Ehkäisy raskauden jälkeen

Vilijonkk4

Näppärä viestien naputtelija
Joulukuunmammat 2015
Mitä ehkäisyä ootte aatellu raskauden jälkeen? Mä oon aikoinaan kokeillu kaksia e-pillereitä, minipillereitä ja ehkäisyrengasta. Kaikissa oli isoja sivuvaikutuksia ja mihinkään hormonaaliseen ehkäisyyn en haluaisi palata. Mulla meni kaksi vuotta pillereiden lopettamisen jälkeen, kun huomasin olevani ennallani eli kaikki niiden tuomat harmit oli poissa.

Nyt olen haaveillut kuparikierukasta. Oisko kellään kokemusta siitä? Laitetaanko se helposti nuorille (olen 21)? Siitä löytyy olevinaan vähän tietoa verraten muihin menetelmiin. Sen vaikutushan kestää viisi vuotta, mutta saahan sen otettua aiemmin pois tarvittaessa? Näillä näkymin tuskin odotetaan viittä vuotta seuraavaa lasta.
 
Viljonkka, mulla on sama ongelma. Mulle ei hormonaalinen ehkäisy sovi sitten ollenkaan. Kauheita sivuvaikutuksia tullut aina kokeillessa... Ja jotenkin vierasta kaikkea mitä laitetaan "pysyvästi" sisälleni, ehkäisykapseleita ja kierukoita. Itse olen 22 ja minulle suositeltiin kierukkaa, tuskin niissä mitään ikärajoja on, katsovat varmaan vain elämäntilannetta nimenomaan, onko perheenlisäystä millä aikavälillä suunnitteilla jne.
 
Meidän lapsilukumäärä on täysi.
Mieheni totesi mulle, että eiköhän 36 vuotta riitä lasten kasvatusta minulle. Vanhin siis minulla 18 nyt, kun nuorin syntyi.
Miehelle tehdään vasektomia. Hän haluaa kärsiä sen, kun minä olen kärsinyt synnytykset :-)
 
Me jätetään ehkäisyt kokonaan ottamatta. Mahdollisia tulevia lapsia ei estellä siis jos niitä meille on tarkoitus siunaantua :) Takana myös hankalat kokeilut eri ehkäisyvalmisteista. Alkuun yaz-pillerit (yhdistelmä) toimi ja oli hyvät, mutta sit vaihdoin ehkäisykapseliin. Kuukauden jälkeen alkoi päivittäinen vuoto. 6kk sitä kokeiltiin että tasoittuisko mutta ei. Sit kokeiltiin 3-4kk keltarauhaspillereitä mutta vuodot jatkui edelleen päivittäisinä. Välillä oli parin päivän vuodottomuus ehkäisykapselin laiton jälkeen. Ehkäisyneuvolasta hain sit yaz-pillereihin reseptin. Mutta ei nekään auttanu sit vaikka 4kk niitäki testasin. Vuodot alkoi tasottua vasta ku 3kk lääkkeettömyyden jälkeen ja kierto palautui tästä vasta 5kk kuluttua.
Hiukan kammo siis jääny noihin ehkäisyvalmisteisiin. Oishan noi kierukat kokeilematta mutta ei haluta siihen lähteä. Toi oli rankka vuosi noiden testailujen kanssa. Plus kun kerran ei haluta estellä lapsia tulemasta niin ei tarvita ehkäisyä. Aina vaan joutuu miettii synnytyksen jälkeen vaihtoehdot läpi :)
 
Meilläkin ehkäsy ongelma, mulla oli hormoni kierukka->jatkuva vuoto, pillerit->unohdin ja saatiin esikko (:Heartred) minipillerit-> järkyttävät mielialan heittelyt... Noh mikäs nyt sit? Itse voisin mennä ilmankin ja antaa luonnon päättää tuleeko meille vielä lapsia, mies ei oikein ole innostunut tästä! Leikkaukseen en vielä halua eikö mieskään... Miettinyt sitä implantia mikä laitetaan käsivarteen, tiedä sit onko se sen parempi kuin se hormonikierukka? Mulla kun taipumusta unohtaa ottaa pillerit niin ne ei oikein ole vaihto ehto, kumit on iso ei kans, olisko kellään mitään ideaa mikä olis kokeilun väärti?
Meillä kuitenkin jo 4 muksua joten ehkäpä tämä nyt sit tässä...
 
