimman nopeasti niin halutessaan. Naisellehan voidaan tehdä synnytyksen jälkeen sterilisaatio samalla reissulla ku käy vauvan puskemassa pihalle :)
 
Takaisin
Top