Kuparikierukasta ei ole omakohtaista kokemusta, mut mun äidillä oli se (tästä semmoinen 20-vuotta) ja se aiheutti jonkin tulehdus tilan ja nyt se joutuu käymään 6kk välein papassa...
Mut tosiaan tästä se 20-vuotta!
 
Mä käytin yhdistelmäpillereitä jostain 15v. asti ekan muksun yrittämiseen asti. Sillon toimivat täydellisesti, säännöllinen kierto, akne hävis ja järkyttävät kuukautiskivut runsaalla vuodolla pysyivät poissa. No ekaa muksua odottaessa sain aurallisia migreenikohtauksia ni en saanu enää yhdistelmäpillereitä ja minipillerit kokeiluun. Jatkuva tiputteluvuoto ja kestovitutus, joten ei sopinu ne, kahta merkkiä kokeiltiin. Kumilla sit mentiin.

Tokan raskauden jälkeen oli tullu joku uus yhdistelmäpilleri, jossa vähempi hormoneja, sain kokeiluun, mut ekan kahden viikon aikana jo sain migreenikohtauksen ni piti lopettaa. Sit sain onneks ilmasiks kokeiluun hormonikierukan ku mulla niin runsas vuoto ja kivut, mut sehän auheutti sit jatkuvaa tiputtelua, vei seksihalut täysin ja lopulta lähti itekseen pois paikaltaan menkkojen aikana.

Eli siis hormonaaliset ei käy, enkä kyl haluiskaan kroppaani enää sekottaa, että kumilla mennään. Lapsiluvusta ei ihan satavarmoja vielä olla, ehkä toisen yhteisen yritys alkas aikasintaan vuoden päästä. Mä voisin ite käydä laittamassa piuhat poikki sit ku lapsiluku on varma.

Kuparikierukka sopii joillekin, mut joillain lisää vuotoa ja kipuja. En usko, että mtn estettä aiheuttas ikä. Ikäväähän sen asentaminen on, mut saa sen sit pois ku haluaa :) Tiedä sit mitä mieltä lääkärit on, jos ehkäsytarve ei oo ku 1-2v, mut kai tuo ihan oma asia on päättää kuutenkin.
 
Täällä jatketaan samalla kuin ennen raskautta, Lady Compin hedelmällisyystietokoneella! :) Luonnonmukainen vaihtoehto ja ei tarvii mitään ylimääräistä kroppaan tunkea. Nyt toki menty vielä kumilla kun on jälkivuotoa..
Itse söin pillereitä monta vuotta, ja niiden kanssa vähitellen lisääntyi kaiken maailman oireet... Kroppa oli lopulta ihan sekaisin. Varmaan pari vuotta kesti niistä palautua kokonaan ja iski mm. kauhean aknen päälle joka lähti vasta rottakuurin myötä pois.. Kyllä ne e-pillerit on vaan aikamoisia myrkkyjä!
Muuten onko sterilointiin joku ikäraja ja lapsimäärä milloin siihen pääsee? Itsellä kun välähtänyt sekin mielessä..
 
Kuinka luotettava toi hedelmällisyystietokone on? Kiinnostais koska mulla katoo halut noiden ehkäisyjen kanssa. Tosin kärsin todella runsaista kuukautisista joihin auttoi minipillerit (lähti kaikki vuodot). Mut koskaan niitä ei suositella mulle kun olen liian lihava... Kierukoita en huoli. Kuparia mulle on suositeltu mut pelko vuodoista on aika iso sen kanssa. Varsinkin kun on jo runsaat...
 
Pauliina mun muistaakseni rajat leikkaukseen on 3 lasta ja/tai 30-v :)
Meillä 4 lasta/28-v mut mä en ole vielä varma onko tää tässä, mies sanoo et ei enempää halua, mutta mutta:wink
 
Joo se raja on 3 lasta tai 30v sterilisaatiossa. Kuulemma vaikea saada nuorena, vaikka ois lapsiluku täynnä ja täyttäs ehdot o.O Kaveri otti sit ehkäsykapselin ku ei jaksanu lääkärien kans tapella sterilisaatiosta, vaikka periaatteessa se pitäs saada niin halutessaan.
 
Mulla ollu jo neljä kuparikierukkaa :D eka laitettiin 17-vuotiaana ja seuraavat joka lapsen jälkeen. Mulle se on ainut joka sopii. Geenivirheen vuoksi en voi hormooniehkäsyjä käyttää enkä kyllä haluaiskaan ja kuparikierukassa se hyvä puoli että jos päätän vaikka kesällä et haluunki heti alkaa yrittää neljättä lasta (no en nyt kuitenkaa ihan viellä :D) niin raskautuminen on mahdollista heti kierukan poiston jälkeen :) ja ei se laittaminenkaan satu yhtään jos tajuu ottaa nyrkillisen (oikeesti yks burana ja yks panadol riittää) särkylääkkeitä tuntia ennen toimenpidettä :D jotkut sanoo että lisää vuotoja tai kipuja mutta ei mulla ainakaan oo koskaan lisänny, päin vastoin kivut hävinny mut se voi johtuu synnytyksistäkin :) ainut nega mitä keksin ni on jos lekuri jättää langat liian pitkiks ni miestä pistelee seksin aikana :/ mut mä oon pyytäny aina leikkaa tosi lyhkäsiks
 
Juttelin kolmosen jälkeen sterilisaatioista ja lääkäri sano suoraan että hän ei sitä lähde suosittelemaan vaikka lapsia 3 kun oon liian nuori... Totes myös että hän sitä puoltaa vasta 40 täyttäneille... Varmaan sekin kiinni lääkäristä :)
 
Mulla oli muutaman vuoden kuparikierukka, laitto sattui ihan perkuleesti ja koko päivän sattui niin että itkin kivusta, minulla ei ollut synnytyksiä takana ja olin 25v, eli voisin kuvitella että synnytyksen jälkeen tuollaiset kivut tunnu missään ja vähän väljemmät paikat:wink vuoto oli todella runsasta pari ekaa kuukautta mutta sitten tasaantui ja kaikki meni hyvin. Vuoto niukkeni ja toimi ehkäisyä täydellisesti! Vuosi sitten alkoi oireet ja söinkin aika monta antibioottia emätintulehduksiin kunnes tajusin mennä gynekologille joka totesi kierukan olevan pois paikaltaan ja siksi oli useasti tulehduksia! Meinaan ottaa kuparikierukan sitten kun olen synnyttänyt ja ehkäisy tulee ajankohtaiseksi, hormanasliset ehkäisyt on myrkkyä meijän keholle joten toi on ainut vaihtoehto! Mulle ton kierukan laittoi yleislääkäri ja gyne moitti laittajaa joten suosittelen että menette ammattilaiselle sain laitatuttamaan! Kierulasta irtoaa kuparia elimistöön joten silloin kannattaa syödä sinkkiä lisänä kun se on vastavaikuttaja eikä tule sit mitään puutostiloja sinkistä tai yliannostusta kuparista!
 
Pauliina jaksasitko ja kerkeisikkö jossain kohtaa kirjottaa kuinka se hetelmällisyyskompuutteri toimii? Eikös se oo aika kallis investointi kertalaakiin? Ja vaatiiko se jonku sisäänajoajan, että hakataan omia kiertoja useempi sisään ennenkuin kompuutteriin voi luottaa? Javaatiiko jatkossakin jotain lämpötilojen mittailuja päivittäin yms? Ei sellainenkaanoikeen huvituttais. Mutta hormonaaliset ehkäsyt ei kiinnosta, kierukat tuntuu liian hurjilta ja sterilisaatio liian pysyvältä vaikka melko varma ollaankin että meillevanhuksille riittää tää yks raskaus ja yks laps...
 
Mäkin haluaisin kuulla tästä Pauliinan ehkäsykoneesta:) vielä neuvottelut kesken lapsi luvusta:wink
 
Äippä, oot nii ihana, kun raskaana uhosit, että kyllä on tämä tässä, ja nyt jo selvästi vähän uutta vauvakuumetta... :)

Mä en ainakaan vielä pysty unohtaan, että oli niin rankka ja huolia täynnä oleva raskaus. Myöskin tää vauva-arki järkyttävän väsymyksen kera ei kauheesti houkuta.. Nyt tään kaiken kestää ja pienistä hetkistä pystyy nauttiinkin, kun ajattelee, että tää on ainutkertasta ja kun vauva joskus oppiinukkuun pitempiä pätkiä öisin niin mun ei sitten koskaan tartte enää valvoo :D
 
Mua kiinnostaa tuo laite myös eli tietoa ja kokemuksia kiitos :) hormooneita ei kiitos.

Metsäläinen, miten vanhus oot? :) meillä on ollut toiveena 2 lasta ja raskaus oli suht helppo eli siinä mielessä vielä haluaisi koittaa. Tää itkuinen vauvan kanssa arki ja oma palautuminen vaan mietityttää. Ihan heti ei kyllä pysty. Eli miten pian jättäisi ehkäisyn pois, että kroppa jaksaisi uuden raskauden ja sit sen jälkeisen ajan. Kun ei tiiä ikinä miten kauan lapsi antaa odotuttaa itseään etenkin näillä ikävuosilla. 3 lasta olis ihana, mutta ne haaveet pitää haudata kun tulee ikä vastaan :sad001
 
Tytsy, nimimerkistäsi päätellen mieheni on sun kans saman ikänen - itse täytän keväällä 36. Vaikka koen, että raskaudesta ei jäänyt sinänsä "traumoja", niin jos uutta raskautta ajattelisin, niin alkaa heti mietityttää, menisikö taas vedet liian aikaisin (tällaisia kohtalotovereita sairaalassa oli, että jos edellisessä raskaudessa meni vedet ennen aikojaan, niin sama toistui seuraavalla kerrallakin), nyt vuodelepo, seuranta, lääkitys tepsi (???), että vauva sai kuusi viikkoa aikaa kehittyä masussa, mutta entäs jos ensi kerralla vauva syntyisikim heti vesien mentyä... Sitten olisi koirien lisäksi tämä nykyinen poika murehdittavana, jos joutuisi pitkään oleen itse tai uuden vauvan takia olemaan sairaalassa... Ja kyllä se vuodelwpo silti oli rankka kokemus liikluvalle ja toimeliaalle ihmiselle, vaikka nyt sen sinni asenteella läpi, kun ajatteli jokaisen päivän olevan masuasukin parhaaksi. Koko ajan oli huoli, että kaikki voi mennä huonosti. Koen siunauksena, että meillä on loppupelissä kaikki mennytkin tosi hienosti. Mutta se huolen ja pelkojen määrä... Se oli stressaavaa.

Lisäksi tietenkin mietityttäisi tämä hätäsektiohaava, että mitenkä ylipäätään tai millä aikavälillä sen puolesta uusi raskaus olisi mahdollinen. Jotenkin olen nyt aivan tyytyväinen tähän yhteen poikaan, vaikka kieltämättä aikoinaan itsekin ajattelin, että vähintään kaksi lasta pitäisi olla jo toisilleen seuraksi :)
 
Muokattu viimeksi:
Metsäläinen mulla tää kuumeilu kroonista :wink
Mieskin muistaa muistuttaa että kuinka valitin ja itkin särkyjä ja kolotuksia tms... Noh ne jo unohtunut ja valmis uuteen kierrokseen:wink kaipa munkin pitäis jo unohtaa vauvat ja keskittyy näihin mitä jo on, mut mut mut...:P
 
Takaisin
Top